La Grave?

Backside

Aktiv medlem
La Grave?
Jag och min fru som bägge åker bräda och då helst utanför pisten tänkte åka till La Grave v 3 2004. Jag försöker febrilt hitta bra objektiv information om LG, men hittar inget. Är det så förbaskat bra som sägs? Vad gör man i LG om snötillgången är dålig? Finns den nån som varit där som kan berätta lite om det? / Micke

La Grave?
Ja om lössnö inte finns får man åka offpist utan puder helt enkelt. Om snötillgången allmänt är dålig kan man alltid åka ner till mellanstationen och det är ju skapligt. Sen kan man också åka över till Les Deux Alpes som sitter ihop med LaGrave.

La Grave?
Vi är lite kluvna om vi ska åka till La Grave eller om vi ska åka till Fernie. Någon som varit på bägge ställen som kan säga bu eller bä om det ena eller andra stället?
Jag har fått bilden av att LG är klart bäst om man inte har en massa pengar att lägga ner på helikoptrar för att komma åt lössnön.

La Grave?
Utan att ha varit i Fernie så kan jag direkt säga att Fernie och La Grave är två rätt skilda saker. I LG har du en enorm fallhöjd i högalpin miljö med glaciärer och allt annat plus stora skillnader i microklimatet vilket ger skiftande snöförhållanden. I Fernie har du många gånger bättre snö, sjysst skogsåkning men också mindre fallhöjd och nordamerikansk förbudsmentalitet. Det går helt enkelt inte att göra en jämförelse utan att ha varit där själv. Eftersom jag personligen föredrar långa åk i högaplin miljö känns det för egen del som om det skulle vara ett steg tillbaka att åka till Kanada. Däremot skulle jag antagligen gilla åkningen i Fernie om jag väl hamnade där men om jag måste välja så blir det Alperna och LG. Men det är ju vad jag tycker och eftersom jag är rätt färgad av LG + åker skidor så får man väl tolka det hur man vill.

La Grave är hur som helst ett annorlunda ställe som är värt att besökas, kolla in på http://www.skierslodge.com för mer info. Bara för att LG är "off-pist" (hatar det uttrycket) så innebär det inte automatiskt att det ständigt är lössnö där utan snöförhållandena kan skifta rätt dramatiskt på bara någon dag och så är det på alla ställen där man inte plattar till snön med en jäkla traktor.

La Grave?
Tjena
La Grave
Hate it or love it. Litet så är det nog.

Jag har inte varit i Canada men träffat en del Canadensare och Amerikaner just i La Grave som åker till Europa för dom överlägset radikala bergen och höga fallhöjderna.

För att rekommendera någon att åka eller inte åka till La Grave måste man veta personens preferenser.

Är du stark som en oxe, tål hög höjd, kan ta vara på dej själv i alla situationer, kunna och tycka att det är kul att bända omkring i gammal uppkörd ofta vindpackad snö, inte bangar för dom ofta mycket slitna traverserna ner till P1 som första liftanhalten kallas. Då skall du definitivt åka dit och bilda dej en egen uppfattning.

Men att åka dit på egen hand på en vecka eller 2 är värdelöst. Det du ser från liften och som är något sånär säkert blir fort uppåkt. Och då är berget trots sin höjd ganska begränsat om man inte hittar. Att ge sej ut på okända repor är alldeles för farligt. Och att följa ett okänt spår är totalt oansvarigt.

Publiken som vistas i La Grave längre perioder är en internationell mycket avancerad grupp skidåkare som känner berget väl. Brädåkarna är i minoritet.

Att åka med en riktigt bergsguide är ovärderligt både säkerhetsmässigt och för att få ut max.

Man skall också veta att många av dom radikala åken innebär firning ner i någon culoir som slutar nere på stora vägen. Och där är det inte läge att banga ur. Att gå tillbaka är omöjligt särskilt med bräda.
Om både du och din fru tycker det är kul. Go for it. Det är en ny dimension om man inte provat.

Men åker du med en resa som innehåller guidning då är du på den säkra sidan och får en stor upplevelse. Tidigare höll Langley till på Lodgen men har nu skaffat eget boende nere i byn.

Lodgen drivs ju vidare med internationell publik med egna bergsguider om man föredrar det.

Om förhållandena är dåliga i La Grave och bättre på annan ort, åker dom dit med sina gäster. Tex . Serre . Montgenevre, Alp D Heuze och naturligtvis Les 2 Alpes. Dessa orter var för sej väl värda en resa.

Hur snöläget är v 03 kan ju ingen sia om. Men det geografiska läget är ju bra för utflykter till annan ort .
Om lågtrycken kommer från sydost snöar det i Serre och Italien. Kommer dom från NV dumpar det i
Alp D Heuze. La Grave får med litet tur litet från båda.

Om du tycker det här låter väl negativt beror det kanske att jag börjar bli väl gammal för att dingla i rep och åka rännor i 35 till 45 graders lutning utan slut.
Men den mera normala åkningen på öppna puderfält och i sanslös skog är en bra dag bland det bästa som finns att tillgå.
Och jag har haft d-ligt kul när jag varit där.

Lycka till

La Grave?
Hej Gubbfan.

Resan vi åker är med just Langley och vi har bergsguide i sex dagar. Vi har åkt en hel del tidigare och har hyfsad fysik. Däremot måste jag säga att bland det tråkigaste jag vet är uppkörd lössnö som frusit på och därmed blivit stenhård. Jag var i kontakt med Pelle Lång på lodgen därnere och hörde mig för hur mycket "jobb" det skulle bli för oss som brädåkare med traverser och annat. Visst fanns det, men guiderna försökte undvika alltför mycket sådant när man hade brädåkare i gruppen.

Vi vill bara ha det "gottigaste" med stora öppna fält med meterdjup lössnö. Har vi riktig, riktig tur kanske vår önskedröm kan gå i uppfyllelse. Nu har vi åkt så många år till "snälla" orter så att våra barn har kunnat åka med, men denna gång åker vi solo och vill ha allt annat än det tillrättalagda.

Enligt Pelle fanns även möjligheten att flyga helikopter till Italien om intresse skulle finnas, och då kanske vår önskedröm infrias även om det innebär STORA hål i plånboken...

La Grave?
Gubbfan:
Bra beskrivning av LG. Däremot skulle jag väl säga att en väldigt stor del av dom åkare som kan kallas "lokala" åker just bräda, i alla fall av fransmännen. Att dom sedan är påverkade av diverse substanser större delen av tiden kanske gör det lättare för dom att klara av traverserna :-). När man har sett dom åka så förstår man att LG är ett otroligt bra berg för just brädåkning med stora öppna ytor där det verkligen finns plats att öppna upp och dra på.

Min flickvän som varken är fransyska eller stor och stark som en oxe (och nu får jag väl en smäll bara för jag skrev det) har kört bräda i LG i en och halv säsong och klarar det bra även om det tog ett litet tag för henne att vänja sig vid traverserna. Tricket brukar oftast vara att ta ordentligt med höjd och hitta en linje som är lite annorlunda än den skidåkarna tar.

En liten rättelse också:
Lodgen som Gubbfan nämner är Skiers Lodge (som drivs av Pelle Lång) och höll tidigare till på hotellet La Chaumine men har nu flyttat ner till byn i samarbete med Langley och deras nya hotell medan La Chaumine drivs vidare enligt samma koncept, men utan Pelle som var grundaren till guidekonceptet som man kör efter. På båda dessa hotell köper man "paket" där det ingår guidning av en auktoriserad bergsguide enligt det upplägget du skrev.

Tycker defintivt inte att traverserna ska vara anledning nog att inte åka till LG. Stället har så otroligt mycket att erbjuda på alla sätt.

Backside:
Välkommen till baren i källaren :-)

La Grave?
Självklart skall man inte hänga upp sej på några traverser men det var ju Gliesseur som tog upp den tråden.
Med den nya liften som sägs vara klar till vintern blir det ev. en förbättring.
Oh rent allmänt är det väl inte mer traversande i LG än nån annanstans.
Det är ju ett problem större för brädåkare än oss skidåkare.
Vad jag ville få fram med mitt inlägg är att LG är mycket olik en annan normal skidort. Det skall man vara medveten om i sitt val.
Däremot att man bör vara stark vidhåller jag, för höjden och dom långa åken tar ut sin rätt om man kommer dit oacklimatiserad.
Men självklart skall man under sin skidkarriär ägna sej åt litet hårigare åkning.
Och guiderna gör naturligtvis allt för att göra sina gäster nöjda.
Kör så det ryker.

Tillbaka
Topp