"Korrekt" Carving

Anders_Nilson

Aktiv medlem
"Korrekt" Carving
HitMe sa:
1. I min värld är det mycket stor skillnad mellan att "ha kontakt med plösen" och att "belasta plösen hårt". Själv står jag väldigt tydligt på främre tramdynan när jag åker men belastar för den delen inte plösen hårt utom möjlgen vid ojämnheter och obalans (har riktigt styva pjäxor, om nu det spelar roll). Är verklige detta centralt? Själv tycker jag att när jag går från att bara "tänka" att låta trampdynan förmedla trycket till skidans framdel (i inledningen av svängen) til att mer aktivt belasta plösen så tappar jag dynamik i åkningen och får det svårare att få iväg skidorna i svängens slutfas.
Trampdynan är av vikt här helt korrekt
Trycket på plösen varierar naturligt vis med man kan aktivt få hälp av att ha ganska mycket tryck (blir begränsat eftersom de muskler som fixar det inte kan göra hur mycket som helst)
Tryck på eller hur mycket tryck är ointressant, det är snarare så att du ska ha kanten i snön och få stöd av den, dvs ha kant på innerskidan

skulleinte kunnatänka mig Micke ironisk....

- anders

HitMe

Medlem
"Korrekt" Carving
Rabbit, jag tror jag vet vet Micke menar med metodik/teknik-disktinktionen.

Låt mig illustrera med ett gammalt minna från min puckeltid.

En viktig tekniskt detalj var att snabbt få ner spetsarna bakom varje puckel. En del av tekniken för att lyckas med detta var att sträcka ut i höften när man var på väg nedför puckeln. En tips som jag fick ibland för att åstadkomma detta var att trycka med tårna nedåt i pjäxorna.

I detta är skidspetsarna och höften teknik, men tårna ett metodiskt trick för att hjälpa till med tekniken (vet iofs inte om det funkade så bra, men ideen var liksom att när man försökte pressa ned tårna så skulle höften och spetsarna följa med - lite som när försäker köra bil med pjäxor och får gasa medelst att sträcka i höften istället för att bara vinkla foten (don't try this at home...)).

På samma sätt antar jag att Micke menar att att styra med innerknät är en metod för att uppnå vissa andra tekniska detaljer i åkningen. Att jag tog upp tå-exemplet ovan istället beror på att där är det liksom helt öppenbart att tårna i sig inte har någon funktion i sammanhanget. Det spelar egentligen ingen roll vart man tänkar att tårna skall ta vägen. De har helt enkelt inget med själva tekniken att göra (utan är ett syfta att uppnå ett visst tekniskt syfte).

HitMe

hajen5

Ny medlem
"Korrekt" Carving
Att raila ner för en grön pist med 50-50 behöver man inte lära ut. Det kan väl vem som helst lära sig nästan omedelbart. Om man tycker att man kan carva för att man fixar detta så är får man väl vara lycklig i sin tro då. Att däremot belasta skidan och (rejält) böja densamma med 50-50 skulle jag vilja se någon utföra.

Sen blir väl carvandet en anaing akademiskt i riktigt branta backa om vi talar om SL. Till och med den allra yttersta eliten måste ju dämpa farten för att hinna med portarna när det lutar på rejält.

Annars gläds jag verkligen åt att denna diskussion tagit fart bland allt puder och trixande.

gonz00

Ny medlem
"Korrekt" Carving
Det skulle vara ytterst intressant/roligt att få dylika inlägg angående carving med bräda, det kanske inte anses höra hemma här men likväl, en vidarutveckling för egen del skulle vara varmt välkommet.

Micke du har väl ett och annat att inflika i en sådan debatt också.

rabbit

Aktiv medlem
"Korrekt" Carving
HitMe sa:
Rabbit, jag tror jag vet vet Micke menar med metodik/teknik-disktinktionen.
....(massa text här kolla hitme's original inlägg)
De har helt enkelt inget med själva tekniken att göra (utan är ett syfta att uppnå ett visst tekniskt syfte).

HitMe
Jag hade nog anat mig till något liknande. Problemet blir lite granna som hönan och ägget. Det är nästan omöjligt att diskutera det ena utan det andra eller ens definiera var det ena slutar vara teknik och bara blir en metod att få skidorna att gå fortare...

Sidospår?, kanske, men en "teknik-diskussion" utan tillhörande metod/metodik tycker jag skulle vara riktigt tråkig.

Eftersom jag personligen kör slalomcarvers av rena teknik skäl, att bli bättre, lära sig nya saker, få ökad förståelse, etc så jobbar jag hårt på att fördela trycket och krafterna så effektivt som möjligt på dom bägge skidor jag har till mitt förfogande och är allt annat än övertygad över det förträffliga i att bara fokusera på ytterskidan.

"Korrekt" carving som är titeln på denna tråd tror jag är ett spöke som förändras lika ofta som det definieras. Ibland tycks det ju funka att köra som Bode men kollar man resultat de senaste 2 säsongerna så har ju Benjamin Raich varit lite stabilare över tid så att säga...

Men Bode, när det funkade, var ju "korrekt", dvs balanserandes krafterna snabbast, men kanske lite kortsiktigt?

-fred, vind och snö!
/r

marialundin

Ny medlem
"Korrekt" Carving
Micke035 sa:
dr_fil sa:
Här är några tips jag har fått under mina år av tävlande inom alpin. Hoppas det hjälper!

Att ha 50/50 på skidorna tycker jag är viktigt. Man blir inte lika trött och man blir stabilare.

En annan viktig sak när man ska carva är att använda "upp och ner" rörelsen. överkroppen ska vara rak och stabil medans knäna åker upp och ner som en fjäder. När du är i svängen går du ner i knäna och när du ska svänga åt andra hållet ska du upp med knäna så att du stiger och får mer kraft utan att behöva trycka lika hårt men skidorna. Detta gör att du också kan svänga skarpare i till exempel svarta backar och därmed kan köra snabbare. (övningar som att hålla stavarna bakom nacken är super bra för att träna detta).

Händerna framåt och vikten framåt ärockså viktigt samt att använda stavarna för rytm.
Det är så här myter skapas!

Nån har hört något, som nån har sagt till nån, utan att veta bakgrunden till det. Och utan att ens ifrågasätta kunskapen hos den, som i första läget uttalade sig! Sen sprider man det som en sanning!

50/50 är en sån myt! GLÖM 50/50! Stå på ytterskidan!!!

Den andra myten som sprids här är "fram med händerna och vikten"! Hur vet ni det? Har ni sett Milkman88 åka skidor? Om inte kanske ni ska fundera över vad som händer om han kommer för långt fram? Ja, det händer inte alltför sällan, och är ett minst lika stort problem som om man är för långt bak!

Sen skulle jag gärna se sambandet mellan kraftregleringen och svängradien! Det där med "stilla överkropp och upp och ner med knäna" (så kallad utjämningsteknik) kan inte ge större krafter (och det är krafterna som gör om vi svänger eller inte) utan är däremot utmärkt för att minska kraften när man vill avsluta svängen!
Rörelse är till godo!
Och där kom vi in på den tredje myten! "Still med överkroppen!" Det är nästa alltd (vid avancerad skidåkning) ett samspel mellan högavlastning (gammalt hederligt vertikalarbete) och lågavlastning (utjämningsteknik)!
Så rör er och bygg krafter!!

//Micke035
Att försöka fördela vikten jämnare på båda skidorna (60/40, 70/30) ger mer energisparande "efficient" åkning, och det är det vi efterstävar, inte minst tävlingsåkarna som ska ge så mycket som möjligt så länge som möjligt.

testa använda utjämningstekniken (långa ben mitt i svängen, upp med knäna under kroppen mellan svängarna) och sedan en mer statisk benrörelse (samma längd och vinklar på benen under svängarna och emellan svängarna) och se vilken teknik som ger mest krafter för att föra dig mellan svängarna. med utjämningstekniken blir du nästan kastad mellan svängarna om du klarar av tekniken.

ut och testa och träna!

Micke035

Ny medlem
"Korrekt" Carving
rabbit;
Kan inte göra annat än att hålla med!
Men det jag menar är att man inte får förväxla det en med det andra! Vad man faktiskt strävar efter att göra ( eller gör) är en sak! Hur man åstakommer det är en annan!
Och det är väldigt lätt att man gör det. Många tar \"sin\" kännsla och försöker förmedla den vidare, utan att riktigt veta vad som faktiskt händer. Och det blir ofta mindre bra, därför måste man hålla isär metodik/teknik.

gonz00; Jag gör ett försök om det startars en sån tråd, men eftersom det inte är \"min\" gren får jag försöka hålla diskutionen ur ett rent mekaniskt perspektiv! Och egentligen skiljer det inte så mycket. Både på skidor och bräda vill vi ha tidig kraft/stöd/kant och bygga mer kraft genom svängen med en \"stark\" kropp.

marialundin; Håller med om en sak! Ut och testa och träna!

//Micke

hajen5

Ny medlem
"Korrekt" Carving
Ni som säger att ni klarar att initiera en sväng med lika belastning på skidorna i en relativt brant backe. Kan ni inte filma detta och lägga ut här? Jag undrar verkligen hur det ser ut.

TexMurphy

Ny medlem
"Korrekt" Carving
Tja,

Jag har inte orkat läsa hela tråden så jag kanske repeterrar... Men..

Jag är i grund och botten en väldigt oldschool åkare. Lärde mig åka skidor i österikiska skidskolor på 80 talet. Altså knän tight, ordentliga avstamp i svängarna och fötterna under kroppen. Altså allt annat än carving.

Jag har senaste åren försökt renovera mig lite och min slutsatts är följande.

Allt handlar om att få ut fötterna från under kroppen. Håller man överkroppen "stilla" och får ut fötterna i svängarna så att fötterna åker S svängar "runt kroppen" så löser sig allt. Det är då skidorna jobbar och inte du.

Som det sagts tidigare.

*Tryck fram höften så att vaderna pressas mot plösen i pjäxan.
*Fäll fram överkroppen.
*Fram (inte ut) med händer
*Axlar i fallinjen
*Ut med fötterna i svängarna.
*Håll överkroppen upprätt så att du verkligen får ut fötterna inte bara lutar hela kroppen som en planka.

Höften är en led och skall böjas.

Tex

Anders_Nilson

Aktiv medlem
"Korrekt" Carving
Jag droppar samma här som jag la i den andra tekniktråden:

Här kommer lite som jag skrev inför vintern 2006/2007 om modern skidåkning:

Don't come with problems, come with solutions, DCWPCWS.
Hantera problem med åkningen när de uppkommer och inte innan dess, situations anpassad åkning.
Försök att skapa en helhetsbild och en helhet i åkningen
• Bred åkning
• Dynamik
• Fart
• Balans
Pedagogiska sanningar
• Stå brett med parallella fötter - bredda mellan knäna
• Jobba från knät och neråt för att få dynamik - vertikalt och längdled för att ge tidigt stöd och snökontakt
• Låt kroppen följa skidorna, åk med inte mot - var tidig på kant
• Släpp upp innerskidan mot kroppen - för att skapa kant
• Var låg - för att skapa kant
• Var i balans - låt farten och positionen dikteras mot underlaget
• Plöskontakt med båda benen
Balans
• Mitt på foten
• På tå i början och på hälen i slutet
• Var snabb in i nästa sväng
• Använd armarna att balansera rörelser
• Håll höften, rotation ger bakvikt
• Var "stor och stark"
Modern skidteknik
• Anpassa kant utifrån situation
• Utnyttja och kontrollera krafter
• Låt tyngdpunkten gå en kort och rak väg
• Snökontakt
• Stöd och bra balans genom hela svängen
• Släpp igenom skidorna
• Dynamisk och kraftfull åkning
• Små men anpassade rörelser
• Blicken framåt
Ingång på sväng & varför
• Stor & stark i ingång
• Tidig kant/kontakt med ny ytterskida
• Våga söka kroppen in i sväng
• Innerknät strävar att starta svängen

- anders

pajpah

Ny medlem
"Korrekt" Carving
Om någon skulle fråga mig vilken teknik man ska använda för att carva bra så skulle jag nog svara "öööh vadå teknik? :D" har åkt i snart 23 år och har snappat upp en hel del ang carvning vilket jag själv tycker är roligast att göra.

Några enkla tips och vad jag tycker är viktigast:

Tyngden framåt stå mot plösen på pojäxorna.

BALANS FFS! Håll händerna framför dig inte ut mot sidorna så man ser ut som ett stort T när man kommer farande.

Vid lägre farter kan det bli lite jobbigt att hålla skäret igenom hela svängen pga tyngdkraften. ala Lägga sig i svängen.

Våga stå på lite.

Se upp för plötsliga "avstamp" i backen aka "bulor". Det kan gå köpprätt åt hvete om man skär rätt utför en kant och tar luft.

Glöm inte andas.

försök hålla axelbredd på skidorna/knäna.

jaja.. klaga inte på mig om ni inte fattar vad jag menar. Första gången jag försöker förklara hur jag åker :D

oh btw, någon mer som testat carva med bara innerskidan? ;)

Anders_Nilson

Aktiv medlem
"Korrekt" Carving
Mulleson sa:
Vad för sorts rörelser lär han ut i denna video, btw jag tycker den är riktigt bra faktiskt.
Ja du det är en österrikisk variant på nått.
Hans problem är att han roterar höften vilket gör att han INTE får den belastning som han vill ha på ytterskidan och inte heller den kant som han vill ha på innerskidan.
Kolla in 3:40 in i filmen "watch your hip" när det är filmat bakifrån, när han roterar höften till vänster för att ta en vänstersväng så börjar han, innan han får kant på skidorna, att svänga höger och det var nog inte vad han hade tänkt sig.
Han skulle kunna jobba tillbaka innerbenet så att han inte hamnar i passgång med skidorna och på så sätt få en mer naturlig stance.
"Åk med inte emot skidorna"
Skönt att han säger och betonar en sak i början och sen i slutet gör precis tvärt om:)
han visar ju en mysig kortsväng (i princip utan stavisättning) på slutet men den har inget med carving att göra

Senast ändrad:

pendeln

Ny medlem
"Korrekt" Carving
Har med stort intresse sett diskussionen. Något som inte har nämnts så mycket är hårrdheten på skidan. För att kunna få den perfecta svängen måste du böja skidan så att du får en så stor anläggningsyta mot snön som möjligt. Detta för att skidan skall "sitta fast" i snön utan att hasa. Om skidan är för mjuk viker den sig i svängen och sitter inte fast av den annledningen. Om skidan är för hård klarar man inte av att böja den tillräckligt för att få mycket yta i snön. Svängradien på skidan skall man vara försiktig med om man skall åka långsväng. Det är lätt att skidan fastnar i svängen och att man då får bakvikt vid utgång ur sväng, detta brukar vara värst vid mjukt före. Annars tycker jag väl att man fått med det mesta. Våga ha fart, nästan axelbrett mellan skidorna( detta för att kunna vinkla skidorna så mycket som möjligt för att få i kanten. tryck framåt på pjäxan hårt för att få kraften att böja skidan i svängen. Klipp till en pappersremsa med Carvingskärning och en som är rak så kanske du förstår vad jag menar. Jobbade tidigare i butik och försökte att förklara detta genom mina remsor. Är enig med som som anser att ytterskidan är nyckel ju mer vikt desto bättre sväng.

Turisten

Ny medlem
"Korrekt" Carving
Hej kul att det fins fler som reagerat på filmen som nämns ovan, ja även bodi är intressant.....
Man får nog förstå skillnaden på att race och skidskolesvängar för att fatta? tror jag.
boys and girls inte är väll vi så duktiga att vi kan såga (som vissa gör) andra vid fotknölarna

En liten tanke på det som pendeln skriver; Jag har en kompis som kan åka på vilka skidor som hellst och göra perfekta skärande svängar, (kalla det carving om ni vill)
vILKET skulle betyda att skidans hårdhet inte är så betydelsefull, eller? pOLARN menar att det är egenligen bara vridstyvheten som spelar roll och då endast om det är riktigt hårt i backen.
han menar att om man bara vågar släppa ut skidorna utanför kroppen, hålla balansen centreran på skidan genom svängen och följa kraften så blir svängen perfekt. Ju längre ut skidorna är desto snävare sväng (till en viss gräns).
Det råd han ger är: släpp ut skidorna, smile and follow the force! Kan det vara så lätt?

Mountain_Man

Aktiv medlem
"Korrekt" Carving
Turisten:

Om underlaget är fint (välpistad natursnö) och backen lutar lagom mycket (grön-blå) är det enkelt att "carva". Står man rätt på skidan går det som en dans. Inte alls svårt och det är egentligen inte så noga med tekniken, det är bara att följa med skidorna. :)

Svårigheterna uppstår när det börjar branta på och underlaget är allt annat än perfekt pistad natursnö ... det är nu din teknik och styrka blir avgörande!

Naturligtvis har både skidans vridstyvhet och flex stor betydelse för hur den upplevs. En skida med mjukt flex upplevs normalt som mer lättsvängd eftersom den behöver mindre kraft för att bilda en snygg böj på kant. En skida med styvt flex behöver mer fart, kraft och teknik för att svänga men blir också betydligt mer stabil när det börjar gå undan. Sen har naturligtvis skidans skärning en avgörande betydelse ...

/MM

icemann

Ny medlem
"Korrekt" Carving
Mountain_Man sa:
Turisten:

Om underlaget är fint (välpistad natursnö) och backen lutar lagom mycket (grön-blå) är det enkelt att "carva". Står man rätt på skidan går det som en dans. Inte alls svårt och det är egentligen inte så noga med tekniken, det är bara att följa med skidorna. :)

Svårigheterna uppstår när det börjar branta på och underlaget är allt annat än perfekt pistad natursnö ... det är nu din teknik och styrka blir avgörande!
Håller med om detta. Själv tycker jag det svåra med att carva i branta backar är hur man ska kontrollera farten? Farten ökar ju bara mer och mer vilket gör att man fegar ur och får ta till "sladdbromsen" Får även lätt bakåtvikt när det blir brant och det känns som man tappar kontrollen.

hoank

Ny medlem
"Korrekt" Carving
Icemann. när du carvar finnt inte samma friktion som om man gör en sladdande sväng. Detta gör att du måste använda en annan metod för att hålla en "behaglig" fart.
Så vad sägs om att forma svängen mer = göra en sväng där dina skidor i slutet av svängen har en rikting mer tvärs över eller kanske till och med uppför backen.

Mvh

Bartleby

Ny medlem
"Korrekt" Carving
Hellou. kul post man måste svara på. Tycker en del svar här snarare kan försvåra än förenkla en bra carvingteknik även om alla såklart har sina egna tips och teknik.

1. Pumpa inte upp och ner i vertikalen. En frenetiskt frammåtböjd position med pumpande knän kommer bara leda till en tidig pension. Det som skapar "illusionen" av den böjda åkaren och hans knän är helt enkelt en viktförflyttning av överkroppen som _måste_ göras vid en carvingsväng för att inte tippa över. Detta är något som kommer av själv när du lyckats edga korrekt och bygga upp en kraft i svängen. Ju högre kraft (precis som för motorcyklister) destå mer måste din kroppstyngd förflyttas åt motsatta hållet. Titta på en tävlingssnowboardåkare och hur de i princip kan ligga ner längs marken i en clean carv. Anledningen till det är kraften i svängen trycker åkaren utåt och detta måste stås emot genom att kroppstyngden flyttats åt motsatt håll.

2. Frammåtlut med måtta. De flesta är väl rätt överrens om att en korrekt stans är en ganska upprätt sådan. Håll samma vinkel på överkroppen som dina pjäxor lutar så blire fint!

3. Balans. Förrut brukade skidlärare säga att man ska skulle kunna ha ett häftstift bak i hälen på pjäxan, thats bull. Även om man ska ha focus frammåt så handlar det om en vettig balans och inte att pressa sönder smalbenen mot plösen.

Öva på att få in edging tekniken och flytta kropsvikten mellan svängarna. Känn hur skidorna "rullar över" i skiftet. Att släppa kanterna är nästan lika svårt som att skapa kantgreppet men som sagt. Bättre angripa problemets ursprung än försöka återskapa dess symptom.

Rekommenderar en bok:
The All-mountain Skier: The Way to Expert Skiing av Mark Ellings som sommarläsning.

Mysig sommarläsning som får en sugen på en längre säsong och ger massa bra tips även om som tidigare sagt man får ta alla tips med saltnypor då allt inte är anpassat för just dig.

Senast ändrad:

Turisten

Ny medlem
"Korrekt" Carving
Kul att se att ni fortfarande pratar carving och utrustning jag håller med att visst är det skillnad på hårda, mjuka, feta, smala skidor osv. men det är inte här pjäxan klämmer. Ja menar är skidan mjuk chilla med trycket på plösen, är den hård ta lite fart och är det ojämnt och puckligt var avslappnad och följsam i knäna och släpp ut skidorna lite, eller som vissa säger fall in med höften innanför innerskidan. En liten tanke iceman om du har problem med farten i branta backar så kan jag tipsa dig om två saker ettan du åker med skidorna för långt framför dig (det vanligaste av alla fel, vilket egentligen är det samma som bakvikt men upplevs annorlunda) detta är jättesvårt att träna bort eftersom man skall ställa sig upp för at slippa problemet och då kommer vikten ännu mera bak. Då försöker man luta sig framåt för att få mer vikt fram på skidan. Detta resulterar i att rumpan åker bak kroppen fram och vi är tillbaks där vi började (liknar en fällkniv).
Teoretiskt iceman, tänk dig B1 och B2 (bananer i pyjamas) du skall ha en bananform på kroppen från bröstet mot knäna, B1. Du skall också ha en bananform längst yttersidan på kroppen och då framförallt i slutet av svängen B2. På så vis får du en naturlig edging som Bartleby nämner, vilket skapar en förutsättning att runda upp svängen även när det är brant och hårt.
Nr 2 Det handlar om ovan nämnda och att våga falla med överkroppen först ut i fallinjen så att du kommer på kant redan med gamla bergskidans (innerskidan som blir ytterskida). Vilket gör att du i princip står på övre skidans innerkant och ramlar mot fallinjen. Om du vågar detta så snävar du av svängradien samt att du rundar upp svängen. Då kan du åka Lundsrappets branta del på rena skär kontrollerat. Nu kommer någon att tycka att så gör inte tävlingsåkaren på wc nivå, stämmer, för dom rundar inte upp svängarna och deras SL skidor är så styva att dom kan luta in mycket mera. Om du vill göra som byggmark och Company, luta in och fram med enormt kort skär och fall in i fallinjen.
För er som är mycket intresserade av teknik, puckel, lössnö, carving, race så finns det en DVD på svenska för 170 spänn den heter "freeride special edition" som behandlar alla åksäten. Den inkl 8 kapitel puckel , 3 kapitel om race svängar, 2 st filmer om carving tekniken och ca 15 min om lössnö. Som någon sa, det är dyrt med skidlektioner. Denna dvd ger många svar och funderingar, jag rekommenderar den.

Anders_Nilson

Aktiv medlem
"Korrekt" Carving
U-turn sa:
Hej kul att det fins fler som reagerat på filmen som nämns ovan, ja även bodi är intressant.....
Man får nog förstå skillnaden på att race och skidskolesvängar för att fatta? tror jag.
boys and girls inte är väll vi så duktiga att vi kan såga (som vissa gör) andra vid fotknölarna

han menar att om man bara vågar släppa ut skidorna utanför kroppen, hålla balansen centreran på skidan genom svängen och följa kraften så blir svängen perfekt. Ju längre ut skidorna är desto snävare sväng (till en viss gräns).
Det råd han ger är: släpp ut skidorna, smile and follow the force! Kan det vara så lätt?
Klart man kan såga folk :) (med lite glimt i ögat)
Klart att det bara är att gå lungt in, släppa ut, hålla balansen, följa kraften men det är just det här som är svårt, så svårt att det inte är många som behärskar det i all terräng.
,Ett problem är att för att balansera krafterna så justerar man framåt/bakåt (knä och neråt) med plöstryck och det är inte enklet att få dessa rörelser så små att det det inte påverkar negativt till åkningen.

Alric

Ny medlem
"Korrekt" Carving
vilken dum tråd.

ta några privat lektioner och du kommer utvecklas sjukt mycket mer än sitta å läsa metodik och teknik. sitta å läsa sig till hur man ska åka när 30 pres med olika tycken försöker säga hur man "skall" åka kommer inte bli lika utväcklande även om du sitter i 2 dagar ochj försöker få en bild på hur du ska göra, som en privat lektion. visst slaos metodik/teknik är jätte fyndigt men det matrialet är ju till största del till för förståelse när man analyserar.

fred ut

Mountain_Man

Aktiv medlem
"Korrekt" Carving
Tro mig Alric ... ingen av oss som skrivit i detta inlägg tycker det är bättre att få tips på ett forum, läsa en instruktionsbok eller se en instruktionsfilm än att få privatlektioner av en duktig skidlärare!

Anledningen till att vi luftar våra idéer här är helt enkelt att vi av olika skäl inte kan tillbringa dagen på berget. Sannolikt beror det för de flesta av oss på jobb, skola, familj, ekonomi eller något annat världsligt skäl ...

Vem är det egentligen som är dum?

/MM

edit: stavar som en kråka.

Senast ändrad:

Anders_Nilson

Aktiv medlem
"Korrekt" Carving
Alric
för att inte tala om hur kul det är att diskutera teori när man inte längre står i backen hela dagarna
men visst snacka om i-landsproblem :)

Turisten

Ny medlem
"Korrekt" Carving
Härligt att alla tycker lite olika, bara det är utvecklande i sig, jag förstår din poäng alric, men jag måste tyvär också vara lite gnyig. Om vi tar privatlextionerna, visst bra men hur många instruktörer står inte där och kör men gamla klyschor om ditten och datten, vilket i sig kanske går hem hos vissa, men inte hos alla. själv har jag lärt mig massor genom att läsa alla inlägg, och faktist även utvecklas en del... Min bästa instruktör har varit min lillasyrra som såg en åkare och sa: han ser ut som en tjufäcktare för små tjurar och så skratta hon gött... Detta gjorde att jag fick en grym kant i svängen..... hur menar jag nu... Lite fantasi och svaret låg där be good

misterm

Ny medlem
"Korrekt" Carving
Två år senare (jag har tappat bort lösenordet till Milkman88), och en del åkning senare.

I vinter bär det av till Whistler med ett par Völkl Mantra, förhoppningsvis skall ett par riktigt sköna carvingskidor inhandlas på plats också.

Jag hoppas kunna återkomma i vinter med en video på min åkning :) Tack för alla svar, jag kommer ihåg att jag hade stor träningsvärk i hela vaden efter st.anton senast, och även hemsedal och åre.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp