Körkort

Körkort
alwaysCrash sa:
Josslo sa:
jag tror på att varje skidanläggning som har ett stort offpistområde, med vissa farliga områden, skulle själva stå för den teoretiska utbildning som krävs på just dessa områden.
säkert, skulle ju va jättekul att på varje ny anläggning man besöker måste man gå just deras kurs.? de funkar ju itne.. ska vara en kurs som gäller över hela världen..
Tror även att mer verifierade än mediokra specifikationer på aktuell plats är erfoderligt.

Körkort
Körkort för att åka?? låter krångligt och jobbigt att få det att fungera smidigt och bra. Desutom kan man inte förhindra alla olyckor ändå, och på den här sidan av atlanten har jag inte hört talas om några stämningar i samband med laviner. Men visst ju bättre förberedd man är desto färre olyckor kommer inträffa, men jag tycker det vore bättre att alla skidorter informerar bättre och tex sätter upp skyltar med viktigt att tänka på tipps både i offpist och pist tex vid liftkön och på liftarna istället för reklam för billys panpizza.
Och lite varstans ska man kunna hämta en tunnare bok med offpist teori och rekomendationer på utrustning, och rekomenderas gå en lavinkurs.

samanfattat, inga tvång och lagar men mer vettig information så blir det färre olyckor men utan massa krångel. Sen kan man ändå ha otur eller folk med information(körkort) kan bete sej som idioter ändå. se bara på bilkörkort tex.

Körkort
Körkort för park är endå ingen dårlig tanke. Tänk dig att du är i en avspärrad park där alla vet om det regler som gäller. Det skulle ju förhindra alla störningar helt, inga ungar som glider in framför en o inga gubbar som står för nära i landingen. Folk som inte respekterar parkens regler är värkligen ett stort problem i många backar. Folk blir ju blir ju skadade till höger o vänster i parkerna o det är ofta det är folk som inte har där att göra som råkar illa ut!!

Körkort
Jag är emot ett offpist-körkort.

Det finns flera anledningar mot ett körkort och färre för enligt min mening.
BigAir skirver att de som inte vill ha körkort är sana som inte har där att göra och inte har de kunskaper som behövs.
Detta motsäger jag mig klart och tydligt. Visst har jag gatt en och annan lavinkurs, men mycket är självlärt. Jag tänker inte ga en SLAO kurs bara för att göra saker som jag ända har rätt till och tillräckliga kunskaper för. Att jag sedan med jämna mellanrum vidareutbildar mig frivilligt hör ju bara till vanligt folkvett.

Skidanläggningar har ett ansvar att markera ut de pister som de erbjuder, inte en skyldighet att markera ut var man inte ska aka! Lämnar man pistomradet aker man pa egen risk enligt min mening.
Jag tror inte att man kommer at det verkliga problemet med okunnighet genom ett körkort. De som är sa dumma att de skiter i att ha den rätta kunskapen nu kommer att göra det även om man kräver ett körkort.
Tanken är god, människan är dum...

Idag är det sol och 13 grader i Innsbruck, faan.....

Körkort
med tanke på att de tar typ 100år att bli bergsguide och med tanke på att de också lyckas göra kassa beslut så har ja svårt att se att vi "svensson" ska lära oss nånting... man blir inte sjöman för att man har lyckas ta skepparexamen.

Min poäng är att man kommer trots körkort inte ha en aning om vad man håller på med på berget.

Körkort
Ett parkkörkort kan jag förstå hur det ska funka praktiskt, det är inte så svårt att spärra av de största hoppen/svåraste linjen och skriva en skylt där det står att här får du inte åka utan körkort o.dyl. Men jag har svårare att tänka mig ett offpistkörkort. Gränsen för vilka linjer i en park som kräver körkort kan är inte så svår att märka ut, men var går gränsen för offpist? Namnet "offpist" i i och för sig ganska tydligt, men om all offpiståkning ska kräva körkort innebär det att man ska behöva körkort för att åka lite i skogen intill pisten? Ska ungarna behöva ett körkort för att åka i sin "bana" i dungen mellan barnbacken och knappliften?

Tillbaka
Topp