lackera om brädan

krilleee

Ny medlem
lackera om brädan
Tja, har verkligen tröttnat på mitt motiv på brädan och funderar på att lacka den helvit och sen sätta på en massa klibbor. Jag har 2 frågor jag inte lyckats få svar på genom att söka och de är: ska man ha i någonslags medel i färgen för att den ska tåla att brädan böjs och ska man använda klarlack eller inte då den kan spricka? Dessa två frågor har tagits upp i andra trådar men det har kommit olika svar så vet inte vilket jag ska lita på. Jag ska göra detta projektet ordentligt eftersom att min bräda e underbar och relativt ny. om någon dessutom känner för att rekomendera någon speciell färg som funkar bra så uppskattar jag det.
Snälla svara endast om ni vet.
ha de! //krille

lackera om brädan
Vill du ha brädan vit så är ju kontaktplast helt överlägset. Köp ett par meter ock klistra på och trimma kanterna. Brädan blir hur snygg som helst och det blir en helt perfekt yta att sätta klibbor på.

lackera om brädan
enda problemet med det är att min bräda( en Lamar någonting, har inte den här så kan inte säga exakt modell) har "rännor" eller vad mans ka säga, urgröpningar kanske på nån millimeter på sidorna och i nosen o tailen. tror att det lätt skulle bli en yta där som var luftfylld vilket skulle vara mindre bra? jag vet inte kanske går men jag har svårt att se hur man ska få ner plasten i rännorna. om du har något tips så kör hårt!
//krille

lackera om brädan
tänkte på det här med kontaktplast igår... kanske går att få ner den i rännorna också om man är ytterst försiktigt? kanske finns nått hjälpmedel av något slag? dom fixar ju det på bilar utan problem och den är ju inte platt. men om någon kan konfirmera denna tanke skulle det varit super.
//krille

lackera om brädan
Ta nån skrapa av nått slag, nånting som fungerar att trycka ner plasten i dina "rännor", Tänk också på att lägga på en liten bit i taget, så du inte klistar dit hela plasten på en gång, om det blir någon liten luftbubbla så ta ett vasst jävla rakblad och picka/skär hål i bubblan. så är det bara att trycka ner bubblan sen.

lackera om brädan
Färgaffärer och typ hobbyaffärer är bästa tipset. Jag tror liksom Whaat att du kan få ner plasten i fördjupningarna om du är noggrann.

lackera om brädan
När man fixar detta på bilar sprutar man vatten på bilen med en "blomspruta" innan man sätter dit plasten för att lättare kunna arbeta bort bubblor. Använd en skrapa med gummikant för att arbeta bort bubblorna. När du är nöjd med resultatet låter du det sista vattnet dunsta genom plasten i rumstemeratur ngn timme.

lackera om brädan
OBS! Om det här ska fungera riktigt så ha i en liten skvätt diskmedel i vattnet innan du sätter dit vinylen för då kan du flytta den så att den hamnar rätt enklare

Använd inte is skrapan för den är för hårt, klipp ut två lika stora skivor av en glasskarting a la big pack ca 1 x 1 dm och tejpa ihop till en skrapa, lagom mjuk och fin. Annars repar du sönder hela härligheten

Lycka till krilleeeeeee

lackera om brädan
en dusch skrapa e kanske lite väl stor:P tack så jätte mycket mackan! känns som det här kan funka riktigt bra. ska fixa det nu i helgen tror jag om jag orkar:P är ju ingen jätte tidspress direkt.
//krille

lackera om brädan
nu är jag klar med det hela och resultatet blev riktigt bra!! jag ska lägga upp bilder så fort som jag hittar digital kameran:P peace out //krille

lackera om brädan
Okej, skynda dig, är enormt sugen på resultatet !
Men för att släcka min nyfikenhet kanske du kan tala om hur
tu tror att det kommer hålla? Är plasten helt täckande färgmässigt
(inget lyser igenom?), blir inte brädan mindre böjlig?
Vad kostade plasten?
CHILL !

lackera om brädan
jag hoppas det kommer hålla iaf:P det känns ganska bra. har inte kollat hur böjlig osv den är men jag skulle inte tro att det är någon skillnad, man ser inte igenom överhuvudtaget, helt vit. momentet att jag har rännornai min bräda gör ju att det lättare blir bubblor, men de få bubblor som bildades var lätta att fixa till, ett litet stick me kniven sen bara trycka ut dem. plasten var också riktigt överaskande billig, köpte den för typ 70 spänn lr nått(2 meter) på ett byggvarohus här i skåne. men vi kommer väl få se hur bra detta egentligen är när jag provar den. en sak som förvånade mig var hur lång tid det dröjde att fixa dock. drygt en timme och 20 minuter fick jag lägga ner och fick då även ta hjälp av en polare, e gansak svårt att göra själv.
förlåt om denna är slarvigt skriven men är riktigt trött.
//krille

lackera om brädan
så, har nu 2 bilder som håller påatt läggas upp i mitt fotoalbum så kolla där lite då och då så kommer ni snart få se
//krille

lackera om brädan
Det blev schysst ju.

För att det ska hålla bättre skulle jag prova att blåsa vinylen varm med hårtorken och "press stryka" på vinylen med handen för klistret blir mjukare och får troligen bättre fäste i brädan och sitter fast när den kommer i kontakt med snö och vatten.

Vet inte men värt att testa

lackera om brädan
shyst! roligt att man lyckas göra någon glad:P ska fixa en massa klibbor nu i helgen..drar till top12 och köper...kan lägga upp en bild till när klibbandet är klart så får ni se hur den ser ut i slutändan. PEACE DUDE!

lackera om brädan
blev ricktigt snyggt, grattis!!
funderar dock på vad som händer om du monterar om bindningarna och så om det inte spricker lätt då? är sån där plast flexibel nog för att sätta boardslides utan o spricka upp? är själv sugen på att testa nämligen så om nån vet eller om du har lust o böja lite o på den o berätta så vore det super.
//david

lackera om brädan
slipa den vanligt sen vattenslipar du den sen e de bara sprejja på färg sedan klarlack. funkar hur bra somhelst

lackera om brädan
För er som är intresserade av att göra brädan lite mer personlig kan jag
tipsa om den här sidan: www.pimpmyboard.se

Senast ändrad:
lackera om brädan
Den blev ju riktigt najs ju! Gjorde själv ungefär samma grej fast med dekaler.. finns under Galleri på www.pimpmyboard.se

Den vita är min och den svarta tittis :P

lackera om brädan
Jag har också tänkt på detta ett tag nu. Men min bräda är inte helt slät utan lite "grumligt" underlag om ni förstår? Ska jag slipa ned detta så det blir helt slätt eller tror ni det går att klämma på endå?

MVh
Robin

lackera om brädan
Om du menar att du ska pimpa brädan så beror det på hur grumligt det är. Men för att vara på den säkra sidan så skulle jag slipa ner det och lägga en klarlack över det.

lackera om brädan
Det ska nog gå och spackla, har inte testat. Men gå till en målare och fråga vilket spackel du ska använda isf. Annars så kör du en klarlack efter du slipar så fäster det kanon.

lackera om brädan
Okej, det ska jag göra! Nån som har ett tips på vart det går att köpa? Typ biltema eller liknande som finns lite överallt?
Bor i karlstad om nån känner till butikerna här.

Tillbaka
Topp