I Staterna brukar skoteråkarna ¨stå för omkring 50 % av lavinolyckorna. Förr när man körde ockelbo 600 och liknande kraftpaket var det inte lika kul att köra highmarking. Dagens maskiner piper uppför 25% lutning som inget hänt, och det vet väl alla att vid lutningar över just 25% finns möjligheten att laviner går?
Jag har pratat med några bekanta som brukar köra skooter på fjället och frågade om dom har tranciver, alla såg ut som levande frågetecken. Ok har ni lavinsändare sond och spade med er då? Nä men det finns nått på min skoter om det går en lavin var det en som svarade. Om det var en sond eller typ nått recco aktigt fick jag inget svar på. Om det nu var nått i stil med recco är det ju jätte bra att den sitter monterad på scootern... Det är ju den man vill hitta först (sen är recco sökutrustning vanligt förekomande på dom flesta ställen i sverige väl...).
Min slutsats är att dom flesta som kör skooter inte har en aning om faran med laviner och ändå har dom det väldigt lätt att ta sig till lavinfarliga områden då dom kan transportera sig lätt och fort i terrängen. Jag tror att det kommer bli fler lavinincidenter med skooter än skidor i Sverige i framtiden just på grund av att man hittils mest pratar om skidor och laviner här i europa.