Lavin lillskutan.

arne

Medlem
Lavin lillskutan.
Hej

Försöker ta reda på lite med exakt var på lillskutan lavinen gick idag (2021-04-11) och vad det var för snöförhållanden, eftersom det är ett område jag ofta åker i, och även om jag alltid har lavinryggsäck så vill man ju undvika alltför farliga förhållanden.

På de bilder jag kan se (https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/lavin-har-gatt-i-arefjallen) så verkar det vara precis under den stora hängdrivan som alltid finns där (jag brukar undvika den - men det finns ju fina branter både höger och vänster om den - med klart lavinfarlig lutning.

Arne

Kaskar

Aktiv medlem
Lavin lillskutan.
Det ser ju ut som att själva drivan har släppt. på ÖPs sida verkar det finnas en film (bakom betalvägg) på åkarna bara en stund innan lavinen filmat från typ Sadelexpressen.

Var i Åre i veckan och den där drivan var massiv. I Östra hade drivan släppt på sina ställen och låg det snöblock stora som folkabubblor nere i botten. Inte att leka med. Hoppas alla klarar sig.

arne

Medlem
Lavin lillskutan.
Drivan är nästan alltid massiv (inget för fegisar som jag att droppa), men åkningen bredvid/under är fin.

fredw

Aktiv medlem
Lavin lillskutan.
Är området korrekt markerat nedan på bilden?

50950563-1477-47FF-A9E1-360DE11B0B28.jpeg

maxenbraxen

Ny medlem
Lavin lillskutan.
Lavinen gick strax under södraste delen av drivan. Finns väldigt mycket hängdriva kvar, så svårt för mig att säga om det var drivan eller den djupa snön nedanför drivan som gick. Har även gått flera mindre laviner på Lillskutan och på andra platser. Vet ej om de är sprängda eller utlösta men såg på håll en skidåkare trigga en (också Lillskutan, norraste delen av hängdrivan) i lördags.

Förhållandena senaste veckorna har ju bäddat för laviner. Över en veckas snöandet och hård vind från ett håll, var försiktig där ute!

arne

Medlem
Lavin lillskutan.
Enligt SVT så var han begravd 80 cm unders snön och grävdes han fram av kamrater och hittades genom tranceiversökning. Så tänk på det. Åk inte utan tranceiver och inte ensam. (Note to self: måste hitta fler kompisar i Åre.)

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Lavin lillskutan.
Enligt SVT så var han begravd 80 cm unders snön och grävdes han fram av kamrater och hittades genom tranceiversökning. Så tänk på det. Åk inte utan tranceiver och inte ensam. (Note to self: måste hitta fler kompisar i Åre.)
Bra illustrering av vikten av ryggsäck med utrustning och kunskap om den.
Jag har själv skjutit på att skaffa det men till vintern 2021/22 så blir det lavinryggsäck på (kanske lämnar hemma om man åker i typ Hammarbybacken eller Sälen :) )

fredw

Aktiv medlem
Lavin lillskutan.
Bra illustrering av vikten av ryggsäck med utrustning och kunskap om den.
Jag har själv skjutit på att skaffa det men till vintern 2021/22 så blir det lavinryggsäck på (kanske lämnar hemma om man åker i typ Hammarbybacken eller Sälen :) )
Antar att vi talar om offpist, och livsfarliga laviner har gått även strax utanför backarna i Sälen. Håller dock med avseende Hammarbybacken. ;)

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp