Laviner?

• Trådstartare Trådstartare MattiasSt
  • Start datum Start datum
M

MattiasSt

Guest
Laviner?
Tja! Läste nyss den här nyheten: http://www.expressen.se/index.jsp?a=498084

Är det egentligen vanligt med "farliga" laviner i Sverige?
Har ni lavinutrustning när ni åker offpist i södra svenska fjällen(dalarna, jämtland, härjedalen)?

Själv har jag inte lavinutrustning eftersom jag anser att det är ovanligt med laviner i Sverige.

Vad har ni att säga?

Laviner?
Jag resonerade ungefär som du fram till för ganska precis ett år sen. "Det där händer inte i Sälen". Den julen drogs jag med i en flaklavin i Hundfjället. Efter det är det transciever och spade som gäller i alla lägen när jag befinner mig utanför pisterna, oavsett plats på jorden.

Laviner?
jag åker inte med varken spade eller sändare när jag är i fjällen. igentligen lite dumt pga är oturen framme ligger man ju rätt risigt till. men så specielt vanligt med stora laviner är det ju inte i sverige som tur är.

Laviner?
Är nog säkrast att göra som Rider.

Betänk att även en liten lavin i en bäckravin med lätthet kan begrava en människa, även om det ser säkert ut innan man åker.

Laviner?
Gjorde lumpen uppe i Arvidsjaur. Och där har de ett riktigt litet berg som heter Vittjokk. Ingen som inte varit där har antagligen aldrig hört talas om det.
Ditt fick vi iaf åka för att hjälpa till att leta efter en försvunnen person som troddes råkat ut för en lavin. "Lavin" tänkte jag?? Det kan inte vara möjligt, inte här på den här lilla kullen. Men tydligen var det det. Efter mycket sondering i lavin området fann vi till slut en begravd. Han hade dock legat under snön i över ett dygn och var död. Läkaren på plats kunde dessutom fastslå att lavinen hade varit så kraftig att han dött diekt. Fanns alltså inget tecken på kvävning.

Killen som dött var bara runt 20 år och hade tydligen fått nya skidor i julklapp som han var ute och skulle testa. Hela situationen var väldigt olustig då det kändes som det skulle kunna vara en själv som låg där. Sen dess har jag en enorm respekt för laviner.

Var försiktiga.

Laviner?
Hmm och recco är inte så mycket att förlita sig när man ligger begravd, självklart bättre än ingenting men långt ifrån lika bra som kompishjälp.

Laviner?
Har inte ens lavinutrustning i Alperna, för dyrt och komplicerat..

Kanske borde man skaffa en ändå..

Laviner?
Ja måste säga att jag blir ganske rädd när jag läser det ni har skrivit . ÄR ni verkligen så goda att dere kan se vart det är lavinfarlig och inte? Ni kankse inte har kompisar som har omkommit i laviner än?

man skall ALLTID ha full säkerhetsutrustning när man åker offpist. Det kan ju hände att du komme till ett ställe där någon annan har gått i en lavin som har sändare... Lite tråkigt då om du inte har någon då du anser att det är för dyrt med den utgången att personen dör mens du leter på alla steder han inte är.

Jag kräver att alla jag åker offpist med har utrustningen i ordning annars får den personen inte vara med och det tycker jag dere skulle göra oxå..

När det gäller Recco är det nåt av den störste lögnen när det gäller säkerhet mot att hittas i laviner. Det finnes jo bara sökutrustning i sverige på 1 - 2 ställen (Tror åre + funäs har sådan). Då skall först sökutrustningen upp i lavinområdet och så skall det sökes. Den procedyren går fort på kanske 6 timmer. Då är du troligen död sedan länge. Jag anser att recco är till för att hitta liket sånn att man får det hem med flyget. MEd en personlig lavin sändare/mottagare kan man hitta en person på 5 minut och ha denna ute av snöen på 10 - 30 minuter om du har spade.

nuväll.. orkar inte skrive mera
/C

Laviner?
Man måste ju fan ha men det är så dyrt! När jag ska börja säsonga efter gymnasiet måste jag skaffa tranceiver och spade.

Laviner?
Pudertjuv:
Vet att i Abisko har dom recco utrustning uppe i toppstugan tillsammans med en pistör som sköter toppstugan för att snabbt kunna rycka ut om någonting skulle hända. en bra lösning, men funkar väl mest bara i ett sådant mindre skidområde.

Men nog måste det vara fler än 1-2 orter som har recco utrustning, känns väldigt konstigt att dom har stora affischer om att dom har recco som tex gränsen har.

Men det är ju som du säger att den måste hinna upp i området och det gör den ju sällan.
Självklart ska man ha Tranciver, spade och sond med sig. Att tänka att sånt drabbar inte mig funkar inte i längden.

Laviner?
japp jag kollade upp vilka som har och följnade orter skall tydligen ha nån form av system:

Abisko, Björkliden,,Borgafjäll,,Bydalsfjällen, Dundret, Duved, Hemavan, Idre Fjäll, Kittelfjäll, Ramundberget, Riksgränsen, Stöten, Tandådalen/Hundfjället, Tänndalen, Vemdalen, Åre

Laviner?
Alltid lavin utrustning... Bàde i Alperna och i Sverige om man ska àka off-pist..

Det säger väl sig själv eller???

Laviner?
Recco fungerar bara genom ca 2 dm vatten. Dvs är den på fel sida kroppen ger det inget utslag. Är du lite djupare begravd ger den inte heller något utslag. Recco är en av de största bluffarna som finns.

Laviner?
Mbyrod sa:
Recco fungerar bara genom ca 2 dm vatten. Dvs är den på fel sida kroppen ger det inget utslag. Är du lite djupare begravd ger den inte heller något utslag. Recco är en av de största bluffarna som finns.
Nu ska du inte sprida lögner.
Recco funkar bättre än så då det är radiovågsreflektion som är i farten. Dvs, en sändare skickar en signal som studsar på brickan och tas upp av mottagaren.

Den funkar finfint, men är mest till för att få en kropp att begrava hemmavid.

Laviner?
Glöm inte att det spelar inte särskilt stor roll om du har sändare, spade och sond om du är ute själv.. vem ska då gräva upp dig?
Och tänk på att även om ni är en stor grupp o alla har hela utrustningskitet så betyder det inte att det är nån säkerhet för det..
Att köpa utrustning för flera tusen kronor --> som man inte kan använda <-- är helt meningslöst. Se därför till att TRÄNA med utrustningen så ni vet hur det funkar, annars borde ni då aldrig känna er en gnutta säker.
Sen bara för att man har utrustning och nu vet hur den fungerar (både teoretiskt och praktiskt(!)) så måste man foooortfarande ha respekt för naturen - snöläge, vindar, temperatur, solighet.. o inte bara för just den dan, utan för dagarna innan också.
Så att åka offpiste är inte så himla enkelt.. om man vill vara någorlunda säker dvs..

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp