Lift upp till (och ner) Grands Montets, Chamonix

uttryck

Ny medlem
Det kanske nästan är att häda att skriva ett sånt här inlägg på det här forumet men jag tar chansen... ;-)

Visst går det att åka upp högst upp till Grands Montets (Aiguille-Midi-nånting?) med nån kabin-lift som brukar kallas för Grekliften? Och att man både kan åka upp och ned med liften, bara för att kolla utsikten? För jag antar att det inte är skidåkning som passar barn på 6 o 8 år på vägen ned därifrån? Enbart brant (svart-supersvart) offpiståkning antar jag?

Vad kostar det att åka en tur-o-retur trip dit upp m Grekliften? Kollade lite på nätet men det kan ju försjutton inte stämma att det kostar 110 Euro för en familj. Lät lite vääl mkt men det kanske stämmer?

Nä. Det kostar 10 euro per skalle. Till Grand Montets alltså.

Aiguille du Midi är nått helt annat.

Det är två helt olika toppar o liftar alltså? Grand Montets o Aiguille du Midi?

Till vilket av ställena hamnar man högst upp då? Sånt är väldigt viktigt för grabbar på 6 o 8 år som vill vara garanterade att "bestiga" ett berg högre än Kebnekaise topp i Sverige.

Hur lång tid tar det att ta sig upp m liften där? Är det inte tre olika liftar man byter mellan eller nåt sånt?

Vad är det för typ av möjliga "nedfarter" från respektive ställe då? Brantaste-brantaste offpisten, med glaciärsprickor, raviner och lavinfara, dvs ej lämplig för vanliga medelåkare eller barn? Fast ner tar man väl sig alltid, men helst levande så jag tror nog det blir att åka lift inte bara upp utan även ner för oss.

Har som ni fattar aldrig varit där o har noll koll hur det ser ut där. Men vågar man inte fråga får man heller inget veta...

Senast ändrad:
Precis, det är två olika områden i Chamonix dalen

Överblick - Aiguille du Midi: http://www.compagniedumontblanc.fr/plan_aiguilledumidi.php

Överblick - Grands Montets: http://www.compagniedumontblanc.fr/plan_grandsmontets.php

Här ser man att Midi är högsta belägna punkten om man ser till liftstationens slut men jag vet inte riktigt om man kan kalla det för en bestigning ;) Bedriften är ju större om man tar Kebnekaise dit man måste gå hela vägen i princip.

Angående skidåkning så överlåter jag detta till den stora skaran av svenskar som befinner sig där och leker runt på Fr.se. Detta är det trevliga spektaklet Ni kommer att få uppleva från Midi om det är öppet?

midi.jpeg

PS. Skippa Chamonix och lyssna på Peters förslag om alla mindre orter kring Geneve!

Det är olika berg. Kolla www.compagniedumontblanc.com

Grands Montets-toppen kan medelsvensson ta sig ned för utan guide, via en pist. Grands Montets är även chamonix lite större och mer avancerade liftsystem och kanske lite på gränsen för at en 6åring skall känna sig bekväm, men det går nog om han är en baddare på att åka. Här är fin utsikt - om än inte lika breathtaking som uppe på Midi.

Aiguille du Midi ger enbart tillgång till offpiste på glaciärer - Alltså ingenting att ge sig ut på om man inte har guide eller koll då bara promenaden ner till där du sätter på dig skidorna är exponerat med 1500höjdmeter och kan skrämma upp den höjdrädde. Dock är det en fantastiskt storslagen miljö här uppe och även om man inte åker upp med guide för ett offpiståk som saknar motstycke, är det även en stor upplevelse att bara åk upp hit på sightseeing.

Man ser även en del barn som åker skidor här (Midi), men då krävs det en viss mognad enligt mig och en hyfsad åkkapacitet. Det normala åket är egentligen inte speciellt avancerat för en normalgod till avancerad åkare, men den högalpina miljön ändrar på förutsättningarna. Bara tex det faktum att det är högt uppe gör de flesta lite knäsvaga. Kunna stanna precis var man vill trots att snön är gropig och allmänt kass är nödvändigt. Samt kunna åka ett väldigt långt åk i dessa förhållanden. Edit: Samt, som sagt, en guide.

Senast ändrad:
chrtur ;)

Dock har du en poäng, det finns nog bättre val än chamonix att åka till med barnen..

Tack för att ni svarar seriöst på denna fråga från en helt vanlig "medelsvensson"!

Nej, nej Chrtur, vi har främst tänkt åka skidor i Portes du Soleil eller Megeve området för vi är inga skibums ;-), och ev bara åka till Chamonix o åka upp för utsiktens skull i så fall och för att komma riktigt högt upp i högalpin miljö om vädret är bra och det är öppet.

Och herregud, nog fattar jag väl att åka kabinliften upp inte är att "bestiga" ett berg heller. :-) Men ganska så mkt bekvämare o lättare förmodligen...

Tveksam om vi ska åka skidor ned, modet o viljan skulle nog inte sitta i vägen för våra grabbar men orken/förmågan och högalpina miljön är det nog värre med. Vill inte bli anklagad för att vara en dålig förälder...

Är förresten jäkligt höjdrädd själv dessutom men det kan nog ändå vara rätt häftigt att åka upp till A-d-Midi. Men höjdrädd är då inte våra grabbar...

948664595_f0f89ff6be.jpg

Senast ändrad:
Hehe ok. Jag har väldigt dålig koll på hur gammal man bör vara för att klara av saker och ting, men snacka med en guide på plats i chamonix så får han avgöra om han tror ni alla klarar av "vallé blanche" som det vanligaste åket från Midi heter.

valee_blanche_trails.gif

Uttryck,

Dina grabbar verkar det ju vara krut i, betydligt mer än många på denna sidan! Kostnaden för en familj hamnar runt 110 euro för en resa upp till Midi med kabinbanan och ser man detta som ingen större kostnad så är det ju bara att åka upp. Men personligen så tycker jag det är i smaskigaste laget beroende på vad man kommer att hitta på där upp på toppen? Om Ni eftersöker rekommendationer om det är läge att åka ned Valle Blanche åket, med Era barn, så finns det nog inga klara svar, det beror helt enkelt på för många faktorer..... Personligen tycker jag inte det efter att ha läst Era tidigare inlägg. Men jag kan dock säga att jag själv varit och turat i alperna med familjer där barnen kring 8-10 år knatat efter med egen maskin, fast aldrig på glaciärområden, som det handlar om här.

Fast i slutändan så är det ju väldigt tidigt på säsongen Ni kommer att vara där, och tror nog inte ens att det är läge för att åka däromkring för Er. Tror även att det är någon slags åldersgräns med liften upp? Kolla upp det!

Alltså kvarstår ju en sväng upp för utsiktens skull? Egentligen är ju den bästa säsongen under sommaren, då man behagligt kan spendera hela dagen där uppe, och få sig en riktigt trevlig soldos. Nu under vintern så spenderar man nog man hellre tiden under tak, inte precis så att man står ute och huttrar på en plattform hela dagen lång? Något Ni själv måste avgöra! Självklart kommer Ni nog att uppskatta en sväng upp och för pojkarnas skull, se till att haffa tag i någon alpinst så att de får pröva hålla i några alpina grejer..... Själv brukar jag alltid räcka fram mina yxor när man ser några barn där uppe, alla brukar bli väldigt glada och föräldrarna fotar så det bara smattrar, speciellt japanerna! Resan upp kan också vara en rolig upplevelse för dem!

Utsikten brukar vara denna:

spektakel01.jpg

En av utsiktsplattformarna

spektakel02.jpg

Snökammen ned från isgrottan:

spektakel03.jpg

- Christian

Tack Christan! Precis vad jag önskade få svar på. Tycker vi det är värt ca 1000 kr för att åka upp dit (o frysa mest)? Även om resan dit och bara att ha varit där säkert är en upplevelse? Det är frågan.

Skidåkning ned, blir det inte i alla fall tal om då. Man ska ju inse sina egna begränsningar och inte vara dumdristig.

Det var familjen utanför Geneve som vi skall byta hus med och som själv har en pojke på 6 år som rek en dagstur (utan skidor) dit upp för att resan dit o utsikten var rätt häftig.

Fina bilder förresten!

Ska försöka få grabbarna att posera med några isyxor o dylika alpinistutrustning för semesteralbumet. Dom är dock döless på såna förslag från sin mamma...

Uttryck,

Här kommer en helgfärsk bild från Aig. du Midi men sett från ett annat perspektiv! Hur som helst så var det perfekt sommarväder och helt folktomt som det brukar vara under september.... Utsikten kan ibland vara riktigt trevligt

plan11.jpg

- Christian

Oj, häftigt!
Klart att det är snö då det är så högt upp även om det bara är i september. Men nog inte så många som åker skidor antar jag... ;-)

Tillbaka
Topp