Lära svenskar åka skidor/snowboard i österrike?

baalen

Ny medlem
Tjena!

Jag och en polare har bestämt oss för att bege oss ner till Österrike säsongen 2011/12. Vi håller nu på att kolla upp en massa saker, mailar turistbyråer och kontakter där nere och förbereder oss helt enkelt. En kontakt tipsade om att försöka gå en skidlärarutbildning, eller för min del blir det snöbrädautbildning isf.

Men vi tänkte då på om det finns skid/snowboardlärarutbildning som leder till att lära svenskar åka i österrike? Vart ska man vända sig? Känns ju som att skistar bara är för i Sverige, och vi vill inte heller resa från Sverige och vara någon slags reseledare, utan vi vill bo i österrike och leva där nere. Men det vore ju soft att vara skid/snowboardlärare och lära svenskar.

Engelska går ju iofs också, och då en till fråga - om man går en skid/snowboardlärarutbildning i österrike (tex http://www.snowsporttirol.at/ eller http://www.sbssv.at/en/welcome/) måste man kunna tyska då?

Tacksam för svar.
Fred

Den svenska snowboardlärarutbildningen ligger jääävligt högt i kurs utomlands. men om ni bara siktar på att lära svenskar kan ni ju faan stanna i nån liten lokal backe. lär er språk och andra kulturer så kanske ni kan komma någonvart i detta yrke också.

Kan inget om skidskolor men om man tänker lite business sa misstänker jag att större ski schools har behov/möjlighet för även av personal som endast kan engelska, och svenska är säkert ocksa fördelaktigt ocksa. Mindre skolor lär ju inte ha möjlighet att ha personal som inte kan tyska förutom pa frilansbasis.

Varför inte ta kontakt med lärarutbildningar och helt enkelt fraga vilka sprak utbildningar görs pa / är möjliha pa...

Kula82 - Vem har sagt att den svenska utbildningen ligger jäävligt högt i kurs utomlands? Och vilket steg på utbildningen isf? Jag har själv hört detta sägas flera gånger - i Sverige. Aldrig i alperna, här har intresset för mina svenska utbildningar varit väldigt lågt eller obefintligt. I Österrike har det berott på ort och förbund och i Frankrike skiter franska skidskolan ESF högaktningsfullt i alla som de inte själva utbildat typ. Jag tror så här: SCoTT, Skidlärarlinjen eller ISIA-märke - då kan du få jobb. Allt därunder = glöm. Rätta mig om jag har fel.

baalen - Det kan blir svårt att lära svenskar i alperna... Större sannolikhet att ni får lära tyskar, ryssar, engelsmän och holländare. Lite tyska måste man prata för att klara utbildningen här nere, men man får även göra undervisningsproven på engelska (tom ett krav hos vissa tror jag).

Vem som sen får jobb i verkligheten beror inte alltid på om denne klarade utbildningen här nere, utan om denne är behövd. Känner engländare som pratade 5 ord tyska och fick jobb ändå, som sagt det beror på vilka nationaliteter turisterna är av på den aktuella orten. Utbud och efterfrågan.

Många skidskolor ser också gärna att man är utbildad både på snowboard och på skidor, hellre än bara snowboard, eftersom det blir flexiblare för dem så.

Sen är det också hyfsat svårt att få jobb utomlands som skidlärare utan en svensk skidlärareexamen.. Eftersom det inte finns någon så hög status inom svensk snowboardskola så tror jag det kan vara ganska svårt att få jobb. Vill man göra säsong bara för att göra en säsong, satsa på att spara ihop pengar så du slipper jobba, annars fixa något bar/disk/annat lämpligt säsongsjobb för skidlärare utomlands kräver kunskap och bevis på det..

Sndvll :Det finns så hög status på snowboard.

Charli :Australien , nya zeeland, canada. dom gillar svenska utbildningen. Självklart ska du ju ha hög utbildning , precis som här är det inte så jävla hög status på nån som bara har typ intro (fanns förut) och Level 1.

Men snbutbildningen är bra mycket mer omfattande än skidutbildningen. för snb ska du kunna åka allt överallt men för skidor räcker det fortfarande att bara kunna åka backe typ.

Befinner mig just nu i St. Anton Österrike. De skidskolor som vi haft kontakt med här nere struntar helt i att du har svensk utbildning. Vi har steg 4 men måste ändå gå deras kurs för att få lära ut här. Lite tyska kan vara bra att kunna och det behövs även för att klara kursen.

Är man bara ute efter att jobba några veckor ( sportloven tex) så är de inte så noga med tyskan.
Men räkna med att utlärningsmetoderna skiljer sig ganska stort från i Sverige, Och det är deras regler som gäller.

Lycka till!

Tillbaka
Topp