Köra via Norge

Köra via Norge
Hej

I vinter ska vi till Funäsfjällen och kör från Malmö med två barn. Vi har tidigare kört via Norge när vi ska till Stöten, funkar väldigt bra. Men nu ligger Funäsfjällen några timmar extra och jag har dålig koll på hur vägarna är efter Nybergsund och norrut. Min farsa är en självutnämnd vägexpert och hävdar att det är ett dåligt val. Är det någon som vet? Egen erfarenhet?

Köra via Norge
Om du nu av någon anledning vill köra upp hit Trysil/Nybergsund så ser jag ingen annan vits å fortsätta på norska vägar än att se vyer.
1763295453109.webp

Köra via Norge
Tidsmässigt kvittar det, men det är 5 mil längre och dyra motorvägsavgifter på E6:an i Norge.
Från Malmö kör du nog bäst via Trollhättan, Åmål, Torsby, Malung, Särna osv.
Den vägen körde jag.
Betydligt vackrare vyer genom Norge annars, riktigt tråkig väg genom Sverige (men billigare och stanna och äta än i Norge).

Köra via Norge
Brukar vara mindre is, dvs bättre väglag, i Norge. Kör man vägen förbi sälen och vidare blir det oftast isigt efter sälen och kan bli rätt spännande efter idre
Beror ju såklart på när.man kör. Oftast stor skillnad mellan februari och april. Vägen genom Norge är oftast saltat upp till Röros, eller minst till tynset och bra upp till röros. Sista biten kam sen bli rätt halt.
Bättre vyer är det kanske. Men vägen i sig är tråkigare i Norge. På sommaren brukar vi delar upp det, upp genom Sverige och ner genom Norge. På vintern kör vi oftast genom Norge...

Edit: vi kör dock inte via nyborgsund utan direkta vägen som Google föreslå, dvs svänga vänster i elverum och fortsätta på väg 3 upp mot tynset osv. Minns inte alla detaljer, men finns ju på Google.

Senast ändrad:
Köra via Norge
Glömde tillägga att jag körde vid Påsk och det var inget problem med väglaget. Norr om Fjätervålen/Idre när man kommer in i Härjedalen så går vägen högt (nästan kalfjäll) och den är snäppet bättre än en grusväg, riktigt dålig väg. Kolla väderprognosen innan ni väljer den vägen.

Köra via Norge
Bästa vägen från det hållet är E45 till sveg och sen mot funäs. (Bor i funäs och har kört alla vägar som går numer). Jag själv kör alltid via särna istället på grund av att jag gillar den tidigare nämnda vägen som är svängig och lattjo. Men har man åkt så långt är kanske inte en lattjo väg på slutet det man längtar efter. Köra via Norge går på mer än ett sätt men är inte värt omvägen om det är mörkt ute.

Köra via Norge
Jag har hamnat bakom så många gödseltraktorer, grislångtradare, kepsgubbar i Volvo 745 och epatraktorer norr om Vänersborg så jag skulle nog välja Norgevägen eller öster om Vänern för egen del nästa gång.
Jag har iofs inte stor aktuell erfarenhet av Norgealternativet (2 resor i modern tid den vägen) men mellan Elverum och Nybergsund kan det nog vara en del trafik beroende på veckodag och efter Nybergsund vet jag inte hur man kör bäst (men via Sverige låter det absolut som).
Men det är ju fin väg från Malmö ända upp till Elverum vilket för min del skulle väga högt. Vet dock ej om man riskerar att hamna i köer förbi Oslo.

Köra via Norge
Jag har hamnat bakom så många gödseltraktorer, grislångtradare, kepsgubbar i Volvo 745 och epatraktorer norr om Vänersborg så jag skulle nog välja Norgevägen eller öster om Vänern för egen del nästa gång.
Jag har iofs inte stor aktuell erfarenhet av Norgealternativet (2 resor i modern tid den vägen) men mellan Elverum och Nybergsund kan det nog vara en del trafik beroende på veckodag och efter Nybergsund vet jag inte hur man kör bäst (men via Sverige låter det absolut som).
Men det är ju fin väg från Malmö ända upp till Elverum vilket för min del skulle väga högt. Vet dock ej om man riskerar att hamna i köer förbi Oslo.
Ska man direkt till Funäs sak man som sagt inte till Nybergsund...
Köer förbi Oslo kan det absolut vara.
När vi körde den sträckan i somras var det nästan exakt 9 tim genom Sverige (Gbg- Trollhättan- Malung- Sälen- Särna osv) och 8:30 genom Norge (med två barn och tillhörande korta kisspauser, ingen lång matrast). Tror 200 spänn extra för norge... Från Malmö blir det en herrans lång resa med två barn ....

Köra via Norge
När jag kört både till Funäs och Åre från Göteborg har jag tyckt det varit smidigast att köra E20 till Mariestad (särskilt nu med utbyggt mötesfritt hela vägen), sen väg 26 norrut. Går ju ihop med 45an sen en bit norr om Vansbro. Sen svänga i Sveg mot Funäs.

E45 funkar också men tycker den är riktigt seg, särskilt bytesdagar med alla som ska till och från Branäs, sälen, trysil mm. Ska vara något snabbare än ovan vägval enligt karttjänster men i praktiken tror jag det ska mycket till. Om inte vägen över Särna är barmark, då bör det vara snabbast.

Kör ni från Malmö kanske E4an till Jönköping och sen rätt på 26an är ett alternativ? Den sträckan har jag dock ingen koll på.

Köra via Norge
Kan vara värt att poängtera att med att föredra E45 syftar jag på sträckan malung/mora via Sveg eller Särna. Inte söder om dalarna. Bra inspel med E20 och väg 26 tycker jag.

Köra via Norge
Om du bor i Skåne antar jag att du kör odubbat, och då skulle jag välja att åka över Sveg och vidare som är den bästa vägen upp. Jag jobbpendlade upp till Tänndalen ett tag och alternerade vägarna från Mora. Mellan Särna och Tännäs är det ju smalt och krokigt och långt till civilisationen, men det finns nog en bärgare stationerad nära Högvålen. Nu kanske du tycker att dessa alternativ ligger för långt österut men jag tror det lönar sig tidsmässigt.

Fikatips i Sveg: Café Cineast

Skärmbild 2025-11-17 220101.webp

Köra via Norge
Tekaka med räkor för 95 kronor- är bilden från 1900-talet eller bor jag i en för ”rik” del av landet?
Cafe Cineast är i alla fall Norrlands bästa fik. Lunch för en dryg hundralapp med paj och sallad eller halloumiburgare med sötpotatisstrips.

Chokladbollarna är gigantiska nere i högra hörnet. Eller som Jimmy Å kallar dem: "En sfärisk bakelse från icke skidåkande nation".

Köra via Norge
Tekaka med räkor för 95 kronor- är bilden från 1900-talet eller bor jag i en för ”rik” del av landet?
Rik kanske, men liksom i fel ände av vårt avlånga land.😉
Betänk nu innan du svarar att jag stod på ski både Söndag och måndag.
Varma hälsningar ( hehe) från ett ställe där jag önskar att jag tillhörde de rikare.
En sån där miniglobe går inte att lösa här 😩
Peace love and understanding✌️

Köra via Norge
Vi bor i Göteborg och har hus i Tänndalen. Nu för tiden åker vi alltid via Norge, så väl sommar som vinter. Vägarna är betydligt bättre och trevligare att köra på vilket gör att vägavgifterna är ok i sammanhanget.

OK men även via Norge "hela vägen" i norr (ser litet ödsligt ut på kartan...) eller tar ni av mot Sverige förbi Nybergsund?

Köra via Norge
Trodde "aldrig" jag skulle höra att det var bättre vägar i Norge än i Sverige:)

Var definitivt inte det man sa för en 30 år sen.

Men Österdalen är rätt fin och nu finns det till och med lite motorväg och inte ens bara runt Oslo.

Köra via Norge
Om du bor i Skåne antar jag att du kör odubbat, och då skulle jag välja att åka över Sveg och vidare som är den bästa vägen upp. Jag jobbpendlade upp till Tänndalen ett tag och alternerade vägarna från Mora. Mellan Särna och Tännäs är det ju smalt och krokigt och långt till civilisationen, men det finns nog en bärgare stationerad nära Högvålen. Nu kanske du tycker att dessa alternativ ligger för långt österut men jag tror det lönar sig tidsmässigt.

Fikatips i Sveg: Café Cineast

Visa bilaga 41676
Tack för tips. Nä kör alltid dubbat, mest för att vi kör till fjällen varje år. Ja spontant känns det österut men om det lönar sig i tid så.

Köra via Norge
OK men även via Norge "hela vägen" i norr (ser litet ödsligt ut på kartan...) eller tar ni av mot Sverige förbi Nybergsun

Om du nu av någon anledning vill köra upp hit Trysil/Nybergsund så ser jag ingen annan vits å fortsätta på norska vägar än att se vyer.
Visa bilaga 41607
Ja, vi brukar köra upp så vi Norge trodde jag var det bästa men du menar att det är bättre att köra på svenska vägar hela vägen upp?

Köra via Norge
Vi bor i Göteborg och har hus i Tänndalen. Nu för tiden åker vi alltid via Norge, så väl sommar som vinter. Vägarna är betydligt bättre och trevligare att köra på vilket gör att vägavgifterna är ok i sammanhanget.
Grymt tack. Många takes på bästa väg. För mig har Norge varit bäst när man kör till Stöten men ja som sagt inte lika långt upp.

Köra via Norge
Ja, vi brukar köra upp så vi Norge trodde jag var det bästa men du menar att det är bättre att köra på svenska vägar hela vägen upp?
Nja, menar att komma upp via Nybergssund är mest för se norska vyer. Svenska vägarna genom vackra skogar i Dalarna är fina också, som jag upplever lite större vägar men dock mer belastade vid högtider. Men annars syftar jag på körtider från Nybergssund till Funäsdalen som jag visade på kartan.

Köra via Norge
Nja, menar att komma upp via Nybergssund är mest för se norska vyer. Svenska vägarna genom vackra skogar i Dalarna är fina också, som jag upplever lite större vägar men dock mer belastade vid högtider. Men annars syftar jag på körtider från Nybergssund till Funäsdalen som jag visade på kartan.
Ahh! Ja om de nu stämmer så är det ju ändå rätt stor skillnad. Upplever dock att det kan skilja en del på Google och verklig körtid. Och även om vyerna är fina så är vi nog mer intresserade av att komma fram snabbt och enkelt. Ekonomi bryr jag mig inte så mycket om. Hade du kört Malmö - GBG - Oslo - Sälen - Funäsdalen?

Snödjup

Tillbaka
Topp