Lätta offpistskidor?

Lätta offpistskidor?
Bra synpunker BajenMatte.

En kolfiberskida skulle ju vara det bästa, men jag är inte beredd att lägga så mkt pengar som dom kostar. DPS, Amplid Infrablack, GOODE mm.
Har läst på lite om Gotama och kommit fram till att det kanske skulle vara nått för mig. Enligt vikttabellen ovan så är iaf vissa årsmodeller någolunda lätta. I alla fall med tanke på storleken. Dom verkar ligga i nivå med Goodha, viktmässigt. En skida kring 4kg paret duger om det är en lång och bred.

Vad gäller Gotaman så verkar det som att från 05/06 blev dom lite lättare.
När jag kollar på årets modell så ser jag att dom har börjat med en så kallad "Dual Layer Sensorwood Core". Det betyder att man har två olika träkvalitéer i kärnan. Ett undre lager med lättvikts-trä och ett övre lager med normalt trä. Detta får mig att tro att årets gotama är ännu lättare än tidigare. Är det någon som vet om dom hade denna kärna på fjolårsmodellen, eller är det nytt för i år?

Någon som har årets modell (Den guldfärgade) och kan slänga den på vågen?

Senast ändrad:
Lätta offpistskidor?
Hornta sa:
Vad jag förstått så är Gotama 06/07 och 07/08 samma skida. Det ser dock ut som att den nya modellen är tyngre än 05/06 (http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=76416). Jag har fö ett par 05/06 i 190 cm om du är intresserad.
Står inget år på den som väger 4450g, jag gissade att det var första årsmodellen 03/04, men det kan ju vara 06/07 också?
Jo jag är intresserad, beroende på pris och skick? Skicka ett IM vettja! ;)

Lätta offpistskidor?
jag kommer direkt att tänka på rossignol scratch bc (eller brigade som den heter i år). en ganska billig skida med bra midja (98) och som är både mjuk och lätt. minuset är väl att den längsta är 185 cm...

Lätta offpistskidor?
köp amerikanskt i tyskland. Sport-conrad tar knappt 5000 för duke + coomba. den är lätt, 188 cm lång och 100 i midja. dessutom byggd för precis det du vill göra, tura upp, åka ner.

modellen är dessutom designad av och för en mästare, cant go wrong, check it out!

Lätta offpistskidor?
carlmart sa:
modellen är dessutom designad av och för en mästare, cant go wrong, check it out!
Har svårt att tro att Coomba är designad av en mästare. Vem då i så fall?

Men det är en hyllnings skida till en mästare!!

//H

Lätta offpistskidor?
Nej det hade han inte vad jag vet. Eller någon annan som jag har pratat med... Fast vad vet jag...

//H

Lätta offpistskidor?
Hihihi. grejen är att den skidan kom till efter hans död har jag för mig K2 sa. Men kan kolla med Glisseur. Han kände ju han och vet vad han åkte på innan han dog.

Även den bäste kan ha fel....

//H

Lätta offpistskidor?
Du har rätt i att Coomba är lätt. Hittade en massa vikter i ett skidtest i Friflyt. Norrmännen har lagt skidorna på egen våg. Kan lika gärna dra några vikter här (07/08 modeller, vikt för en skida). Skriver upp dom skidor som ligger mellan 95 -110mm i midjan samt kring 190 i längd:

Amplid Infrablack 191cm, 2059g
Dynastar Legend Pro Rider 186cm, 2267g
Dynastar Legend Pro XXL 194cm, 2599g
Fisher Watea 101 192cm, 2324g
4FRNT EHP 190cm, 2227g
Goodha 191cm, 2169
K2 Coomba 191cm, 1971g
Line Prophet 100, 186cm, 2101g
Völkl Mantra 191cm, 2261g
Movment Goliath 191, 2330g
Nordica Supercharger Blower 185cm, 2433g
Rossignol B Squad 104, 189cm, 2416g
Rossignol B Squad 100, 184cm, 2091g

Amplid Infrablack är lätta, men inte så lätta som tillverkaren uppgett...

För min egen del blev det ett par begagnade Gotama 05/06 190cm och dom klockade in på 2090g på min våg.
Inte världens lättaste, men helt ok för sin storlek. Lite tyngre än mina gamla Atomic, men lättare än mina gamla Dynastar och då har jag 20mm mer under foten än tidigare.
Förövrigt så blir det en Dynafit Vertical på dessa skidor så vikten blir rätt fin i slutändan ändå! :)

Senast ändrad:
Lätta offpistskidor?
ZAG big 84 freeride är lätta och har ett bra flex som inte är för mjukt (jag väger 73 kg)...

Lätta offpistskidor?
Alexander_Runhellen sa:
ZAG big 84 freeride är lätta och har ett bra flex som inte är för mjukt (jag väger 73 kg)...
Jag ställde precis mina ZAG big på vågen och tillsammans med ett Diamir Freeride Plus väger hela paret 5.5kg, dvs ca 2.75kg/fot. De laggen är jag väldigt nöjda med för turer. Lätta och trevliga med härligt flyt, men inget för den som vill ha lite rakare skidare (134-84-113) :-)

Lätta offpistskidor?
Av: Hasse | 2007-10-29 11:10 Citera

carlmart skrev:

//H

ok. jag menade kanske inte ordagrant designad av en mästare. jag ber om ursäkt om det förvirrade ngn, speciellt dig hasse. By the way, när vi ändå går loss på detaljer, ska inte en moderator ta o se över sina särskrivningar, för det va väl ändå en hyllningsskida?

lev väl

Lätta offpistskidor?
Lee-nus sa:
jag kommer direkt att tänka på rossignol scratch bc (eller brigade som den heter i år). en ganska billig skida med bra midja (98) och som är både mjuk och lätt. minuset är väl att den längsta är 185 cm...
Någon som har nån mer erfarenhet av denna skida? Funderar själv på sånna som telis skida för diverse topptur, lössnö åkning samtidigt som skidan ska funka ok i pisten samtidigt.
Vad jag har förstått så är dom lite styvare jämnfört med tex k2 seth skidan.

Lätta offpistskidor?
TheOldSchool sa:
Rossignol B3 RESPECT 2006 (vit med gula flammor) var en extremt lättad skida. Är en skaplig offpistskida med en vikt som houte route-lagg.
Dessa är dock runt 80-85mm i midjan(?) och går däremed aldrig att jämföra offpistmässigt med de andra skidorna som har nämnts runt 100+-mm.

Lätta offpistskidor?
Hasse sa:

Har missat den här tråden ett tag och chansen att sätta dit översittar-Hasse och hans villfarelser :)

Coombs körde på antingen på ett par Seth Vicious med avsågad tail eller Apache Chief det sista året. Och med tanke på att han var med och tog fram Chief och körde på en skum skida med egen grafik nån gång så är det inte en kvalificerad gissning att han var inblandad i Coomban också, det är ändå en utveckling av Chief.

Och när vi snackar om lätta offpistskidor så är det svårt att frångå DPS Wailer 105. Väger 1420 gram i 188 cm och flex 2. 1700 gram för enny uppstyvad modell som kallas Charger Edition och som tål sjukt hård åkning. All min respekt till Hendryx men så lätta kan hans glasfiberskidor aldrig vara.

Lätta offpistskidor?
Som sagt. Min handbyggda gröna hendryx var lättare än Noljas 120 då var mina 3 mm smalare på midjan men betydligt bredare i tail och tip. ;)

Men de skidorna jag har i dag från Hendryx är inte lättare så där har du en poäng. För den delen så sitter dina P18 på ett par Hendryx nu ;)

Som sagt jag visste inte riktigt. Men det jag vet är att den är en hyllining skida och jag hänvisar faktiskt till dig Glisseur om hjälp här...

Tillbaka
Topp