Lib Tech C2 - hal vid carving?

sjogren_me

Medlem
Tjo! Har en Lib Tech T.Rice Pro HP och jag tycker den funkar bra från när det är mjukt i snön till ganska hårt.

Men när det är minusgrader och riktigt hårt i pisten, ganska brant och man försöker carva över dessa hårda, näst intill is, fläckar under själva topp-snön som kommer fram senare på dagen av att folk har sladdat omkring så blir den jäkligt hal och man kan inte annat än att ställa på bredstället och stanna/sakta in. Det är som att helt plötsligt ingen del av kanten ligger i backen med sin Magne-Traction och det känns som att man ska slå på ändan eller lägga sig på knäna. Funkar Magne-Traction sämre på riktigt hårt underlag/is?

Någon som ar samma erfarenhet? Är det C2-konstruktionen som gör detta?

Funderar på att skaffa en Burton Custom X som pistbräda och ha Lib Techen när det är lite mer freeride-stuk på åkningen.

C2 och alla dess avarter är rocker dominata hybrider vilket inte är att föredra på hård snö/is. Magne-Traction gör att brädan är åkbar på hårdare underlag men skulle leta efter en camber eller åtminstonde en camber dominant bräda för de förhållanderna.

Allt funkar sämre på riktigt hård is.
Magne-Traction i all ära men det gör nog mer nytta hos marknadsavdelningen än i den faktiska pisten.

Jag säger inte att det är dåligt men jag säger att skillnaden är marginell och inte "gör is till puder". Men när man ska presentera brädan så blir YouTube-klippet 30 sekunder längre eftersom man kan säga "And the Magne-Traction absolutely rips that ice into powder so you can rip it even on those icy days. So I definitely recommend you buy this board if you ride on a mountain that is mostly icy conditions"

Ang CustomX som alternativ så har jag haft en i flera år, funkar utmärkt på riktigt hård pist. Sedan ett par år tillbaka har jag dock en Jones Flagship som huvudbräda, känns lika bra på även riktigt hårt underlag men bättre flyt offpist, enda nackdelen är att den är klart tyngre än CustomX:en.

Ang CustomX som alternativ så har jag haft en i flera år, funkar utmärkt på riktigt hård pist. Sedan ett par år tillbaka har jag dock en Jones Flagship som huvudbräda, känns lika bra på även riktigt hårt underlag men bättre flyt offpist, enda nackdelen är att den är klart tyngre än CustomX:en.
Du får köpa en Carbon Flagship ;)

Tillbaka
Topp