Lavinolycka i Abisko!

• Trådstartare Trådstartare BigAir
  • Start datum Start datum
B

BigAir

Guest
Lavinolycka i Abisko!
En person dog idag (lördag förmiddag) i en lavin i Abisko.
Enligt polisen i Luleå drogs det även med en till som blev framgrävd och klarade sig.

Redigering: Trodde först det var en skidåkare men det var en Skoteråkare.

Lavinolycka i Abisko!
Blanda inte ihop den här olyckan med skidåkning. Enligt Aftonbladet var det skoteråkare som nöjesåkte uppför en brant sluttning.

Självklart en skoter på flera hundra kilo som körs med full drag uppför en lavinkänslig sida utlöser en lavin.

Men oavsett bakomvarande orsaker är det naturligtvis tragiskt att folk skall sätta livet till.

Lavinolycka i Abisko!
Om man ska tro aftonbladet (vilket man inte ska) så påbörjades inte någon kamraträddning utan man larmade fjällräddningen från stugan. Pga det så missar man ju det första MKT viktiga minuterna.

Troligtvis på grund av att personerna saknade kunskap och utrustning.

Alltid tråkigt när det ska hända, ännu tråkigare om det hade kunna gå bättre mer rätt kunskap och utrustning.

Edit:
Står lite mer på DN.se

/R

Lavinolycka i Abisko!
I Staterna brukar skoteråkarna ¨stå för omkring 50 % av lavinolyckorna. Förr när man körde ockelbo 600 och liknande kraftpaket var det inte lika kul att köra highmarking. Dagens maskiner piper uppför 25% lutning som inget hänt, och det vet väl alla att vid lutningar över just 25% finns möjligheten att laviner går?
Jag har pratat med några bekanta som brukar köra skooter på fjället och frågade om dom har tranciver, alla såg ut som levande frågetecken. Ok har ni lavinsändare sond och spade med er då? Nä men det finns nått på min skoter om det går en lavin var det en som svarade. Om det var en sond eller typ nått recco aktigt fick jag inget svar på. Om det nu var nått i stil med recco är det ju jätte bra att den sitter monterad på scootern... Det är ju den man vill hitta först (sen är recco sökutrustning vanligt förekomande på dom flesta ställen i sverige väl...).
Min slutsats är att dom flesta som kör skooter inte har en aning om faran med laviner och ändå har dom det väldigt lätt att ta sig till lavinfarliga områden då dom kan transportera sig lätt och fort i terrängen. Jag tror att det kommer bli fler lavinincidenter med skooter än skidor i Sverige i framtiden just på grund av att man hittils mest pratar om skidor och laviner här i europa.

Lavinolycka i Abisko!
Tyvärr inte så vanligt att skoteråkare åker med Transivers..... Borde börjas andvändas mer bland skoter åkarna också.
Om man kolla hur många som dog i lavinolyckor i USA tiden 1993-1997 så var skoterförare hela 31% och bara 12% var offpist åkare. (27% alpinster, 19% Skidbestigare) Skoterförare var alltså de som dog mest i laviner. Nu har de helt annorlunda snöförhållande än i Sverige mm, men ändå det är skrämmande många.
Och nu även i sverige så börjar folk åka på dessa farliga områden med skotrar...
Mer transivrar på alla!

Synd att folk skall stryka med i laviner.
//Linkan

Lavinolycka i Abisko!
För det första så gick lavninen i Låktatjåkko och det ligger väldigt nära Björkis. Och gränsen... Sen så kan jag tala om att det tar ung. 3 min från olycksplatsen till närmsta heliplats. Och att det inte hade hjälpt med kamrat rädning med tanke på att det INGEN hade på sig varken Spade, Tranciver, Sond... Då förstår ni kanske varför dom flyger in personal som vet vad dom gör!!!! Eller är det bara jag som tror det.......

Lavinolycka i Abisko!
http://www.nsd.se/artikel.aspx?artid=17319&cat=1&pageIndex=0&arkiv=False

Detta är ju tragiskt, han hade visst krossats till döds så rätt utrustning hade nog inte räckt..

Men man frågar sig ju hur det är med förkunskaperna och lavinutrustningen och respekten för laviner i allmänhet hos skoteråkare. Gissar att det inte är speciellt vanligt, precis som någon sa så är det mycket lättare att ta sig till lavinfarliga områden med skoter, skotrarna byggs ju för att ta sig upp för ena jävla branter, och en skoter utlöser ju med största sannolikhet en lavin lättare än en ensam skidåkare..

Senast ändrad:
Lavinolycka i Abisko!
"Om man kolla hur många som dog i lavinolyckor i USA tiden 1993-1997 så var skoterförare hela 31% och bara 12% var offpist åkare. (27% alpinster, 19% Skidbestigare) Skoterförare var alltså de som dog mest i laviner."

19% skidbestigare + 12% offpist = 31% skidåkare utanför pister.
Undrar hur många av dom 27% "alpinister" som var skidalpinister och alltså också var skidåkare utanför pisten?

Lavinolycka i Abisko!
men vänta nu, efter att ha följt debatten runt Hanne Kjöllers "utfall" mot oansvariga offpistfarande skidåkare (http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=27309) och invändningarna mot hennes generaliseringar om offpiståkare så blir jag lite förvånad att i denna tråd läsa liknande till synes ogrundade (?) slutsatser om att skoterförare inte har nån koll på lavinkunskap och -utrustning...

nånstans i nåt mostvarande skoter-forum på internettet sitter det säkert i skrivande stund ett gäng freeride-skotersnubbar och -snubbor och förgrymmar sig över att alla tror att de inte kan nåt om laviner och inte nyttjar tillhörande säkerhetsutrustning på ett ansvarigt sätt, trots att de ju har koll... känns det igen kanske?!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp