PMTS lär ut parallel skidåkning utan att gå vägen via plogsväng. Även 4-åringar lyckas med deras teknik. Här nedan har jag anpassat metoden till snowboard. Det går ut på att låta bli att vrida brädan för att svänga och istället tippa brädan upp på kant så att brädan svänger dig.
Enklast är att börja med garlands. En garland innehåller både avslutningen av en sväng och början på en ny sväng utan att du behöver åka rakt ner i fallinjen vilket kan vara skrämmande. I början kan du själv stå mittemot barnet (också på bräda och glida med) och hålla i barnets händer för stöd med balansen. Jag tror det är lättare att börja med att skråa sidledes, snarare än att skrapa rakt ner, för att få hjälp av brädans form vid balanseringen. Viktigt att förmedla att det är fötterna som skall tippas mer eller mindre på tå och häl för balans och sväng. Han skall inte försöka svänga genom att rotera med överkropp, peka med handen, trycka ut bakre foten eller veva runt bakre foten för att pivotera runt främre. Man kan börja med garlands mera tvärs fallinjen för att sedan öka på svårighetsgraden genom att gå mer och mer i fallinjen. Det gäller att dosera tippningen i förhållande till brädans riktning så man inte tippar för mycket för tidigt och fastnar med nedre kant. Här följer ett klipp som visar hur jag tänker. Klippet är iofs för skidor men det jag är ute efter är just hur hon minskar och ökar fotvinkeln och inte roterar/vrider för att svänga.
Sedan, när garlands går som en dans och det verkligen inte finns något spår av rotation eller extension, dvs det är endast fötterna som tippas av och tippas på för att svänga, är det dags att releasa helt ner i fallinjen och svänga åt andra hållet. Ett till klipp av skidåkning men som visar vad jag menar. Inte heller nu skall man vrida eller extenda.
Sedan är det dags att knyta ihop svängarna. I svängväxlingen är det fortfarande viktigt att inte brädan vrids utan bara tippas. När man är redo för större vinklar och tightare svängar är det dags att öva på att flexa/böja benen inför releasen/svängväxlingen och tillåta dem bli länge igen först efter. Observera att du inte skall trycka ut brädan efter svängväxlingen utan bara se till att den har kontakt med snön.
När man lär sig åka snowboard på detta vis tror jag att man kommer att slippa alla dessa snedskär som inte alls är roliga på snowboard. Dessutom blir det enklare att åka släplift. Plus att det blir mycket lättare att även lära sig åka switch/fakie. Du har ju inte lika många omedvetna kompenserande rörelser du först måste bli medveten om och lära in på nytt åt andra hållet. Du skall ju bara tippa fötterna och låta skidans form skapa svängen.
Skaffa en mjuk och flexibel snowboard med riktigt kort radie så att barnet lättare kan balansera på kant. Och brädan skall ha normal camber, vassa stålkanter och ingen rocker. Då kan barnet lättare lita på att brädan gör jobbet och svänger åt honom. Montera bindningarna symmetriskt i duckstance runt 15grader.
Barnet skall stå helt symmetriskt över sin duckstance. Och bara vrida huvudet över axeln i färdriktningen. Och behålla främre benet lika böjt som bakre eller något mer böjt för att få mer vikt dit så nosen faller mot fallinjen. Ett vanligt problem är att man rätar ut främre benet när det börjar luta. Det löses genom att åkaren drar tillbaka brädan med fötterna. Händerna hålls också ut symmetriskt för balans. Men händerna skall inte flaxa för det är ett tecken på att man inte balanserar med fötterna.
Tippa fötterna för hälkant genom att lyfta tåkant, inte genom att trycka ned hälkant. Samma sak för tåkant: lyft på hälkant. Det här kan man träna på hemma på parketten! Glöm inte att öka kantningen gradvis och kontinuerligt genom hela svängen. Man behöver vara lite böjd och avslappnad i knä och höft för att inte låsa fötternas rörelse samt tillåta kroppen balansera om över kanten. Och man skall sträva efter att ha bålen vinkelrät mot backens yta, dvs effekten av tippningen av fötterna skall stanna nedanför midja/höft så att man inte lutar med hela kroppen. På tåkant kommer knäna närma sig snön men lårbenen och bål hålls vertikala. På hälkant kommer återigen knäna närma sig snön och baken måste då hänga på ned men överkropp böjs i höften och balanseras åt andra hållet.