Lekfulla allmountainskidor?

HRohlcke

Medlem
Ny säsong, ny utrustning. I år var det skidornas tur att bytas ut.
Det jag letar efter är ett par lekfulla allmountainskidor, ca 95mm breda.
Ett par som fångade min uppmärksammhet är Line Sick Day 95, de verkar riktigt trevliga, Nordica Soul Rider och Atomic Vantage Theory/Alibi ser också ut att passa mina behov. Jag är alltså ute efter skida som är relativt lätt, kan carva bra och passar för att "skutta" runt både i och utanför pisten. Min referens är Völkl Bridge som jag har åkt på under de senaste åren och har funnit tillfredsställande.

Jag undrar också lite över längden på skidorna, jag är 183 cm och väger ca 68kg. Problemet med de flesta skidorna är att längderna oftast finns i ca 179cm och 186cm, bör jag ta en längre eller kortare skida? (jag vet att faktorer som rocker och åkförmåga påverkar, men bara som en riktlinje)

Tack på förhand!

Letar också efter nått liknande och testade lite förra året på skidtestarhelgen. Favoriten var definitivt opinion 98 men även Rocker 2 100 tyckte jag var kul. Opinion var dock vassare vid carving, tyckte rocker 2 kändes lite väl kort effektiv kant. Men ligger väl på typ halva priset från tysken... Provade även soul rider men den tyckte jag var snudd på oåkbar, högg fast hela tiden men det måste ha varit fel på slipningen typ noll hängning. Nyfiken på sick day också men testade den aldrig, tror inte den fanns på plats. Fått bra betyg i Åka skidors test!
Jag är 190 cm, knappt 80 kg medelmåttig teknik. För min del blir det förstås längsta längden men skulle tro att det är bäst för dig med, med rocker så har skidorna kort effektiv kant och är ju riktigt lättåkta.

Om ni inte åker switch så kan jag rekommendera armada tst till er båda, 183cm till @hugorohlcke och 192cm till
@DrJ

Finns en massa trådar om dem här på FR. Riktigt lekfulla i och utanför men tål ändå ordentligt med fart i olika fören. Man känner verkligen inte av bredden eller längden förän man kommer i djupare snö. Kolla också Will browns review på blister gear! Lycka till!

Jo tst verkar poppis! Synd att jag aldrig testade dom. Men jag undrar om det inte blir opinion för min del, har ju storebror som jag är mycket nöjd med!

Tack för svaren!

Tst ser riktigt bra ut, men jag tänker att de kanske blir lite för breda. Opinon verkar också bra men där är det priset som får mig att tveka.
Hur är det med Icelantic? jag hittade bra pris på Shaman Skny. Är det någon som har koll på de? Är 90 mm för lite för att kunna köra halvdjupt puder?
Eller ska jag kanske bara slå till på ett par Sick Day 95 eller liknande innan höst-reorna tar slut?

Alltså, jag vill inte sabba alltför mycket, men förra årets Sick Day 95 är verkligen ingen höjdare. Har provat den på många olika åkare, och i princip alla är överens om att det inte finns någon anledning att köpa den. Så vitt jag vet så fick uthyrningen samtliga av våra sickday-lagg efter att säsongen var slut. För att inte tala om hur ful de är.

Ah, ok. Man har ju hört mycket bra om sick day, men det är svårt att veta hur de är utan att ha provat själv.
Några förslag på andra skidor?

hugorohlcke sa:
Tack för svaren!

Tst ser riktigt bra ut, men jag tänker att de kanske blir lite för breda. Opinon verkar också bra men där är det priset som får mig att tveka.
Hur är det med Icelantic? jag hittade bra pris på Shaman Skny. Är det någon som har koll på de? Är 90 mm för lite för att kunna köra halvdjupt puder?
Eller ska jag kanske bara slå till på ett par Sick Day 95 eller liknande innan höst-reorna tar slut?
Jag körde Line Prophet 90mm året innan TST och tycker att TST faktiskt var mer lättsvängda och lekfulla. Så bredden kändes verkligen inte om du är orolig för pistprestanda.

Ordet lekfull är ju väldigt svårtolkat, men i min mening så håller jag med föregående talare att Armada TST är en lekfull All-mountainskida. Riktigt rolig när det kommer lössnö också. Annars så finns ju Extrem Project 100 Carbon. Tar man bort metallen ur den vanliga Project 100 så blir den plötsligt en riktigt rolig skida. Svänger fort, och känns väldigt lätt på fötterna. Ger inte samma lekfulla ös i lössnö som TST'n - men den duger.

Ok, så armada TST verkar sjyssta och är ett rimligt alternativ (dock kanske lite mer puderorienterade än jag behöver). Men jag undrar som sagt över icelantic skis: Shaman Skny, Pioneer, Keeper Skny. Kan någon någoting om dessa skidor?

Är Head Venturi 95 bra? Det ser ut som att de har allt det jag söker, dock så är det ju svårt att avgöra utan att ha provat.

Det ligger ett par Line SFB till salu på köp och sälj sidan! Lite bredare men det är en riktigt rolig och lekfull skidan samt icke att förglömma riktigt snygg :)

Vad det gäller Head-skidor så hade jag inte köpt något av dom med större midjemått än 67mm. De ligger inte i fas med utvecklingen på all-mountain och off-pisteskidor.

Förvånad över Sick Day-kommentarerna!! Jag kör iofs Telemark men Sick Day 95 är definitivt en av de roligaste och bästa skidorna jag kört på. Funderar på att utöka stallet med ett par fetare också.

hugorohlcke sa:
Tack för svaren!

Tjenare!

Jag har kört en del på Icelantic Shaman SKNY och tycker de är riktigt bra! De klarar av att carva ordentligt på många olika underlag samtidigt som de upplevs som lättåkta även utanför pisten. Bredare nos och smalare tail gör att de inte dyker i lössnö utan snarare gör dem lätthanterliga. Ingen rocker på dessa dock.

Annars slår jag ett slag för två andra Icelantic SKNY modeller som kanske kan passa dig.

Gypsy SKNY 180 - Fullrocker på 99mm midja. Lekfulla som bara den, magiskt flyt i skogen. Helt ok i pisten. Men de tappar så klart när det blir för hårt underlag.

Keeper SKNY 181 - 95mm midja med kombinerad rocker/spann samt 5-punkts skärning. Betydligt bättre i pist än Gypsy SKNY men inte lika lekfulla.

Men som många andra säger i denna tråd så är ju ordet lekfull ett värdepåstående som är olika beroende på vem som säger det.

Hoppas du hittar några skidor du kommer trivas på i vinter!

Tack för alla tips!
Att det kan vara så svårt att köpa ett par skidor...
Nu ser det ut att luta åt antingen ett par Icelantic eller Head Venturi 95, har hittat bra priser för båda. Jag är inte särskilt kinkig när det kommer till skidor, om man bara ger det lite tid så kan nog nästan vilka skidor som helst vara bra. Men det är klart att man ska leta lite för att försöka hitta det perfekta paret.

Jag skulle vilja påstå att TST inte på något vis är puderorienterad.
En skida med normalt spann och en 25 cm lång tiprocker med taper, ganska styv och lätt, carvar väldigt fint med bra bett i skäret. Lekfulla så till vida att dom inte är dämpade till döds med en massa metall.
Känns lite som en kort bred slalomskida utrustad med en rejäl skovel i fronten som gör att den funkar ypperligt i uppkörda pister mm. Men puder orienterade, nej inte enligt min åsikt, till det finns det väldigt mycket mer lämpliga grejer.

GC

Jag tror det handlar om ett mer ekonomiskt synsätt, där TS försöker få oss att motivera honom varför han ska köpa en utav de här skidorna han har hittat till lågt pris.

Till TS: Det finns många skidbutiker på nätet, många med väldigt låga priser för stunden.

Ok, så TST kanske är rätt för mig.. den finns ju faktiskt också för relativt lågt pris online.
Jag tror nog att jag måste gå till en butik och känna lite på olika skidor nu när jag har fått så mycket ny info. Då kanske jag får en känsla för vilken typ av skida som passar.
Tack för svaren, ännu en gång!

Nu är jag här igen, och ännu inga skidor...
Dock så har jag kollat lite i butik och har insett att salomon rocker2 100 kanske är skidan för mig. Någon som har något att säga om de här laggen?
Sen så har jag också kollat på atomic vantage alibi, är de något att ha?

Ledsen att jag återupplivar den här tråden igen, men jag måste ta ett beslut innan det är för sent.

Testad dom som sagt några åk i Lindvallen. Lekfulla definitivt, riktigt roliga tyckte jag. Men inget för tysk armbågscarving på blåis om man så säger. Tyckte opinion var minst lika lekfulla men bättre carving. Men det baseras ju bara på några åk och jag är ingen erfaren skidtestare.

Jag tror nog att det blir Rocker2 100 (om ingen kommer med något ännu bättre).
Nu är det bara längdfrågan som kvarstår, 178 eller 186cm?. Jag är 183 cm lång väger ca 70 kg.
Tack för svaren!... ännu en gång.

Jag testade SD 95 förra vintern och tyckte de var grymma. Slutade med att jag köpte ett par SD 110 och är mycket nöjd med dem efter två dagar i Trysil förra påsken.
Lätt skida som är väldigt lätthanterlig i lös snö men även carvar mycket bra och stabilt i pisten trots sin bredd.
Skulle inte tveka på att välja en skida över över 100 i midjan även om jag åker en del pist. Det är större fördel med lite mer bredd i offpist än det är till nackdel i pisten.
Väger 80kg och har tränat och tävlat alpint sen 6 årsåldern så jag gillar oftast skidor med bra pistegenskaper. Har åkt mer och mer utanför pisten på senare år och börjar få in tekniken där med nu.

Valde 179cm eftersom det var den längd jag testade på 95:an och den var stabil även i höga farter men 186 hade nog funkat utan problem. Med tanke på din vikt så kan nog 179 räcka men jag skulle nog rekommendera SD 110 och då räcker 179cm och du får en väldigt lätthanterlig skida utanför pisten.

TST verkar också vara en grym skida som jag tyvärr inte haft möjlighet att testa. Köpte ett par TST W till sambon som hon inte har åkt på än. Ska bli spännande att se vad hon tycker.

Jag har ett par rocket2 108 och är grymt nöjd! Sedan betyder ju inte det per automatik att du blir det!
Du bör ta det längre alternativet!
Jag har 182 på mina och är 172cm. Har aldrig upplevt dom som långa!

SD 95

Häftigt hur olika man kan erfara samma skida trots att alla som komenterat verkar vara duktiga åkare.
"Lekfull" verkar vara det enda positiva som denna testgrupp har att säga om SD 95:n...

http://www.outdoorgearlab.com/Skis-Reviews/Line-Sick-Day-95

"Lekfull allmountain" skida är väl en "fair" beskrivning av SD 95:n verkar det som. Testgruppen verkar ha uppfunnit en ny skidkategori också "More versatile skis were better received by our testing group, but we can't deny a place in the ski world for modified park skis. :-)

SD 95 är definitivt en lekfull allmountain skida.

Senast ändrad:
J_karlsson sa:
var köpte du dom? letar efter samma, hittade dom här nu http://shop.epictv.com/en/ski-100-109mm/salomon/rocker2-100-2015

någon som köpt av epictv tidigare?
Jag köpte dom (2016 versionen) från sport-conrad.com, en riktigt bra tysk nätbutik. Priset var 379 € och för tillfället så var frakten gratis (någon försäsongskampanj eller nåt).
Jag har själv aldrig köpt från Epictv, men det ser ut att vara en pålitlig sida, bra pris också.

Tillbaka
Topp