Lära sonen skidor eller snowboard?

fooze

Ny medlem
Hej alla vinterföräldrar!
Jag är snowboardåkare sen över 20 år tillbaka och har rätt bra koll på detta. Sonen är nu 3 år och jag tänkte introducera honom för snowboard alt skidor i vinter.

- Är det någon som har erfarenhet av att lära små barn åka snowboard? Tekniker, tillvägagångssätt, sele etc...
- Någon med erfarenhet som kan tycka till om att börja med skidor istället för snowboard? För och nackdelar om man jämför dessa.
- Ja, han är bara 3 år så det ska bara handla om att ha kul och ska jag vänta till han är 4, 5 el 6 år så får det bli så.

Nr 1. Jag bryr mig egentligen inte om han föredrar skidor eller snowboard (eller inget alls) så länge han har kul. Men som snowboardåkare så vore det kul såklart att kolla om det kan vara något även för honom.
Så huvudfrågan är främst ställd för tips om att lära små barn åka snowboard (förutsatt att han visar intresse).

Alla seriösa tips är välkomna!

Senast ändrad:
Jag kan tyvärr inte bidra med praktisk erfarenhet eftersom jag sitter i samma båt. Har följande strategi för mina barn som är 3.5 & 2 år:

- cross-training: jag tror skidor hjälper snowboard och vice versa. Längdskidor, hockey också bra.
- de kommer att starta i skidskola eftersom det torde vara lättare i början. När de har kommit underfund med hur snö fungerar, utvecklat balans&koordination kan de testa snowboard på allvar. Skulle tro att det blir om några år.
- köpte en Burton Riglet ifjol och barnen älskar att bli dragna på snö, gräs, inomhus... Känns mera som en leksak vilket är bra. Rekommenderas! Har också ett par plastskidor som sonen vandrat runt med sen han var 1.5
- ingen stress: ifall de vill ha picknick hela dagen är det bara att acceptera.

Mitt stora mål/dröm denna vinter är att de kommer att njuta av att vara utomhus och tycka om berg. Åker själv både snowboard och skidor - älskar båda lika mycket, även om snowboard har en speciell plats i mitt hjärta. Hoppas barnen kommer att ha roligt med båda sporterna!

Ok, nu får någon med praktisk erfarenhet bidra med tips!

Mina pojkar fick testa sig fram. Den ene valde skidor och började på snowboard och den andre tvärt om.

Tjäääääna,
Jag jibbar som skidlärare i Nya Zeeland just nu och jobbar som skidinstruktör ca 250 dagar om året. Kan säga att normalt sätt är det lättare för alla åldrar att lära sig skidåkning än snowboard eftersom man lätt kan stå upp utan att trilla omkull, detta gäller däremot inte om man håller på mycket med brädsport på sidan.
När vi lär ut 3 åringar i skidskolan är det oerhört individuellt hur långt tid det tar att lära dem snöplogen vilket är huvudfokus. Räkna med ca 1-4 dagar med snöplogs övning för att få ungen att förstå den roterande rörelsen i fötterna. I skidskolan kommer de att kötta på att lära ungen snöplogen med en massa olika lekar, vilket du också kan göra men räkna med att lägga ned mycket tid och energi på det.

Något jag rekomenderar är att köpe en "edgiewedgie" vilket är ett sorts gummiband man fäster mellan skidtipparna så att ungen endast behöver röra fötterna ifrån varandra för att skapa snöplogen, sjukt värt.

Ja, jag delvis annan frågeställning, min son som är 9 år är ganska säker på skidor men nu har han börjat prata (el. tjata?) om att han vill prova bräda. Ska jag låta honom göra det? Är det stor risk för att han kommer att trilla som tusan eftersom han är orädd och van att åka fort på skidorna. Sen är det risken för att han kommer att börja röka på också. Hur ställer ni er till detta?

Att han kommer att röka på är det ingen tvekan om då är en stor del av snowboard åkning, tycker däremot inte det borde stoppa dig från att låta honom prova på

kappakomplett sa:
Ja, jag delvis annan frågeställning, min son som är 9 år är ganska säker på skidor men nu har han börjat prata (el. tjata?) om att han vill prova bräda. Ska jag låta honom göra det? Är det stor risk för att han kommer att trilla som tusan eftersom han är orädd och van att åka fort på skidorna. Sen är det risken för att han kommer att börja röka på också. Hur ställer ni er till detta?
Mina barn ville också prova. Hyrde brädor, fick upp dem i liften och ner för backen. De ramlade hela tiden och sen lämnade vi tillbaka brädorna och ingen har tjatat igen. Det är viktigt att inte ge några instruktioner - då kan de råka lära sig.

Vad säger ni om skidor; är det nagon skillnad mellan modeller, eller spelar det ingen roll savida man köper rätt längd? Började göra en excel-tabell med siffror, rocker-profiler etc. :) Kollat Rossignol Terrain Boy/Girl, K2 Indy, Atomic Vantage etc. At dottern köper jag den kortaste längden som säljs (68cm), men vad skulle ni rekommendera at en pojke som är ca.105-110cm. Läst att 5-15cm kortare än kroppslängd rekommenderas, men antar att 90cm är smartare är 100cm.

@Kappakomplett. Självklart skall din son testa snowboard! Generellt sätt kan man väl säga att snowboard är ett h*lvete den 1a dagen, men när man väl kommit över tröskeln att kunna sta upp och lära sig svänga, lär man sig snabbt. En av orsakerna varför jag hoppas att mina barn kommer att bekanta sig med bade skidor och snowboard i tidig alder, är att de har möjlighet att välja vad de tycker bäst om senare. Ifall de aldrig sett en bräda innan 10-ars alder kan det bra hända att de är för lata/bekväma för att komma över tröskeln att lära sig nagot nytt (dvs varför skidjibbers använder skidor...). Säga vad man vill, men snowboard har manga fördelar jämfört med skidor (och vice versa självklart).

@oskarwilde. Tack för inspirationen. Se bra ut!

kappakomplett sa:
Är inte skidjibbers dagens motsvarigheten till 90-talets "haschplank-åkare"? Sägs vara trendigt med "Drink Water" stickers och dylikt inom snowboard så du behöver nog inte oroa dig ;)

@JanN
Modeller på skidor för så små barn spelar ingen roll då alla är av kvalitet och då barn i den åldern inte använder sig speciellt mycket av formen på skidan då de åker. Istället är de i snöplogen och "skiddar" sig ned för backen, motstående att glida på kanten av skidan. Det som gör pistskidor för vuxna olika är oftast hur stabila de är och hur aggressiva de är. För lång längd = svåra att rotera = svårt med snöplog. För korta = ostabilt med fram och bak balansen = svårt att hålla balansen de de lär sig och ibland använder snabba och hackiga rörelser

@CoolAlexCool
Tack! Alla modeller verka ha nagon form av rocker, och jag antar att det hjälper för snöplog. Vad gäller midjematt sa är det bara nagra millimeter skillnad, och antar att vikten är ungefär densamma. Bäst är nog att ta med ungarna till en bra skidbutik!

erik_lagg sa:
kappakomplett sa:
Mina barn ville också prova. Hyrde brädor, fick upp dem i liften och ner för backen. De ramlade hela tiden och sen lämnade vi tillbaka brädorna och ingen har tjatat igen. Det är viktigt att inte ge några instruktioner - då kan de råka lära sig.
9år: prefekt ålder att prova bräda :) finna bara viljan kommer det gå superbra. efter att ha övervinnit det första motståndet kommer han snart vara lika på, och lika road av både skidor och bräda. Det är min erfarenhet.

Vad man kan göra för att hjälpa till är att fixa bräda utan spann/chamber och kanske till och med en Burton "Easy Rider" (belaget är lätt konvext och att stålkanterna inte skär in i snön lika aggressivt)

Lite curlande, så fixade jag (förutom handledsskydd) också rumpskydd (http://www.decathlon.se/skidskydd-svanskotan-junior-id_8304741.html) och knäskydd (http://www.dx.com/p/snowboard-ski-knee-guard-protectors-black-size-s-pair-120275#.V9va6y6SsUk)...

/A

Tack alla för svar!
Lite blandade åsikter om man ska börja med skidor eller snowboard.

Jag fastnade dock för vad JanN skrev ang Burton Riglet. Det får nog bli en sån!
@JanN Var köpte du den?

@CoolAlexCool Tack för tipset om edgiewedgie, ska kolla in det om skidor blir aktuellt.

Sen är frågan kvar ang att lära ut snowboardåkning till en mini. Finns det några generella tekniker att använda sig av?

@fooze
Jag köpte den i Chamonix, men det borde vara lätt att hitta online. Tycker den är perfekt som introduktion/leksake. Man blir lite nöjd som pappa när 1.5-ariga dottern fragar ifall man kan dra henne pa gräsmattan i juli, men antar att grannarna tror att man är crazy :D. Undvik att använda den pa hard/packad snö; inga kanter dvs jäkligt slippery, men perfekt i mjuk snö/gräs/grus/matta inomhus.

https://www.burton.com/se/en/burton...riationColor=11759102000090&cgid=youth-boards

Som abbe12552 säger blir det att uppgradera till en bräda med convex botten senare, t.ex Burton Copper.

JanN sa:
kappakomplett sa:
Är inte skidjibbers dagens motsvarigheten till 90-talets "haschplank-åkare"? Sägs vara trendigt med "Drink Water" stickers och dylikt inom snowboard så du behöver nog inte oroa dig ;)
Man hänger inte med längre det är helt klart! Menar du att jibbers som Harlaut och Tanner Hall skulle vara dagens Haschishåkare, det har man svårt att tro när man ser dem! Hmmm, ska ta upp det på nästa "Security Meeting"! Och brädåkarna är real straight arrow alltså... inga Black Rock Originals där inte...

Min egen erfarenhet är att snowboard är lättare till att börja med, i alla fall om man börjar i åldern 2-4 år. Det ändå är ju ändå mest lek, pjäxor är obekväma och två skidor är är svårare att hålla reda på än en snowboard. Så mycket svänga är det ju inte heller tal om. Plus att det är rätt naturligt att stå som man gör på en snowboard om man ska ta sig ned för en backe. Om man köper en "riglet reel" till brädan kan man dessutom dra runt ungen på platten, och det uppskattas.

Efter 4 ish års ålder blir skidor enklare. Eller snarare blir ungen bättre mycket snabbare på skidor än på bräda, och då blir det ju roligt bara för att man blir bättre.

Min 6-åriga dotter har devisen "puder/slask=bräda, allt annat före=skidor", även om hon egentligen helst åker skidor eftersom hon vurpar mindre då.

Sammanfattningsvis så tror jag att om man vill lära ungen att åka bräda får man göra det i åldern 2-4, eller vänta tills det finns ett eget intresse i åldern 10+...

Men kids är ju såklart olika.

Jag har ett tips för er med småbarn ~2-4 år.

Låt inte det fösta mötet med pjäxor och skidor ske i hyrboden eller vid backen. Det finns massor med peppade föräldrar som har fått vända redan där med en stor portion besvikelse och ett barn som gråter.

Börja istället hemma med att låta den lille vänja sig med att ha pjäxorna på och gå runt med skidorna och pjäxorna i huset/lägenheten flera veckor innan premiären i backen. Sätt möjligtvis gummipluppar på stavarna, men se alla repor i parkettgolvet som en investering för framtiden. Gör till en vana att ha pjäxorna på när man sitter i soffan med fredagsmyset :-) och ha all utrustning tillgänglig för lek!!

Senast ändrad:
Min grabb valde skidor. Men jag köpte en bräda också som han får prova ibland. Men han har långt kvar till att få det att funka. Samtidigt så hatade min farsa att jag började åka bräda så jag kommer nog köra omvänd psykologi så att han börjar.

Så vinner jag på det också för nu är jag så gammal så jag vet inte var jag kan hitta grönröka längre. Så då får grabben bjuda.

Då det går väldigt lätt för barn att lära sig snowboard när de väl lärt sig skidor hade jag börjat med skidor. När det gäller att lära sig skidor finns det ingen anledning att börja med att lära sig ploga då ploga handlar om att ta sig ned, inte att åka skidor. Bättre att avstå skidskolan helt och hållet och lägga ett par dagar på detta:

Ställ barnet på krönet till en liten liten backe med stavar (jag vet, stavar stör men behövs inledningsvis här), gå tio meter ner och tio meter åt sidan. Säg till barnet att göra tre saker, titta på dig, skjut ifrån med stavarna och luta knäna i din riktning. Han/hon kommer trilla ett gäng gånger men ganska snabbt kommer han/hon komma åkande fint till dig. Gör sedan samma sak åt andra hållet. När de lärt sig detta går det väldigt fort att lära sig länka ihop svängarna. Vi har gjort så med 3 barn, ett eget och två vänners barn när de var kring tre år. Fördelen med detta är att det snabbt går att börja verkligen åka med barnen, du undviker kanonkule beteende då de från början lär sig att kontrollera farten genom svängar, det är lätt att lära sig stoppsladd med en sväng som utgångspunkt. De lär sig dessutom väldigt snabbt att komma upp på kant.

Jag kan säga att om du vill lära din unge en bra grund att utvecklas från så är det
@kld säger något att undvika även om det enligt honom fungerat bra med sina barn vilket det kanske har.
1. Det finns ingen som helst anledning för små barn att använda stavar då det ofta tvingar dem i en för upprätt position och blir i baksätet
2 Den roterande rörelsen som beskrivs då barnet ska luta knäna i din riktning är något oerhört svårt att göra på denna nivån och är något som lärs ut i avancerad carving. Det är för det första i princip omöjligt för barn på nybörjar nivå att svänga innerskidan tillräckligt bra för att matcha dalskidan vilket man vill i parallell skidåkning. Att tvinga barnet göra detta skulle garanterat resultera i en teknisk okorrekt och hackig sväng vilket aldrig skulle kunna tas med i svårare terräng.
3. Att komma upp på högkant på skidorna är inte nödvändigtvis bättre än att styra skidorna i en kontrollerad roterande rörelse. När skidan är på högkant är den nedgrävd i snön och det krävs en mycket stark roterande rörelse från benen för att svänga den. Om man endast står på kanten och låter den gå kommer man att accelerera snabbt vilket är något att undvika. En teknik som går ut på att böja skidan när man har den på högkant vilket kortar ned svängradien genom att lägga tryck på den är något som lärs ut på väldigt hög nivå och är inget för små barn att fokusera på då det är fysiskt omöjligt.

Jag skulle definitivt fokusera på att lära ungen att stanna i sin snöplog först och sedan lära sig svänga genom att rotera fötterna för att peka snöplogen i olika riktningar.
Bra saker som kommer med att styra med fötterna:
Man kan med små rörelser påverka skidan mycket
Man kan styra sina skidor från sida till sida snabbare vilket är bra för att reagera på saker som händer i backen t.e.x någon som trillar framför dig, undvika en grop som helt plötsligt dyker upp framför dig och slalom mellan de resterande barnen som ligger ned i backen.

/en skidlärares åsikt

Det vore mig främmande att säga att en skidlärare har fel, men har du testat eller vet någon annan som testat liknande upplägg?

1. Som jag skrev så vet jag att stavar är något som bör undvikas men behövs i början för att komma staka igång. När barnen väl kommit igång har vi tagit bort stavarna. När det gäller position så kommer den aldrig vara perfekt från första början, oaktat om du börjar med plog eller som jag beskrev med stavar.
2. Att få ett barn luta knäna åt tex mammans håll har inte varit ett problem, jag skulle snarare säga att det är lättare än för en vuxen. Självklart får man inte till en perfekt parallell skidåkning från början, det får man dock knappast med plogen heller?
3. Moderna barnskidor är så hårt skurna att om de ställs upp en smula på kant så svänger de, något större tryck behövs inte för sväng.

Detta är min son 3 och ett halvt år, ca 3 månader efter att vi lärde honom med ovan teknik, självklart inte perfekt teknik eller position men kapabel att åka betydligt svårare terräng och backar än någon som plogar.

Hej
Jag satte min grabb på snowboard för snart 12 år sedan, han var då 8 år. Jag har själv åkt sen mitten av åttiotalet och trodde nog att det skulle vara lätt att lära honom då han har bra kroppskontroll och är rätt tuff.
Det visade sig dock vara rätt svårt, jag visste inte hur jag skulle beskriva för honom så att han fattade och gjorde rätt, tror inte jag vet riktigt själv hur man gör, man bara gör..
Det som löste problemet var helt enkelt att släppa honom lös i backen med en kompis, efter en dags åkande när jag kom för att hämta honom kunde han åka hyfsat. Så hyfsat att jag kunde ta över som lärare och utveckla hans teknik.

Han har aldrig provat skidor och för min del är det kanon, det är så jäkla roligt att åka tillsammans med honom. Jag försöker lära honom så mycket "offpist-vett" jag bara hinner för snart är jag väl för gammal för att hänga och får sitta hemma och oroa mig istället.

Nåja, några vintrar har vi kvar tror jag, gäller bara att hålla sig i form :)
Lycka till!!

PMTS lär ut parallel skidåkning utan att gå vägen via plogsväng. Även 4-åringar lyckas med deras teknik. Här nedan har jag anpassat metoden till snowboard. Det går ut på att låta bli att vrida brädan för att svänga och istället tippa brädan upp på kant så att brädan svänger dig.

Enklast är att börja med garlands. En garland innehåller både avslutningen av en sväng och början på en ny sväng utan att du behöver åka rakt ner i fallinjen vilket kan vara skrämmande. I början kan du själv stå mittemot barnet (också på bräda och glida med) och hålla i barnets händer för stöd med balansen. Jag tror det är lättare att börja med att skråa sidledes, snarare än att skrapa rakt ner, för att få hjälp av brädans form vid balanseringen. Viktigt att förmedla att det är fötterna som skall tippas mer eller mindre på tå och häl för balans och sväng. Han skall inte försöka svänga genom att rotera med överkropp, peka med handen, trycka ut bakre foten eller veva runt bakre foten för att pivotera runt främre. Man kan börja med garlands mera tvärs fallinjen för att sedan öka på svårighetsgraden genom att gå mer och mer i fallinjen. Det gäller att dosera tippningen i förhållande till brädans riktning så man inte tippar för mycket för tidigt och fastnar med nedre kant. Här följer ett klipp som visar hur jag tänker. Klippet är iofs för skidor men det jag är ute efter är just hur hon minskar och ökar fotvinkeln och inte roterar/vrider för att svänga.

Sedan, när garlands går som en dans och det verkligen inte finns något spår av rotation eller extension, dvs det är endast fötterna som tippas av och tippas på för att svänga, är det dags att releasa helt ner i fallinjen och svänga åt andra hållet. Ett till klipp av skidåkning men som visar vad jag menar. Inte heller nu skall man vrida eller extenda.

Sedan är det dags att knyta ihop svängarna. I svängväxlingen är det fortfarande viktigt att inte brädan vrids utan bara tippas. När man är redo för större vinklar och tightare svängar är det dags att öva på att flexa/böja benen inför releasen/svängväxlingen och tillåta dem bli länge igen först efter. Observera att du inte skall trycka ut brädan efter svängväxlingen utan bara se till att den har kontakt med snön.

När man lär sig åka snowboard på detta vis tror jag att man kommer att slippa alla dessa snedskär som inte alls är roliga på snowboard. Dessutom blir det enklare att åka släplift. Plus att det blir mycket lättare att även lära sig åka switch/fakie. Du har ju inte lika många omedvetna kompenserande rörelser du först måste bli medveten om och lära in på nytt åt andra hållet. Du skall ju bara tippa fötterna och låta skidans form skapa svängen.

Skaffa en mjuk och flexibel snowboard med riktigt kort radie så att barnet lättare kan balansera på kant. Och brädan skall ha normal camber, vassa stålkanter och ingen rocker. Då kan barnet lättare lita på att brädan gör jobbet och svänger åt honom. Montera bindningarna symmetriskt i duckstance runt 15grader.

Barnet skall stå helt symmetriskt över sin duckstance. Och bara vrida huvudet över axeln i färdriktningen. Och behålla främre benet lika böjt som bakre eller något mer böjt för att få mer vikt dit så nosen faller mot fallinjen. Ett vanligt problem är att man rätar ut främre benet när det börjar luta. Det löses genom att åkaren drar tillbaka brädan med fötterna. Händerna hålls också ut symmetriskt för balans. Men händerna skall inte flaxa för det är ett tecken på att man inte balanserar med fötterna.

Tippa fötterna för hälkant genom att lyfta tåkant, inte genom att trycka ned hälkant. Samma sak för tåkant: lyft på hälkant. Det här kan man träna på hemma på parketten! Glöm inte att öka kantningen gradvis och kontinuerligt genom hela svängen. Man behöver vara lite böjd och avslappnad i knä och höft för att inte låsa fötternas rörelse samt tillåta kroppen balansera om över kanten. Och man skall sträva efter att ha bålen vinkelrät mot backens yta, dvs effekten av tippningen av fötterna skall stanna nedanför midja/höft så att man inte lutar med hela kroppen. På tåkant kommer knäna närma sig snön men lårbenen och bål hålls vertikala. På hälkant kommer återigen knäna närma sig snön och baken måste då hänga på ned men överkropp böjs i höften och balanseras åt andra hållet.

"

Skaffa en mjuk och flexibel snowboard med riktigt kort radie så att barnet lättare kan balansera på kant. Och brädan skall ha normal camber, vassa stålkanter och ingen rocker. Då kan barnet lättare lita på att brädan gör jobbet och svänger åt honom. Montera bindningarna symmetriskt i duckstance runt 15grader. "

Jag håller med om mycket som är skrivet i hela inlägget men efter mina 16 säsonger som snowboardlärare så skulle jag verkligen rekomendera en bräda som är både rocker och konvex längs med brädan för att undvika att kanterna hugger. Camber är jättebra för någon som kan åka och framför allt åker på skär. Burton har det bästa barnkonceptet på brädor just nu men flera märken är också på bättringsvägen. Glöm dessutom inte att ha kul när ni åker snowboard eller skidor.

Sen tycker jag att man kan börja med ännu lättare färdigeter än vad som beskrivs, tex åka rakt ner för backen på planbräda, hasa ner för backen på häl och tå kant och sedan när man kan det börja med "garlends" allt beroende på hur backen ser ut och vad det är för snö. Detta för att undvika misstaget att hjälpa barnet genom att hålla i och ballansera upp det.... Behöver man göra det så håller man på med för svåra saker och går för snabbt framåt.

För att underlätta garlends och även svängar så är denna teknik ett måste, (DET HÄR ÄR HELA HEMLIGHETEN MED SNOWBOARD!!):
https://www.casi-acms.com/index.php/en/torsional-twist

DVS man vrider på brädan genom att trycka ner kanten närmare snön på den främre foten och drar den bakre foten upp från snön, Åker man på tåkanten avänder man hälarna och tvärt om.minskar man kantvinkeln vid nosen och ökar den vid tailen så får man ett väldigt bra sätt att kontrollera brädan och minskar också tiden som måste spenderars med brädan i fallinjen(oftast det läskigaste i början)

Men allt som skrivs här spelar mindre roll. det viktgaste är att man är i backen och har kul oavsätt om man åker skidor eller snowboard. Fikat kan vara minst lika viktigt som en morot för att fortsätta åka som att det faktist är kul och går framåt.

Jag håller inte med något du skriver ;) Allt det du skriver gäller om du vill få till en vridning av brädan, eller som de skriver i det du länkar till: "twist"

mmm2015, testa, det finns en anledning till att denna teknik används av alla stora snowboardnationer med USA och Kanada i spetsen. Fördelen med denna teknik är ju precis som du beskriver att man kan stå väldigt parallellt med kroppen över brädan för att på så sätt frigöra så många leder som möjligt samtidigt som man får ut maximal effekt i brädan. (du kan svänga runt på en femöring)

Kul att läsa om alla tips och erfarenheter, det är verkligen roligt att lära sina barn att åka skidor!

Mina två grabbar började åka runt tvåårsåldern och det gick bra även om det var lite tidigt. Mitt viktigaste tips är att man fokuserar på att ha kul vid den åldern och att koppla samman något positivt med skidåkningen. De första skiddagarna kunde se ut såhär: Liften upp och sen fika med varm choklad och sedan 2-3 åk och därefter lite fika igen innan skiddagen var slut:)

Ett annat tips som jag tycker har fungerar riktigt bra är att dra dem på isen med skidorna på, jag själv kör då med skridskor för att få fart. Då får barnen träna balansen och de kan även träna på plogsvängar. Min kille nr. 2 lärde sig mer eller mindre att åka efter några timmar på isen. Bäst och enklast är det om det finns lite snö på isen som på bilden nedan, men även blankis går bra om man är försiktig. Är det någon annan som har provat detta?

Senast ändrad:
Hur går det med barnuppfostran?

Själv supernöjd över att mina barn (5 och 4) älskar både snowboard och skidor. Kan varmt rekommendera Burton Chopper/Chicklet med Riglet. Verkar vara otroligt lättsvängda.

Btw, det kan kännas dyrt/dumt att köpa boots åt barn i denna ålder, men Burton Grom Boa var en succé för mina barn. Väldigt bekväma och lätta att få på, och barnen använde dem även när de skulle ut och bygga snögubbar, åka pulka etc. Rekommenderas! Särskilt med rabatt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp