Korsbandsskada, kan hon komma tillbaka?

Illyren

Ny medlem
För något år sedan så slet min syster av korsbandet och efter mycket sjukgymnastik så kunde hon börja spela fotboll igen.

Hon var då bara 16 år och fick veta att det bästa vore om hon väntade men en operation.

För ett halvår sen så var hon nästan helt återställd och kunder ge 100% med ett knäskydd. Tyvärr hände något som inte fick hända. Hon slet av sig det andra korsbandet..:S

Nu är hon snart 18 år och har opererat det ena knäet och är med och joggar under träningarna.

Nu är min fråga, kan hon komma tillbaka? Lider verkligen med henne för hon brinner verkligen för fotbollen och är en oerhörd talang. (Spelar i division 1).

Hon var med i första smålandslägret och var inte med på fler än det p.g.a skadan, men trots att hon bara var med 1 av många så var hon reserv i smålandslaget.

tack!

Har själv opererat båda mina knän för avslitet korsband + trasiga minisker o jag vet precis hur jobbigt det är.. inte minst psykiskt. När alla andra fortsätter träna o ha kul o man själv måste vila o göra piss tråkig sjukgymnastik.
Man får försöka hålla sig motiverad.
Men man kommer tillbaks, bara man vill!
Och om hon redan genomgått sjukgymnastiken en gång vet hon ju vad som väntar... både på gott o ont

det finns ju en typ "sjukgymnast" som svarar på frågor, här på freeride! :) skriv till han och hoppas att han svarar är mitt tips, sen som sagt, titta på tanners rehab!

Självklart kan hon komma tillbaka. Jag skulle tro att det första knät som hon skadade kommer kunna bli helt återställt nu när hon skadat det andra - då hon mer eller mindre tvingas använda det som stödjeben vilket innebär att hon automatiskt kommer träna det fullt ut. Det är bra. Sedan är bara att bita ihop och försöka använda knäet så mycket hon vågar, utan att överanstränga det eller riskera att slå upp skadan igen. Jag är heller ingen expert, men haft problem med både korsband och ledband i vänster knä under två perioder. Plus att min morbror är ortoped ;) men som sagt, sjukgymnastik och hjälp av sjukgymnast är det enda som finns för henne just nu...

Varför frågar du "oss" på Freeride? Det är inte så att jag inte hoppas att din syrra snabbt rehabiliterar sig, jag önskar henne all välgång, men det är ju inte skidrelaterat för 5 öre!!! Hon skadade sig inte vid skidåkning, hon rehabiliterar sig inte för skidåkning, och det verkar inte finnas någon kunskap om skidåkning (se Tanner-svaret).

Det funkar troligtvis bättre att söka svar på ett fotbollsforum eller ett hälsoforum. den sidan som maertin tipsade om, Google, kan hjälpa dig att hitta sådana forum.

klart hon kan komma tillbaka, men det är bäst att inse från början att det kommer att krävas mycket träning, och framför allt tålamod. ju mer träning hon genomgår innan hon börjar med idrott "på riktigt" igen, desto större chans att det inte blir några framtida problem. kontakta idrottsläkare eller ortoped, skaffa tränare om nödvändigt, och rehabilitera utav bara fan. finns inga genvägar om man ska komma tillbaka ordentligt!

galet med oflyt man kan ha!

det går väl om man vill, vilja gör det mesta!

synd bara att damfotboll kanske inte är det bästa att satsa på ekonomiskt sätt men är det vad hon älskar så krigar hon sig tillbaks. att ha kul är nämligen jävlarns roligt

fred ut

Frågan är ju inte bara om hon kan komma tillbaks utan också huruvida om hon borde spela igen, två korsband innan 18 säger ju lite om hur illa det är att spela fotboll för ens fysik. Är hon villig att chansa med risken att knäna går totalt åt helvete eller borde hon satsa på nåt som är säkrare (typ allt annat utom freestyle mx)?

Jadu. Hon måste nog ligga på gymmet några dagar i veckan och köra riktigt tung belasting när hon är fullt rehabliterad. Så undviker de flesta idrottare sina skador.

https://www.flashback.info/showthread.php?t=889522

Det här borde hon läsa, och då menar jag allt. Är nyttigt för alla. Där finns det mesta som har med träing och att undvika skador att göra. Själv har jag lärt mig mycket av att läsa det han skriver.

Jag har slitit av kosrbandet 2 ggr i samma knä, kan ju fortfarande spela fotboll. Största problemet för mej är att jag inte litar på att knät ska hålla. Men troligtvis så gör det de. Har åkt snowboard å inte känt speciellt mycke. Men kommer hon bara över fasen att hon kan lita på att de håller så är de inga problem skulle ja tro

Jag skulle då operera mitt knä om jag var henne. Jag opererade mitt knä (korsband, menisk) för lite mer än ett år sedan och är sjukt nöjd med resultatet. Men även om man opererar så är det mycket träning som gäller. Träningen före operation är sjukt viktig för om är man bra tränad innan operationen så blir det väldigt mycket lättare med träningen efter operationen.

Tillbaka
Topp