Lära sig åka offpist med UCPA, vilket alternativ?

menvafaan

Ny medlem
Alright,

Jag är ute efter att lära mig åka offpist, och en UCPA-vecka verkar vara en utmärkt start. Jag har sökt lite på forumet, men blir inte riktigt klok på alternativen.

Vilket alternativ är bäst för en van skidåkare som behärskar alla pister, som vill lära sig offpiståkning från grunden (åkteknik, säkerhet, lavinträning o.s.v.), och vill få så mycket offpist och så lite pist som möjligt? Av vad jag kunnat utläsa av andra forumtrådar känns det som att "Ski Toute Neige" blandar offpist och pist och håller sig mest "inanför ramarna", medans "Ski off pist" är mer avancerat och kräver att man åkt offpist förut. Hur ligger det till egentligen? Det verkar även vara skillnad i nivå mellan de olika destinationerna.

Vore nice om någon kunde hjälpa mig sondera lite i terrängen.

Tack!

Har åkt "Ski off pist" med UCPA i Chamonix. För oss fanns det två grupper. En "avancerad" och en lite lättare. Vet dock inte om den lättare var "Ski Toute Neige".

Det gick till så att man åkte ihop båda grupperna första dagen, för lite "harmonisering" Guiderna såg ganska snabbt vem/vilka som borda vara i vilken grupp. Folk skiftades, och sedan hade man en enkel offpist grupp och en lite mer avancerad. Det var ett skönt sätt att få lite tips på åktekniker, samt bli visad sköna repor med bra snö. Detta av folk som gav sken av att hitta på berget.

Det var hyffsat krävande åkning i den avancerade gruppen. Men tror inte att man behöver ha någon gedigen offpist erfarenhet för att hänga på. I alla fall inte i den lättare gruppen. Har du tekniken och behärskar att åka brant, så ska det nog inte vara några problem.

Fast har å andra sidan polare som åkt "Ski offpist" i Serre Chäävaljer och där var det tydligen mer krävande och högre fart. Känns som det kan variera från guide och den generella nivån på åkarna i gruppen.

Vore jag du, skulle jag sätta upp mej på "Ski offpist" och se vilken nivå gruppen hamnar på. Det är ju ingen skam att gå ner en nivå om man känner att man inte behärskar det. (Jag skulle iaf inte göra "kyckling-ljud" och tracka någon, jag lovar. Det skulle jag aldrig göra. Man ska ju absolut inte hetsa folk på berget. Det existerar inte i min bok. Absolut inte. =) )

Senast ändrad:
Har åkt off pist-grupp med UCPA i Argentiere, Tignes och Flaine. Nivån på åkningen beror mycket på guiden och åkarna i gruppen. Generellt kan man säga att guiden lägger fokus på åkningen, inte göra övningar. En gång var det en kille som frågade guiden om tips hur han kunde förbättra sin åkning, guiden svarade: Jag är bergsguide, inte skidlärare.

Tout Neige är en introduktionskurs till off pist. Jag tror faktiskt inte dom åker så mycket pist utan fokus är på off pist. Skillnaden är att guide/skidläraren lägger in en hel del övningar. Tempot i åkningen är rejält lägre än i OP-grupperna.

I båda grupperna lär man sig hantera transceiver men det är inte en lavinkurs, ganska lite tid läggs på lavintträning.

Om du är en duktig piståkare och har ok kondis skulle jag rekommendera att du tar OP-grupp i Argentiere. Även om man inte gör speciella övningar i den gruppen kommer du bli bättre åkare enligt devisen "övning ger färdighet". Argentiere är ett bra val då det är den ort som har flest OP-grupper och därmed störst spridning på åkarna. Precis som Jibberisch sa gör man en harmonisering så du hamnar i rätt grupp. Skulle det sen vara så, vilket jag inte tror, att du inte har en chans att hänga med i lugnaste OP-gruppen går det alltid att bli nedflyttad till Tout Neige. Om du å andra sidan väljer Tout Neige och känner att det är alldeles för lätt är dom inte alls lika pigga på att flytta upp folk.

utrustningen ingår ju.. Är det nån som vet om utrustningen skiljer sig mellen Toute Neige och offpist grupperna. är det tex feta offpist skidor som ingår?

bubben100 sa:
utrustningen ingår ju.. Är det nån som vet om utrustningen skiljer sig mellen Toute Neige och offpist grupperna. är det tex feta offpist skidor som ingår?
I Argentiere så har de massor av gamla gröna B3:or till OP, tror toute neige t o m åker på B2 så ta med eget är rekommendationen.

Även i de mest avancerade UCPA grupperna är det inget jättetempo, det är ju en grupp och Guide/moniteur kan inte tappa bort folk hur som helst.

Hej!

Har åkt toute neige i Argentiere och "tout neige" är svenska UCPAs beteckning och det existerar inte på den franska hemsidan där talar man om "hors piste" och "hors piste freeride" där det senare verkar vara svenska UCPAs "off pist", jag håller med dig om att det varierar mellan destinationerna och det står ju också på UCPAs hemsida vilken nivå grupperna går på. Kör på tout neige i Argentiere där finns det många grupper och du kommer garanterat inte hamna i en för lätt eller för svår grupp. När du vill träna teknik är det ju nästan bättre att vara bland dom bästa i gruppen än tvärtom! Jag lärde mig otroligt mkt på veckan i Argentiere och vi fick verkligen åka på all slags snö från räfflad betong till fluff!

Jag fick dom gröna B3orna när jag åkte toute neige i Argentiere o det är ju en ok skida
..och dessutom fostrande att åka fluff på smalare skidor..he he

I år blir det två offpistveckor med UCPA som nästa avstamp i skidkarriären *S*

Allez allez!

Åkte OP med UCPA v. 11 i fjol. Det är INTE en OP kurs utan mer att man har en bergsguide som hittar bra/säker åkning. En del trekking, men inte svinjobbigt (jag klarade det och är 40+ och inte spec tränad). Skulle jag åka igen skulle jag valt Tout Neige för att få mer tips hur jag skall åka mer ekonomiskt. Jag var duktigt trött 6:e dagen och fick vila genom att köra pist sista dagen i Grand Montets. Fantastikt upplägg med UCPA, kanonbra grupp och guide MEN skulle givit mer om jag kunnat lite mer om HUR man åker. OP är inte bara puder utan mkt uppkört. Skidorna tycker jag är helt OK, men visst skulle jag velat ha mina Crusade med. På lördag bär det av till Monte Rosa.

JAg har åkt offpistgrupp i Val d'Isere och vanlig expert i Val Thorens. Den stora skillnaden var att i valdi hade vi en övning per dag i att leta transceiver. I övrigt åkte vi på samma sorts snö. I en offpistgrupp kan det väl kanske bli lite väl mycket fokus på offpisten, alltså att man åker offpist även om snön är kass. Problemet är ju bara att på de orter där det finns en renodlad offpistgrupp kommer de vanliga expertgrupperna inte köra lika mycket off-pist. Man kan väl säga så här; om det kommer en dump på orten där du befinner dig så vill du vara i offpistgruppen. I valdi kom över en hlvmeter snö på veckan vi var där. Eftersom vi hade övat med transor och så så körde vi bara direkt ut och åkte ospårat, och snodde åk framför confirmé-grupper som stod och gick igenom hur en transceiver fungerar. Och som sagts tidigar, det går alltid att bli nedflyttad om man inte hänger med, men jag ahr aldrig sett nån bli uppflyttad.

MENVAFAAN! - Bra rubrik på detta inlägg...

För att köra Ski Off Pist i Argentière eller Val d'Isère ska man vara EXPERT enligt UCPA:s definition. Det finns en liten beskrivning om vad detta innebär på UCPA:s hemsida. Någon kurs i offpiståkning är det iaf inte fråga om. Man förväntas kunna hantera tranceiver sond och spade samt kunna ta vara på sig själv i högalpin terräng. Dessa resor riktar sig till personer som har gedigen teknik och kunskap om offpiståkning.

Finns ju personer som lägger inlägg som t.ex. "jag är ganska oerfaren i offpisten men hade jättekul ändå i Argentière" och "jag är inte så vältränad, men det fungerade ändå bra på offpist i Val d" - Ni har rätt. Ni hade säkert skitkul. De där 3-4 åkarna som körde sist i gruppen, såg uttråkade ut, och mest väntade på att ni oerfarna och otränade skulle lyckas ta er ner för en flack sluttning nära pisten som guiden tyckte var det enda säkra för er, dom kanske inte hade så kul...

Jag har stött på alla möjliga offpistgrupper med UCPA. Vissa har varit superbra och guiderna har kunnat köra riktigt grymma åk med gruppen. I vissa fall har guiden fått sparka ut personer (och nej det finns inte alltid plats i en annan grupp, eftersom offpistresorna är en annan resa med ett annat pris än Toute Neige eller Ski Ordinaire) I vissa fall har dock kvaliteten på halva gruppen varit så kass att guiden mest har stått och skakat på huvudet... Om det är en vecka då det inte finns mer än 1 eller 2 offpistgrupper finns inte så mycket omplacering (harmonisering) att göra.

Summa summarum. Ge fan i Ski Offpist i Argentière eller Val d'Isère om ni inte är gamla säsongare, gamla tävlingsåkare eller mycket erfarna offpiståkare.

Ski Toute Neige i Argentière är en jättebra resa för de som vill lära sig åka offpist eller bli lite bättre och säkrare i offpisten.
.

Tobbe101 sa:
MENVAFAAN! - Bra rubrik på detta inlägg...

För att köra Ski Off Pist i Argentière eller Val d\\\\\\\'Isère ska man vara EXPERT enligt UCPA:s definition. Det finns en liten beskrivning om vad detta innebär på UCPA:s hemsida. Någon kurs i offpiståkning är det iaf inte fråga om. Man förväntas kunna hantera tranceiver sond och spade samt kunna ta vara på sig själv i högalpin terräng. Dessa resor riktar sig till personer som har gedigen teknik och kunskap om offpiståkning.

Finns ju personer som lägger inlägg som t.ex. \\\\\\\"jag är ganska oerfaren i offpisten men hade jättekul ändå i Argentière\\\\\\\" och \\\\\\\"jag är inte så vältränad, men det fungerade ändå bra på offpist i Val d\\\\\\\" - Ni har rätt. Ni hade säkert skitkul. De där 3-4 åkarna som körde sist i gruppen, såg uttråkade ut, och mest väntade på att ni oerfarna och otränade skulle lyckas ta er ner för en flack sluttning nära pisten som guiden tyckte var det enda säkra för er, dom kanske inte hade så kul...

Jag har stött på alla möjliga offpistgrupper med UCPA. Vissa har varit superbra och guiderna har kunnat köra riktigt grymma åk med gruppen. I vissa fall har guiden fått sparka ut personer (och nej det finns inte alltid plats i en annan grupp, eftersom offpistresorna är en annan resa med ett annat pris än Toute Neige eller Ski Ordinaire) I vissa fall har dock kvaliteten på halva gruppen varit så kass att guiden mest har stått och skakat på huvudet... Om det är en vecka då det inte finns mer än 1 eller 2 offpistgrupper finns inte så mycket omplacering (harmonisering) att göra.

Summa summarum. Ge fan i Ski Offpist i Argentière eller Val d\\\\\\\'Isère om ni inte är gamla säsongare, gamla tävlingsåkare eller mycket erfarna offpiståkare.

Ski Toute Neige i Argentière är en jättebra resa för de som vill lära sig åka offpist eller bli lite bättre och säkrare i offpisten.
.
Håller med Tobbe101. Jag hade en fin fin vecka i vanlig blandad confirme / expertgrupp på snowboard. Vi var en tämligen homogen grupp med en kille som var minst en klass över resten. En tjej som var två till tre klasser under oss andra.

Trots att snowboardgruppen var \"vanlig\" ingick en hel del lössnöåkning. Ca 50% till 60% skulle jag säga. Vi körde en del teknik i branta passager. Hoppsvängar och sånt. Jag gissar att det inte var så kul för den engelska tjejen i rosa skidkläder att hasa, rulla, krypa nedför en 35 gradig slutning. För mig blev väl konsekvensen att man kunde ha åkt lite tuffare åk och kanske ha haft ett högre tempo om inte hon vart med. Killen som var jätteduktig hade väl inte så kul. Men jag är nöjd med min vecka. Den var utvecklande.

Ok. För att nu svara på din fråga: du ska välja en tout neige grupp. Se gärna diskussionen om åkteknik i off piste och piste. Ingen skillnad egentligen. Väljer du off piste grupp är du bunden till att åka off piste varje dag även om förhållandena är skit och du bara åker uppåkt puckelpist. Inget direkt utvecklande skulle jag säga. Då har man mer nytta av att carva pist eller leka park. Så resonerade jag när jag valde en vanlig grupp. Och så blev det. Bra snö. Åka off pist. Dålig snö. Carva. Leka. Köra övningar för att bli en bättre åkare när det väl är dax. Det funkade.

Nästa fråga är nivå: UCPA:s definition av expert kan man lugnt diskutera. Man ska kunna åka stora svängar och carving svängar i \"vilken snö och terräng som helst\". Hm, ursäkta mig. Bristande skare, brant snäv skog. Ja. Inte kör jag carving då inte. I princip verkar confirme och expert grupper vara samma sak, med undantaget att expert är mer inriktad på tempo och åkning medan confirme är mer inriktad på övningar och undervisning. Men man åker samma slags terräng.

Tobbe101 sa:
Summa summarum. Ge fan i Ski Offpist i Argentière eller Val d'Isère om ni inte är gamla säsongare, gamla tävlingsåkare eller mycket erfarna offpiståkare.

.
Helt sant!

Problemet med "Expert" är att som svensk måste jag ringa till UCPA för att bli godkänd för resan är så "extrem". Detta verkar inte fransmännen behöva göra. Väl på plats så är det en harmoniseringsdag där de värsta misstagen (ni skulle ha sett!) sållas bort men vi hade ändå ett gäng iofs glada fransmän men vars offpistduglighet inte var i närheten av vad jag skulle kalla för expert. Antingen får de hålla på expertreglerna hårdare eller så får de inför en expert+ eller kalla den vad de vill men snäppet över.

4800 sa:
Nästa fråga är nivå: UCPA:s definition av expert kan man lugnt diskutera. Man ska kunna åka stora svängar och carving svängar i "vilken snö och terräng som helst ". Hm, ursäkta mig. Bristande skare, brant snäv skog. Ja. Inte kör jag carving då inte. I princip verkar confirme och expert grupper vara samma sak, med undantaget att expert är mer inriktad på tempo och åkning medan confirme är mer inriktad på övningar och undervisning. Men man åker samma slags terräng.
Enligt mig är det inte samma sak men du har rätt i att på plats är det som du säger. Jag tycker definitionen är tillräckligt tydlig, man ska kunna åka överallt, utan problem och åkaren väljer kort eller lång sväng.

Ja det vore ju hemskt om det vore en expertgrupp...alla vet ju att experter har mjuka ben...

Les jambes qui flexes c'est le meillur!

Det fina är väl att även ickeexperter kan åka med UCPA och det var väl vad den här tråden handlade om?

allezallez sa:
Ja det vore ju hemskt om det vore en expertgrupp...alla vet ju att experter har mjuka ben...

Les jambes qui flexes c'est le meillur!

Det fina är väl att även ickeexperter kan åka med UCPA och det var väl vad den här tråden handlade om?
Jag tycker det är fantastiskt att man kan åka med UCPA på olika nivåer och få åka offpist i bra terräng under hyfsat säkra förhållanden med oftast trevligt sällskap. Min lite negativa reaktion kommer av att jag själv betalat rätt många kronor för att få åka i så kallad expertgrupp men där iaf hälften knappt var confirme enligt UCPA:s sätt att gradera. Därför reagerade jag på videons grupp, de såg att ha jättekul men hade jag haft de förhållanden som i videon hade jag blivit frustrerad av all väntan. Det framgick inte vilken UCPA nivå gruppen klassas som.

Hej!

Du borde välja Tout neige. Jag åkte tout neige i argentière förra året och eftersom det är så många grupper kommer du att hamna rätt. Kriteriet för att vara med i off pist-grupperna är ju att man redan ska vara grym på off pist - och det uppfattade jag det som att du inte var.

Tout neige var jättebra. Jag var med i den näst mest avancerade gruppen (av hela nio grupper) och det var rätt högt tempo (jag hade för dålig kondition, men tillräcklig teknik märkte jag haha) och kul åkning. Just för att det är så många grupper kommer du hitta någon som passar.

Hälsningar Karin

PS. Hur avancerade åkarna är i off pist-grupperna varierar väldigt mycket mellan orterna. I Argentière är de väldigt avancerade eftersom man annars kan välja tout neige.

Filmen nån länkade till säger en del - de flesta i min tout neige-grupp var grymmare off pist än vad de i den filmen var. Ingen diss, bara påpekar för att visa på skillnaden mellan olika orter.

Tillbaka
Topp