longboard, hitta rätta brädan.

eriklundqvist

Ny medlem
Tjena, ska köpa en longboard. jag har bestämt vilken bräda jag ska ha, men bara innan jag beställer den vill jag vara så säker som man kan bli . Jag väger 57 kg och är 1,67 m lång om det kan hjälpa. jag vill ha brädan för att endast cruisa med,vill ha så mycket svikt som möjligt. Har iallafall bestämmt mig för denna: http://longboard.eu/hard/index.xml?dept=prodinfo&prodid=10024 Tror ni det finns bättre brädor för mig istället för den?
(max 2000kr)

vill bara kolla om någon har en sån här bräda som kan säga gott samt ont om den.
Också vilken hemsida är det bäst att beställa den ifrån? funkar longboard.se? eller finns det andra hemsidor som har samma bräda fast billigare (inom sverige)?
Pålitliga hemsidor, helst som andra har testat.

(har kollat på andra longboard-trådar men inte hittat det jag söker)

Senast ändrad:
longboard.se är ett bra ställe! vad det gäller brädan så är det en rolig liten sak, men det är väl det som är dens nackdel med dvs den är ganska kort, jag tkr att det är goare med en lite löngrebräda, men ska du inte åka så mkt farliga backar blir denna nog mkt bra, passar nog bra att köra lite slalom med!

Vart hade du tänkt åka runt med brädan? mycket runt i stan? eller mycket landsväg?
om du ska ha den och köra med inne i stan eller på mer befolkade gator är denna bräda ett perfekt val då det går väldigt enkelt och smidigt att svänga med brädan.

Kommer du däremot åka mycket landsväg med den så skulle jag inte rekomendera jus den här brädan då den har hyffsat små däck och kan lätt bli ostadig i höga farter.

Carl_Joel sa:
longboard.se är ett bra ställe! vad det gäller brädan så är det en rolig liten sak, men det är väl det som är dens nackdel med dvs den är ganska kort, jag tkr att det är goare med en lite löngrebräda, men ska du inte åka så mkt farliga backar blir denna nog mkt bra, passar nog bra att köra lite slalom med!
låter bra blir mer och mer övertygad:)

Mackke sa:
Vart hade du tänkt åka runt med brädan? mycket runt i stan? eller mycket landsväg?
om du ska ha den och köra med inne i stan eller på mer befolkade gator är denna bräda ett perfekt val då det går väldigt enkelt och smidigt att svänga med brädan.

Kommer du däremot åka mycket landsväg med den så skulle jag inte rekomendera jus den här brädan då den har hyffsat små däck och kan lätt bli ostadig i höga farter.
ska väl åka något mittemellan.... men jag kommer nog inte köra allför fort.

okey då passar brädan mycket bra!

En längre bräda går som på räls den här är mer rolig och smidig!

självklart så kan en längre bräda vara någorlunda smidig den också men inte alls lika som en kortare.

tänkte beställa brädan idag och då kommer den här texten upp:

We strongly recommend you to add spacers.
A spacer (a short pipe) is mounted between the bearings inside the wheel hub and makes it possible to tighten the lock bolt on the truck axle. By this the wheel do not move sideways on the axle. This makes the board more stable and less nervous especially when going straight. The bearings are less worn since they are kept perfectly tight and straight. This also saves the wheel hub.
In short: increased safety, a more precise board and less wear.

Add the spacers by clicking "buy" below or click "Continue to shop" to return to the shop. If you buy a complete and add spacers, we put them in and tighten the axle bolts.

Vad tror ni? ska man beställa sånna här spacers som dom rekomenderar så mycket. Någon som har någon erfarenhet av det här? Dom kostar inte så mycket så på det sättet är det inget problem

Klart du ska ha det! Alla inlines har det och trodde alla brädor hade med. Är som att jämföra parkåkning med/utan twintip eller puderåkning med/utan fatskis

eriklundqvist sa:
så man borde ha spacers? vad blir skillnaden?
precis som dom skriver...stabilare och så håller dom längre.

kullagrena kommer sitta bättre och så kommer du slippa byta på mkt längre så jag tycker du borde köpa, kostar ju typ 30kr så lätt värt det

Senast ändrad:
superunknown sa:
eriklundqvist sa:
precis som dom skriver...stabilare och så håller dom längre.

kullagrena kommer sitta bättre och så kommer du slippa byta på mkt längre så jag tycker du borde köpa, kostar ju typ 30kr så lätt värt det
kostar 70 kr, men det är inget problem... Tänkte bara att det verkar som om "spacers" är mer till för att åka fort, och för mig som bara ska glida så kanske det bara blir sämre.

eriklundqvist sa:
spacern sitter mellan dina båda kullager i hjulet, de gör att du kommer kunna skruva åt muttern på trucken mkt hårdare utan att kullagrena rullar mindre : )
det blir säkrare och bättre rull!

har nu kollat på 2 st brädor en fibreflex 38 och en sector 9 dreamweave (länkar sen) vilken tycker ni jag ska välja? Har kollat lite på lonboard.eu dom tyckar man ska byta hjul osv har ni gjort det på era brädor? och hur har det funkat?

longboard.se har slut på fibreflex 38, så jag tänkte om jag ska köpa den brädan så funderar jag att beställa på daddiesboardshop.com (stavning?) är det en bra hemsida eler inte? någon som har någon erfarenhet? torskar man på tull eller inte isånnafall hur mycket kan man åka på? tacksam för svar

kanske blir lite mycket nu men jag är desperat efter hjälp:S

på daddiesboardshop.com får man beställa vilka hjul och truckar man vill ha och det här är alternativen:

truckar:
randal R II 150 mm(olika färger)
randal R II 180 mm
Paris 150 eller 180 mm. (olika färger)
landychats grizzly 184mm (8 mm axel)

hjul:
danos 70mm 78a (olika färger)
abec 11 retro zig zags 70 mm
abec 11 retro zig zags 70 mm red 78a (rekomenderas)
abec 11 70 mm flash backs
abec 11 70 mm grippins
krypto route70s, 70 mm
sector 9 nineballs 70mm eller 65 mm
abec 11 gumballs 76 mm

sen står det bearings (vafan är det)

Orkar inte skriva alla alternativ men om du går in här så ser du exakt alla alternativen: https://www.daddiesboardshop.com/index. ... ProdID=287
annars kan ni tipsa om vad man borde ha för några bearings eller om man ens ska ha det:P

sen står det om man vill ha spacers eller inte och det vill jag ha=)

tips för vilka hjul, truckar och bearings jag ska ha?

eriklundqvist: randal truckar ska vara bäst, det säger alla jag snackat med. vilken storlek du vill ha beror väll på hur du ska åka.

abec 11 ska göra bra hjul.

bearings betyder kullager så ja, det måste du ha. hur bra bestämmer du själv

Randal och Paris truckarna är väldigt lika, riktigt bra båda två... Landyachtz grizzlys är kanon truckar, bra till det mesta... men dom är lite dyrare också...

Sen kan du beställa till Sverige från daddies har jag för mig... du får bara klicka på internationall shipping... MEN du får tänka på att frakten bli ganska ordentlig + att det är tullen kommer lägga på svensk skatt och tull avgift, brukar bli ca 30% extra...

kullager är ju en klar fördel att ha.. kan bli svårt annars... Abec11 biltin abec 7 lagren är bra. + att du slipper köpa spacers, vilket är klart bekvämt!

När det gäller hjul, så se till att inte ta för stora så du får wheelbite när du svänger hårt.
70mm fungerar oftast!.

superunknown sa:
eriklundqvist: randal truckar ska vara bäst, det säger alla jag snackat med. vilken storlek du vill ha beror väll på hur du ska åka.

abec 11 ska göra bra hjul.

bearings betyder kullager så ja, det måste du ha. hur bra bestämmer du själv
bäst? det kan ju verkligen diskuteras.. riktigt tråkig truck om man jämför med t ex. holeys. elr dyl.

beöver ingen mer hjälp nu, om ni undrar så vart det en fibreflex 44 med randal 180 truckar med big zig 75mm 78a hjul, riktig nöjd med köpet:)

Tillbaka
Topp