kvalitet på Völkl säsong 07/08

petli294

Medlem
Till nästkommande säsong har jag snöat in på att det är ett par Mantra som skall få bära mig under kommande säsong. Testade och blev kär i förra årets modell och det är en av få skidor som kan bära upp de kilo som jag numera bär om kring på...

Anyvay. Hur står det till med kvalitetsproblemen för Völkl i år? Det var ju en hel del problem förra året efter flytten till Kina. Och i år har man ju sett problem med olika spann på katanan. Men har någon hunnit vara runt och tittat på fler ex av nya säsongens skidor. Själv har jag bara klämt som hastigast på ett par och de såg vid en okluär besiktning OK ut.

Av egen erfarenhet vet jag att det kan skilja extremt mycket i kvaliteten över tiden om man väljer att tillverka saker i Kina. Jag har tidigare jobbat med att importera kläder och annan friluftsutrustning och då fick jag lära mig hur viktig ställtider i fabriken(produktion av nya saker), och framför allt den egna kvalitetskontrollen är för att få en jämn kvalitet på produktionen. Finns bara kontakterna på plats (extremt viktigt med personlig kontakt med fabrikschefen) och en ordentlig kvalitetskontroll från den egna sidan kan kineserna inom de flest områden tillverka saker med bra och jämn kvalitet. Alltså vill jag inte dömma ut Völkls kinatillverkade skidor efter första säsongens problem.

Så det vore mycket intressant att höra om ni andra har hunnit klämma på årets skidor från Völkl.

Kolla på skidorna, ser dem skit ut så lämna in dem på en bra planslip och fixa kanterna. Alla skidor är ofta bra men ibland är de katastrofala från fabrik. Lika med brädor.

Finns en bra review någonstans där en kille köpte ett par mantra och ändrade vinkel på kanterna etc.

Visst kan man kolla på skidorna och åtgärda ett ojämt belag. Värre är ju om spannet skiljer sig.

Dessutom är det så att jag blir grymt tveksam till hela kvaliten på skidan om det visar sig att man från völkls sida inte har bättre kvalitetskontroll. Som sagt var, jag har upplevt att kinserna kan ha lika bra eller bättre produktionskvalitet än Europeiska fabriker inom många områden(har inte jobbat med skidor).

MEN det kräver en dj**la koll från beställarens sida. Lägger man tillverkning i kina utan att ha en kvalitetskontroll finns risken att man efter ett tag blir lurad och då ger jag inte mycket för kvaliten hos skidorna alls. Och om völkl nu till andra säsongen (efter inkörningsproblemen som alltid kommer med en flytt av produktion) skulle släppa igenom dåliga skidor skulle det absolut inte vara ett bra tecken.

För att ge ett exempel påvad jag talar om. Vi började på prov ta in vandringskängor från Kina ( tillverkade dessa i italien tidigare). Första skeppningarna var känorna av bra kvalitet, bättre än vad italienarna kunde producera, men det var många måndagsex. pga inkörningsproblem. skeppning 2-5 var allting frid och fröjd och kängorna var av jämnare kvalitet än vad italienarna hade. Men eftersom kängorna bara var en liten bisak till vad vi egentilgen sysslade med höll vi inte kontakten så nogrannt med just denna fabrik. Och kvalitetskontrollen brast väl en del från vår sida.

Leverans 6 och 7 kom problemen. helt plötsligt kom en massa reklamationer. Det visade sig att man numera bland allt annat djävulskap började byta till billigare skinnkvalitet, att man satte in tidningspapper istället riktiga fiberinlägg i sulan. Ingenting som syntes direkt, men ett riktigt fusk. Det var ju bara att åka ner till fabriken och konfontrera cheferna där. Det visade sig att tillverkningen till och med hade lejt ut till andra fabriker.

Men efter en skärpt kvalitetskontroll och en hårdare kontakt med fabriksledningen var skeppning 9 och frammåt i stort sett felfria.

Bara för att illustrera

Om ni nu tror att en erkænd aktør som Vølkl væljer att producera sina skidor i Kina utan kvalitetskontroll så kænns det egentligen inte som att det ær vært att ens kommentera denna tråd.

Nog.

Før det førsta, Mantra tillverkas fortfarande i Straubing, vilket inte ligger i Kina.

Før det andra, Straubing har ingenjører på plats i Kina dygnet runt, året runt (særskilt eftersom man sjælva æger fabrikerna (Jarden/K2 Inc/Marker Vølkl Int).

En liten parantes, nær K2 flyttade delar av sin tillverkning till Kina så gick deras reklamationer ner med øver 30%.

Vill någon veta mer så ær ni varmt vælkomna att stælla frågor direkt till mig.

Rena spekulationer hør inte hemma i ett seriøst forum.

PS. Det ær inte direkt någon nyhet att Kina produktion kan gå åt helvete, men det ær vældigt fel att sprida osanning nær man inte sitter inne med fakta ds.

Har för mig att Squaretail på TGR sa att anledningen till att Katana tillverkas i Kina var för att 197an skulle kunna tillverkas. Dvs hade man valt att tillverka i Europa dyrare så hade man valt att inte tillverka 197 som antagligen inte kommer sälja lika bra som de andra längderna.

Peta.

Om du nu anser detta som ett seriöst forum så kan du väl börja med att hänvisa till din källor. För tänk om du blivit blåst? Hur ska någon veta att det du säger inte är spekulationer.

Dela gärna med dig av kunskapen och informera oss olärda med din fakta.

Vad det gäller K2 så är det ju en jämförelse med nånting som var innan....Det bevisar egentligen bara att det finns sämre tillverkare än K2 i kina.

Har straubing skickat b-laget av ingengörer till Kina?

Som sagt var sätt gärna punkt för spekulationer......alla är nog intresserade av fakta här iallafall.

Peta jobbar på Völkl så jag tror han vet vad han pratar om.

Men jag har fått andra uppgifter om Mantra men ska kolla vad det står på våra på måndag då jag jobbar....

//H

Tillbaka
Topp