Korsbandsskada..

skovve

Ny medlem
Korsbandsskada..
Har ett konstaterat avslitet korsband i mitt högra knä sedan 5 veckor tillbaks och undrar hur mycket jag får belasta det.. Om någon vet eller har några tips..

Nu på sommaren jobbar jag som paketerare/plockare på ett lager och går väldigt mycket, 8 timmar om dagen på ett golv gjort i betong och lyfter hyfsat mycket.

Jag undrar hur jag ska göra med belastning, kan det vara skadligt att gå så mycket som jag gör just nu?

Knät svullnar upp lite under och efter mina arbetspass och det blir lite smärtsamt i det. Jag undrar alltså hur mycket och om det är bra/dåligt/riskabelt att belasta det? Om jag kan fortsätta jobba eller om jag "sliter" för mycket på det.

Ska tillgäggas att jag inte fått något rehab program att köra än och kan inte böja knäet så mycket som jag vill. Haltar därför en aning fortfarande.

Tacksam för svar!

Korsbandsskada..
Har själv dragit på mig en korsbandsskada. Kort och gott egentligen så samtidigt som belastning inte är bra för knäet så kan det fortfarande vara väldigt bra för dig. För dig nu handlar det helt enkelt om att få så mkt muskler som möjligt i ditt högra knä och det vänstra förvisso för att förebygga en eventuell skada på det också. Och belastning är ett bra sätt att träna upp knäet men det sliter på det samtidigt främst på miniskerna har egentligen inte så mkt att göra med korsbandet egentligen. Det du ska passa dig för på riktigt är vridningar, där går det illa. En tumregel egentligen är att undvika allt som gör ont i knäet vilket troligtvis allting gör just nu men det blir bättre med tiden och det snabbt också så länge du tränar det, kan låta som jag säger emot mig själv just nu men det där med belastning får du lov att känna på själv gör det ont i det låt bli, om inte så är det bara positivt!

Ang. träning så har cykling funkat väldigt bra för mig, min sjukgymnast rekommenderade också knäböj bland annat som fys träning vilket är ett moment där man sätter mkt vikt på knäna.

Korsbandsskada..
Tack för svar allihop! Ligga framför tvn varje dag tror jag bara att jag skulel bli deprimerad nu. Eftersom det är 5 veckor som det hände för mig så börjar det ju kännas bättre, det är ju främst rörligheten som inte vill ge med sig. Cykla har jag hört ska vara bra men kan inte "rulla" runt knäet så bra än. Ska dock köpa en testcykel så jag ska pressa mig själv hårdare. Annars kör jag rehab (rörlighet/styrke) två ggr per dag x ca 1 timme så det börjar bli bättre.

Försöker dock skruva ner tempot lite på jobbet så att dte iunte svullnar upp fullt så mkt. Som student är ju varenda krona viktig.. Och svullnaden går ju ner fter lite högläge på kvällen.

Är bara rädd för att jag belastar det fel och mister rörligheten.

Kunde alla ni gå normalt efter 5 veckor? Jag haltar fortfarande eftersom jag inte kan vrida runt knäet, inte räta på det fullt ut.. Nån som har nåt tips på övningar förresten också?
Får tid för operation om ca 1-1½ månad..

Tacksam för svar!

Tillbaka
Topp