Lära en nybörjare

lotto1

Ny medlem
Lära en nybörjare
Hej

Ska ta med sambon på hennes första skidsemester, så nu tänkte jag om ni har några tips som gör att det kan gå fortare.
Har bokat i Lindvallen, det måste vara det bästa för henne.
Ni vet ingen film som förklara grunderna lixom =) så hon inte står som ett fån i knapp liften och inte vet hur man ska gå av!

skidskola i grupp i en vecka eller privatlektioner ett par ggr?

alla tips är välkommna!

Senast ändrad:
Lära en nybörjare
men skidskola är nog de bästa =)
har ni lust å lägga ut mer pengar så ta några privatlektuionerr.. fast visst... de går ju inte superfort att lära sig åka skdior

Lära en nybörjare
det räcker med en die hard-inställning, tycker jag.
och så kan man ju titta på andra och försöka göra likadant. det kanske kan räcka med en eller max två privatlektioner, sen är det ju bara försöka bygga vidare på det och lära sig på egen hand!

Lära en nybörjare
Ett tips, försök inte själv att lära henne. Det är ett välbeprövat trick för att skapa bråk på semestern. Ingen lyssnar på nån som dom känner. Är dom med nån okänd så skippar dom gnället och koncentrerar sig istället.

Grupp eller privat? Jag skulle säga ett par privatlektioner (poängtera gärna att du vill ha en duktig och erfaren skidlärare. det tycker jag man kan kräva när man hostar upp över 500:-/timmen, vilket i och för sig är billigt för den kunskapen och glädjen du kommer få ut resten av livet).

Ha så kul!

Lära en nybörjare
Lee-nus sa:
det räcker med en die hard-inställning, tycker jag.
och så kan man ju titta på andra och försöka göra likadant. det kanske kan räcka med en eller max två privatlektioner, sen är det ju bara försöka bygga vidare på det och lära sig på egen hand!
Haha ja hade hon haft den inställningen så hade allt varit bra ;)
jag funderar faktiskt på att ta 2-3 privatlektioner till henne behöver hon mer får man ta det. det e ju bara basic hon ska lära sig i början.
Men fördelen med grupp lektioner är att dem tar längre tid = att jag kan åka ordentligt ;)
sitter o googlar efter något med liftar och basic teknik filmer

Lära en nybörjare
Æh, skippa det dær med filmer på liftar m.m. tror inte det kommer hjælpa. Om hon ændå ska gå i skidskola så kommer det ju ændå børja från scratch, bæra skidor, åka lift m.m. Jag skulle føredra privatlektioner framfør grupp, man utvecklas mkt snabbare om någon fokuserar på bara dig!

/Viktor

Lära en nybörjare
Ja det blir privatlektioner i alla fall, läste precis på skistar att dem har en "nybörjargaranti"
som jag fatta det skulle dem lära sig på 2 lektioner, ska mejla dem om med menar:
2 st 1 timmars lektion. i så fall är allt klart =)

Jockeski: Nej det har jag redan sagt till henne också, för det ville hon först. "jag skulle aldrig bli arg på dig för en sådan sak" =)

Tack för alla tips.

Lära en nybörjare
JockeSki sa:
Ett tips, försök inte själv att lära henne. Det är ett välbeprövat trick för att skapa bråk på semestern. Ingen lyssnar på nån som dom känner. Är dom med nån okänd så skippar dom gnället och koncentrerar sig istället.
Det där tål att upprepas. Ack så sant :)

Eftersom hon inte går i skidskola hela veckan så lär du åka med henne en del. Tänk på att backar som du uppfattar som i princip platta kommer hon troligen tycka är snor-branta. Var väldigt försiktig med vart du tar med henne. När ni ändå hamnar i en sån situation (för det kommer ni med 99% säkerhet att göra :) så försök kika vart det är enklast att åka (minst brant, ingen is, osv) och låt henne åka efter dig. Skråa mycket och sväng på "enkla" ställen. Om du gör det rätt kommer hon att våga betydligt mer när hon åker bakom dig jämfört med när hon åker själv.

Ha ett grymt tålamod, och ha förståelse för att det du tycker är enkelt tycker hon är jättesvårt. Pausa innan hon blir dödstrött, inget kul att åka då.

Lycka till!

Lära en nybörjare
detta inlägget kan tas lite oseriöst men jag tror fan det bästa är om du tar upp henne i en backe och sen låter du henne prova där själv etttag och komma på knixen sen kommer du antagligen få säga tyngden på dalskidan sen kommer det funka fint. tror dock inte man ska vara så överförsiktig med vilken backe man tar. den hårda vägen funkar alltid. självklart kanske man inte skata upp henne i en svart backe men gustav funkar alldeles utmärkt och likaså dom röda i lindvallen dem klarar man av som nybör´jare tror jag.

Lära en nybörjare
Räcker väl med att ta några privatlektioner å försöka åka mkt i de lätta backarna. Sen Kan ni väl åka lite svårare grejer eftersom. Lite svårt att lära sig åka på en vecka bara,,,,

Lära en nybörjare
Jag lyckades med en sällsamt kul variant när jag skulle instruera igång min tjej (Yoko här på sidan). Hon var vid tillfället komplett nybörjare på skidor, men åkte bra på snowboard... Hon var alltså inte direkt rädd för fart eller fall och dylikt. Dessutom är hon tuff till naturen, så jag beslöt mig (i hemlighet) för en lätt hardcorevariant av inlärning:

Nybörjaren:
"Hur gör man när man svänger?"

Jag:
"- Man kantar. Inget vrid. Bara kant. Ta lite fart rakt fram och sen så här: *kantakanta*. Då kommer du strax att känna att skidan drar in i sväng. Håll kvar tills det har svängt tillräckligt mycket och räta sedan upp paketet. Sen lutar du åt andra hållet så att det svänger igen. Upprepa nedför pisten."

Nybörjaren:
"Ok! Jag testar"

(Vi körde grön nedfart med lätt lutning. Hon började lite försiktigt med knäkantning och vingel men ganska snart började det närma sig min tidigare nämnda definition av "sväng"...)

Det gick bättre och bättre, och ingenstans under utvecklingen fanns det en tillstymmelse till sladd. Inte ens nära. Det behövdes inte i de gröna nedfarterna vi körde i, plus att hade ett par 149cm Head C100. Sjukt kort radie således. 7-10 meter nånstans?

Fram emot eftermiddagen ökade vi lutet lite och därmed farten. Då kommer för första gången kommentaren:

Nybörjaren:
"Nu går det för fort, vi får ta en flackare backe igen...!" (fortfarande med noll sladd).

Tillbaka till lite flackare partier.. Efter ett tag en kommentar igen:

Nybörjaren:
"Alltså.... Det går för fort ibland... Hur får man ner farten egentligen??"

Jag:
"Det finns ett sätt till att svänga! Man kan sladda skidorna på snön, genom att vrida dom."

Nybörjaren (ungefär).:
"Verkar lurigt. Klart svårare än att göra såna där fåror. Jag är nog inte tillräckligt bra än.."

Haha. Det var klart kul... Visserligen blev hon lite sur när hon insåg att jag planerat det hela, men men... Saken var den att hon utvecklades enormt fort, iaf när det gällde att åka på skär. Efter bara ett par dagar såg det riktigt bra ut, oavsett vad man jämför med. Personligen skulle jag tänka mig att kunna ta emot en mindre medalj för den inlärningsmetoden, för jäklar vad det gick bra.

Hon har åkt ganska mycket sen dess och börjar faktiskt bli riktigt duktig tekniskt. Kanondriv och bra bett. Numera åker hon ofta ifrån mig när det brantar på lite. Dock så tycker hon fortfarande att det är svårt med kortsväng...

Testa den!

Lära en nybörjare
Håller med Jocke och Peter!

Markus: Din teknik, om än intressant!, fungerar nog bara när nybörjaren redan behärskar en annan diciplin. Dvs man är van vid känslan av att betta fast i snö med en stålkant, om än med ett annat åkdon. Prövade åka snowboard förra året och på kort tid kunde man åka med rätt god fart och så.. Tror det hade tagit betydligt längre tid om man inte hade kunnat åka skidor.

Lära en nybörjare
Första tippset i Lindvallen är att köra i Gustavbacken (den största)...

Helt nybörjare: Ta Den högra av dom tre liftarna (till vänster om gustav) Hoppa av precis efter den första backen som finns längst ner i Gustav.

För dom som börjar lära sig: Hoppa av innan branten ( som finns längst upp på berget) Därifrån kan ni köra långa svängar eftersom backen är väldigt bred. Sen är det lagom långt för att man inte ska tröttna på liftköer ^^

När din sambo har lärt sig att svänga å bromsa och inte vara rädd så tar du henne hela vägen upp =) Se bara upp när det blåser. Blir lätt isigt i den branta delen av backen då. Annars är det utan tvekan Lindvallens bästa backe. Och Sälenfjällets top 5!

Tipps nummer två för att lära någon åka skidor/snowboard:
Tappa inte tålamodet!
Det är faktiskt skitsvårt dom första gångerna, och det tar lång tid innan man kan åka bra skidor/snoboard. =)

Rumpkudde? ^^

Lära en nybörjare
v-larsson sa:
detta inlägget kan tas lite oseriöst men jag tror fan det bästa är om du tar upp henne i en backe och sen låter du henne prova där själv etttag och komma på knixen sen kommer du antagligen få säga tyngden på dalskidan sen kommer det funka fint. tror dock inte man ska vara så överförsiktig med vilken backe man tar. den hårda vägen funkar alltid. självklart kanske man inte skata upp henne i en svart backe men gustav funkar alldeles utmärkt och likaså dom röda i lindvallen dem klarar man av som nybör´jare tror jag.
Den hårda vægen funkar dåligt, en dålig upplevelse och semestern kan vara førstørd! Har en del kompisar som blivit upptvingade i svarta backar næstan direkt som efter den semestern atagligen aldrig mer kommer åker skidor...
Så lyssna inte på det lotto1!

Lära en nybörjare
HSandstrom sa:

Helt nybörjare: Ta Den högra av dom tre liftarna (till vänster om gustav) Hoppa av precis efter den första backen som finns längst ner i Gustav.

För dom som börjar lära sig: Hoppa av innan branten ( som finns längst upp på berget) Därifrån kan ni köra långa svängar eftersom backen är väldigt bred. Sen är det lagom långt för att man inte ska tröttna på liftköer ^^

När din sambo har lärt sig att svänga å bromsa och inte vara rädd så tar du henne hela vägen upp =) Se bara upp när det blåser. Blir lätt isigt i den branta delen av backen då. Annars är det utan tvekan Lindvallens bästa backe. Och Sälenfjällets top 5!

Tappa inte tålamodet!
Det är faktiskt skitsvårt dom första gångerna, och det tar lång tid innan man kan åka bra skidor/snoboard. =)

Rumpkudde? ^^
haha rumpkudde, ja det hade inte varit helt fel.
Vi kommer bo på Skilodge, så tänkte dem backarna precis utanför måste vara underbara att börja åka i. Om du vet vilka jag menar. Sen tänkte jag också på Gustav men där kan ju bli rätt tight med folk vad jag kommer ihåg. Finns där ingen liknande backe fast med mindre folk. Menar mest så där inte kommer en idiot som jag och kör om henne så hon blir lack lixom =)

Lära en nybörjare
Tack för alla tips btw!! Hoppas verkligen hon kan njuta lika mycket som jag när man åker!
annars blir det bara en resa per år ;(

Lära en nybörjare
Peter_K sa:
Eftersom hon inte går i skidskola hela veckan så lär du åka med henne en del. Tänk på att backar som du uppfattar som i princip platta kommer hon troligen tycka är snor-branta. Var väldigt försiktig med vart du tar med henne.

Lycka till!
Ja det hade jag faktiskt inte tänkt på! Kan tänka mig att det värsta måste vara isen ändå!

Lära en nybörjare
lotto1 sa:
HSandstrom sa:

Tappa inte tålamodet!

Rumpkudde? ^^
haha rumpkudde, ja det hade inte varit helt fel.
Vi kommer bo på Skilodge, så tänkte dem backarna precis utanför måste vara underbara att börja åka i. Om du vet vilka jag menar. Sen tänkte jag också på Gustav men där kan ju bli rätt tight med folk vad jag kommer ihåg. Finns där ingen liknande backe fast med mindre folk. Menar mest så där inte kommer en idiot som jag och kör om henne så hon blir lack lixom =)
Jag tror att du menar dom husen som ligger precis under dom gröna backarna =) I så fall är det ju ett underbart ställe att lära sig åka skidor på. Det var faktiskt i dom backarna jag tog mina första svängar med brädan =D

Lycka till! ^^

//Sandström

Lära en nybörjare
Heej!! jag förstår dej! att du inte vill komma och lära henne att åka skidor när du inte vet var du ska börja.. men kolla in den här..

Lära en nybörjare
när min pojkvän skulle lära mig åka drog han upp mig i en röd backe (jag visste inte vad färgerna betydde och han påstod att det var det lättaste). backen var ganska bred så det fanns gott om utrymme även om den var jättebrant. han åkte före mig och instruerade "tyngden på dalskidan=höger ben, räta på dig, böj på knäna, använd låren etc). det gick väl inte i mätbar hastighet och i början var det stopp efter nästan varje sväng. jag hade klarat halva backen innan jag kom på att jag aldrig åkt tidigare.
det ska tilläggas att jag inte är den orädda eller sportiga typen. jag har ingen medfödd baland eller smidighet. men die-hard funkade utmärkt.

efter ett par åk i röda backen gick vi över till en grön och övade teknik. för att fixa svängarna hade vi en stav mellan oss och han svängde runt mig så jag fick in det hyfsat.
för att lära mig hålla ihop skidorna och inte korsa topparna åkte jag mellan hans skidor och han tryckte ihop mina skidor och gav instruktioner (den biten tyckte han var riktigt tung och jobbig).
det jag tyckte var allra svårast var att komma upp efter en vurpa så det övade vi också på. det är viktigt att kunna falla snyggt.

efter det tyckte vi att jag var redo för privatlektioner. men de gav absolut ingenting. jag hade haft mer glädje av pengarna om jag köpt lite snygga tillbehör (ett flachigt pannband kanske)

Lära en nybörjare
Tjena,

Beror väldigt mycke på henne och på dig.

Är du pedagogisk? Kan hon ta instruktioner av dig?

Det gäller att ha självkännedom och lite självdistans.

Om ni verkligen känner att det funkar att du instruerar henne så visst gör det annars är det skidskola som gäller. Är det så att hon går i skidskola halvdagar och åker med dig halvdagar så fråga vad dom har gått igenom och coacha på det. Kom inte med massa tips som antingen är för långt fram i utvecklingen eller som direkt motsäger skidskolans instruktioner. Då har ni som bäddat för osämja och dåliga framsteg i skidbacken.

Känner ni dock att det kommer att funka att du instruerar så vill jag verkligen understryka det Ylvaa är inne på. Börja inte i grön backe.

En nybörjare vill känna kontroll. Allt handlar om kontroll i början. I grön backe så är det enda man kan göra att glida med. Det är väldigt svårt att göra någon form av kontrollerad sväng och att kontrollera farten. Du är en passagerare.

Om det första en nybörjare känner är att den bara åker med så kommer den ha svårt att våga prova lite brantare. Börjar man istället med en bred backe med lite folk och lite lutning så kan man med engång lära sig att stanna och sen att göra dom första svängarna. En sväng kommer mycke naturligare i lite lut än på platta gröna backar.

Tänk också på vikten av att det inte är för trångt. Dels skall backen inte vara för smal men det skall inte heller finnas för mycke folk. För inget är så stressande som känslan att man är i vägen när man är en nybörjare.

Sittlift är dessutom att föredra ibörjan tills man fått lite koll på skidor och kropp. Finns inget så demoraliserande som att inte klara ta sig upp med knappliften.

Lycka till
Tex

Lära en nybörjare
JockeSki sa:
Har aldrig lyckats instruera flickvän/sambo/fru/syster/egna barn. Ger man tips så är det kritik hur pedagogisk man än är.

Men allt är individuellt. Klart bästa eleven var min systers sambo. Vi tragglade på i en blå backe, men det gick sådär. Då gick vi och satte oss och tog ett par bärs och han rökte lite medans jag teoretiskt förklarade hur det går till.
Sedan gick han ut och då funkade det klart bättre.

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp