Linser?!

Pikebuster

Aktiv medlem
Linser?!
Jag har brytningsfel, använder glasögon t.ex när jag kör bil... Har aldrig använt linser: hur är/funkar det när man åker slalom t.ex. Lite obekvämt/opraktiskt med glasögonen inuti mina googles. (vet att det finns OTG), men ändå.

Började googla lite på olika linser och såg att det fanns endagars, vecko och månadslinser, vad passar bäst? Någon som använder linser skulle jag tacka, om de kan berätta lite..

Linser?!
Jag använder linser när jag åker skidor men inte så ofta annars och har därför valt att använda endagslinser, bara att plocka ut och slänga på kvällen! (Du måste plocka ut dem varje kväll i vilket fall) Mitt problem är att jag får svårt att läsa på nära håll när jag har linserna inne men det har jag löst genom att ha läsglasögon med mig.
Vid brytningsfel behöver man en lite tjockare lins som kan upplevas som lite irriterande, jag vande mig efter ett tag.
Tänk på att gå till en optiker och prova ut dem i god tid innan en eventuell skidresa det kan ta lite tid att lära sig hantera dem.
God tur!

Linser?!
Välj det som är mest bekvämt för dig. När jag jobbade som skidlärare och innan jag skaffade ett par snygga glasögon hade jag linser på mig varje dag och då körde jag på månadslinser eftersom det var billigare. Men det beror också på hur ofta du har tänkt att använda linserna, tänker du varje dag - kör månadslinser, bara ibland - endagslinser. Det som jag tycker är smidigt med endagslinser är att du inte behöver oroa dig för att ha glömt linsvätska i och med att du slänger linserna efter användning. En endagslins känns dessutom fräschare och är mer hygienisk om du bara har tänkt använda linser några gånger ibland :) Men prata med din optiker, de kan ge dig råd.

Linser?!
Har oxå alltid haft linser när jag åkt skidor. Har några få dagar fått lite torra ögon i slutet av dagen men aldrig mer problem än så. Tror dock att det är bra att inte snåla på googlarna, om det "blåser" eller ventilerar mycket, tex om det läcker runt kanterna så kan det torka ut ögonen fortare tänker jag.

Tillbaka
Topp