Lib tech skate banana ! Nån som kört på en sån ?

nickejonsson

Ny medlem
Tja ! Jag sitter å grubblar på vad jag ska köpa för bräda till säsongen. Det ska självklart vara en Rocker ( reverse camber ).

Lib Tech´s skate banana står de ju bara grymma recensioner om. Nån som kört på en sån och är det att rekomendera ? :)

Skriv gärna lite så man får lite info =)

/ Nicke

nickejonsson sa:
Tja ! Jag sitter å grubblar på vad jag ska köpa för bräda till säsongen. Det ska självklart vara en Rocker ( reverse camber ).

Lib Tech´s skate banana står de ju bara grymma recensioner om. Nån som kört på en sån och är det att rekomendera ? :)

Skriv gärna lite så man får lite info =)

/ Nicke
sitter också på samma bekymmer, eller aa "bekymmer" haha ;) har kollat på Lib Tech Travis Rice också, hade varit grymt om nån som åkt på dessa två kunnat berätta lite :)

Senast ändrad:
har hört att dom är grymt sköna faktiskt. gillar lite mjukare brädor. annars så rekkomunderar jag bataleon fun kink eller airobic. grymt roliga brädor

Jag har åkt på båda.

Skate Bananan är mjuk och lekfull men funkar bra allround mycket tack vare Magne Traction som ger bra skär trots rocker och mjukt flex. Om du kör mycket stora kickers kanske en styvare bräda är att föredra, typ TRS eller Dark Series.

Travis Rice är en riktig bra allroundbräda med mycket krut i. Årets version med C2-Banana kommer att vara grym (har inte testat själv). Den är rätt styv och kräver aktiv körning för att komma till sin rätt.

Jag hade en skate banana tidigt förra säsongen.

Den var mycket mjukare än vad jag trodde att den skulle vara. Den är inte en noodle men ändå mjuk för att vara en allmountain board. Så ska du leka är den ju perfekt, men större hopp och sånt så kanske du ska kika på något stiffare som doughboy sa..

Sjukt kul bräda att leka och jibba med! Perfekt för den som åker park eftersom brädan är snormjuk! Dessvärre så är det inte lika kul att åka på den där brädan om du föredrar skärande svängar och feta puderåk.

Eftersom jag gillar allround, dvs åka i alla möjliga terränger, så är skate banana inget val för min del.

vilka bindningar är att rekommendera till skate banana om man åker park/offpist? Någon som är lite kunnig som kan ge ett tips eller två? :) hade varit shysst!

Pieez

Senast ändrad:
... då kan jag ju slänga in frågan; märker man stor skillnad när man har Burtons orginal (3-håls) platta med lite dämp på (som jag har till min burton seven)...
eller om man har den andra plattan (4-håls) som också följer med, vilken jag måste ha till min nya Skate Banana..
???????

Blir dämpen mycket sämre..
Raaz och andra btw så har jag Burton Cartel Pink Hot.. riktigt bra bindningar och riktigt bra dämp I think.

Raaz har du den gröna banana -10 så hade dessa vatt fina
https://www.boardstore.se/item/category/107/id/41359

Hazziman, disken gör ingen skillnad på dämpet (antar att du menar dämpningseffekt i hårda landningar etc för att göra det komfortabelt för fossingarna). Om sanningen ska fram gör inte dom där små kuddarna på bottenplattan knappt nån skillnad alls utan det enda som räddar fötterna är bootsen.

Btw så tycker jag att alla som kör burtonbindningar nån gång borde testa ett par bra bindningar av nåt annat märke. Tyckte tex mina burton customs va skitsköna ända tills jag testa ett par Rome 390, sjuuuukt skillnad! Sitter som gjutet (med 32 boots).
Hela bottenplattan i mina customs sprack efter en hård landning förresten.

So jump off the mainstreamtrain och ge dom andra märkena en chans, burton är stel plastskit till överpris.

peace

Jag vet ingenting om salomons bindningar om jag ska vara ärlig, men den verkar jävligt dyr.

Märken som jag kan rekomendera på bindningar är Flux, Rome och Union, Forum har jag hört en hel del gott om också.

Du säger att du ska åka park/offpist, dvs nån slags allroundbindning med medium flex, vilken modell som passar dig borde du kunna lista ut på märkenas olika hemsidor.

Ride on!

Ja jag har inte så stor koll på bindningar, men landade plant (för lite fart) i ett hopp och det smällde till som fasen i knäet sen hade jag ont i de i månader efteråt.
Blir det alltid så om man landar på platten eller?
Tack för svaret iallafall! Ses i Mayrhofen Croyan

Hazzilazzi sa:
Ja jag har inte så stor koll på bindningar, men landade plant (för lite fart) i ett hopp och det smällde till som fasen i knäet sen hade jag ont i de i månader efteråt.
Blir det alltid så om man landar på platten eller?
Tack för svaret iallafall! Ses i Mayrhofen Croyan
beror ju helt och hållet på hur stort hoppet va o sådär, men det brukar funka "dämpa" med benen genom o böja dem när man landar flat ;) sålänge de inte e några big jumps då hoho

Ska du landa platt i vinter igen hazzi så får du börja gymma muskelaturen runt knäna ordentligt, tidskrävande o jobbigt. Ta mer fart nästa gång istället så går det smooth ;)

Skämt o sido, det gör ont att landa platt, man lär väl sig lite hur man ska dämpa om man hoppar mycket men att landa kort är ändå inte att föredra. Ekdahl splashade båda trampdynorna i hälarna + spricka i vänstra hälbenet förra säsongen (på julafton) efter att ha landat kort på ett 20m hopp, visserligen skidåkare men duktig sådan o inga dämpningsmojänger i världen hade räddat hans fossingar. Så speed is the shit!

Vi ses in mayr for sure man!

Jo jag vet tränar för lite ben över huvudtaget... får bli ändring....
ja men då får du göra mig taggad så jag har all fart i världen när jag komme till hoppen i vinter hehe;)
Nu e jag lite off topic och yrar men hur höga är de flesta hoppen i Mayrhofen?
Mycket högre än t.ex sista hoppet i Sälen om du varit i den lilla parken?!
Ha det!

Hazzilazzi sa:
Jo jag vet tränar för lite ben över huvudtaget... får bli ändring....
ja men då får du göra mig taggad så jag har all fart i världen när jag komme till hoppen i vinter hehe;)
Nu e jag lite off topic och yrar men hur höga är de flesta hoppen i Mayrhofen?
Mycket högre än t.ex sista hoppet i Sälen om du varit i den lilla parken?!
Ha det!
jag va där för 2 år sen och då va det 3st röda (10, 12, 14m platå) samt 2 svarta (16, 18m platå) samt 2-3 blåa

RCroy sa:
Btw så tycker jag att alla som kör burtonbindningar nån gång borde testa ett par bra bindningar av nåt annat märke. Tyckte tex mina burton customs va skitsköna ända tills jag testa ett par Rome 390, sjuuuukt skillnad! Sitter som gjutet (med 32 boots).
Hela bottenplattan i mina customs sprack efter en hård landning förresten.

So jump off the mainstreamtrain och ge dom andra märkena en chans, burton är stel plastskit till överpris.
Lite skillnad på supah low-end burtons och high end freestyle bindningar från Rome. Rome gör riktigt bra bindningar, även Union. Burton gör även riktigt sköna bindningar och det verkar alltid som att jag köper ett par varje år, även fast jag har haft många andra märken (:

Hej. jag tänkte också skaffa mig en skate banana och har lite storleksfrågor.
har hört att man kan ha lite kortare bräda med banan-tech så jag blev lite fundersam på om ja ska ha 156 eller 159.
ja väger 74 pannor i nuläget och är 180cm (min längd bör väll iåfösej inte va så viktig)
så vad har ni upplevt? ska man väla en lite kortare bräda än man normalt skulle valt?

Jag väger 70 och är 184 och kör en 56:a. Annars kör jag ofta lite längre bräder - 160 - 162. Men just bananen tycker jag vinner på att köras lite kortare. Jag har också en Signal Park Rocker i 56. Samma sak där. Jag har hört andra som kör bananen lite längre att den kan kännas fladdrig ibland. Har ingen aning om det stämmer. Men jag har aldrig tyckt att min 56 känns för kort.

okej får no bli en 56:a
ingen som vet någon återförsäljare som tar in dark series?

Nisse_o sa:
okej får no bli en 56:a
ingen som vet någon återförsäljare som tar in dark series?
Jag tror tyvärr att det blir tunt med Dark i Sverige. Du får nog vända dig till Blue Tomato eller nånstans i USA. E-Bay är nog det bästa alternativet både utbudsmässigt och prismässigt.

Bananen har bara fördelar. Den enda nackdelen är om man inte gillar magnetraction. Jag inbillar mig att magnetraction tar bort lite av surfkänslan när man kör djupt puder. Men det händer så sällan och kan vara ren inbillning. Hur som helst ger kombinationen rocker och lite mjukare bräda otroligt rolig åkning.

nice! Har beställt en banan och en gnu park pickle.. Får se vilken jag väljer att spara, lutar ju dock åt bananen :))

Vad är det för skillnad på 09an banana och 10an banana?
Jag köpte en 09a för den va betydligt mycket billigare... designen är ju ungefär lika snygg och båda har ju fått bra betyg så..

Hazzilazzi sa:
Jag köpte en 09a för den va betydligt mycket billigare... designen är ju ungefär lika snygg och båda har ju fått bra betyg så..
antagligen bara graphicen..

Nu har ju inte jag banana då, utan valde K2 WWW ROCKER(Danny Larsen limited)då jag fick den till ett kanonpris förra året.

Men är samma sak med den, dom skriver att man kan gå ner 5cm från vad man tidigare åkt på, men då jag köpte min fanns det bara en 152a kvar så tog den direkt och det är samma längd som jag kört på tidigare(Är 180cm och väger 70kg).
Tycker att den känns kortare än min andra som var samma längd och vet inte om det är pga av rocker tekniken eller inte men nöjd är jag.

yo-han sa:
Bananen har bara fördelar. Den enda nackdelen är om man inte gillar magnetraction. Jag inbillar mig att magnetraction tar bort lite av surfkänslan när man kör djupt puder. Men det händer så sällan och kan vara ren inbillning. Hur som helst ger kombinationen rocker och lite mjukare bräda otroligt rolig åkning.
Intressant tanke det där med pudret. Jag har pumpat rätt mycket puder med olika MTX-brädor och har aldrig haft en tanke på att det skulle vara någon skillnad. Måste känna efter i vinter och jämföra med en bräda med vanliga kanter.

Coldis sa:
Hazzilazzi sa:
antagligen bara graphicen..
Coldis har helt rätt. 09an är exakt samma bräda som 10an förutom grafiken.

Jag tycker fortfarande att den första Skate Bananan, 07-08, som verkligen såg ut som en gröngulflammig banan är den snyggaste.

Senast ändrad:
Ang puder och surfkänlsa: som sagt kan det vara inbillning. Eller så beror det på att jag jämför med bräder som varit mer bakmonterade och tydligare freeride-form. För övrigt är den enda (?) svagheten hos bananen att man inte kan bakmontera mer. Hur som helst gör rockern att det flyter otroligt bra.

yo-han sa:
Ang puder och surfkänlsa: som sagt kan det vara inbillning. Eller så beror det på att jag jämför med bräder som varit mer bakmonterade och tydligare freeride-form. För övrigt är den enda (?) svagheten hos bananen att man inte kan bakmontera mer. Hur som helst gör rockern att det flyter otroligt bra.
Visst är det så att bananen är begränsad när det gäller bakmontering, liksom alla centrerade twintips. Lösningen heter Mullet eller Pinner eller något annat i den stilen:D

Senast ändrad:
Doughboy sa:
yo-han sa:
Visst är det så att bananen är begränsad när det gäller bakmontering, liksom alla centrerade twintips. Lösningen heter Mullet eller Pinner eller något annat i den stilen:D
Mullet är en ruskigt ful jävla frisyr så hoppas inte du menar att den är lösningen till allt för då skjuter jag mig själv.

TheMullet.png

prospect sa:
Jag antar att du inte förstod ironin i mitt inlägg.
Jag förstod nog att du inte trodde att jag menade att en frisyr skulle vara lösningen. Jag ville bara visa en Lib-Tech Mullet ifall du inte visste vad det var.

Tillbaka
Topp