Micke035
Ny medlem
"Korrekt" Carving
Det är så här myter skapas!dr_fil sa:Här är några tips jag har fått under mina år av tävlande inom alpin. Hoppas det hjälper!
Att ha 50/50 på skidorna tycker jag är viktigt. Man blir inte lika trött och man blir stabilare.
En annan viktig sak när man ska carva är att använda "upp och ner" rörelsen. överkroppen ska vara rak och stabil medans knäna åker upp och ner som en fjäder. När du är i svängen går du ner i knäna och när du ska svänga åt andra hållet ska du upp med knäna så att du stiger och får mer kraft utan att behöva trycka lika hårt men skidorna. Detta gör att du också kan svänga skarpare i till exempel svarta backar och därmed kan köra snabbare. (övningar som att hålla stavarna bakom nacken är super bra för att träna detta).
Händerna framåt och vikten framåt ärockså viktigt samt att använda stavarna för rytm.
Nån har hört något, som nån har sagt till nån, utan att veta bakgrunden till det. Och utan att ens ifrågasätta kunskapen hos den, som i första läget uttalade sig! Sen sprider man det som en sanning!
50/50 är en sån myt! GLÖM 50/50! Stå på ytterskidan!!!
Den andra myten som sprids här är "fram med händerna och vikten"! Hur vet ni det? Har ni sett Milkman88 åka skidor? Om inte kanske ni ska fundera över vad som händer om han kommer för långt fram? Ja, det händer inte alltför sällan, och är ett minst lika stort problem som om man är för långt bak!
Sen skulle jag gärna se sambandet mellan kraftregleringen och svängradien! Det där med "stilla överkropp och upp och ner med knäna" (så kallad utjämningsteknik) kan inte ge större krafter (och det är krafterna som gör om vi svänger eller inte) utan är däremot utmärkt för att minska kraften när man vill avsluta svängen!
Rörelse är till godo!
Och där kom vi in på den tredje myten! "Still med överkroppen!" Det är nästa alltd (vid avancerad skidåkning) ett samspel mellan högavlastning (gammalt hederligt vertikalarbete) och lågavlastning (utjämningsteknik)!
Så rör er och bygg krafter!!
//Micke035