Lavinryggsäck BD

kappakomplett

Aktiv medlem
Lavinryggsäck BD
Är det någon som har erfarenhet av denna elektriska lavinryggsäck. Fördelarna verkar uppenbara, inget krångel vid incheckning, inget krångel med att byta/fylla patroner, elektronisk funktionskontroll, utlösningsbar som test och kanske mer. Nackdelarna verkar vara priset, eventuellt lite längre fyllningstid på ballongen och mer?
Funderar på att hosta upp men skulle gärna höra av någon som har köpt denna säck.

Lavinryggsäck BD
Har flera kompisar som har bd-ballonger. De verkar funka, men en av dem har fått sin beslagtagen i på flyget en gång, så 100% säkra är de inte på den punkten. I övrigt verkar det inte finnas mycket att säga om lavinsäcksdelen, däremot tycker jag personligen att själva säckarna jag sett är sådär.

Lavinryggsäck BD
Vattendroppe sa:
Har flera kompisar som har bd-ballonger. De verkar funka, men en av dem har fått sin beslagtagen i på flyget en gång, så 100% säkra är de inte på den punkten. I övrigt verkar det inte finnas mycket att säga om lavinsäcksdelen, däremot tycker jag personligen att själva säckarna jag sett är sådär.
Jaså, kan man åka dit vid incheckning ändå! Tyckte det var största fördelen, dvs att slippa följande moment som verkar vara nödvändiga när det gäller att flyga med lavinryggsäckar med tryckpatroner:
1) höra av sig till flygbolaget och meddela att man kommer att medta en lavinryggsäck med tryckkärl
2) skaffa alla papper angående ryggsäcken och skriva ut dessa
3) anlända i mkt god tid till incheckningen för att ha tid att diskutera med personalen om det tillåtna att medföra ryggsäcken och att presentera alla papper ( se 2 ovan)
4) i händelse av att personeln vid säkerhetskontroll/incheckning krånglar ändå vara beroende av vad piloten säger (piloten har tydligen sista ordet?).

Men om det ändå finns risk för att inte få ta med säcken trots att det är elektriskt system så börjar man undra. Har du möjligen fler detaljer runt det här med att inte få ta med BD:s lavinryggsäck på flyget?

Lavinryggsäck BD
På samma sätt som man kan bli av med sin patron till en annan lavinsäck trots att man har alla papper i ordning och följt alla stegen till punkt och pricka så kan man bli av med en eldriven ryggsäck till okunnig personal. Ser man till flygregler så kan BDsäckarna tas som handbagage utan problem.

Bör tillägga att jag jobbar med Black Diamond, så vi inte får några missförstånd här.

Senast ändrad:
Lavinryggsäck BD
Blidee sa:
På samma sätt som man kan bli av med sin patron till en annan lavinsäck trots att man har alla papper i ordning och följt alla stegen till punkt och pricka så kan man bli av med en eldriven ryggsäck till okunnig personal. Ser man till flygregler så kan BDsäckarna tas som handbagage utan problem.

Bör tillägga att jag jobbar med Black Diamond, så vi inte får några missförstånd här.
Okej, tack för input, hoppas du har tid med några frågor:
Känner du/ni på black diamond till några fall när det har blivit problem med att få ta med bagen?
Måste man ta bort batteriet eller göra någon annan åtgärd innan man flyger med den?
Det var en återkallning av lavinryggsäckarna (ngt jag såg när jag sökte på nätet), är alla i handeln uppdaterade med den nya "firmware"(-n)?
Varför är den så dyr?
Men jag lutar ändå åt en sådan där 28-liters!

Lavinryggsäck BD
Blidee sa:
...
Ser man till flygregler så kan BDsäckarna tas som handbagage utan problem.

Vad jag menade, och hur jag uppfattade kappakomplett's fråga, var att få veta mer om hur det gått till när man lyckats sumpa att ta med sig något som skall vara ok'at som handbaggage.
Var det incheckningspersonalen som blev sur? var man själv inte förberedd? Försökte få med sig tre handbagage per person för att man inte kan packa? etc.
Möjligheterna är många och eftersom ingen är immun emot otur/misstag så innebär kunskap om tidigare händelser att en upprepning är lättare att undvika.

-snö
/r

Lavinryggsäck BD
rabbit sa:
Vad jag menade, och hur jag uppfattade kappakomplett's fråga, var att få veta mer om hur det gått till när man lyckats sumpa att ta med sig något som skall vara ok'at som handbaggage.
Den lilla i incheckat baggage, fanns inte kvar vid ankomst, simple as that.

Lavinryggsäck BD
Vattendroppe sa:
rabbit sa:
Men då var det ren stöld eller???
Här undrar man också om man måste ta den som handbagage, eller om det är okej att checka in den???

Lavinryggsäck BD

@kappakomplett
1. Jag har personligen inte hört talas om något liknande problem förrän jag läste det här, därav kändes det viktigt att ta del i det och bli medveten om det är så att problemet ändå finns. För som du säger så är det en stor fördel.

2. Man behöver inte göra något med säcken innan man flyger med den, den är godkänd som handbagage och incheckat bagage precis som den är. Vad som kan vara intressant att veta om batterierna när det gäller flygregler är att det finns gränsvärden för hur kraftiga lithiumbatterier man får ha med ombord, de som sitter i når upp till ungefär hälften av vad som är tillåtet.

3. Mycket riktigt var det en återkallelse på förra årets säckar, som tur var hade det inte hunnit komma ut särskilt många på marknaden. Alla säckar som sålts i butik efter 7/7-15 har den senaste programvaran, om det är någon som inte fått sin säck uppdaterad och läser det här så finns mer info om hur man går tillväga för att lösa det här.

4. Priset är, tro det eller ej, precis där det behöver vara för att kunna ha säckarna på marknaden. Flera har säkert noterat justeringen upp från förra säsongen, anledningen är helt enkelt att det var mycket dyrare att ta fram och tillverka säckarna än vad man först beräknat. Lägg därtill att man har en "unik" produkt med X antal fördelar, varav en i form av fler dragningar rent av sparar pengar i den meningen att man inte behöver byta in sin patron när man dragit den, så skulle jag hävda att priset är rimligt. Sen att det fortfarande är en helsickes massa pengar är ju en annan femma ;)

@rabbit
Absolut, jag håller helt med dig. Jag hade ju kanske, trots att den är ok att checka in, rått alla att ta säckarna som handbagage av den enkla anledningen att man får en chans att försvara sig. Det är svårt att diskutera med någon som går igenom ens väska i ett bagagerum, oavsett vem som har rätt eller fel.

Senast ändrad:
Lavinryggsäck BD
kappakomplett sa:
Vattendroppe sa:
rabbit sa:
Här undrar man också om man måste ta den som handbagage, eller om det är okej att checka in den???
Nejdå, rent juridiskt har de rätt att konfiskera saker rätt godtyckligt. Han fick ju tillbaka den hemma sen.

Lavinryggsäck BD
Vattendroppe sa:
kappakomplett sa:
Vattendroppe sa:
Nejdå, rent juridiskt har de rätt att konfiskera saker rätt godtyckligt. Han fick ju tillbaka den hemma sen.
Aha, det var nån som såg den i röntgen och tog det säkra före det osäkra. Ja, sensmoralen blir då att det är bättre att ta den som handbagage.

Lavinryggsäck BD
Blidee sa:
@kappakomplett
1. Jag har personligen inte hört talas om något liknande problem förrän jag läste det här, därav kändes det viktigt att ta del i det och bli medveten om det är så att problemet ändå finns. För som du säger så är det en stor fördel.

2. Man behöver inte göra något med säcken innan man flyger med den, den är godkänd som handbagage och incheckat bagage precis som den är. Vad som kan vara intressant att veta om batterierna när det gäller flygregler är att det finns gränsvärden för hur kraftiga lithiumbatterier man får ha med ombord, de som sitter i når upp till ungefär hälften av vad som är tillåtet.

3. Mycket riktigt var det en återkallelse på förra årets säckar, som tur var hade det inte hunnit komma ut särskilt många på marknaden. Alla säckar som sålts i butik efter 7/7-15 har den senaste programvaran, om det är någon som inte fått sin säck uppdaterad och läser det här så finns mer info om hur man går tillväga för att lösa det här.

4. Priset är, tro det eller ej, precis där det behöver vara för att kunna ha säckarna på marknaden. Flera har säkert noterat justeringen upp från förra säsongen, anledningen är helt enkelt att det var mycket dyrare att ta fram och tillverka säckarna än vad man först beräknat. Lägg därtill att man har en "unik" produkt med X antal fördelar, varav en i form av fler dragningar rent av sparar pengar i den meningen att man inte behöver byta in sin patron när man dragit den, så skulle jag hävda att priset är rimligt. Sen att det fortfarande är en helsickes massa pengar är ju en annan femma ;)

@rabbit
Absolut, jag håller helt med dig. Jag hade ju kanske, trots att den är ok att checka in, rått alla att ta säckarna som handbagage av den enkla anledningen att man får en chans att försvara sig. Det är svårt att diskutera med någon som går igenom ens väska i ett bagagerum, oavsett vem som har rätt eller fel.
@Blidee. Okej! Intressant! Jag tror att det här konceptet kommer att konkurrera ut patronerna.
Är det svårt att packa ihop säcken rätt om man dragit den?

Lavinryggsäck BD
Packningen är jätteenkel, behöver inte vikas på något speciellt sätt utan knölas bara ner i sitt fack efter att man dragit tillbaka dragkedjan i sitt startläge. Packas på under en minut när man gjort det ett par gånger.

Lavinryggsäck BD

@blidee

ska ut oc flyga med min och tänkte självklart ta den som handbagage :-) men lurar lite på om det finns ngn info-lapp eller liknande som det finns för gaspatrons-varianterna som man kan visa upp för okunniga kontrollanter

bon ski
/C

Lavinryggsäck BD

@carl_couloir

Finns inget papper att skriva ut på det i dagsläget, om fler fall där flygpersonal varit framme och bråkat dyker upp så kanske det är något att kika på dock. I dagsläget tror jag verkligen inte att det behövs om du tar den som handbagage. Du behöver kanske inte starta upp den och provblåsa fläkten framför vakterna bara ;)

Lavinryggsäck BD
Blidee sa:
@carl_couloir

Finns inget papper att skriva ut på det i dagsläget, om fler fall där flygpersonal varit framme och bråkat dyker upp så kanske det är något att kika på dock. I dagsläget tror jag verkligen inte att det behövs om du tar den som handbagage. Du behöver kanske inte starta upp den och provblåsa fläkten framför vakterna bara ;)
tackar för detta, hade faktiskt redan planerat att hålla mig borta från att dra...... ;-)

gott nytt skidår
/C

Lavinryggsäck BD
Blidee sa:
@carl_couloir

IATAs regler för farligt gods bör ju även täcka in BD Jetforce. Det är ju en avalanche rescue backpack men man måste ju även beakta reglerna för lithium jon batterier. Jag skulle ta den som handbagage, min erfarenhet från vanligt lavinrygga. Viktigt att förvara batterierna enligt reglerna. Jag har kollegor i jobbat som fick gå igenom bagaget pga extra batteri till vanlig systemkamera.

Skriv ut och ta med:
http://www.iata.org/whatwedo/cargo/dgr/Documents/passenger-provisions-table-23A-en.pdf

Se även:
http://www.iata.org/whatwedo/cargo/dgr/Pages/dgr-guidance.aspx

Senast ändrad:
Lavinryggsäck BD
AOs sa:
Blidee sa:
@carl_couloir

IATAs regler för farligt gods bör ju även täcka in BD Jetforce. Det är ju en avalanche rescue backpack men man måste ju även beakta reglerna för lithium jon batterier. Jag skulle ta den som handbagage, min erfarenhet från vanligt lavinrygga. Viktigt att förvara batterierna enligt reglerna. Jag har kollegor i jobbat som fick gå igenom bagaget pga extra batteri till vanlig systemkamera.

Skriv ut och ta med:
http://www.iata.org/whatwedo/cargo/dgr/Documents/passenger-provisions-table-23A-en.pdf

Se även:
http://www.iata.org/whatwedo/cargo/dgr/Pages/dgr-guidance.aspx
Tack för denna tabell, kan säkert vara bra att ha till hands utifallatt...

På nätet https://www.wildsnow.com/10670/jetforce-black-diamond-avalanche-airbag/ så anges att Jetforce batterier är på 43.2 Wh. Det är då lägre än gränsen på 100 Wh som anges i tabellen, så det ska gå att checka in en BD lavinryggsäck.

Men den länken är från 2013, det vore intressant om någon har en senare uppgift på detta.

Vad gäller lösa/reserv- batterier så verkar det finnas två ställen som behandlar detta.

Dels på sidan 24:

"Batteries, spare/loose, including lithium metal or lithium ion cells or batteries, for portable
electronic devices must be carried in carry-on baggage only. These batteries must be individually
protected to prevent short circuits."

Här anges då ingen gräns på energiinnehållet utan det gäller då även små batterier inte får checkas in.

Dels på sidan 25:

"Lithium batteries, spare/loose with a Watt-hour rating exceeding 100 Wh but not exceeding
160 Wh for consumer electronic devices and PMED or with a lithium content exceeding 2 g but not
exceeding 8 g for PMED only. Maximum of two spare batteries in carry-on baggage only. These
batteries must be individually protected to prevent short circuits."

Här kan man då kanske få för sig att batterier under 100 Wh skulle gå att checka in, men det är säkert fel. Kanske ska man tolka det så att denna paragraf ger en gräns på 2 stycken batterier om de är så stora att de överstiger 100 Wh. Den första paragrafen hindrar då batterier (av det angivna slaget) att överhuvudtaget checkas in.

Tillbaka
Topp