Lätta offpistskidor?

sjo_orret

Medlem
Lätta offpistskidor?
Funderar eventuellt på att uppdatera laggen. Det börjar var några år sedan sist och jag har inte kört speciellt mkt de senaste åren, men dom skidor jag har är ett par Atomic 10EX 198 (84 i midja) samt gamla Dynastar BIG 194 (85 i midja). (Samma skida som Arno 194)

Är sugen på något lite bredare men även mjukare. Kan tänka mig att gå ner lite i längd för att spara vikt. Är inte ute efter att bara bränna på utan denna gång vill jag ha något lekfullt och roligt att åka på.

Till saken hör att jag turar mest nuförtiden så vikten är en stor faktor. (Jag antar att den ökar med bredden?) Knatar inte bara för att se på utsikten utan vill ha något riktigt att åka med, så ett par renodlade superlight toppturskidor förmodar jag går bort?
Atomic skidorna har jag gått mkt med. Dom är lätta, men riktigt styva och inte så kul.

Någon som har nått förslag? Gärna en äldre modell som man kan hitta nedsatt eller begagnad.
Förstår att atomic fortf gör lätta skidor. Är dagens modeller lika styva och fula som mina gamla plankor? (Är inte så förtjust i den där beta profilen, har dom kvar den?)

Lätta offpistskidor?
Beror väl på vilka du har. Mina Hendryx är sjukt bra fast de har 117 cm i midjan. Svänger lika som ett par slalomcarvers.

//H

Lätta offpistskidor?
Senast ändrad:
Lätta offpistskidor?
David_Lindholm sa:
CrashX sa:
Kanske ett Par Ross Scratch BC WRS 06/07 ?
Funderar på ett par sånna för denna säsong, dom är breda, lätta och ska även vara relativt mjuka.
Finns på Conrad för 300€ http://www.sport-conrad.com/index.asp?disp=artikel&art_nr=70006008
Möjligt, har bla funderat på dom. Ingen viktuppgift? Tillverkarna är dåliga på att ange det. Skall det vara så svårt?
185cm känns aningen kort.
Ingen skida jag skulle rekomendera om du inte spenderar en del tid från BC-kickers. Åker du och inte "jibbar" i pudret så sikta på en helt annan skida.

Lätta offpistskidor?
hellbergarn sa:
David_Lindholm sa:
CrashX sa:
Kanske ett Par Ross Scratch BC WRS 06/07 ?
Funderar på ett par sånna för denna säsong, dom är breda, lätta och ska även vara relativt mjuka.
Finns på Conrad för 300€ http://www.sport-conrad.com/index.asp?disp=artikel&art_nr=70006008
Möjligt, har bla funderat på dom. Ingen viktuppgift? Tillverkarna är dåliga på att ange det. Skall det vara så svårt?
Ingen skida jag skulle rekomendera om du inte spenderar en del tid från BC-kickers. Åker du och inte "jibbar" i pudret så sikta på en helt annan skida.
OK. Skall inte jibba, bara åka! :)

Kollade upp blower du rekomenderade. 110mm under foten känns lite väl mkt om man skall knata runt mkt? 90-100 känns mer lagom, men vad vet jag? Har inte hängt med de senaste åren på materialfronten.
Självklart inga viktuppgifter på nordicas hemsida heller...

Senast ändrad:
Lätta offpistskidor?
David_Lindholm sa:
hellbergarn sa:
David_Lindholm sa:
OK. Skall inte jibba, bara åka! :)

Kollade upp blower du rekomenderade. 110mm under foten känns lite väl mkt om man skall knata runt mkt?
Självklart inga viktuppgifter på nordicas hemsida heller...
110 kanske är i i bredaste laget om du ska gå mycke på tur.....men det är ju en smaksak men som hasse säger så är hendryx en mycket bra skida efter vad jag hörs vad gäller brädd och åkegenskaper men man får ju betala en del för dom också....

Lätta offpistskidor?
Goodha 191. Ganska lätt, billig och även om inte Fri Flyt gillar den så gör jag det. Skarpt. Så länge det är mjukt är den kanon i det mjuka flexet. Mer allround än man kan tro, så länge det inte är blankis.
Scratch hör definitivt inte till de lättaste. Jag kör bl.a. på Amplid Infrablack till turer, 3.5kg för 191 twin och nästan 11cm midja. Dock inte så mjuka som du söker. Varför inte ta en titt på Karhu BC 100. Definitivt breda, lätta och inte überstyva.
Själv kör jag på mest Karhu PFD, funkar kanon till telemark men ännu mycket bättre till parallellsväng. 172 twin tip, lätt och 11cm i midjan. 16m svängradie!!! Här snackar vi lekfull skida. Samma lagg men aningen mjukare i flexet heter Line Elizabeth. Vill man ha 10 cm till på längden heter dom Sir Francis Bacon.

Lätta offpistskidor?
Goodha då trots allt inge vidare svängradie eller hur? Och Elizabeth och Sir Francis är ganska så olika skidor att åka på. Tycker jag i alla fall... 3,5 kg? Det var inte lätt. Mina Hendryx vägde in på 3,3 med Duke bindningen.

//H

Lätta offpistskidor?
Söker du lätta lagg så kika på DPS om det kan vara något. www.dpsskis.com Kolfiberskidor väger myyycket mindre än alla andra glasfiberskidor.
Har kännt på en del hendryxplank som också varit sjukt lätta (och samtidigt feta), kommer inte ihåg vilken modell bara...

Att snåla på längden för att spara vikt låter som en dum idé. Jättedum! Bättre att jaga gram hos resten av utrustningen om du frågar mig.

Lätta offpistskidor?
Noljas: Var väl mina gröna som var lättare än din med samma bindning eller hur?? ;)

Håller med att det är dumt att snåla vikt på skidor om du inte är lika fanatisk som Schweizarna är...
Men då ser du sjukt fjantig ut oxå då det knappt går att åka på deras utrustning..

//H

Lätta offpistskidor?
Hasse sa:
Noljas: Var väl mina gröna som var lättare än din med samma bindning eller hur?? ;)

Håller med att det är dumt att snåla vikt på skidor om du inte är lika fanatisk som Schweizarna är...
Men då ser du sjukt fjantig ut oxå då det knappt går att åka på deras utrustning..

//H
Jepp. Jag misstänker att det är marshmallowkärna (nytt ord) i de laggen eller nått.
Kan också bero på att det är 1 000 000 borrhål i de laggen...

Lätta offpistskidor?
själv går jag jag med armada arv och har diamir på den jag klagar inte... den passar mig alldels perfeckt. för att nämna någon annan skida...
kalle

Lätta offpistskidor?
Nojlas sa:
Hasse sa:

//H
Jepp. Jag misstänker att det är marshmallowkärna (nytt ord) i de laggen eller nått.
Kan också bero på att det är 1 000 000 borrhål i de laggen...
Oj Nojlas nu var du ond

Lätta offpistskidor?
en lätt och lagom bred skida är sugar daddy (98mm tror jag), den e sjukt lätt men kanske inte världens bästa sväng radie men ändå en rätt kul skida

Lätta offpistskidor?
Lätt och brett... då är det Black Diamond som gäller Kilowat eller Verdict skidan är grym rolig och lättåkta. Sen väger dom en bråkdel av vad andra skidor. En annan ska som är riktigt bra med årets BD skidor är att dom nu har trä kärna, det gör att skidorna känns mer livfulla och ger tillbaka mycke mer när man åker med dom.

Läs mer på: http://www.skibd.com

Micke

Lätta offpistskidor?
Jag har turat en del både på Atomics Sugar daddy och R:ex skidan. Sugar Daddy är en klart roligare skida än R:EX, SD:n är lite mer tung att få runt när det när det är lite hårt men mycket roligare i fluffet. SD funkar fint för mig.

När man turar hamnar man ju ganska ofta i dålig eller hård snö då är det klart bättre med lite rakare skidor än carvade.

Lätta offpistskidor?
MikeMike sa:
Lätt och brett... då är det Black Diamond som gäller Kilowat eller Verdict skidan är grym rolig och lättåkta. Sen väger dom en bråkdel av vad andra skidor.
Läs tabellen i länken jag skrev ovan. Exempelvis DP Wailer 105 väger 2840 g per par medan BD Kilowatt väger 3500 g... (och notera att de vikterna gäller för DP:n i 188 cm och Kilowatten i 175 cm)

Lätta offpistskidor?
Huum... på DP egen sida så väger Wailer 95 3200g för ett par 185cm det är absolut lätta skidor, vad 105 väger står inte på deras sida. DP skidorna kan absolut var ett bra val, men jag har inte åkt på dem själva så vad vet jag.....

Lätta offpistskidor?
Om jag hade velat ha oerhört lätta skidor till tur och åkning hade jag satsat på Amplid Infrablack 191.
Som nämnt tidigare så är även Goodha 191 mycket lätta men saknar skärningen som krävs för att göra dom "optimala" i pisten. (läs super-g funkar fint)
Ang Goodha 114 så återkommer jag med info så fort jag får dom i handen och får testa dom.

Lätta offpistskidor?
MikeMike sa:
Huum... på DP egen sida så väger Wailer 95 3200g för ett par 185cm det är absolut lätta skidor, vad 105 väger står inte på deras sida. DP skidorna kan absolut var ett bra val, men jag har inte åkt på dem själva så vad vet jag.....
Du får väl komma upp en trappa och klämma på ett par 105:or då helt enkelt.

Lätta offpistskidor?
Hum... jag får väll ta och göra det... vem är det som säljer DP i Sverige?

Lätta offpistskidor?
Angående Goodha 191 och svängradie. Anser ni att skidan är för rak?
Pistegenskaper är oväsentligt för min del. Spelar skärningen någon roll på lösare före?
(Brantåkning kan dock bli aktuellt. Då är det väl bara bra att inte ha så mkt midja?)

Bra tabeller ni länkat till. Tack!
Man ser att det inte är någon större skillnad på de flesta skidor, undantaget några få riktiga tungviktare. Verkar som att för att få en signifikant lättare skida måste man välja en som byggts med lite udda material, typ kolfiber.

Lätta offpistskidor?
eller Hendryx som är byggda i trä. Jag anser det. Men allt är ju personligt angånde svängradien. Som tex Glisseur han gillar ju raka skidor och jag gillar med sväng.

//H

Lätta offpistskidor?
Senast ändrad:
Lätta offpistskidor?
Hmm vet att mina Hendryx med Duke var lättare än ett par DP Wailer med Look P18. Sen om det var 3,3 eller hur det var kommer jag inte ihåg. Eller min var lättare med P18 och de vägde lika mycket med Duke så var det. Och Hendryxen är sjukt mycket bredare än Wailer 105.

//H

Lätta offpistskidor?
David_Lindholm sa:
Pistegenskaper är oväsentligt för min del. Spelar skärningen någon roll på lösare före?
(Brantåkning kan dock bli aktuellt. Då är det väl bara bra att inte ha så mkt midja?)

Man ser att det inte är någon större skillnad på de flesta skidor, undantaget några få riktiga tungviktare. Verkar som att för att få en signifikant lättare skida måste man välja en som byggts med lite udda material, typ kolfiber.
Jag tycker verkligen inte den är för rak. Skärningen, eller snarare bristen av densamma gör snarare så att den beter sig precis som du vill i mjukt före. Och brantåkning blir precis som du säger enklare med mindre skärning iom att varker tip eller tail vill sträva uppåt som en rejält skuren skida vill vid hasning.
En mer skuren skida kan även ha tendenser till att styra in och vara nervösa i lössnön.
Jag är precis som Glisseur här en förespråkare för långa raka skidor i offpisten. Slalomcarvers hör hemma i slalombanan.
Jag har förövrigt ett par testskidor här hemma om du(eller någon annan) vill testa så fort snön lägger sig.

Lätta offpistskidor?
mine Hendryx Purple Haze 172 cm veide 2 kg uten binding. (kjoerer telemark med HammerHead). Meget godt fornoyd! Gaar mest paa topptur.

Lätta offpistskidor?
Utter sa:
David_Lindholm sa:

Jag tycker verkligen inte den är för rak. Skärningen, eller snarare bristen av densamma gör snarare så att den beter sig precis som du vill i mjukt före. Och brantåkning blir precis som du säger enklare med mindre skärning iom att varker tip eller tail vill sträva uppåt som en rejält skuren skida vill vid hasning.
En mer skuren skida kan även ha tendenser till att styra in och vara nervösa i lössnön.
Jag är precis som Glisseur här en förespråkare för långa raka skidor i offpisten. Slalomcarvers hör hemma i slalombanan.
Jag har förövrigt ett par testskidor här hemma om du(eller någon annan) vill testa så fort snön lägger sig.
Jag håller helt med här, rakare skidor är halt klart mer förutsägbara speciellt när förhållandena varierar. Brant, hårt, hoppsvängar och carvade skidor är ingen bra kombination. Finns det någon som tycker det?

Lätta offpistskidor?
Sitter själv med ett par Movement PowPow som jag är ruskigt nöjd med. Turar med den och den väger inte så himla mycket. Den är ju inte superbred men blir det för brett så kommer du att grina när du turar.

Senast ändrad:
Lätta offpistskidor?
Kanske lite OT men breda (>90) och mycket skurna skidor är inte alls kul om du går uppåt där det är så brant att måste skråa och göra omslag i zickzack. I alla fall inte om du går i tidigare spår på etablerade leder som t.ex. HauteRoute. Problemet är att du inte får plats i spåret riktigt och att du kommer ha trycket på skidan i förskjutet mot ytterkant av spåret och därmed löper du större risk för att spåret släpper. Att tappa spåret (uppåt) och rutscha falla neråt om det är runt 40 grader och djup snö är ibland farligt och alltid kraftödande. Kanske Off Topic men ändå: Om du planerar att tura i alperna rekommenderar jag en ganska rak och inte alltför bred skida. För telis är det en klar fördel om bindningen är ledad i tån som en randobindning. Det underlättar ordentligt vid omslag. Kortare skidor är naturligtvis lättare uppför på många sätt men du tappar ju bärighet både uppför men framför allt nerför.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp