Loaded Dervish behöver råd

R0bert

Ny medlem
Hej !
Funderar nu på att sälja min Slipstream The Platypus och köpa en loaded dervish istället ? Vill ha mer känsla i bräda vilket jag tror jag kommer få om jag köper dervishen ... Testa en kompis dervish och det var verkligen som att surfa på vatten.. ialf enligt mig . Ge mig råd / har ni något bra att säga om dervishen ?
tack på förhand!

Vad för råd vill du ha av oss när du testat den själv?

Vad har du för truckar på platypusen och vad är det du inte gillar med den? :)

Jag kör själv på en Dervish sedan förra sommaren och jag älskar den! Om du vill ha en bräda att göra lite små "tricks" och dansa lite så är den fett go! Och framförallt så är den underbar att bara åka runt med! Men snöa inte in dig på Dervish bara för att det är en Dervish, om du fattar?
Men jag skulle starkt rekommendera den!

Det fanns 3 st olika platypus att köpa tror en kosta 1000 en kostade 1500 o den 3:e kostade 2100 :) och jag köpte den för 1500 och därför tror jag att det kommer bli en enorm skillnad du jag köper dervishen :D

Aa okej låter ju underbart ! Precis vad jag vill göra :D

kollar man på årets modeller så är det 2st modeller, en för 1900 och en för 2100.

Om du nu köpte din för 1500 så har du garanterat skittruckar och däck. Ta och lägg upp en bild vetja!

Vad ska du göra med den brädan sen då?

Visst en dervish skulle säkert bli perfekt men om du ursäktar så verkar du ju knappt veta varför den kändes skönare och vad du gillade bättre med den.

Va det att själva brädan flexade skönare, att truckarna svängde bättre/mjukare osv?

allt med brädan var bättre både glidet och svängarna :) kändes som "pumpet" i brädan var assbra då man puttar :)
har ialf bestämt mig det blir en dervish :)!

OBorg sa:
Det är bra R0bert! Gör det du tycker känns bäst istället för att lyssna på Linder! :)
Ursäkta, jag har själv en dervish som genomled några hundra mil förra sommaren så jag vet nog vad det handlar om.
Samt att polaren har platypusen (fast med paris truckar och vettiga hjul, alltså dyra kitet)

Frågan är om han vet vad det handlar om? Dock kan han ju köpa en dervish då den garanterat är bättre flex i den. Resten sitter ju i truckar och hjul vilket han får med om han nu inte köper lösa delar, men då tror jag inte han frågar här.

Förövrigt, hänger ni något på www.longboard.nu så skulle dom idiotförklarat trådskaparen med en gång då det är ett dervish hat där om något ;)

Jag gillar dock min bräda men skulle idag valt något annat.

Senast ändrad:
linder sa:
OBorg sa:
Det är bra R0bert! Gör det du tycker känns bäst istället för att lyssna på Linder! :)
Ursäkta, jag har själv en dervish som genomled några hundra mil förra sommaren så jag vet nog vad det handlar om.
Samt att polaren har platypusen (fast med paris truckar och vettiga hjul, alltså dyra kitet)

Frågan är om han vet vad det handlar om? Dock kan han ju köpa en dervish då den garanterat är bättre flex i den. Resten sitter ju i truckar och hjul vilket han får med om han nu inte köper lösa delar, men då tror jag inte han frågar här.

Förövrigt, hänger ni något på www.longboard.nu så skulle dom idiotförklarat trådskaparen med en gång då det är ett dervish hat där om något ;)

Jag gillar dock min bräda men skulle idag valt något annat.
Det var inte ansett som kritik, mer som ett skämt men visst!

Sen kan jag dock hålla med om att truckar och hjul kan göra sjukt stor skillnad.

OBorg sa:
Det var inte ansett som kritik, mer som ett skämt men visst!

Sen kan jag dock hålla med om att truckar och hjul kan göra sjukt stor skillnad.
Ja men då så :D

Dock är platypusen rätt hård så ett byte kan ju gynna rätt mycket och då kan man ju lika gärna köra på en dervish tills man kommer på andra tankar :)

tänkte kolla om någon vet vilken bästa sidan är om man ska köpa en loaded dervish .. Eller om någon rekommenderar någon speciell sida ?

www.lifeonaboard.se <- Är generaldistrubutör (om de nu är så det heter) för loaded i sverige

Sen finns ju hollywood, kahalani, boardlife, evolverstore.se tex men dessa får ju brädorna från lifeonaboard så ska du köpa på nätet och inte i butik så spelar det ingen roll vart du beställer ifrån egentligen :)

tack blir nog lifeonaboard.se :)! ska beställa ikv , frågan är bara om jag ska ha flex1 eller flex2 då jag väger 70 kg ..
Undrar också vilka truckar ni föredrar , paris eller randal? :)

Här har du en tråd om flex val -> http://www.longboard.nu/longboard_phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=10262

quotar mitt svar från den tråden
linder sa:
Jag väger 65 och en tjejpolare 60, vi har F1 medans en annan polare som väger 75 har F2, allt handlar om vad man själv tycker är skönt.
Likaså här har du en tråd angående randal / paris -> http://www.longboard.nu/longboard_phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=9993

Jag tycker personligen paris då dom är snyggare samt gnisslar inte (mina paristruckar med randalbussningar gör det iofs men det är ju bussningarna ;D) men som du säkert kan läsa dig till så går det lösa gnisslet som randaltruckarna brukar få rätt lätt.

Vilka hjul tänkte du välja? :)

Senast ändrad:
finns en anledning till att man säger "Prandals" = de är nästan likadana... den enda riktiga åkskillnaden är bushingsen man får med från början. De flesta som jag har sett, inkl. mig själv, tycker att Paris har skönare. Tyvärr linder, det är inte bushingsen som gnisslar, det är pivot cupen, men jo det går att lösa lätt om man stör sig på det :)

Jo det vet jag ju Foxxi, men jag skrev "(mina paristruckar med randalbussningar gör det iofs men det är ju bussningarna ;D)" och det började gnissla efter bussningsbytet ;)

Men orginal randals är det ju främst pivotcupen :)

Senast ändrad:
linder sa:
Här har du en tråd om flex val -> http://www.longboard.nu/longboard_phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=10262

quotar mitt svar från den tråden
linder sa:
Jag väger 65 och en tjejpolare 60, vi har F1 medans en annan polare som väger 75 har F2, allt handlar om vad man själv tycker är skönt.
Likaså här har du en tråd angående randal / paris -> http://www.longboard.nu/longboard_phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=9993

Jag tycker personligen paris då dom är snyggare samt gnisslar inte (mina paristruckar med randalbussningar gör det iofs men det är ju bussningarna ;D) men som du säkert kan läsa dig till så går det lösa gnisslet som randaltruckarna brukar få rätt lätt.

Vilka hjul tänkte du välja? :)
Väljer paris truckarna då black/black :)! hade tänkt att välja orangatang 75mm Durian 83a :)!

ringde killen på kahalani och han rekommenderade nästan den nya Fibretec 1030 - S-Flex 2011 mer än loaded .. blev osäker nu på vilken jag ska ta , vad tror ni?:)

ringde du NU? xD klockan är ju kvart över 9... Har provat båda, har iofs bara provat den styva s-flexen, men den va väl mysig... sa han varför? Killarna på kahalani är snela hestar :) va de putte du prata me?

hållbarare - ingen aning. Min nose och tail på dervishen har stått ut med mkt, men märker typ ingen skillnad x) har ingen aning om hur fibretecen är på det... sen att den är skön.. ja venne riktigt.. båda är sköna (?) ta den du tkr är snyggast?

vill du ha något som inte är lika mainstream så är ju landyachz prisvärdare och det är av denna anledning loaded är lite "hatat" på longboard.nu :D

kolla in www.landyachtz.se , dom säljs med bear truckar och abec 11 hjul vilket är bra grejor

hållbarhet så kan man inte klaga på dervishen, jag har misshandlat min ordentligt... typ idag provade man att flippa den lite när man stod still, vet inte hur många gånger den gick i backen då... :P

edit: några små skillnader mellan brädorna (dervish/s-flex) som jag ser när jag kollar ren info är...
konkav: 7mm/10mm
längd: 105cm/103cm
bredd: 21,5cm/24,5cm
camber: 20mm/1.5mm
vikt: 1.6kg/1.44kg

Jag har själv kollat in LANDYACHTZ Drop Carve Bamboo (typ samma som s-flexen i måtten fast högre camber samt w-concave och hela 2kg) och även Drop Speed (2.4kg) då den har ännu mer konkav (15mm) och förmodligen är den även hårdare vilket jag föredrar.

edit2: la till vikten efter att jag såg foxxis inlägg :)
edit3: dock bär ju inte jag min bräda så vikten spelar inte så stor roll (A)

Senast ändrad:
Tan tien är så otroligt mycket skönare, går mycket bättre att ''trixa'' med.

Många tycker att den känns mer som en skateboard, men dom har HELT fel. Däremot den här: http://tinyurl.com/6bk44sy

Känns mycket som en skateboard, har vänner som kör på den och dom säger att den inte är bra att åka ner för backar med. Mer som en skateboard med konstig form..

Hoppas du köper en Tan Tien bara... Flex 2

IsakHemmingsson sa:

Många tycker att den känns mer som en skateboard, men dom har HELT fel. Däremot den här: http://tinyurl.com/6bk44sy

Känns mycket som en skateboard, har vänner som kör på den och dom säger att den inte är bra att åka ner för backar med. Mer som en skateboard med konstig form..

Som du säger så är Tan Tien helt klart bättre om man ska hålla på med shuvits, manuals, bigspins osv.
Men jag ser absolut ingen anledning att välja Tan Tien före Dervishen om man endast ska hålla på med crusing i och med att Dervishens flex är så otroligt mycket skönare.
Sedan går det ju såklart också trixa med Dervishen ifall man vill ^^

Gavva sa:
IsakHemmingsson sa:

Som du säger så är Tan Tien helt klart bättre om man ska hålla på med shuvits, manuals, bigspins osv.
Men jag ser absolut ingen anledning att välja Tan Tien före Dervishen om man endast ska hålla på med crusing i och med att Dervishens flex är så otroligt mycket skönare.
1. Har kört på både Dervishen och Tan Tien (har en tan tien). Och jag personligen tycker att Tan Tien är mycket skönare att ''cruisa'' med om du vill kalla det så.

2. Flexen på Dervishen är ingen skillnad på jämfört med Tan Tien, eftersom dom är gjord av precis samma material (bambu, epoxi, och glasfiber).

3. Köp Tan Tien oavsett..;) hehe

IsakHemmingsson sa:
Gavva sa:
IsakHemmingsson sa:
Tan tien är så otroligt mycket skönare, går mycket bättre att \'\'trixa\'\' med.

1. Har kört på både Dervishen och Tan Tien (har en tan tien). Och jag personligen tycker att Tan Tien är mycket skönare att \'\'cruisa\'\' med om du vill kalla det så.

2. Flexen på Dervishen är ingen skillnad på jämfört med Tan Tien, eftersom dom är gjord av precis samma material (bambu, epoxi, och glasfiber).

Att säga att det inte är någon skillnad på flex är ju en direkt lögn. Dervishens flex är mycket mer trampolinaktigt eller vad man då vill kalla det, medans flexet på en Tan Tien är mer stumt. Den flexar men gungar inte så mycket med andra ord. Har själv en Tan Tien sen i fjol, och även en ny Bhangra som även den har ett relativt \"stumt\" flex, även om den så klart flexar en del då man trycker till eller landar på den.

Som med allt annat i världen så är det hela en fråga om tycke och smak. Jag själv föredrar det lite stummare flexet i en Tan Tien/Bhangra el. liknande, samt att jag saknar konkaven, medans Nisse kanske föredrar Dervishen av just de anledningarna.

IsakHemmingsson sa:
Gavva sa:
IsakHemmingsson sa:

1. Har kört på både Dervishen och Tan Tien (har en tan tien). Och jag personligen tycker att Tan Tien är mycket skönare att ''cruisa'' med om du vill kalla det så.

1. Idioti... Dervishen har längre hjulbas vilket gör att det finns mer att svikta på, en flex 2 tan tien motsvarar flex 1 dervish och en flex 3 tan tien är inte lika mjuk som en flex 2 dervish ... så att säga att flexen är lika är bara dumt.

2. Trådskaparen har redan en platypus som är slipstreams motsvarighet till tan tien och han ville ha en skönare surfkänsla och det skillnaden får du inte med en ungefär likadan bräda

3. Tan Tien'en är för kort för allt som heter dance, samt shuvits kan jag göra på både min dervish och polarens vanguard samt polaren som har vanguarden kan manuala bättre än polaren som har tan tien ... end of story, det går att lära sig oavsett vilken bräda han har, bara att han måste ge sig fan på det.

4. Köp dervishen eller s-flexen! Mer allround och större skillnad mot din nuvarande om man jämför mot vad en tan tien blir.

edit: tan tien'en är 6cm kortare, har en hjulbas som är 9cm kortaren och är 0,5cm tjockare än dervishen. Samt att den har 3mm högre konkav och 2mm lägre camber... men ändå väger båda 1.6kg även om nu tan tienen har längre nos/tail ... alltså är inte mixen med "precis samma material (bambu, epoxi, och glasfiber)" samma. Därför stämmer inte heller ditt påstående "Flexen på Dervishen är ingen skillnad på jämfört med Tan Tien" ...
www.longboardshop.de om du vill läsa mer specs :P

Senast ändrad:
köpte en loaded dervish paris 180mm black/black och orangatang durian 75mm 80A (orange) :)!! kommer om några dagar :)

linder sa:
IsakHemmingsson sa:
Gavva sa:

Haha, inte för att bortförklara nu men, 1. Jag sa personligen..

1. Idioti... Dervishen har längre hjulbas vilket gör att det finns mer att svikta på, en flex 2 tan tien motsvarar flex 1 dervish och en flex 3 tan tien är inte lika mjuk som en flex 2 dervish ... så att säga att flexen är lika är bara dumt.

2. Trådskaparen har redan en platypus som är slipstreams motsvarighet till tan tien och han ville ha en skönare surfkänsla och det skillnaden får du inte med en ungefär likadan bräda

3. Tan Tien'en är för kort för allt som heter dance, samt shuvits kan jag göra på både min dervish och polarens vanguard samt polaren som har vanguarden kan manuala bättre än polaren som har tan tien ... end of story, det går att lära sig oavsett vilken bräda han har, bara att han måste ge sig fan på det.

4. Köp dervishen eller s-flexen! Mer allround och större skillnad mot din nuvarande om man jämför mot vad en tan tien blir.

edit: tan tien'en är 6cm kortare, har en hjulbas som är 9cm kortaren och är 0,5cm tjockare än dervishen. Samt att den har 3mm högre konkav och 2mm lägre camber... men ändå väger båda 1.6kg även om nu tan tienen har längre nos/tail ... alltså är inte mixen med "precis samma material (bambu, epoxi, och glasfiber)" samma. Därför stämmer inte heller ditt påstående "Flexen på Dervishen är ingen skillnad på jämfört med Tan Tien" ...
www.longboardshop.de om du vill läsa mer specs :P

Tillbaka
Topp