Korta Stavar?

Korta Stavar?
skit i liften o liftkön vaafan, det e hur det känns i backen som e det viktiga. tycerk jag iaf.. 105 ska du ha, det har jag och jag e också 180, känns hur bra som helst peace

Korta Stavar?
the second hand kör med 105 har jag hört.
Jag är 1.70 och kör med 90 cm.
Så 1-105 är nog bra:)

Korta Stavar?
Kan vi ta och enas om att 90 graders vinkel i armbågen är en bra riktlinje, men absolut inget krav (om man håller under trugan och har staven upp och ner, och om man sysslar mestadels med pist och/eller puderåkning)!?

Om man mest hoppar och leker i parken fyller inte stavarna någon direkt funktion som vridande hjälpmedel och kan således egentligen vara hur korta som helst, det är väldigt personligt. Om man inte föredrar att göra en stavisättning i uthoppet som bl a Candide gör för att få till en bra cork dvs.

Så för att sammanfatta vad många redan sagt, PRÖVA SJÄLV!

Senast ändrad:
Korta Stavar?
Anders43 sa:
En stavvinkel på 90 grader är ju från den gamla skolan med parallellsvängar och hela joxet med högavlsatning etc. I takt med mer skärning på laggen=djupare position i svängen vid piståkning så bör staven vara kortare. Ett tips är att ju grymmare du är i pisten ju kortare stavar annars blir det en lite konstig rörelse med en stavisättning med en lång stav "över huvudet" om man överdriver lite...sen kanske inte en markerad stavisättning är helt enligt the new school heller, men de flesta gör någon form av markering i alla fall. I parken är väl stavar mest i vägen om jag fattar saken rätt och offpist så stökar ju snödjupet till det. Med andra ord tänk till hur du själv åker, samt var och välj därefter. Själv är jag gammal skidlärare på 193 och 135 cm stavar som är på väg ner i längd (blir nog 125 nästa vecka) Ride on!!
Komma längre ner? Hum, jovisst men det är ju staven på motsatt sida dvs. den som ej är i backen som man lyfter för att markera med. En markerad stavisättning är ju fortfarande önskvärd för att få till motrotationen. Om man bara åker efter skidornas skärning så kan man knappat anses vara en god skidåkare.

Jag håller med någon som skrev tidigare att om man har råd så är två par stavar idealiskt. Värdelöst att ÅKA med för korta stavar inga möjligjheter att få till motrotationer på ett vettigt sätt. Att kortare stavar är att föredra i parken och i puckeln är väl ganska givet.

Korta Stavar?
Smoerjmej sa:
I min något begränsade jibb-bekanstkapskrets så har vi en hierarki. Kortast stavar i förhållande till kroppslängd är coolast, får alla tjejer och vinner bilar på bingolotto o.s.v. Det råkar även falla sig så att den som är bäst på att jibba har de kortaste.

Herren på täppan i stavligan har 55% av sin kroppslängd (stavens längd / kroppens längd)
Tvåan 56% och jag som iochmed mina långa stavar är sämst har 59%.

Det är väll en smaksak, men ett tips skulle kunna vara att kapa 5 eller 10 cm i taget tills du hittar en längd som känns bra för dig.
mennen med kortast stavar, lägsnt tshirt och bäst jibbskillz ä då jag!

bilen har jag sålt!

kvinnorna är kvar!

Senast ändrad:
Korta Stavar?
Kör med det som känns skönt. :D jag själv tycker att det är skönare att åka park med kortare stavar för då är dom inte lika mycket i vägen.

/Peace!

Korta Stavar?
jag har typ 65 cm å e 175 lång. de e najs att jibba me dem. däremot är de omöjliga att staka med. de suger. såg nåra stavar som man kunde typ ändra längd på, såg rätt najs ut,var kan man köpa såna?

Tillbaka
Topp