Tjena
La Grave
Hate it or love it. Litet så är det nog.
Jag har inte varit i Canada men träffat en del Canadensare och Amerikaner just i La Grave som åker till Europa för dom överlägset radikala bergen och höga fallhöjderna.
För att rekommendera någon att åka eller inte åka till La Grave måste man veta personens preferenser.
Är du stark som en oxe, tål hög höjd, kan ta vara på dej själv i alla situationer, kunna och tycka att det är kul att bända omkring i gammal uppkörd ofta vindpackad snö, inte bangar för dom ofta mycket slitna traverserna ner till P1 som första liftanhalten kallas. Då skall du definitivt åka dit och bilda dej en egen uppfattning.
Men att åka dit på egen hand på en vecka eller 2 är värdelöst. Det du ser från liften och som är något sånär säkert blir fort uppåkt. Och då är berget trots sin höjd ganska begränsat om man inte hittar. Att ge sej ut på okända repor är alldeles för farligt. Och att följa ett okänt spår är totalt oansvarigt.
Publiken som vistas i La Grave längre perioder är en internationell mycket avancerad grupp skidåkare som känner berget väl. Brädåkarna är i minoritet.
Att åka med en riktigt bergsguide är ovärderligt både säkerhetsmässigt och för att få ut max.
Man skall också veta att många av dom radikala åken innebär firning ner i någon culoir som slutar nere på stora vägen. Och där är det inte läge att banga ur. Att gå tillbaka är omöjligt särskilt med bräda.
Om både du och din fru tycker det är kul. Go for it. Det är en ny dimension om man inte provat.
Men åker du med en resa som innehåller guidning då är du på den säkra sidan och får en stor upplevelse. Tidigare höll Langley till på Lodgen men har nu skaffat eget boende nere i byn.
Lodgen drivs ju vidare med internationell publik med egna bergsguider om man föredrar det.
Om förhållandena är dåliga i La Grave och bättre på annan ort, åker dom dit med sina gäster. Tex . Serre . Montgenevre, Alp D Heuze och naturligtvis Les 2 Alpes. Dessa orter var för sej väl värda en resa.
Hur snöläget är v 03 kan ju ingen sia om. Men det geografiska läget är ju bra för utflykter till annan ort .
Om lågtrycken kommer från sydost snöar det i Serre och Italien. Kommer dom från NV dumpar det i
Alp D Heuze. La Grave får med litet tur litet från båda.
Om du tycker det här låter väl negativt beror det kanske att jag börjar bli väl gammal för att dingla i rep och åka rännor i 35 till 45 graders lutning utan slut.
Men den mera normala åkningen på öppna puderfält och i sanslös skog är en bra dag bland det bästa som finns att tillgå.
Och jag har haft d-ligt kul när jag varit där.
Lycka till