Les 2 Alpes

JWester

Aktiv medlem
Les 2 Alpes
Tja!

Jag som e rå-newbie på alperna, har bara varit i sölden o schnalstal, skulle vilja veta om les 2 alpes är lika vrålkasst som alla säger att det är, ska nämligen dit på en grej v.44. Kommer vara där hela veckan, men behöver egentligen inte åka dit förrän helgen. Så ska man åka nån annanstans innan helgen, typ Tignes kanske? det ska ju ligga nära o bra i alla fall, hur är det i jämförelse med 2 alpes?

kör stort//Jacob

Les 2 Alpes
För att vara ärlig: Les 2 Alpes suger stenhårt. Byn ser ut som Mallorca fast bland bergen och liftsystemet är flackt, smalt och seeeegt. Men det är klart, du ska antagligen dit på Mondial du Ski right? Glaciären är ganska stor och dom brukar få till en bra park till den happeningen. Vet inte riktigt om man kan säga att Tignes ligger "nära o bra" och jag tror inte det är någon större skillnad på glaciäråkningen där och i 2 Alpes.

Les 2 Alpes
Inte är det sämre än Val Thorens eller Tignes.
Byarna i dom "nybyggda" franska skidorterna ser ju lika djävliga ut. Och skidsystemen är ju ungefär lika dana.
Det fins förresten en hel del riktigt bra offpist, både lättare och riktigt avancerad med utgångspunkt från Les Deux Alpes. Men den är väl inte tillgänglig vecka 44.
Mitt råd. Åk dit och bilda dej en egen uppfattning du blir säkert nöjd med skidåkningen, byn är väl mera tveksam.

Les 2 Alpes
jo jag ska dit på mondial du ski, och hoppas på en okej park, men det ska bli kul att åka dit o kunna bestämma själv hur mycket det suger! :)
//J.

Les 2 Alpes
Parken i 2Alps är värd ett besök iaf. Rejäla hopp och bra preparerad. Hängde där ett par dagar i våras, då snön släppte från i princip alla begssidor samtidigt och offpisten inte "fanns" längre.

Les 2 Alpes
Jag funderar på att ta ett jobb som au pair i 2 alpes, vilket kommer vara en hel säsong i så fall. Tror det kan bli kul, men jag skulle vilja veta vilka folk som rör sig där nere? Är där några sköna ställen där många ungdomar hänger?

Les 2 Alpes
Les Deux Alpes är absolut inte så dåligt som vissa gör sken av. Sysemet är stort och de har ett flertal moderna liftar som effektivt tar dig upp på berget. Bland annat en snabb åttastolslift med riktigt skön stoppning. Precis som i TV-soffan! Systemet är stort och det finns möjligheter till lättillgänglig offpist på många ställen. Då det inte är ett svenskställe finns också möligheter att få lite orört. TIll skillnad från Val D och Cham. Glaciären är stor och till största delen flack men pisterna ner mot skiers right bjuder på bättre lutning. Inte många Alporter ha så stor glaciäråkning som L2A. Det är alltid fina snöförhållanden där även om snön suger i övriga systemet. Byn är fransk, dvs betong och funktionell men det finns fulare.

Snötillgången är jag mer osäker på. Jag har inte haft superförhållnaden när jag varit där och jag vet inte vad som är normalt i förhållande till andra orter. Systemet ligger relativt långt söder ut vilket brukar borga för sol och varmt och mindre snö.

Har man bil har man också tillgång till Alpe d´Huez och Serre Chevalier samt även La Grave men de orterna brukar ha liknande förhållnaden. Man kan ta sig över till Italienska sidan där vädret kan vara annorlunda men i år är det OS där och kanske inte alltid ett alternativ därför.

L2A är som flera andra stora franska system. Är det bra med snö är offpisten obegränsad är det dåligt är det mindre kul men vart f... är det kul då?

Les 2 Alpes
Jag var där 2 veckor i somras och då hade dom en helt grym park och en himla massa kul folk. Funderar att åka dit en hel månad nästa sommar. Fast hur det är på vintern har jag visserligen ingen aning om så det här svaret är väl rätt meningslöst nu när jag tänker efter...

Tillbaka
Topp