Lavinkurs i Alperna på Engelska/Svenska

Fred-o

Aktiv medlem
Tjena!
Är det någon som har gått lavin 1 i Alperna?

Vi planerar att gå kursen i vinter men vill inte åka hela vägen upp till Åre från Aosta... Vi tar oss hellre till en annan alport och allra helst i Aostadalen men gör inget om det är en tågresa eller två bort.

Tack på förhand!

Vet att Henry's Avalanche Talk håller i någon form av lavinkurser i Val d'Isère (och ibland andra ställen där i krokarna). Dock inte säker på om det är "lavinettan" eller motsvarande, men googla på Henry's Avalanche Talk.. de har rätt många år i ryggen nu så det är ju etablerat iaf. Och Valdi är närmare än Åre.

Edit: Kom på en grej till – kolla om det finns svenska bergsguider i regionen som kanske har möjlighet att köra en grundutbildning. Håller inte
@chrtur till i Italien?

Senast ändrad:
Hej, jag bor i Turin och Aosta-dalen (i princip där ni vill ha utbildningen) ligger bara ett stenkast bort. Det skulle då handla om en grundutbildning genom praktiska dagar ute i bergen utförd av en UIAGM/SBO bergsguide. Men tyvärr har jag ingen anknytning till SLAO på något sätt om man vill ha diplom, etc...

/Christian

Hej,

Jag är bergsguide och brukar att ha lavinkurser (mest med en norsk folkhögskola) i Mauriennedalen, 2 1/2 timmar från Aosta.
Om ni är minst 3 stycken kan jag gärna fixa kursen.

Mer information om dalen finns på http://www.offpistmaurienne.com/sv

Förlåt min dåligt svenska, kurser är mest på engelska, förstås ...:)

Fred

Tack för alla svar!! Ska försöka få ihop lite fler som vill gå och sen fixa något :)

Tillbaka
Topp