"Korrekt" Carving

Milkman88

Ny medlem
"Korrekt" Carving
Har läst runt lite och sett en del diskussioner om bankning och höft och knäkantning men inte riktigt greppat, hur ser ett riktigt carve-åk ut egentligen? Jag tycker personligen att jag är ganska duktig (även om det är svårt att jämföra med en snubbe som åkt 4 veckor om året sen han var 2 år) men vill utvecklas då jag känner att jag inte blir så mkt bättre från vecka till vecka nuförtiden.

Teorin är första delen :)

"Korrekt" Carving
Helt rätt, det är svårt att beskriva med ord vad som egentligen sker vid s k carvingåkning.
Man kan ju minnas att alla typer av utförsåkning är mer eller mindre besläktade. grundmekaniken är av nödvändighet rätt lika. Sen har utrustningen gjort att åkningen får lite nya dimensioner.

I a f , ett av dom bättre sätten att lära sig är ju att ta lektioner, och då helst i en liten grupp på max 2-3 elever. Backen man övar i måste inte ens vara speciellt avancerad.

Jo jag vet, många studsar för kostanden men det är väl använda pengar, om instruktören är bra d v s.

Vilket leder oss in på en helt annan fråga. Har beskådat carvinginstruktörer som definitivt inte har förevisat carvingteknik ...suck

/Ace DG

Senast ändrad:
"Korrekt" Carving
Jag lägger mina sista slantar på mina två skidveckor i år, så några privatlektioner har inte min studentekonomi råd med. Inga lektioner alls faktiskt :D

"Korrekt" Carving
grundposition är mycket viktigt. Förmodligen åker du med bakåt vikt, det gör de flesta som inte tagit några lektioner. Du ska krypa ihop mycket mer än du tror, ha armarna längre fram än du tror, hänga på pjäxorna med smalbena mer än du tror. men som sagt var, svårt att förklara

"Korrekt" Carving
Jag har gått i skidskola de första åren jag åkte och sista året, när jag var 15, åkte jag i "special" gruppen där offpist osv var temat. Så en del lektioner har jag tagit, även om jag inte kommer ihåg något längre.

Ska försöka tänka på det du har sagt dock.

"Korrekt" Carving
David är helt rätt ute!
Fäll fram överkroppen mer än det känns naturligt, sträck fram armarna så att du kan se händerna HELA tiden (...känns lite töntigt men skit i det), tryck på plösarna, aldrig bakvikt, kanppt axelbredd mellan skidorna ...en bra början! Ta INTE en för brant backe i början. Fegis tänker du, men du utvecklar tekniken mycket fortare om du inte måste åka och bromsa hela tiden. Vitsen är att INTE låta laggen hasa i sidled, inte en mm! Du ska lämna två obrottsligt parallella spår i manchestern!

Sen är det ju bara att nöta på, härma andra bra åkare och fråga. Sen kan det ju hända att din bäste polares kompis kusins syrra är utexaminerad skidlärare och naturligtvis vill visa just dig the noble art of carving ...gratis förstås.

På med karisman och jättesmilet!

God kväll önskar,
/Ace DG

"Korrekt" Carving
Tackar för svaren :)

Bör positionen vara likadan om jag ska ge mig ut för en riktigt brant backe med? Då kör jag nämligen helst inte carve utan föredrar att mer "hoppa" i korta snabba svängar.

"Korrekt" Carving
Ju brantare desto mer aktivitet. Man måste "följa med" med överkroppen ner i branten, d v s inte luta sig bakåt, då är man lurad. Ytterst få åkare kan verkligen carva 100%-igt i brant isig pist och hålla koll på farten. Tävlingsåkare gör det, och ibland knappt dom! Fartkontroll är problemet för oss dödliga, helt klart.

/A

"Korrekt" Carving
En bra uppfinning hade kanske varit bromsar eller något belag på skidorna som känner av vinkeln på backen och bromsar/gör belaget strävare... (Om 80 år kanske.)

En bra grej kan vara till att börja med att först försöka svänga bara genom att skära, och sedan luta sig mer och mer framåt, gå till brantare och brantare backar osv.

"Korrekt" Carving
Alltid samma position. Hamnar du i "baksätet" kommer du inte kunna carva längre. Men å andra sidan kanske man inte vill carva om backen är för brant för det tenderar ju att gå rakarns snabbt då. Precis som ace_DG säger så finns det inte många åkare som carvar. Vi tränade mycket i rödkullens backar (bara de nedre flacka partien), det var alldeles lagom brant för att inte få bakvikt. Sen när det sitter i ryggmärgen kan du gå vidare till brantare backar. Men tror det kommer ta ett tag, men tror du komer tycka det är värt det. Du kan börja träna utan stavar, vinkla upp händerna och spänn armarna.

"Korrekt" Carving
Iochmed att du åker framåt tänk på att sträva framåt med överkroppen. Du ska åka med skidorna inte tvärtom. Bakåtvikt = baksätet på bilen, där får man skjuts man kör inte...
Ett annat vanligt fel är att kanta max direkt. Tänkt på att "rulla upp" på kant.
Tappa heller inte ner inneraxeln, försök ha dom parallellt istället. Starta svängen med fötterna inte med överkroppen. Som de andra sa; starta i lätta backar. Iom att man kör på kant utan att sladda så är det enda sättet att bromsa att runda upp svängarna ordentligt osv... Finns hur mycket som helst att säga.

"Korrekt" Carving
Jag är ingen expert, men det här är vad jag snappat upp under de år jag åkt.
Till att börja med, lektioner är guld värt, även om du är duktig. Jag har tagit lektioner de seanste åren jag varit iväg och fått tips, pekare och respons på hur jag åker. Man utvecklas.
Har du inte råd med det, försök få en polare som kan filma dig när du åker, gämför sedan det med andra som åker, försök rätta till det som ser mindre bra ut, etc. etc.
Det viktigaste, som många pekat ut, är att inte hamna för långt bak, du ska frammåt och trycka smalbenet mot pjäxkanten. Jag har också lärt mig att man ska hålla fram händerna så man hela tiden kan se tummarna om man pekar dom rakt upp. Det må se skitfånigt ut, men det hjälper dig att trycka fram tyngdpunkten.

Annars är dä väl bar' å åk, som Stenmark sa på sin tid ;).
Lycka till!

Edit: Rättade till de värsta språkmissarna.

Senast ändrad:
"Korrekt" Carving
Gå in på youtube.com och sök på ski tips, eller ski instructions... Där är några klipp med Bode Miller och USA:s alpina landslagstränare...

Finns några matnyttiga tips där!

"Korrekt" Carving
Jag hittade den här på Youtube med Bode Miller:

Skapliga tips men de förklarar aldrig hur man egentligen gör en skärande sväng (aka carving-sväng). I avsnittet om stavisättning kör Bode med i stort sett dubbel stavisättning vilket inte är fel om du har tävlingsambitioner men knappast nödvändigt annars.

I övrigt så sammanfattade både Ace_DG och erandir det hela rätt bra.

"Korrekt" Carving
hrrmmm... dubbel stavisättning, ja för fasen jag SER ju det på filmen, men att Bode visar upp det på en instruktionsvideo fattar jag ju bara inte! Slarvåker han eller? Obegripligt!
Raceåkarna använder stavarna bara i riktigt branta partier nuförtiden och då en stav åt gången. Glöm dubbelisättning säger jag!
Fler?

Ace DG

"Korrekt" Carving
Tack för tipsen om filmerna.

De pratar en del om ancle flex och att luta sig framåt i skon för att få en sådan. Jag tycker självklart att min engelska är felfri men jag förstår inte riktigt hur de menar.

Att man ska "flexa" ankeln kan väl bara betyda att lutar själva foten inåt för att få ett djupare skär, right?

"Korrekt" Carving
Dubbelisättning är lika rätt som en öl på Chambre 9. Sist jag såg det var det en äldre herre på ett par spjutsmala telisskidor i Trysil, kan det ha varit 2002? Det var inte rätt då heller, för er som undrar...

"Korrekt" Carving
Lite tips och tricks som jag har lärt mig efter att åkt en hel del med skidlärar kompisar och nötit borta vid stendalen i åre, som antagligen är den bästa backe som finns om man vill lära sig bra skidteknik, lagom jämnbrant och din kompis kan se hela åket nere från liften.

1. Som alla har tjatat om luta dig framåt och ha händerna framåt. Ett måste för en bra position och kunna utnyttja skidorna

2. Våga få upp fart så att du kan luta dig mycket åt sidorna, ju fortare du åker desto säkrare sitter skidorna i snön och ju mindre risk är det att man hashar och sladdar

3. Var still med överkroppen och låt bena jobba, huvud och överkropp ska vara lodrätt medans bena går från kant till kant i en lugn och jämn rörelse. Huvud och överkropp sak även vara still i höjdled så att du har knäna mer böjda när du har skidorna rakt under dig än när du har skidorna utåt sidorna för att undvika jojo effekt som gör att du får obalans och mindre fly i åket

4. Tryck i båda skidorna i snön i början är det svårt men det kommer

5. öva som en galning =) jag ligger och nöter teknik kanske 30-40% av min tid när jag åker skidor, kanske inte så kul jämt men det betalar igen sig i slutet av säsongen när man glider mycket snyggarre och snabbare än alla andra

"Korrekt" Carving
dubbelstavisättning är och förblir en dygd som amerikaner och telemarksåkare med okunskap nyttjar. dubbelstavisättning är like fel som en kamel på sydpolen, eller en isbjörn i öknen, eller att james bond skulle konvertera till tvestjärtarnas hage, eller fulknarkare utan tänder som talare på nobelfesten, ok om talaren e hög på kemisprit dock.

Senast ändrad:
"Korrekt" Carving
Det finns nog en del fina instruktions filmer att köpa tror jag, vet dock inte vad dom heter.
Om du inte vill betala för en skidlärare.
Köp ett par skidor med kort svängradie om du vill finslipa tekniken, det är sjukt mycket lättare att både begränsa farten genom att göra snävare svängar med en skida som svänger kort, och dessutom så behöver du inte lika mycket fart för att kunna "lita" på skidorna och kanta djupt.

"Korrekt" Carving
Luta dig fram så mycket att det känns som du styr med skidspetsarn. Ta mycket fart, börjar det gå för fort, ligg kvar i skäret o styr upp i backen. Är det trångt kan man släppa ut skärskidan baktill i svängen, då blir det en liten plog-broms.

"Korrekt" Carving
Alla svar du har fått här är, mer eller mindre, rätt!
Men problemet är att ingen har sett dej åka, så därför kan du omöjligt "lita" på nått av dom! Många pratar om att du ska fram, och det kan vara rätt OM du är för långt bak. Men det kan också bli fel... Det man eftersträvar är en centrerad viktfördelning, men det är inte lösningen utan en förutsättning för att kunna lära sig ett dynamiskt kantarbete!
Så stilla överkropp är heller inte att eftersträva, om inte ditt rörelsemönster är helt för jävligt, men som du skrev så tycker i alla fall du att du är ganska duktig och då känner jag mej tveksam till det!
Instruktioner i skrift eller bild blir generella och eftersom alla har olika styrkor, svagheter, förutsättningar, rörelsemönster t.ex så blir det sällan bra! Definitivt inte om man "är ganska duktig"! Så tänk om, lägg en slant på en lektion!
Du skrev inte var du ska åka i vinter, men är det till Sälen så hör av dej vi FR-Mail så ska jag fixa en lektion åt dej! Med en personlig analys och allt :)
Sen till sist, att träna teknik ÄR att åka skidor och att åka skidor ÄR att träna teknik!
//Micke

"Korrekt" Carving
Tackar för svaret micke, det hade varit grymt, tyvärr så är det inte sälen utan åre jag ska till och senare under säsongen någonstans i alperna, vart har jag inte riktigt kommit fram till ännu.

Jag ska försöka få någon att filma mig så att jag kan se hur jag själv ser ut. Det jag kan tänka mig jag kanske bör jobba på är händerna framåt mer och "ancle flex" som Bode miller pratade om i filmen.

Tackar igen alla :P

"Korrekt" Carving
Jag tror personligen inte att det kommer hjälpa dej speciellt mycket. Tror i och för sig inte att det är en nackdel att få fram händerna, men jag tror inte det är där det sitter.
Om jag ska försöka, trots att jag tro det är näst intill omöjligt, hjälpa dej via text så skulle jag trycka på två saker!

1: Stå på ytterskidan! Och då menar jag rejält!

2. Försök flytta tyngdpunkten in mot svängcentrum så mycket som farten tillåter. Och gör det mjukt och följsamt genom att luta kroppen och bygg vinklar i höft och knän.

Lycka till!

//Micke

"Korrekt" Carving
Problemet är ju verkligen att jag inte vet vad problemet är :)

Jag kanske är rätt bra på att carva egentligen, men att jag aldrig ser mig själv och det är så svårt att veta. Tack igen, får bli kompis med en snygg skidlärarinna som får ge mig lite tips :P

"Korrekt" Carving
Micke035: Det där trodde jag aldrig jag skulle få höra från en gammal SPS-räv ;)

Nästa gång jag kommer till Tandådalen så ska du få visa mig hur du menar. Hade jag fått dom instruktionerna så hade jag nog stått på ytterskidan, börjat luta axlar in i svängen, hamnat på innerskidan och försökt kanta lite till med höften och varit tämligen "okantad" i knä & fot. Är ganska säker på att det inte är så du menar :) men du har säkert rätt. Du ska få visa mig nästa gång. (Har hört att Kanadensarna börjar sin kantning i höften)

Personligen för att lära sig carving så hade jag valt en grön backe, 50/50 viktfördelning på skidorna, börjat kanta lite försiktigt med innerskidan (upp på lilltån) med innerknät och sedan låtit ytterknät följa med. Sen är det bara att VÄNTA, VÄNTA och VÄNTA. Halva grejen är att inte ha för bråttom.

/Jocke

"Korrekt" Carving
Var kommer 50/50 ifrån? Det kommer igen med jämna mellanrum! Vem lär ut det?
I vilket före? I vilken lutning? I vilken fart? Med vilka skidor? Var snäll och förklara här och nu! Är skeptisk... hmmmm
Vänligen,
/Ace DG

"Korrekt" Carving
50/50 kanske är en bra utgångspunkt när man lär sig, men man bör insé att 50/50 i kombo med en isig brant är en dålig idé.

"Korrekt" Carving
50/50 passar utmärkt i detta fallet (grön backe, låg fart, lära sig carving). Jag har ingen bakgrund som raceåkare, därav förespråkar jag lite jämnare viktfördelning. Dom flesta racekillar (och tjejer) jag åkt med snackar om 95/5 men det känns lite jobbigt (energikrävande). Jag tycker om att stå på båda fötterna. 60/40, 70/30 trivs jag bäst med så länge det inte är isigt och snorbrant. Är det isigt skulle jag självklart ha mer tryck på ytterskidan.

Om jag glider lite behagligt med lagom fart i en blå backe ligger jag närmare 50/50 än 80/20. Ibland strävar jag till och med mot 50/50. Jag kan mycket väl gå in i en sväng med 50/50 för att sedan ju mer krafterna byggs upp tilllåta mer tryck på ytterskidan.

Kom gärna med synpunkter. Jag är lååångt ifrån fullärd och lyssnar gärna på andra teorier.

"Korrekt" Carving
50/50 är en myt som dyker upp alldeles för ofta!
Jocke, du borde veta att anledningen till att du står på båda skidorna i en grön/blå backe är ju att du måste! Annars ramlar du ju inåt! Du måste ju ha fart/kraft för att kunna balansera på ytterskidan! Dynamisk balans du vet :)
Man kan säga så här!
I alla lägen ska man försöka att stå så mycket som möjligt på ytterskidan! Hitta stöd på yttern a.s.a.p! Allt för att bygga så stora krafter som möjligt, för kraft vill vi ju ha! Då kan vi nämligen luta in tyngdpunkten med hjälp av kroppen, höft och knän!
Och Kanadickerna börjar med en inåtlutning av hela kroppen (dock en väldigt liten) och det gör vi med... Du kommer väl ihåg rörelsebeskrivningarna? Svängen initseras med en lätt sträckning av blivande ytterben = Inåtlutning!

Nä nu ska jag till Trysil en sväng!

//Micke

"Korrekt" Carving
Tack för förklaringen Micke035! Enligt mitt förmenande är 50/50 bara aktuellt vid ren puderåkning ...och då carvar man ju inte i egentlig mening.
/A

"Korrekt" Carving
Att med 50/50 viktfördeling ta sig ner för gröna pister enbart med att byta kant är väl det som tävlingsåkarna kallar för att "åka kälke". En sådan teknik havererar fullständigt när det blir brantare.

Varje vecka (nästan) kan vi beskåda SL-carving av hög klass på TV. Det går inte att missa att innerskidan för många åkare är i luften (inte som förr men ändå). Riktigt så "renlärigt" som i det beskrivs i skidtidningarna är det få som åker. Speciellt i branterna. Det som är borta fullständigt är ju knäkantingen och den extrema avlastningen uppåt al´a 80-tal (som nog mest Svensson stog för i och för sig) men nog sjutsingen är det rejält med höftkanting när det lutar på. Och "fusk" med vridning av fötterna när bägge skidorna är luftburna.

"Korrekt" Carving
Här är några tips jag har fått under mina år av tävlande inom alpin. Hoppas det hjälper!

Att ha 50/50 på skidorna tycker jag är viktigt. Man blir inte lika trött och man blir stabilare.

En annan viktig sak när man ska carva är att använda "upp och ner" rörelsen. överkroppen ska vara rak och stabil medans knäna åker upp och ner som en fjäder. När du är i svängen går du ner i knäna och när du ska svänga åt andra hållet ska du upp med knäna så att du stiger och får mer kraft utan att behöva trycka lika hårt men skidorna. Detta gör att du också kan svänga skarpare i till exempel svarta backar och därmed kan köra snabbare. (övningar som att hålla stavarna bakom nacken är super bra för att träna detta).

Händerna framåt och vikten framåt ärockså viktigt samt att använda stavarna för rytm.

"Korrekt" Carving
dr_fil sa:
Att ha 50/50 på skidorna tycker jag är viktigt. Man blir inte lika trött och man blir stabilare.
Läas Micke035:s inlägg ovan. 50/50 funkar i puder, i fartgrenar på flacka snabba partier och möjligtvis för flack turiståkning på greppigt underlag. För vanlig medelbrant och brant åkning på hårt underlag gäller maximalt tryck på ytterskidan och inget annat.

Basta!

/Ace DG

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp