Liftproblem?

Liftproblem?
Ponera att man ser ett liftankare uppifrån, med linan åt vänster.

Den svagt böjda stången man har under rumpan, eller mellan benen, byts ut mot en lätt och stabil anordning formad som en trea.
Mellan "treans" ytterände och ankar-"roten" sätts ett lagom fast, lagom elastiskt, hyfsat brett band som formar sig efter kroppen.
Hela konkarongen kommer då (obelastad) att likna ett B - plus dragstången. Borde passa både skid- och brädåkare.

Liftproblem?
du vet på tivoli när det finns stolar man sitter i och snurrar runt ha sånna
två ihop annars som vanligt

Liftproblem?
Jag gillar de knappliftar som finns i Alperna, där man hakar på knappen på vajern själv. Åker ingen finns det ingen knapp på linan, samt att man kan vara snabb och åka ganska tätt. Sen går ju de flesta liftar på marken i Sverige alldeles för sakta. Var i Cervinia V.6 och där har de kanske dubbla hastighetan utan att det är några problem.
Hatar förövrigt de ledade knapparna, både då jag åker skidor eller bräda.

Liftproblem?
någon nämde ett tivoli då kom jag att tänka på en berg och dalbana det går snabbt och man kan ha typ 2 st om liften är kort och typ 4 om liften e lång:D

Liftproblem?
Gurra2525 sa:
själva pinnen som man "sitter" på lite bredare och sedan kanske sätta på ett litet ryggstöd?
kom bara ihåg att lift byglarna ska vara så lätta som möjligt för att inte behöva så super stora motorer. dvs så billiga i drift som möjligt!

Liftproblem?
Hastigheten är det största bekymret. Är det lång kö är det lastningskapaciteten åkare/h på liften det som begränsar, är det ingen kö är det hastigheten på linan.

En grej man kanske inte tänker på vid släpliftar är att påstigningen inte går att göra hur snabb som helst. Vid en sittlift kan man lasta upp till 8 åkare samtidigt. Vid samma hastighet på linan och samma avstånd mellan byglar/stol går kön alltså 8 ggr snabbare än i en knapplift. På samma sätt är en ankarlift dubbelt så effektiv som en knapplift.

Ökar man hastigheten på linan måste man alltså först ta reda på om åkarna hinner med innan nästa bygel kommer. Hinner folk inte fram blir det tomma byglar. En fördel där har de knappliftar med 3 m långa stänger som beskrevs ovan. De sitter i ett magasin och hoppar fram när åkaren tar tag i stången.

Om man kan göra en mjukare acceleration vid påstigning på dessa liftar borde farten på linan kunna höjas. Kanske kan de modifieras med en stötdämpare som har 1,5 m fjädringsväg innan den (mjukt) går i botten. Med ett high-tech ventilssystem i stötdämpningen som styr retardationen borde olika vikter på åkare fungera. Kan man samtidigt göra dessa i ett ankarliftsutförande dubblas kapaciteten.

Lång dragstång på en ankarlift är att föredra eftersom vinkeln på tvärslån då blir OK även om man åker ensam. Alltför svängda tvärslår eller sittbyglar kommer orsaka driftstopp då diverse noobs kommer ha problem med att stiga av. Att ha krokar för att hänga upp grejer på tror jag inte på. Det blir en fara för att folk kan fastna med diverse snören ,snoddar och halsdukar när de ska kliva av. Gör isåfall en egen krok och ta med istället.

Liftproblem?
Det absolut viktigaste på en lift tycker jag är att den är greppvänlig, även fast du har blöta vantar eller isiga vantar/handskar eller kanske fleece vantar ska man få grepp överallt där man håller sina händer. Otroligt jobbigt att idag 2010 inte kunna få något vidare grepp, det är en enkel sak att ordna. Men liftsystemen idag är annars ok, kanske att det ska gå snabbare.

Liftproblem?
TexMurphy sa:
Dom stora problemen jag ser med dagens liftar är följande.

* Energi förbrukning.

En lift kan inte försörjas med sol och vind energi. Optimalt vore en lift som kan transportera skidåkare på ett så energi effektivt sätt som möjligt. Målsättning bör vara att det inte skall behöva transporteras någon form av energi till liften.

Alltså det skall inte behövas några disel transporter eller elkablar i naturen för att en lift skall funka.

* Fast monterade

Fotavtrycket på naturen är stort genom att liftarna är "permanenta" installationer. Visst man plockar bort sitsar och kabiner på sommaren men det är fortfarande så att stolpar och stationer (oftast även kablar) finns kvar på sommaren.

Som jag ser den ultimata liften så är den enkel att demontera och plocka bort. På sommaren så skall det inte synas att det har varit en lift där på vintern.

Detta kan även ge större flexibilitet i liftsystemet då man kan flytta liftar från år till år för att få bättre logistik eller för att "vila" på vissa delar av berget för att undvika för stora slitage.

Så om du designar en lift som är så energi snål och har så bra energi lagringskapacitet att den går att försörja med sol och vind plus att den är flyttbar ja då får du mitt pris.

Tex
Klart liften ska vara kvar på sommarn, hur skall man annars ta sig upp med hojj hade du tänkt?

Tillbaka
Topp