Landsvägshoj

mjuk

Medlem
Landsvägshoj
Nån som har koll på såna? Har hittat en beg stl 54.

-Är det på tok för litet för en kille på 183cm även om man har relativt korta ben?
-Kan man tänka sig att den funkar förhållandevis ok i stan jämfört med en "fullsize" racer eftersom den kanske har lite kortare avstånd mellan fram- och bakhjul ?(dvs mer tyngdpunkt som en mtb)
-Ska jag bara acceptera att den är för liten och leta upp en annan hoj?

Jag har inte kollat på den IRL

Är egentligen på jakt efter nåt som jag kan använda i stan (typ budhoj) men som jag även kan använda för att släpa mig runt Vätternrundan...

Landsvägshoj
Tycker nog att en 54 känns relativt lite för någon i din storlek, är själv 180 och kör på en 56 cm ram. Även om det funkar med benlängden kommer cykeln att vara på tok för kort till dig, dvs. överrörsmåttet är inte tillräkligt. Går att kompensera med "setback" på sadelstolpe och längre styrstam med du kommer inte att få "rätt" (optimal) körställning.

Har dock en Nishiki Pro SL, en race hybrid som är ett grymt transportmedel i stan och funkar allllldeles utmärkt att slänga 23mm däck på och trampa vättern. Vann den på ett gym, helt ny. Säljes för 5500:- ord 6795:-

Kolla http://www.nishiki.se/Hybrid/Prosl.htm

Landsvägshoj
Jag har ingen som helst erfarenhet av landsvägshojar men när jag spinnar så har jag alltid styre och sadel på så kort avstånd som möjligt- blir sjukt trött i ryggen annars. Tror det beror på att jag är stel i ländrygg osv. Tror alltså att jag inte blir jättelidande av kort överrör. Särskilt inte om det går att kompensera lite med setback på sadelstolpen

Jag drar och kollar på den ikväll. Nåt tips om hur jag märker att den är för liten förutom "gutfeeling"?

Är det samma normalt samma size på hjul osv på en 54cm ram och t.ex en 56?

Nishikin ser fin ut men för dyr för mig- jag är på fyndjakt, annars får det vara

Tillbaka
Topp