Längd på skidor?

Tessmann

Ny medlem
Längd på skidor?
Hejsan, har suttit och läst en och annan tråd angående just längden på skidorna.. Men kan fortfarande inte ta ett vettigt och "säkert" beslut vad jag ska köra på.. Jag är ca 180cm och funderar på ett par 160cm, men när jag läst alla dessa trådar så känns de som att de är för korta? Jag har åkt snowblades ett bra tag innan och kanske är ovan med just längden.. Åker ca 70% park och resterande till vanligt/offpist. Vad tycker ni? Kom med förslag :)

Tack på förhand!

Senast ändrad:
Längd på skidor?
tycker du borde satsa på en skida som är mellan haka och näsa på dig.. alltså 10-15 cm kortare..

runt 165-175 alltså..

annars kan de bli i kortaste laget.. skönare med längre skidor!
/jeppe

Längd på skidor?
Jeppe: Mellan haka och näsa, vad grundar du det på?

Tessman: Din egen längd har väldigt liten eller ingen som helst betydelse när man väljer skidlängd. Din egen vikt och åkfärdighet spelar desto större roll.

Pröva denna länk https://www.freeride.se/content/92/ och återkom senare med dina data.

Senast ändrad:
Längd på skidor?
Lima-ko sa:
Jeppe: Mellan haka och näsa, vad grundar du det på?
egen erfarenhet.. jag har alltid kört på skidor mellan haka och näsa och har funkat fint för mig..

nu kommer jag däremot att åka på lite längre.. men som nybörjare tycker jag att man borde köra nånstans mellan 10-15 cm kortare.. de är perfekt!
lätt att hantera och blir inte fladdrigt

Längd på skidor?
Dom ska vara lagom långa, det får du prova på själv. Jag föredrar ungefär 8 cm kortare skidor än min egen längd, då kan jag åka snabbt och hoppa långt men samtidigt ha kvar lekfullheten i skidorna för till exempel butters.. Asså ja ahr 168 skiis å ja e 176 typ..

de e nice

Längd på skidor?
Jeppe: Sant, men eftersom du är mycket längre än mediankillen gör det att din metod blir ytterst personlig.

Jfr. t.ex. en 160 cm lång person som väger 90 kg med en 200 cm lång person som väger 60 kg med samma skidfärdighet. Den kortare kommer förmodligen kunna ha längre skidor än den längre pga av sin tyngre vikt, och då spelar inte längden någon roll alls.

Tillbaka
Topp