Lavinryggsäck, Var köpa aluminiumspänne till midjebältet?

fishtail

Medlem
Hej!
Jag vill ersätta plastspännet för midjebältet på min lavinrygga till samma sort som BCA har (och andra?) .
Jag misstänker att jag har fel benämning/namn på "spännet" och hittar inget bra vid googling.

Någon som har bra koll och kan peka mig i rätt riktning var jag hittar motsvarande som i bilden?

BCA midjebälte.webp

Hej!
Jag vill ersätta plastspännet för midjebältet på min lavinrygga till samma sort som BCA har (och andra?) .
Jag misstänker att jag har fel benämning/namn på "spännet" och hittar inget bra vid googling.

Någon som har bra koll och kan peka mig i rätt riktning var jag hittar motsvarande som i bilden?

Visa bilaga 40833
Midjebältet på en Lavinryggsäck ingår i säkerhetssystemet och bör inte manipuleras. det är samma sak som att börja klippa i och sy om sin klättersele. När jag får in en ryggsäck med ändringar på midjebältet för PPE kontroll. Är instruktionen tydlig. den ska kasseras!

Senast ändrad:
Jag är ledsen! men ditt svar är felaktigt och missvisande! vad har du för fakta bakom detta påstående?

På tillverkaren ABS är midjebälte samt hela säkerhetsramen Med axelremarnas infästen är detta ett komplett säkerhetssystem som är provdraget och godkänt för belastning upp till 600 kg belastning och sömmar/textil inspekteras på samma sätt som en klättersele. Inga ändringar tillåts vid inspektion då dessa kan förändra och försämra hållfastheten. Hur mycket Just BCA säkerhetsystem ska klara vet jag inte. Men Jag skulle vara försiktigt med alla ev ändringar. Sen Lever vi så klart i ett fritt land och vill du göra ändringar. gör det. inget stoppar dig.

Jag är ledsen! men ditt svar är felaktigt och missvisande! vad har du för fakta bakom detta påstående?
De "fakta" jag har är att Ortovox plastspänne (inte BCA), helt utan märkningar, omöjligen kan motsvara eller överprestera hållbarheten från metallspännet från Austrialpin som faktiskt är testad mot hållfasthetsstandarder.
https://www.austrialpin.at/en/service/data-sheet/pdf/fy38kvv-cobrar-pro-style-aluminium/
Att byta spännet innebär som du ser på bilden inte heller att ändra eller modifiera några sömmar då både plastspännet och Austrialpin-spännet fästes genom att trä igenom remmen.

Men ok, jag förstår absolut ditt argument.
"Certifikatet" ska upprätthållas, annars går det år skogen ;)

Jag måste säga att Cobra spännet är smutt det används på vissa helikopterbårar och är god kända för just detta. Men att byta spänne oavsett hur det görs är att manipulera tillverkarens system. är du missnöjd med detta bör du se dig om efter en annan ballongsäck som uppfyller dina önskemål.

Tillbaka
Topp