Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Vem var den svenska längdskidåkaren (70-talet kanske?) som skidade i OS tävlingar med en långstav med bra resultat.
Har en minnesbild att jag sett något sånt på idrottsgalan för många år sen.
Nu genomförde han väl aldrig ett lopp med den långa staven utan det var mest ett test/psyk-krig mot resten som trodde han kommit på något alla missat.
"– Nej, det handlade mest om att få ett mentalt övertag och göra konkurrenterna lite osäkra. Men jag visste också att journalisterna inte hade så mycket att skriva om dagen innan tävling så timingen var helt rätt. De var där för att bevaka klassisk och skatestil, helt plötsligt dök jag upp med en tredje stil, så min stav stack minst sagt ut i mängden, säger Gunde.
Staven användes aldrig i tävlingssammanhang men ett snabbt beslut togs av tävlingskommittén, man måste använda en stav i varje hand och de får inte vara längre än kroppslängd. Om det var tilltaget med staven som gjorde det är oklart, men Gunde gick dagen efter i mål som segrare på tremilen, med 25 sekunder till godo till tvåan."