Kroppsposition Snowboard

Helldude

Ny medlem
Kroppsposition Snowboard
Hur ska man egentligen placera kroppen i förhållande mot brädan? Hade en snowboardlärare som sa att man i princip ska ha axlarna parallelt med brädan, likadant med händerna. Ser dock många åkare som vrider fram överkroppen och håller bakre handen utanför toeside på brädan, finns det något rätt sätt?

Kroppsposition Snowboard
Smaksak. Beror ju på hur du själv vill stå och hur du använder armarna för att förbättra balansen. Själv så bara prövade jag mig fram tills jag hittade en position som jag gillade. Axlarna parallelt med brädan har jag, men sen så armarna vet jag inte riktigt var jag har dom ;) Ett tips kan ju vara att försöka ha vikten på frambenet om du åker i pist. Blir lättare att svänga då tkr jag själv. :)

Senast ändrad:
Kroppsposition Snowboard
Självklart ska axlarna vara PARALLELLT med brädan. Allt annat är en styggelse. Det finns ingen snowboardåkare med värdighet som vrider axlarna. I princip ska den "främre" axeln alltid peka mot nosen på brädan när du åker.

Kroppsposition Snowboard
Doughboy sa:
Självklart ska axlarna vara PARALLELLT med brädan. Allt annat är en styggelse. Det finns ingen snowboardåkare med värdighet som vrider axlarna. I princip ska den "främre" axeln alltid peka mot nosen på brädan när du åker.
Jag har värdighet, jag vrider fram. Craig Kelly hade värdighet, han vred fram ordentligt och det finns inte någon åkare som åker parallellt med axlarna som kan få samma flyt och stil som han. Det finns en anledning till att han blivit kallad Mr Smooth...

Ska du åka mycket switch är det säkert bra att ha parallella axlar.

Senast ändrad:
Kroppsposition Snowboard
Det är klart man har axlarna vridna lätt mot åkriktningen. Har du testat köra med bindningarna vinklade åt samma håll? Titta hur eliten i boardercross eller alpint kör, där ser man tydligt. Med överkroppen lätt vriden mot nedfarten så har du mer balans på snön och kan utföra svängarna på ett lättsammare sätt. Däremot så ska du definitivt ha axlarna parallellt med brädan när du ska hoppa straight, har du axlarna vridna så kommer du börja rotera i luften.

Kroppsposition Snowboard
Åker du med duck ska du nog ha parallella axlar annars vrider du bakre knät för mycket. (gjorde det på wakeboard en gång - inte skönt)
Åker du med framåtvridna vinklar så vrid fram.

Kroppsposition Snowboard
PocaPuder sa:
Åker du med duck ska du nog ha parallella axlar annars vrider du bakre knät för mycket. (gjorde det på wakeboard en gång - inte skönt)
Åker du med framåtvridna vinklar så vrid fram.
Precis vad jag menade. Klart man vrider axlarna framåt om man har positiva vinklar på båda fötterna. Med duckstance är framåtvridning en styggelse.

Kroppsposition Snowboard
Helldude sa:
Hur ska man egentligen placera kroppen i förhållande mot brädan? Hade en snowboardlärare som sa att man i princip ska ha axlarna parallelt med brädan, likadant med händerna. Ser dock många åkare som vrider fram överkroppen och håller bakre handen utanför toeside på brädan, finns det något rätt sätt?
Det du beskriver kallas lite rått för "chickhip" eller tjejsväng... Har den negativa effekten av att man låser upp underkroppen. försöka att böja på benen när du står i med axlarna parallellt jämfört med tvärs över brädan så märker du vad jag menar. Sen är det ju alltid så att man ska vara så rörlig som möjligt på brädan men utgångspunkten för de flesta är att åka med axlarna parallellt med brädan.

Kroppsposition Snowboard
Det bästa är ju att blanda stilarna. All hålla sig till en filosofi är ju att begränsa sig själv. Själv lärde jag mig att åka med badbollstekniken, tänk att du har en badboll som du håller i åkriktningen och lyfter från höger till vänster i en hög båge när du åker. Ju bättre man blir desto mer kan man håla bollen utåt istället för framåt (lite flummigt men jag hoppas ni fattar). Det innebär kanske att man åker mer fakie än switch när man åker baklänges.

Så när man spättar i pisten kör man en teknik, i parken en och offpist en annan. Kör på det som känns rätt

P.S En nackdel med paralella axlar är ju att det blir bökigare, upplever jag det, att åka i "störtloppställning"

Kroppsposition Snowboard
Tränarna på snowboardgymnasiet i vännäs (som ju inte är nån elitsatsning direkt, men det var en av dom som vunnit jvm i halfpipe.. och dom alpin-snowboard damernas tränare så dom var rätt duktiga) sa ungefär såhär..

Vrid fram överkroppen och luta lite frammåt, håll händerna så man ser dom i ögonvrån ungefär, ha vikt på båda benen och böj på knäna! På ett ungefär..
Och sen ang duckstance det retoriska "Hur mycket åker ni switch?"
Att ha framlutade bindningar gör det inte alls omöjligt att åka switch, men duckstance gör det mer eller mindre omöjligt att stå i bra position.

Men det är klart, är man bara ute för att se cool ut så kanske duckstance och ena axeln fram duger.. :)
Och sen måste man ju givetvis inte välja utan det är bara att hitta nått som passar ens åkning..

Kroppsposition Snowboard
Först måste vi ha reda på om du står duck eller plus..det är nämligen två helt olika vridtekniker man använder, sen måste vi också veta om du har rocker och isånnafall vilken sort för där spelar det också roll.. kom tillbaka med den infon så kan jag berätta hur du ska stå i teorin. anars är du välkommen upp till åre så ska jag gladeligen göra dig till en bättre snowboardåkare.

de kommentarer du har fått här är inte speciellt mycket till hjälp då vi inte vet vad eller hur du åker.

Kroppsposition Snowboard
Jag åker duck 15 -15, har rocker på en av brädorna, utanför bindningarna. Jag har provat runt en hel del (bla provat framåtvinklar) men kommit fram till att jag gillar duckstance bäst.
Ny är jag ju heller inte helt grön på bräda, brukar vara bland de snabbaste i backen när jag åker. Det verkar dock finnas olika skolor hur man ska stå..
Jaja jag ska själv gå snowboard utbildning 1 i vinter så då kanske det reder ut sig!
Tack för alla svar

Kroppsposition Snowboard
Jag som har en GNU CCS (true-twin) tycker att duckstanse är givet, känns som att man inte utnyttjar brädan annars, frågan är hur mycket som är vettigt, 10-15? Lika så hur brett kan man stå utan att man skadar knäna? :D

Är 178cm och har bindningarna på 12 - 12 samt 59cm brett (center -> center)

Kroppsposition Snowboard
lleberger sa:
Tränarna på snowboardgymnasiet i vännäs (som ju inte är nån elitsatsning direkt, men det var en av dom som vunnit jvm i halfpipe.. och dom alpin-snowboard damernas tränare så dom var rätt duktiga) sa ungefär såhär..

Vrid fram överkroppen och luta lite frammåt, håll händerna så man ser dom i ögonvrån ungefär, ha vikt på båda benen och böj på knäna! På ett ungefär..
Och sen ang duckstance det retoriska "Hur mycket åker ni switch?"
Att ha framlutade bindningar gör det inte alls omöjligt att åka switch, men duckstance gör det mer eller mindre omöjligt att stå i bra position.

Men det är klart, är man bara ute för att se cool ut så kanske duckstance och ena axeln fram duger.. :)
Och sen måste man ju givetvis inte välja utan det är bara att hitta nått som passar ens åkning..
'

Den positionen som snowboard tränarna beskriver är en position för dig som har en race bräda. Nu för tiden åker ju de flesta en Freestyle bräda. Vill man hoppa och dylikt och vrider överkroppen så kommer man i obalans och som jag skrev tidigare, med vriden överkropp så låser man upp höfterna och igentligen hela underkroppen vilket gör att man inte kan tex absorbera en landning. Ta en titt på tex. Torstein eller vem som helst... Sen att många åker med en liten lätt vridning gör kanske inte så mycket men om du strävar efter att ha kroppen paralellt med brädan så är mycket vunnet. Om det är nu parkåkning man ska åka. Sen att man inte kan ha en bra position om man har duckstace var nog det dummaste jag har hört. Kolla på hur snowboard tränare arbetar i tex USA där de kommit en bra bit längre med snowboard som sport ochsnowboard instruktörs utbildningar än vad vi har här i sverige. Där handlar allt om att anväda fötterna och underkroppen så mycket som möjligt för att kunna behålla överkroppen paralell med brädan. Jag kan ju nämna att när jag arbetat som snowboardinstruktör i nya zeeland så har gästerna inte fått gå vidare med sin åkning till nästa nivå försen de kan svänga med axlarna paralellt med brädan. Nya zeland ska ses som ett föregångsland vad gäller snowboard instruktörer då de har ett system som är snarlikt det amerikanska och de flesta instruktörerna gör "back to back" vintrar mellan USA och NZ.... Inget illa menat till våra svenska snowboardlärare men jag tycker att man borde uppdatera kurs materialet och literaturen lite. Vilket också är på G.

Här har vi åk standarden för snowboardinstruktörer steg 1 i kanada. http://www.casi-acms.com/index.php?option=com_content&view=article&id=74&Itemid=121&lang=en

I kanada skiljer sig hur man ser på snowboard lite ifrån USA då man lik som i sverige vill att vridet ska komma ifrån över istället för underkroppen. Men positionen är den samma

Som ett litet tips.... Testa att traversera över backen på hälkant och hoppa med överkroppen vriden.... sen testar du med över kroppen paralell med brädan. Sen gör du samma på tå kant... och sen kan du testa att göra det samma när du kör på plan bräda i fallijen. Då kommer du nog snart märka vad jag menar.

Ut och shredda!

Senast ändrad:
Kroppsposition Snowboard
Andreas80 sa:
En bra position är när man kan göra en rejäl benböj på brädan utan att tappa balansen
Kan inte annat än att hålla med! en bra position påminner ganska mycket om hur din naprapat eller tränare på gymmet instruerar dig att stå när du kör just benböj!

Senast ändrad:
Kroppsposition Snowboard
Asså säger bara tänk inte på det. Fan det där går ju automatiskt kan ju inte hålla på o tänka på hur du har axlarna. Det är när man tänker för mkt det går dåligt, samma med hopp gör bara tänk inte för mkt.

Tillbaka
Topp