Lite snö?

Bjorneen

Medlem
Lite snö?
Är det inte förhållandevis lite snö på nordens skiddestinationer nu och väldigt få backar/liftar öppna?

Sälen har 16 backar 15 liftar öppna,
Hemsedal har 12 backar 11 liftar öppna
Åre 6 backar 3 liftar
Trysil 5 backar 4 liftar.

Är detta ovanligt lite eller är det bara jag som inte brukar åka tidigt och därför inte har koll på snöläget?
Ska upp och fira jul i Trysil o ser gärna ett 20-30 tal backar öppna iaf...

Lite snö?
Att få backar är öppna är nog inget ovanligt dock. De flesta anläggningar fokuserar ju på att kunna ha mycet öppet till jul/nyår så jag antar att de stänger ner det mesta för att istället kunna producera rejält med snö så det finns en bra grund till anstormningen

Lite snö?
om man går in och kollar på smhi:s kartor över snötäcket i sverige och jämför årets med förra årets så ja, det är lite snö.

jag har förresten en teori som jag inte vet om den stämmer - att vart sjunde och fjärde år är det usla snövintrar. 2006/07 var inte alls bra i alperna, sen var det bra i tre år, 10/11 sög och 13/14 är sju år från 06/07 så då borde det rimligen (även om jag verkligen hoppas att det inte stämmer) vara ett dåligt snöår i år igen. är det inte nåt med el niño eller niña eller nåt sånt?

Lite snö?
Heddious: men hur bestämmer du utgångsår? Varför är 06/07 start och inte tex då 10/11?
Tycker att Schweiz bl a verkar fått bra med snö innan detta j*vla högtryck lade sig över alperna och som verkar vara på väg att förstöra min januariresa. I Ramundberget ser man ju hur de spårat puder rejält på deras webcam.

Senast ändrad:
Lite snö?
Jo en varm höst har det varit, i hela riket tror jag. Själv körde jag längd-premiär utanför Sthlm igår. Ett sprutat 200m-spår på BroBålsta Golfbana. Knallade upp några gånger på spruthögen (ca 3,5 fh-metrar) å "satte av" utför :) Så frågan är om oxå min utförspremiär är avcheckad iom det??

Senast ändrad:
Lite snö?
JL76 sa:
Heddious: men hur bestämmer du utgångsår? Varför är 06/07 start och inte tex då 10/11?
Tycker att Schweiz bl a verkar fått bra med snö innan detta j*vla högtryck lade sig över alperna och som verkar vara på väg att förstöra min januariresa. I Ramundberget ser man ju hur de spårat puder rejält på deras webcam.
Riktigt så bra som bilderna säger är det inte riktigt i Ramis men det gick faktiskt att köra ganska obehindrat i skogen kring huvudliften och även bort mot Skarsliften i helgen som var och kollar man väderprognoserna verkar det som att det ska komma mer snart också.

Lite snö?
Myrkdalen i Norge har nästan 2 m uppe. Var där i helgen och körde puder över hela berget. Inte en chans till genomslag. Kom 50cm i torsdags och 30 till i söndags.

Anders

Lite snö?
Heddious sa:
jag har förresten en teori som jag inte vet om den stämmer - att vart sjunde och fjärde år är det usla snövintrar. 2006/07 var inte alls bra i alperna, sen var det bra i tre år, 10/11 sög och 13/14 är sju år från 06/07 så då borde det rimligen (även om jag verkligen hoppas att det inte stämmer) vara ett dåligt snöår i år igen. är det inte nåt med el niño eller niña eller nåt sånt?
Temperaturerna i sig har till stor med cirkulationerna på Atlanten att göra. I klartext varifrån det blåser. Om vi har ett läge där det råder kraftigt högtryck från Azorerna och ett lågtryck över Atlanten blir vinden i huvudsak från väst och sydväst. Det innebär ofta milt men rejält blåsigt. Både stormen vi hade i oktober och Sven kommer från dessa vädersteck, upp över England och sen hitåt.

Vissa vintrar som den 2009 och 2010 hade vi ett omvänt förhållande, dvs högtryck uppe vid Island och över Barents hav som skapar vindar från Polartrakterna och Ryssland . Detta har förmågan att pressa bort sydvindarna och ersätta med kyla.

Detta är ju inte beskrivande för nederbörden i sig, men det säger sig självt att desto lägre medeltemp desto mer kommer som snö. Detta gäller främst Sverige, vet inte hur det är Alperna, de ligger dessutom på en helt annan höjd.

Senast ändrad:
Lite snö?
JL76 sa:
Det är en extremt ovetenskaplig bedömning. 06/07 var bekanta till mig i St Anton. katastrofår, skitdåligt med snö. Året efter gjorde jag säsong i Val Thorens – jättebra snöår (och de som varit där året innan bekräftade att de haft ett skitår året innan där också).
Jag tänker såhär att 07-08-09-10-11-12-13-14 med dom fetmarkerade åren som dåliga år. 10/11 var en riktigt bra i november i Val Thorens, och sedan snöade det sammanlagt typ en decimeter mellan nyår och vecka nio. Året därpå var november visserligen kasst men sett över hela säsongen ett mycket bättre år.

Man kan väl säga såhär – min världsbild är en aning (underdrift) Val Thorens-centrerad. Och att jag hakat upp mig på sjuårscykler beror på att jag såg en dokumentär om det där el niño-fenomenet när jag var liten och det fastnade.

Dock hoppas jag givetvis på att mina teorier ska vara helfel, för om det ska vara ett skitår i år så kommer det sluta med att jag blir pistsmiskare eller parkråtta i februari, och det vill jag egentligen inte.

Lite snö?
Heddious sa:
JL76 sa:
Det är en extremt ovetenskaplig bedömning. 06/07 var bekanta till mig i St Anton. katastrofår, skitdåligt med snö. Året efter gjorde jag säsong i Val Thorens – jättebra snöår (och de som varit där året innan bekräftade att de haft ett skitår året innan där också).
Jag tänker såhär att 07-08-09-10-11-12-13-14 med dom fetmarkerade åren som dåliga år. 10/11 var en riktigt bra i november i Val Thorens, och sedan snöade det sammanlagt typ en decimeter mellan nyår och vecka nio. Året därpå var november visserligen kasst men sett över hela säsongen ett mycket bättre år.

Man kan väl säga såhär – min världsbild är en aning (underdrift) Val Thorens-centrerad. Och att jag hakat upp mig på sjuårscykler beror på att jag såg en dokumentär om det där el niño-fenomenet när jag var liten och det fastnade.

Dock hoppas jag givetvis på att mina teorier ska vara helfel, för om det ska vara ett skitår i år så kommer det sluta med att jag blir pistsmiskare eller parkråtta i februari, och det vill jag egentligen inte.
Men hur vet du att 06/07 var en start av 4-7 cykel och inte ett år som redan var i en cykel?

Är det inte lite tidigt att döma ut 14 innan det ens har börjat? Många år har börjat lite svagt sen har det toksnöat.

El Niño är väl långt ifrån strikt sjuårscyklilsk? Sen har väl den relativt lite effekt på alperna.

Lite snö?
JL76 sa:
Heddious sa:
JL76 sa:

Men hur vet du att 06/07 var en start av 4-7 cykel och inte ett år som redan var i en cykel?

Är det inte lite tidigt att döma ut 14 innan det ens har börjat? Många år har börjat lite svagt sen har det toksnöat.

El Niño är väl långt ifrån strikt sjuårscyklilsk? Sen har väl den relativt lite effekt på alperna.
Ungefär som att säga 2019 kommer bli sjukt bra för att 1999 och 2009 var magiskt bra i Andermatt tex? Tror inte på det där...

Ps. Hoppas så klart det blir grymt i V.T. då jag eventuellt kommer jobba där från jan..

Lite snö?
Hasse_Lindborg sa:
JL76 sa:
Heddious sa:

Ungefär som att säga 2019 kommer bli sjukt bra för att 1999 och 2009 var magiskt bra i Andermatt tex? Tror inte på det där...

Ps. Hoppas så klart det blir grymt i V.T. då jag eventuellt kommer jobba där från jan..
06/07 kommer stämma in i en 4-3 (7)-cykel om 13/14 blir kasst. :D
(Vilket jag givetvis inte hoppas att det blir *dansar snödansen*)

Jag tycker bara det är kul att spekulera utifrån mina egna (ytterst begränsade) erfarenheter, ta mig inte på allvar när jag börjar snacka väder - jag har i själva verket sämre koll än snow-forecast och det vill fan inte säga lite.

Hasse: Då ses vi kanske där nere då, jag flyttar ner efter ISPO.

Lite snö?
Då kör vi hårt, Myrkdalen, topptur i stormen Sven. Svårare att kommaa ner än upp - så mycket snö:

Och i lördags:

Sen dumpade det 30cm till till söndagen...

Lite snö?
Haha, men va fan...

Väst Norge ser bra ut i år alltså.
Ingen som har några liknande bilder från alperna man kan peppa till? ;)

Lite snö?
Fortsätter att vräka ner i Myrkdalen. Iofs ibland som regn men lika ofta som snö. Splitboard topptur idag. 60 cm utlovas över 500 m fredag kväll o natt.

Tillbaka
Topp