Lacka om bräda, vad för färg?

Kung-Stalle

Aktiv medlem
Hallon! Tänkte splitta min gamla Burton Supermodel 181 från -99 och tänkte passa på att lacka om den, Men vad skall man ha för lack? Funkar vanlig lack eller kommer den spricka när brädan böjs?
På RC-bilar så använder man ju en färg som är anpassad för att kunna böja sig mycket men den är svindyr, lacka om brädan med sån färg skulle kosta en bra bit över 1000kr bara i färgkostnad. Så det är knappast aktuellt.
Så om nån vet vad man skall använda så skulle jag bli glad för input.
Tack för förhand!
Stalle

Kung-Stalle sa:
Hallon! Tänkte splitta min gamla Burton Supermodel 181 från -99 och tänkte passa på att lacka om den, Men vad skall man ha för lack? Funkar vanlig lack eller kommer den spricka när brädan böjs?
På RC-bilar så använder man ju en färg som är anpassad för att kunna böja sig mycket men den är svindyr, lacka om brädan med sån färg skulle kosta en bra bit över 1000kr bara i färgkostnad. Så det är knappast aktuellt.
Så om nån vet vad man skall använda så skulle jag bli glad för input.
Tack för förhand!
Stalle
Min polare tyckte inte om sina Rossignol Super 7 förra säsongen, han fick för sig att lacka dom. Det blev skitdåligt. Tänk på att en bräda tar mycket stryk.

Jo men han kanske använde fel sorts färg? En stryktåligare färg kanske hade räckt längre.

Men om nån vet vad som är bra så får ni gärna hojta till.

Stalle

Någon typ av plastfilm kanske? Tex kolfiber-sticker från Aliexpress

Eller om du kan hitta lite tjockare film i polypropylen som har bra egenskaper. Den plasten är inte transparent så den finns nog inte med synlig kolfiber....

Edit: jag har ingen erfarenhet av säljaren på Aliexpress. Som vanligt står det olika mått i rubrik, beskrivning och övrig text. Hittade liknande film hos den säljaren som har tjockleken 0.2 mm vilket borde vara OK här

En kommentar är att de är något mindre (1 cm?) än angivet. Och att de kan vara dåligt packade så kanske behöver man lite bredare om rullen skrynklat sig i transporten....

Senast ändrad:
Nej film funkar tyvärr inte då jag skall ha olika färger. Tack ändå!

Nu när jag drar mig till minnes så lackade jag ju min hemgjorda bräda en gång i tiden och då har jag för mig att jag använde epoxifärg... men det var ju 25 år sen så minnet kan ju svika en smula. Får ta och ringa farzan och kolla vad det var han använde till båten för jag tog egentligen bara nåt ur hans förråd.

Nåja... jag letar vidare.

STalle

En dum tanke, men varför inte folie? I vart fall om man bara ska köra enfärgat.
Duger ju för att bilar och tål massa stryk, spricker inte upp.
Eventuellt kan man lägga lite klarlack på foliekanten för att försegla, men annars är det inte så farligt om det skulle lossna i framtiden heller, man har ju inte förstört brädan.

Trollar ni eller? :-D

Helt enkelt att för att jag inte tror på folie (av flera olika anledningar som är bökiga att gå in på). Så för att sammanfatta igen... det är lack jag söker.

Stalle

mmm2017 sa:
@Bohica jag antar att du inte såg Stalles svar på mitt samma/lika försla ovan :)
Haha, nä faktiskt inte. Det var först nu när jag gick in på datorn som jag såg de senaste inläggen. Vet inte varför jag inte fick fram dom tidigare idag på telefonen.

@Kung-Stalle Nä, inge trollande från min sida iaf. Folie funkar ju väldigt bra på bilar/lastbilar och det mesta andra saker man kan tänka sig. Men vill du absolut ha lack så ska du förstås ha det. :)

Det borde finnas någon form av plastfärg som är elastisk man kan använda, vad för typ av färg används på brädorna från fabrik?

Folie funkar nog utmärkt. Alla Kexchoklad-vinst-brädor är väl bara en Warp folierad i kexchoklad-mönser.

Men gummilacket tror jag mest på.

Man borde ju kunna använda samma som man målar över träytan med när man splittar brädan. De använder ju vanlig fernissa eller som i instruktionsvideon Varathane Spar Urethane vilken verkar vara en oljebaserad fernissa.

Varnish, Varathane och Emanel verkar vara en väderbeständig, oljebaserad fernissa (typ) som man har för att göra trä väderbeständigt. Alltså inte helt lämpligt att kleta på andra ytor. (Varnish betyder väl iofs "fernissa" om jag inte är helt ute och cyklar)

Jotun Benar och Clipper II är verkar vara motsvarande produkter som går att få tag på i sverige.

Stalle

Senast ändrad:
Extrem hälsar att de får motivet tryckt på toppskiktet som de limmar på uppe på toppen. Alltså ingen lackering i den bemärkelsen.

De trodde att billack skulle sitta som en smäck.

Stalle

Senast ändrad:
Det är klart det finns galningar som försökt sig på liknande tidigare.
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=52459

Frågan är vad du har för krav på slutresultatet? Det kommer aldrig gå att få till lika hållbara lösningar som exempelvis extrem där man bygger in grafiken i skidan. Olika färger kommer möjligtvis hålla olika bra för materialets rörlighet men yttre påverkan, som stålkanter och annat, är det stora hotet.

Det var dock för omväxlings skull ganska seriöst menat! Förstår att de inte flexar som en bräda, men spontant är färg antingen elastisk eller inte alls (härdar helt). Dessutom bör ju färg till en kolfiberram vara hyfsat nötningsbeständig.

@Jag_alskar_skidor Jag förstår din tanke, men det är ju en milsvid skillnad i elasticitet mellan cykelramar och brädor.
Samtidigt borde det väl vara smartare att ta reda på vad för typ av färger som bevisligen fungerar på dagens brädor, istället för att ta reda på vad vad som används på något helt annat. Varför uppfinna hjulet på nytt? :)

Senast ändrad:
Bohica sa:
@Jag_alskar_skidor Jag förstår din tanke, men det är ju en milsvid skillnad i elasticitet mellan cykelramar och brädor.
Samtidigt borde det väl vara smartare att ta reda på vad för typ av färger som bevisligen fungerar på dagens brädor, istället för att ta reda på vad vad som används på något helt annat. Varför uppfinna hjulet på nytt? :)
Fair enough! Jag tror dock inte att någon bräda idag (eller cykelram för den delen) målas med någon lack en hobby-Kung kan få tag på och kladda på hemma i garaget. Om de ens målas (och inte är något slags plastfilm eller liknande) lär det behöva härdas och ha sig.

Lack för Lexan kan man garanterat lacka med. Den fäster på (nästan) allt och är väldigt flexibel. Problemet är, som jag skrev ovan, att den är skitdyr. Att lacka en RC-kaross (som ju är i lexan) brukar sluta på en lacknota på ett par hundra. Att lacka en bräda skulle kosta minst tusen spänn i lackkostnad.

Så att det finns är inga problem, problemet i det här fallet är priset.

Stalle

Tillbaka
Topp