"Korrekt" Carving

"Korrekt" Carving
dr_fil sa:
Här är några tips jag har fått under mina år av tävlande inom alpin. Hoppas det hjälper!

Att ha 50/50 på skidorna tycker jag är viktigt. Man blir inte lika trött och man blir stabilare.

En annan viktig sak när man ska carva är att använda "upp och ner" rörelsen. överkroppen ska vara rak och stabil medans knäna åker upp och ner som en fjäder. När du är i svängen går du ner i knäna och när du ska svänga åt andra hållet ska du upp med knäna så att du stiger och får mer kraft utan att behöva trycka lika hårt men skidorna. Detta gör att du också kan svänga skarpare i till exempel svarta backar och därmed kan köra snabbare. (övningar som att hålla stavarna bakom nacken är super bra för att träna detta).

Händerna framåt och vikten framåt ärockså viktigt samt att använda stavarna för rytm.
Det är så här myter skapas!

Nån har hört något, som nån har sagt till nån, utan att veta bakgrunden till det. Och utan att ens ifrågasätta kunskapen hos den, som i första läget uttalade sig! Sen sprider man det som en sanning!

50/50 är en sån myt! GLÖM 50/50! Stå på ytterskidan!!!

Den andra myten som sprids här är "fram med händerna och vikten"! Hur vet ni det? Har ni sett Milkman88 åka skidor? Om inte kanske ni ska fundera över vad som händer om han kommer för långt fram? Ja, det händer inte alltför sällan, och är ett minst lika stort problem som om man är för långt bak!

Sen skulle jag gärna se sambandet mellan kraftregleringen och svängradien! Det där med "stilla överkropp och upp och ner med knäna" (så kallad utjämningsteknik) kan inte ge större krafter (och det är krafterna som gör om vi svänger eller inte) utan är däremot utmärkt för att minska kraften när man vill avsluta svängen!
Rörelse är till godo!
Och där kom vi in på den tredje myten! "Still med överkroppen!" Det är nästa alltd (vid avancerad skidåkning) ett samspel mellan högavlastning (gammalt hederligt vertikalarbete) och lågavlastning (utjämningsteknik)!
Så rör er och bygg krafter!!

//Micke035

"Korrekt" Carving
Jag skulle vilja förespråka en lugn överkropp utan onödiga rörelser. Det skapar bara obalans och slösar med krafterna.
Skulle vara roligt att veta hur många som ger tips här som verkligen är utbildade skidlärare.

"Korrekt" Carving
Eftersom jag rent tekniskt är en ren natur (o)begåvning och mest tillämpar den klassiska tekniken " De é bare å åk ..." har jag egentligen inte så mycket att tillföra. Men ...

Det är inte svårt att carva klockrent med ett par moderna pistskidor i en blå/grön välpreparerad pist. Problemet uppstår när det blir brantare och börjar gå undan. Många "lutar" sig då instinktivt bakåt (ungefär som när man går utför en backe), tappar trycket på plösen vilket resulterar i en ojämn belastning av skidan, minskat kanttryck och sladd!

En stor del av trixet med att carva rent även i en brant pist är att "våga" behålla trycket på plösen. Känslan kan enkelt beskrivas som att man "faller framåt" och "driver skidan". För att lyckas med det här är det oerhört viktigt att hålla armarna framåt (typ läsa tidningen) och våga stå på. Som övning kan man mer eller mindre brutalt "kasta" sig framåt och driva skidorna till snäva svängar ...

Här kommer dock ett utrustningsproblem in ... de flesta enklare skidor är helt enkelt för klena för att klara aggresiv carving i en brant pist. Om inte skidan är tillräckligt vridstyv klarar den inte att hålla kvar svängen och går istället mer eller mindre rakt fram!

Jag köpte ett par Salomon Streetracer 10 häromåret som fungerade kanon i lägre hastigheter och på mjukare underlag. Men när det blev brant och isigt höll de inte måttet. Jag sålde dem och köpte istället ett par Rossignol 9S (SL-butiksracer), en betydligt styvare skida som gör att jag nu även kan carva på riktigt bra även i branta pister.

/MM

"Korrekt" Carving
jet sa:
Skulle vara roligt att veta hur många som ger tips här som verkligen är utbildade skidlärare.
Det antalet lär vi aldrig få veta. Men säkerligen finns det folk som skriver i forumet som åker brallorna av vissa skidlärare både tekniskt och när det gäller fart....

"Korrekt" Carving
Många bra svar här... men en sak saknas:
Med de rätt hårda skidorna som behövs för carving på hårt underlag så uppstår ett annat problem. Det behövs en massa styrka!
Så om ni ska kunna ligga på ordentligt och variera svängradien etc så gäller det att köra en rejäl försäsongsträning!

Nu pyser jag också till trysil för att lägga räls i högegga!

"Korrekt" Carving
ralf_moller sa:
jet sa:
Det antalet lär vi aldrig få veta. Men säkerligen finns det folk som skriver i forumet som åker brallorna av vissa skidlärare både tekniskt och när det gäller fart....
Absolut är det så. Men att man är en duktig skidåkare eller åker fort innebär inte att man kan lära ut... Har ju dykt upp en del konstiga tips hittills i denna tråden.
Däremot är det grymt roligt att diskutera såna här ämnen!

"Korrekt" Carving
... och inte blir man världsmästare i carving efter tre veckors intensivutbildning av Friluftsfrämjandet och två säsonger i Lindvallens barnbacke ...

Faktum är att det finns många sätt som är rätt (man kallar det ibland "olika skolor"), och att tekniken faktiskt utvecklas kontinuerligt. Ta tex. en titt på Bode ... ;-)

/MM

"Korrekt" Carving
Ace_DG sa:
hrrmmm... dubbel stavisättning, ja för fasen jag SER ju det på filmen, men att Bode visar upp det på en instruktionsvideo fattar jag ju bara inte! Slarvåker han eller? Obegripligt!
Raceåkarna använder stavarna bara i riktigt branta partier nuförtiden och då en stav åt gången. Glöm dubbelisättning säger jag!
Fler?

Ace DG
Tävlingsåkarna använder alltid stavisättning! Oavsett om det är brant eller inte, är det brant använder dom flesta dubbel men vid flackare backar används oftast enkel stavisättning. Stavisättning är frågan om timing, att komma av skär i rätt tid samt att markera tempo och hålla position. Men stavisättning använder alltid elitåkarna!

"Korrekt" Carving
jet sa:
.
Micke035 har sannolikt både teoretisk och praktisk skolning om man läser hans inlägg. Det finns ju som bekant namn på alla tekniker och det är där vi oskolade får problem att kommunicera på ett vettigt och entydigt sätt.

Stavisättning då? Förra året hade vi en stavningsdiskussion här på FR i tråden https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=20276.

Där hade bl a undertecknad gjort följande inlägg som jag nu ödmjukast vill göra er uppmärksam på igen. Min poäng var att ingenting egentligen är givet vad gäller stavisätting, utan att det är åksituationen som får bestämma. Står man i en neutral och korrekt position på skidorna har man alla möjligheter att välja.

"""Markerad stavisättning används som ett delmoment vid sväng med högavlastning men också vid sväng med lågavlastning (puckelåkning t ex). I svängteknikerna som bygger på vertikalarbete (upp-nerrörelse får en markerad stavisättning en rätt betydande roll.

Att ge tusan i stavisättning när man Carvar är väl en smaksak. Det som däremot är viktigt, och dessutom oförändrat sen förr, är positionen på armar axlar och överkropp. Svagt böjda armar, händerna något under axelhöjd, hela tiden synliga, i position som om man läser en uppslagen dagstidning. En avspänd position, med god rörelseberedskap.

Här kan man nu välja om man slår ner staven eller inte. Vid carving i flack terräng är det som bekant inte säskilt nödvändigt, men när man hamnar i tidigare nämnd svår, yxig, isig, brant till riktigt jävvla snorbrant brantåkning, då är man beredd. Och som sagt, rörelseberedskapen är mycket god.

Man SER direkt om åkare är skolade i detta. Raceåkarna t ex har det här inövat i ryggmärgen. Kika på t ex Anja i slo-mo. Minimala rörelser i armar och axlar och överkropp, ben och höfter arbetar maximalt.

Man ser dierkt också på åkare som inte har det här. Armar och stavar far omkring lite hur som helst, hängade armar, händer som blir kvar bakom kroppen vid sväng m m, d v s den vanliga självlärda Euro-turiststilen. Inget säger dock att dom här åkarna inte har lika kul för det!

Min devis är att alla tekniker är aktuella och bör/kan utnyttjas ...förutom dubbelstavisättnigen kanske då."""

Trippel-kims påstående att elitåkarna alltid använder stavisättning är rätt i så motto att dom har alla förutsättningar att välja. Jag hävdar fortfarande bestämt att dubbelisättning inte gagnar en avspänd åkning.

Nej, jag är varken "utbildad" eller "examinerad", möjligen från livets långa stenhårda skidskola kombinerat med lite tävlingsfuskande i ena jackärmen :-)

Eder
Ace DG

Senast ändrad:
"Korrekt" Carving
Mountain_Man sa:
... och inte blir man världsmästare i carving efter tre veckors intensivutbildning av Friluftsfrämjandet och två säsonger i Lindvallens barnbacke ...
/MM
... och man bör inte ge råd om man inte kan backa upp dom. Som många tyvärr gör. Hyffsad koll har jag iaf efter 4 säsongers jobbande med steg 4 och med flest privatlektioner i en av europas största skidskolor. Men så länge man har skoj så får man åka hur man vill, men om man verkligen vill lära sig så tycker jag att man går till en välutbildad skidlärare.

"Korrekt" Carving
jet sa:
Mountain_Man sa:
/MM
... och man bör inte ge råd om man inte kan backa upp dom. Som många tyvärr gör. Hyffsad koll har jag iaf efter 4 säsongers jobbande med steg 4 och med flest privatlektioner i en av europas största skidskolor. Men så länge man har skoj så får man åka hur man vill, men om man verkligen vill lära sig så tycker jag att man går till en välutbildad skidlärare.
Detta är ett diskussionsforum där var och en har rätt att uttrycka sina åsikter.

En sak är klar: alla som har ögon att se med kan slå på TV-n och med lätthet konstatera att mycket som skrivs i ämnet är ren desinformation. Detta oaktat egen åkförmåga eller pedagogisk förmåga.

"Korrekt" Carving
jet sa:
Mountain_Man sa:
/MM
Det var inte personligt ... ;-)

"Korrekt" Carving
kimkimkim sa:
Ace_DG sa:
hrrmmm... dubbel stavisättning, ja för fasen jag SER ju det på filmen, men att Bode visar upp det på en instruktionsvideo fattar jag ju bara inte! Slarvåker han eller? Obegripligt!
Raceåkarna använder stavarna bara i riktigt branta partier nuförtiden och då en stav åt gången. Glöm dubbelisättning säger jag!
Fler?

Ace DG
Tävlingsåkarna använder alltid stavisättning! Oavsett om det är brant eller inte, är det brant använder dom flesta dubbel men vid flackare backar används oftast enkel stavisättning. Stavisättning är frågan om timing, att komma av skär i rätt tid samt att markera tempo och hålla position. Men stavisättning använder alltid elitåkarna!
Suck...

Dessa myter överallt!

Tävlingsåkare använder stavisättning (precis som vi vanliga) när det kan hjälpa dom! Och när det inte gör det låter dom bli! Kolla störtlopp!

Och det där med dubbel; Om du kan svar på frågan varför, så fortsätt att lär ut det, om inte LÅT BLI!

//Micke035

"Korrekt" Carving
kimkimkim sa:
Ace_DG sa:
Fler?

Ace DG
Kim har helt rätt med det där om stavisättning! En av tränarna som vi kommer att ha i vinter som har gått på skidgymnasium, är tränare i akdemi alpin och har varit tränare i pitztal race center (vet inte om han är det längre). Och han har lärt mig och många andra precis det som Kim säger, så jag tror på det här med både dubbel och enkel stavisättning!
Den som säger att det är fel med stavisättning har aldrig lärt sig och skidor på rätt sätt.

"Korrekt" Carving
Micke035 sa:
kimkimkim sa:
Ace_DG sa:
Fler?

Ace DG
Suck...

Dessa myter överallt!

Tävlingsåkare använder stavisättning (precis som vi vanliga) när det kan hjälpa dom! Och när det inte gör det låter dom bli! Kolla störtlopp!

Och det där med dubbel; Om du kan svar på frågan varför, så fortsätt att lär ut det, om inte LÅT BLI!

//Micke035
Störtlopp och Super-G är undantag, ursäkta mig! Okej, stavissätning är som jag tidigare sa en taktmarkering, det är frågan om timing. Det handlar om att komma av skäret itid samt att hålla position. En dubbel stavisättning där du tar med dig båda armarna ur svängen är perfekt för att hålla positionen, men som sagt så använder inta alla världscupsåkare dubbel. Men faktum är att att i princip alla använder stavisättning, dock är den inte alltid markerad men rörelsen finns ALLTID där!

"Korrekt" Carving
Precis så är det!

Ibland använder vi stavarna, ibland inte. Och ibland åker världseliten med dubbel, ibland med enkel, ibland som en markering och ibland utan. Varför? Jo det beror på många olika faktorer.

Problemet som jag ser det är att någon säger till någon annan att "detta är det rätta, så ska du göra" utan att sett personen i fråga åka! Då blir det väldigt lätt fel! Man måste se till helheten för att det ska hjälpa, lösryckta påstående blir inte bra!

Men självklart så är stavisättning en viktig del för att behärska skidåkningen ädla konst fullt ut!

Men bara för man har ett "perfekt stavarbete" så innebär inte det att man använder det jämt!

//Micke035

"Korrekt" Carving
Micke035 sa:
Precis så är det!

Ibland använder vi stavarna, ibland inte. Och ibland åker världseliten med dubbel, ibland med enkel, ibland som en markering och ibland utan. Varför? Jo det beror på många olika faktorer.

Problemet som jag ser det är att någon säger till någon annan att "detta är det rätta, så ska du göra" utan att sett personen i fråga åka! Då blir det väldigt lätt fel! Man måste se till helheten för att det ska hjälpa, lösryckta påstående blir inte bra!

Men självklart så är stavisättning en viktig del för att behärska skidåkningen ädla konst fullt ut!

Men bara för man har ett "perfekt stavarbete" så innebär inte det att man använder det jämt!

//Micke035
Blir tvungen att hålla med. Självklart kan man inte ge rättvisa tips utan att ha sett grabben åka. Men det var någon som skrev att man skulle glömma det där med dubbel stavisättning osv. Då kände jag att jag blev jag tvungen att skriva någon rad.

För övrigt så verkar det ju som att vi är överens nu :)

"Korrekt" Carving
Här har det hänt en del sen jag kollade in sist.

Nyss hemkommen från 4 dagar i åre där åkningen nästan endast bestod av tungt före i uppåkta röda backar, uppföljt av isiga gröna. Inte direkt ideala förhållanden med andra ord.

Jag har dock försökt ta till mig en del tips här även om det när det är lite småbrant och uppåkt är väldans mycket lättare att ta sig ner med kortsvängar och lätt bakåtvikt. Jag tycker att jag i viss mån lyckades att få till det dock, främst i de lite flackare partierna där jag lyckades kanta mer än någonsin och kunde stoppa armen i marken i vissa svängar.

Däremot var det OERHÖRT tungt att åka så, jag provade således ett av tipsen Bode ger i en film, nämligen att åka med det svängande benet nästan rakt. Det lyckades jag med ett fåtal gånger, men när det gick riktigt bra så kändes det verkligen.

Tack igen för era åsikter :)

EDIT: Det jag dock fick till perfekt i min mening var positionen med händerna och framåtvikten. Jag måste gjort något annorlunda iaf eftersom jag för första gången fick träningsvärk i vaderna.

Senast ändrad:
"Korrekt" Carving
Efter att ha läst samtliga inlägg i denna tråd, och sett att flera av tipsarna är mkt duktiga pedagoger, så känner jag att det absolut bästa är att skippa ett par öl på afterskin och lägga pengarna på en carvinglektion!
Om du därutöver lyckas få med dig två-tre till som vill putsa sin teknik så borde inte lektionen gå på mer än 4 bira, och du tjänar två veckors trevlig åkning istället för två veckors kämpande med teknik som du inte vet hur du skall omsätta i praktiken...

Den timmen kommer att vara värd varenda öre i slutändan!
Kör hårt!

"Korrekt" Carving
Som sagt många bra inlägg, väldigt svårt att skriva hur man ska bete sig i pisten/puder osv. Det beror på så många olika faktorer, det bästa/enklaste sättet tror jag är om man tar sig tid och får hjälp av nån kunnig person, det behöver dock inte vara en skidlärare. - på så sätt kommer man ihåg det bättre och tänker därför på de tips man fått.
Ev. någon bra film som visar hur du åker och vad du bör tänka på osv.

Jag funderar starkt på att ta en lektion i Åre - för att utveckla åkningen.
Sitter bara och hoppas på att det kommer lite snö tills man ska åka i januari.

"Korrekt" Carving
Intressant tråd.
Många bombsäkra uttalanden om att stå si eller så, gör ditten eller datten.
Vem bestämmer vad som är en "korrekt" teknik?
Ska det åkas energisnålt, snabbt, säkert eller snyggt?
Tillfället avgör blandningen. Vad som passar en person kanske inte passar en annan. Folk har olika utrustning, fysik, erfarenhet och psyke.

Att en korrekt carvingsväng ska utföras med 90-10 eller 50-50 belastning är ju bara befängt att påstå som en allmängiltig sanning. Beror ju givetvis på var-när-hur man vill svänga i förhållande till de yttre omständigheterna.

Dessutom varierar belastningen dynamiskt under svängen.

Hittade en intressant artikel på webben: Modern Alpine Racing Technique by by Greg Gurshman
http://www.youcanski.com/en/coaching/modern_technique.htm
Läs gärna under rubriken "Loaded Inside Ski" om hur belastningen kan variera vid racing.

Skidlärare och coacher är bra för alla för att få nya synsätt och ideér på hur man _KAN_ åka. Våga testa olika sätt och se vad som känns bäst. Än så länge är det inte straffbart att använda vilken skidteknik man vill. Tur är väl det, annars skulle utvecklingen stanna.

"Korrekt" Carving
livlig diskussion med många intressanta inlägg. själv är jag förespråkare för en så jämn belastning på skidorna som möjligt, men detta verkar onekligen skilja sig från fall till fall såå, end of that discussion..

ngt som är intressant är att åkare som Hugo Harrison m.fl. har börjat montera sina bindningar i 'duckstance', med tårna pekande några grader ut mot ytterkant, som brädåkarna. Detta ska tydligen underlätta 50/50 fördelningen i åkningen. Är väl dock synd att säga ett åkare i Hugos kaliber är carvingbrännare utan detta gynnar väl främst puderåkning, men det är ändå en jävligt intressant utveckling.

pumpa på

"Korrekt" Carving
kolla på proffsen som kör på tv tex i VM som va nu i ÅRE, annars gåre ju varje helg på svt från världscupen.. lyssna på va stif strand säger oxå ,, man kan ju itne få så mkt bättre skolexempel än att kolla på typ Anja...

"Korrekt" Carving
Det framgår väl med en mycket stor tydlighet att när man kör SL-carving i världscupen så är nästan all eller all belastning på ytter´skidan i svängens ingång. I många fall är innerskidan i luften (utan att det för den delen är något steg enligt old school).

TYNGDEN PÅ DALSKIDAN ÄLSKLING!!!!!!

"Korrekt" Carving
Mycket är det.
Ok från början.
Avslappnad i kroppen, mycket tryck på plösen (och då menar jag mycket) ha en känsla av att stå på främre trampdynan.
Försök att få så liten vinkel mellan underben och skida (det är det de pratar om på videon med ankel osv, gör att man kan vara lite rakare i överkroppen och ändå få en bra position)
Sträva efter att vara tidig på kant (lätt att säga och svårt att vara)
50/50, nja det är väl lite av en "pedagogisk" sanning som figurerar lite var stans, men att styra med innerknät brukar kunna ge en del extra kant och hjälpa till att skapa stöd tidigt i svängen.
Försök att vara med framåt och försök att vara "dynamisk" genom svängen (även det lättare sagt än gjort)
Kantningen kan börja med knäna och bli mer och mer med kroppen ju fortare det går.
Å så några fler floskler:
Stå brett med parallella fötter - bredda mellan knäna
Jobba från knät och neråt för att få dynamik - vertikalt och längdled för att ge tidigt stöd och snökontakt
Låt kroppen följa skidorna, åk med inte mot - var tidig på kant
Släpp upp innerskidan mot kroppen - för att skapa kant
Var låg - för att skapa kant
Var i balans - låt farten och positionen dikteras mot underlaget
Plöskontakt med båda benen

Och ta en privatlektion

lycka till - herr nilson

"Korrekt" Carving
Att styra med innerknät är ett perfekt sätt att få kroppen att göra det man vill dvs att få bägge knäna inåt i backen. Mycket bättre än meningslösa instruktioner som "att föra knäna inåt backen". Det har inget att göra med hur mycket man belastar innerskidan. Det kan rent av vara lättare att styra med innerknät med obelastad (inner)skida.

Att belasta plösen och styra med innerknät är nog de två största hemlisarna som skidlärare påfallande ofta "glömmer" att berätta. Jag har alltid undrat varför.

Även försäljare av mjuka skidpjäxor har lätt för att glömma trycket på plösen. Man menar att det blir lättare att "komma fram på skidorna" med mjuka pjäxor. Men till vilken nytta om pjäxan kollapsar som en gummistövel?

"Korrekt" Carving
Synd att skldlärarna inte förtäljer "sanningen" :-)
Har försökt få mina elever på utbildningarna att fatta galoppen rätt många år nu tycker jag men det verkara inte fastna, ska lägga mer krut på det framöver.
Håller oxå med om att pjäxorna inte får vara för mjuka och kolapsa, då missar man att kunna styra med hjälp av dem.
Viktigt är passformen så att man kan ligga på plösen.
Och inte att glömma är vinkeln mellan underben och skida, ett enklet sätt att kolla om man har ok vinkel är att när man står på ett plant underlag med pjäxorna på sig så ska man kunna huka sig ner så att låren går under 90 grader utan att falla bakåt.
Gör man det så ska man kolla om man kan vinkla fram pjäxan, gör enklast med en eller ett par pistkartor eller foldrar in bakkant på pjäxorna (mellan skal och innersko) och pröva sig fram till "rätt" vinkel.
Racers brukar säga att en bra skida gör två tiondelar och en bra pjäxa gör två sekunder i bana och det ligger nått i det.........
- anders

"Korrekt" Carving
...det där med att styra med innerknät gillade jag. Har tänkt på det faktiskt. Ger stöd tidigt i svängen. Funkar för mig i a f. Märker åxå att hellre för brett än för smalt för att göra rena parallella carves.
Tack Anders m fl!
/A

Senast ändrad:
"Korrekt" Carving
Utan att vara tävlingsåkare skulle jag säga att jag har en väldigt bra carvingteknik (följer i grova drag Anders Nilssons punkter). Ur det perspektivet har jag några frågor/påpekanden.

1. I min värld är det mycket stor skillnad mellan att "ha kontakt med plösen" och att "belasta plösen hårt". Själv står jag väldigt tydligt på främre tramdynan när jag åker men belastar för den delen inte plösen hårt utom möjlgen vid ojämnheter och obalans (har riktigt styva pjäxor, om nu det spelar roll). Är verklige detta centralt? Själv tycker jag att när jag går från att bara "tänka" att låta trampdynan förmedla trycket till skidans framdel (i inledningen av svängen) til att mer aktivt belasta plösen så tappar jag dynamik i åkningen och får det svårare att få iväg skidorna i svängens slutfas.

2. Micke35: Är du ironisk när du skriver om 100% tryck på ytterskidan? Som någon påpekar för man snabb associationer till klassikern "tyngden på dalskidan, älskling". Menar du att detta kan vara att bättre råd till hobbycarvare än "50-50" eller menare du att även på hög nivå bör man undvika belastning på innerskidan. Om det är det sistnämnda är jag något förvånad eftersom min upplevelse är att jag får betydligt bättre acceleration ur svängen genom att flytta en del vikt till innerskidan och trycka till i svängens senare del.

HitMe

"Korrekt" Carving
Jag är aldrig ironisk..

Det jag menar är att det alltid är bättre att sträva efter att stå så mycket som möjligt på ytterskidan. För alla! Men som du säkert har läst, så finns det ju undantag. Men riktigt duktiga åkare ( läs WC-åkare) kommer också i problem om dom belastar innerskidan för mycket, men det är sällan (eller aldrig) ett problem för dom att dom belastar ytterskidan för mycket. Alltså, sträva efter att stå på ytterskidan!
Sen till din "upplevelse" av att accelerera ut ur sväng; Det du gör där i slutet av sväng (också kallad svängväxling) är att förbereda dig för en ny sväng. Du planar ut skidorna och börjar flytta belastningen till nästa ytterskida, allt för att vara beredd i ingången, hitta tidig kant och tidigt stöd på den nya ytterskidan!

/Micke

"Korrekt" Carving
Fast det där argumentet med att det inte framställs som ett problem med att tävlingsåkare belaster ytterskidan för mycket tycker jag inte håller. Anledningen till att de överhuvud taget ligger med så pass mycket innerskida lär väl vara att det är snabbare. Givetvis innebär det också att marginalerna är små och att det är lätt att gå över gränsen. Jag menar, det skulle ju vara busenkelt att helt enkelt se till att inte vara i närheten av att hamna för mycket på innerskidan. Eftersom så många uråkningar sker på innerskidan så skulle en sådan extra ytterskidstaktik alltså vara att föredra. Om det inte vara för något annat, alltså. Rimligtvis är det alltså så att det i praktiken är så mycket effektivare att ligga nära gränsen för en innerskidsuråkning att det i slutändan lönar sig. Och uråkningarna kommer ju också vanligtvis när terrängen växlar till t ex lätt frånlut i svängen utan att åkaren klarar/kommer ihåh/väljer att att ställa om till en mindre innerskidsorienterad sväng.

Och när det gäller min "upplevelse" så menar jag inte vid själva svängväxlingen utan tidigare.

HitMe

"Korrekt" Carving
När börjar svängväxlingen?
Det är ett ämne i sig som kan diskuteras ett tag.
Men enligt mig börjar svängväxlingen när man börjar att kanta av och därmed minskar trycket mellan skidan/snön. Och det är faktiskt ganska tidigt i svängen!

Och argumentet med tävlingsåkarna håller hela vägen, enligt mig i alla fall!
Anledningen att dom kommer på innerskidan är inte att dom strävar efter att belasta den, utan att dom inte hinner med i svängväxlingarna, eller startar den för tidigt. Och som du påpekade händer det oftast när terrängen växlar, eller vid skråpartier.
Men som sagt detta är utifrån mitt perspektiv...

Micke

"Korrekt" Carving
Ett litet inlägg bara (som råkade bli rätt långt), i en intervju under vm i Åre svarade Byggmark rätt och slätt "Jag åker väldigt mycket på innerskidan" på frågan om hur det kommer sig att han är så snabb. Det är inte påhittat, det är faktum och jag gillar den tekniken.

Även om man i verkligenheten har mer tryck på ytterskidan än vad man tror/påstår så gillar jag hela tankegången med att ha lite tryck på innerskidan, styra med den, vara mer aktiv med den och vara mer symetrisk. Att dela upp jobbet på 2 skidor låter för mig bättre än att lägga 100% tryck på ytterskidan och ställa innerskidan i garderoben.

Självklart finns mycket tryck på ytterskidan för säkerheten och balansen men innerskidan kan göra mirakel, något som ytterskidan sällan gör. (Dock efter att ha sett Byggmark så undrar jag om man verkligen ska åka balanserat och säkert. Seriöst så är det sjukt tråkigt. Jag brukar peka på folk från liften och säga till dom jag åker med "om du åker sådär kontrollerat måste du åka mer aggresivt. att åka in control lär man sig inget på". Jag är väldigt ofta ur balans men det är betydligt roligare än att åka den klassiska skidlärarsvängen.)

Ang. tävlingsåkare och innerskidan, det borde väl ändå va den absolut snabbaste vägen att åka på innerskidan hela tiden? Jag menar, svängens radie blir ju 1 meter mindre och således blir sträckan att åka kortare. 1 meter mindre radie i varje sväng ger nog ett par meter efter 50 portars åkning och som dom sjunger i "Dä ä bar å åk", varje decimeter är en hundradels sekund.

Over and out. //Jocke

Senast ändrad:
"Korrekt" Carving
Aha Micke, jag börjar fatta och nu tror jag vi kan börja närma oss en viss konscensus (vi får se...).

Jag ser liksom innerskidsgrejen som ett sätt att accellerera ur sväng. Du ser det som ett sätt att
komma snabbare in i nästa sväng (om man tolkar ditt sista stycket i inlägget ovan). När jag tänker
på hur det känns när jag åker så är det ju just det som händer, genom att gå över med tryck på
innerskidan hamnar man i en effektivare position för att för hela kroppen i position för nästa sväng.

I din först beskrivning fick jag liksom känslan att innerskidstrycket var början till nästa
ytterskidstryck, men min tolkning är alltså snarare att innerskidstrycket snarare är en slags "kick" för
att förbereda för att åkaren skall kunna avlasta skidorna och slänga över dem på nästa kant.

Senast ändrad:
"Korrekt" Carving
Jocke, du har helt rätt! Det blir en kortare väg! Men det blir det också om man åker en rak linje till varje käpp och där gör helt om och åker rakt till nästa osv.
Men det går inte fortare, tror jag inte iaf...
Sen kanske du har märkt att några i absoluta toppen (Raich bland andra) har börjat att åka smalare mellan skidorna, bland annat för att minska sträckan.
Och du har helt rätt att i vissa partier står även WC-åkare lite på innern. Men det innerbär inte att man inte ska sträva efter att stå på yttern! Som har skrivits tidigare i denna tråd, i bland kan man inte stå på yttern enbart, för då ramlar man.
Vidare gör ytterskidan mirakel, inte innerskidan! När man diskuterar teknik, måste man låta bli att blanda in metodik! Att styra med innerknät (t.ex) underlättar bland annat tidig kant och en bättre ingång i svängen... Men det är fortfarande ytterskidan som gör mirakel!

HitMe, vi har förstått varandra ganska bra tror jag!

//Micke

"Korrekt" Carving
Jag hoppar in i getingboet med ett citat ifrån en snubbe som coachat på WC.
(http://www.ronlemaster.com)

"Modern skis, in conjunction with plates, bindings and boots, require less angulation to hold an arc. That means skiers generally don't need to bring the outside knee in as far as they used to in order to make the ski hold. Modern equipment also allows a racer to take advantage of putting more pressure on the inside ski, which enables the athlete to manipulate the outside ski with more finesse, and supplies a larger, more stable platform, among other things. To take advantage of this, a skier needs more inside edge angulation than in the past, which requires moving the inside knee toward the inside of the turn."

Klart man skall ha tryck på bägge skidorna! Backen, underlaget och banan bestämmer hur trycket skall vara fördelat. Den som bromsar minst på vägen ner vinner.

Sen måste jag fråga Micke035 om detta påstående: "När man diskuterar teknik, måste man låta bli att blanda in metodik!"

Skulle man kunna få be om en förklaring? Det låter både djupt och absolut men utan varför? :)

"Korrekt" Carving
Kul tråd!

Måste få gen min synpunkt. Har försökt lära ut carving efter eget huvud ett par gånger, och ibland har det faktiskt funkat. Har absolut ingen utbildning om detta, så ta mina ord som en åsikt och inte en sanning.

Det enda jag brukar säga är att man ska stå "balanserat", ganska bredbent, åka rakt fram i en lätt backe tills man har "lagom" fart och därefter "fälla in" knät på det blivande ytterbenet för att skapa ett tryck snett framåt/inåt (ungefär som att trycka med stortån). Svängen kommer automatiskt och det är bara att träna på och få in känslan.

Vad det gäller viktfördelningen: I början har man nog innerskidan mest som stöd, innan man har hittat balansen i sina svängar. När man väl fått till det tycker jag att man ska stå hyfsat jämnt, men när man börjar nå sin egen begränsning m.a.p. lutning/fart/is vill man nog (utan att jag tycker det är fel) stå mer på ytterskidan av den enkla anledningen att ett "släpp" på innerskidan omedelbart leder till en snygg klotning.

Tillbaka
Topp