Kostnad säsong

linkan.moa

Medlem
Kostnad säsong
Halloj! Håller på att kolla på en säsong i St.Anton till vintern och funderar lite över kostnaderna man kan möta på. Vad kostar ungefär ett boende i månaden eller för en säsong? Säsongsliftkort? Månadskostnader?

Planerar att jobba under säsongens gång men vill gärna spara upp en bra budget innan för att inte känna mig helt beroende av jobbet. Hur mycket tycker ni är bra att spara ihop innan och är det några andra stora kostnader man lätt missar? Har ni några andra bra tips och tricks för ni gärna komma med dom med 🙌

Tack på förhand 🥳🥳

Kostnad säsong
Halloj! Håller på att kolla på en säsong i St.Anton till vintern och funderar lite över kostnaderna man kan möta på. Vad kostar ungefär ett boende i månaden eller för en säsong? Säsongsliftkort? Månadskostnader?

Planerar att jobba under säsongens gång men vill gärna spara upp en bra budget innan för att inte känna mig helt beroende av jobbet. Hur mycket tycker ni är bra att spara ihop innan och är det några andra stora kostnader man lätt missar? Har ni några andra bra tips och tricks för ni gärna komma med dom med 🙌

Tack på förhand 🥳🥳
Tjenare har dottern där nere så jag tänkte att jag kan ge dig lite guidning.
Säsongskort kostar kring 1100 euro du kan få chans att köpa det genom jobbet då brukar de ligga runt 350 euro.
När det gäller jobb kom ihåg att butiksjobb ofta är 10-19 minst 5 dagar i veckan. Alltså svårt att få in skidåkning. Hotell och restaurangjobb kör ofta 2 pass. 08-13 & 18:30 - 23:00
Får du tag på jobb innan du åker ner och det är bra betalt förbered dig på att jobba häcken av dig. Det är inte ovanligt med +56h per vecka.
Mitt tips om du vill ha kul försök hitta ett jobb innan som har 3 dagar i veckan och spara pengar innan. Flera orter kring St Anton har webbsidor där jobb annonseras inte så svårt att få till. Då ingår också oftast boendet.

Om du ej har boende via jobb så bör du hitta kompisar att dela boende med. Boende är skitdyrt de finns en del som hur ut lägenheter för 2 pers.
Räkna med 1400-1800 euro per månad och person. Så ca 25-30k i månaden för 2 bädds lägenhet.
Här har du en länk till seriösa uthyrare

Mat ingår oftast på jobbet. Är det ok att ta med matsäck i ryggan kan du hålla nere priset annars kostar det ju. Dyrast blir nog alla after-ski och utekvällar. Men ett stalltips blir spara ihop till 10k per månad. Det plus lön från jobbet bör du överleva på. Tar du ett hotell/restaurang jobb med dubbla pass så behöver du bara ha fickpengar till första månaden. Nettolönen brukar ligga mellan 22.000-26.000 i månaden.
Försäkringsskydd från arbetsgivare i Österrike är också generösa så dessa klarar du dig på.

Lycka till!

Tillbaka
Topp