Ledbandsskada skidåkning

Slofgren

Ny medlem
Ledbandsskada skidåkning
För 4.5 vecka sen råkade jag ut för en olycka på fotbollsträningen. Mitt ledband i knät slets av, men satt fortfarande kvar, så det var inte helt av. Läkaren sa att jag kanske tolkning med skulle kunna spela fotboll om 2 veckor men det kunde jag inte. Efter 2 veckor ungefär kunde jag gå normalt och gjorde inte ont alls och svullnaden la sig.Men för en vecka sen kom all onda smärta tillbaka och det blev jätte svullet igen och gjorde jätte ont. Dock gjorde det vara ont i 2 dagar ungefär och nu är det bättre igen, så som det var efter 2 veckor. Nu kan jag ha knät rakt och kan nu cykla och böja det ganska bra.

Om 2 veckor, ska jag åka upp till Sälen, den 4e april och undrar om detta är möjligt? Jag är inte speciellt bra så åker ganska lugnt och åker inte så snabbt. Ska ha knäskydd på, men undrar om det går bra med ett vanligt som man köper på t.ex stadium?

Och är det möjligt att åka skidor i 3/4 dagar. Ska till en läkare på måndag och få övningar.

Väldigt tacksam för svar!!

Ledbandsskada skidåkning
har haft samma problem som dig. Jag har några olika skydd men det som fungerar bäst är ett jag köpte på apoteket. Det är som ett vanligt knäskydd men med 2 plast bitar på ytter/innersidan av knäet som fungerar som"extra" ledband. rekommenderar starkt detta skydd. Går på någon hundralapp. Om du inte tycker detta hjälper så tejpa knäet. Fråga någon på fotbollsklubben som kan hjälpa dig och visa dig hur för det e svårt att förklara men själva ideen är att tejpa runt och "bilda ett x" på den sidan av knäet som ledbandet är skadat.

Ledbandsskada skidåkning
Tycker kanske att du skall höra med din läkare och sjukgymnast. Att åka för tidigt kan leda till
ytterligare skador som resulterar i långvarig frånvaro från det mesta som är kul.....
M

Ledbandsskada skidåkning
skulle inte åka lagg om jag var du, finns risk att du kan slita av korsbanden och minisken om du ramlar eller belastar det för mycket, låt det minst gå 8 veckor...

Ledbandsskada skidåkning
Slofgren sa:
Är det möjligt att åka skidor tror du?
vet inte, det får du väll avgöra själv. Jag hade nog undvikit det om det e så allvarligt som du beskriver, men kolla upp det med en läkare eller sjukgymnast. För mig tog det 2 månader innan jag kunde börja träna fotboll ordentligt igen men det var förtidigt då jag vred knäet första träningen och var borta 2 månader till.

Tänk på att även om det går att åka med lite smärta så kan det påverka dig resten av livet.

här är en länk till skyddet

knäskydd

Senast ändrad:
Ledbandsskada skidåkning
Har nu köpt vulkanos ledbandsskydd som man ska ha när man åker skidor för 700 kronor, jag hade inte tänkt åka speciellt snabbt och jag var inte ett dugg ont nu och går normalt. Tycker ni fortfarande samma sak? Vill verkligen åka!!!

Ledbandsskada skidåkning
Slofgren sa:
Har nu köpt vulkanos ledbandsskydd som man ska ha när man åker skidor för 700 kronor, jag hade inte tänkt åka speciellt snabbt och jag var inte ett dugg ont nu och går normalt. Tycker ni fortfarande samma sak? Vill verkligen åka!!!
Åk med upp och drick lite pilsner... men ingen skidåkning!

Ledbandsskada skidåkning
kappakomplett sa:
Slofgren sa:
+1

Senast ändrad:
Ledbandsskada skidåkning
The_Snarf sa:
kappakomplett sa:
Slofgren sa:
+1
+2
Tror inte hastigheten nödvändigtvis har med saken att göra.... Det sker skador även i låga farter, tom i liften....

Tillbaka
Topp