Longboard hårt/löst skruvade truckar

Anton-92

Medlem
Hej!

Förra veckan åkte jag ner för en backe, som inte var allt för brant, men den va lång som attan och inte förens jag visste ordet av hade jag för hög fart för att stanna med "foten lätt pressad mot marken". Longboarden började vobbla och gjorde sedan en "body slide" utan bräda och gled X antal meter och har nu skrapsår på de flesta ställen.

Jag tänkte på hur hårt/löst man ska ha truckarna och vid vilka tillfällen? Tex. när jag åker snabbt ner för en backe, för att inte vobbla för lätt ska man skruva åt truckarna. Rätta mig om jag har fel ;)

Skulle uppskatta några exempel på några tillfällen då man ska ha hårt eller lösa truckar. Skulle även vara bra om någon har något knep för att se att de är rätt åt/lös- skruvade.

Vet att det är mest personligt vad man tycker är skönast men skriv gärna vad ni tycker och varför ;)

Tack på förhand!

Omöjligt att säga men som nybörjare får man lätt speedwobbles även när det inte går så fort. Känner man att det händer är det bara att slappna av så brukar det gå bra. Men för att hjälpa till kan du skruva åt truckarna när du vet att du ska åka fort, för att minska risken för wobble.

branta backar = hårda truckar
cruisa = lösa truckar
men det är bäst om man lär sig åka med lösa truckar i branta backar så slipper man hålla på att skruva hela tiden :)

ok ok :) verkar som det är träning som gäller. De suger dock att så länge man kör rakt så går de bra, sen ser man att de svänger, och du vobblar man :S

Tillbaka
Topp