LONGBOARD- Ska beställa en dervish. HAR FRÅGOR

Vibe

Ny medlem
Tje freeriders!
Jag och två kompisar ska beställa varin longboard från: Thelongboardstore.com

Frågor om sidan!
1. Någon som vet något om sidan?
2. Min kompis beställde därifrån fasst till USA så hämtade han den när han var där på semester, men hur lång leveranstid har internet butiker från USA? Alltså till sverige
3. Hur brukar det vara med tull och moms och det?

Frågor om Loaded Dervish (ska beställa den)
1. Hade tänkt att ta en dervish med Orangutang 4 president hjul. Lila. Är det stor skillnad mellan 70mm och 75mm?
Vad ska man ha om man liksom vill slajda men även typ glida runt på och typ köra marktricks som shove it osv?
2. Hade tänkt att ha svarta paris truckar MEN: Är det stor skillnad på Paris och Randal truckar? Och vad spelar måtten för roll? Ex: 180mm x 8mm och 150mm x8 mm? Vill helst ha svarta men det finns inte paris truckar med 180mm x 8mm, bara 150mm x 8mm

Vill ha brädan som en allround bräda som sagt, vill kunna slajda men även "ha kul" med den. t.ex cruisea lite med och köra lätta "tricks". Vad tipsar ni om då? Låter jag jag hade tänkt bra?
Ska ha abec 7 kullager, eller?

peace

Tjena!

Sidan vet jag inget om tyvärr.

Dervishen är en bra bräda men om du ska slida och köra marktricks skulle jag rekommendera loaded tan tien istället då den är till för just det där. Dervishen är lite mera av en downhill bräda och inte lika mycket lek bräda men den funkar också bra att slida med. Om paris och randal truckar vet jag inte så mycket, tror de är ganska lika. Om du ska slida skulle jag inte rekommendera 4president hjulen, istället skulle jag rekommendera durian till dervish och stimulus till tan tien. och sen storlek på truckar så är det 180mm som gäller.

Hoppas det hjälper lite.

Glömde säga, om du undrar över saker om longboard gå då in på www.longboard.nu och ställ frågor.

Tackar det hjälpte en hel del! ;)

Min kompis som beställde från sidan köpte en tain tien och den verkar rätt skön, men jag ska inte slajda så mycket och inte sp mycket marktricks, vill ha den till de men mest att köra backar :)

tack för hjälpen!

btw, 170 eller 175 hjul?

Menade 70 eller 75*

men såg nu att durain var 75 så ;)

Senast ändrad:
Aldrig hört talas om sidan, men min kompis åkte på tullavgift när han beställde sin bräda från USA. Dock händer det inte alltid att man gör det.

Riktigt bra allround hjul som även funkar till sliding är dom lila durian (75mm 83a) 4President hjulen är inte rundade och därför tar det ett tag att slidea in dom om man vill slidea. Dervishen är generellt sett bra till det mesta, jag kör dock på tan tien.

MM måttet på truckarna påverkar hur fort du kan svänga och hur stabil brädan kommer vara. Ju bredare truckarna är desto stabilare men längre svängradie. Till dervishen är det 180mm truckar som gäller.

Refyn sa:
Aldrig hört talas om sidan, men min kompis åkte på tullavgift när han beställde sin bräda från USA. Dock händer det inte alltid att man gör det.

Riktigt bra allround hjul som även funkar till sliding är dom lila durian (75mm 83a) 4President hjulen är inte rundade och därför tar det ett tag att slidea in dom om man vill slidea. Dervishen är generellt sett bra till det mesta, jag kör dock på tan tien.

MM måttet på truckarna påverkar hur fort du kan svänga och hur stabil brädan kommer vara. Ju bredare truckarna är desto stabilare men längre svängradie. Till dervishen är det 180mm truckar som gäller.
Tack tack det hjälpte mig ännumera!

Blir en derish med: Durain hjul. Abec 7 kullager (?) Randal 180mm truckar (är randal bra? finns inte paris 180mm på den sidan då dom e slut) på randal står det t.ex 50 degrees (alltså grader) Vad menas med det`det står inte på paris truckar

Downhill? Dervish? Nää. Vad betyder mest köra backar? Typ glida i moderat lutning eller bomba branta backar? En bräda utan flex funkar till allt, en bräda med flex är väl skönare att glida på men är inte i närheten av lika allround som en bräda utan eller med väldigt lite flex. Alla hjul går att slidea med och otangs är dyra. Lite som med loaded, rätt mycket dyrare än likvärdiga prylar p.g.a märket.

4Pres är ju 70mm med raka kanter, In heat är samma som 4pres fast 75mm

Likaså durian 75mm -> stimulus 70mm fast med runda kanter för att lättare kunna slidea.

Du ska ha 180mm på dervishen.

Samt har du räknat något på vad det kommer kosta med frakt/tull/moms? Brukar oftast vara lika billigt från tex tyskland :P

linder sa:

Likaså durian 75mm -> stimulus 70mm fast med runda kanter för att lättare kunna slidea.

Samt har du räknat något på vad det kommer kosta med frakt/tull/moms? Brukar oftast vara lika billigt från tex tyskland :P
då blir det alltså randal truckar?
2200 får jag betala (frakt inräknat) eftersom vi är 3 st som delar på frakten (blir lite billigare mäven fasst det blir mer frakt med fler brädor) om vi åker på tull så delar vi på den också och det kommer nog svida men momsen tror jag är inräknad

ViBe sa:
linder sa:

då blir det alltså randal truckar?
2200 får jag betala (frakt inräknat) eftersom vi är 3 st som delar på frakten (blir lite billigare mäven fasst det blir mer frakt med fler brädor) om vi åker på tull så delar vi på den också och det kommer nog svida men momsen tror jag är inräknad
2200 * 1.277 = 2810kr med tull/moms

alltså typ samma pris som i tyskland men slipper ni tullen så är det ju kung

edit: för att göra uträkningen lite tydligare, tullen är på 2,7% och momsen på 25% alltså multiplicerar man med 1.277

Senast ändrad:
men är momsen inte inräknad då? Min kompis beställde golf grejer från USA och då var den inräknad

Förövrigt, beställ från europa då du antagligen inte lär tjäna så jäkla mycket på att beställa från staterna.

skulle aldrig i mitt liv tro att en amerikansk sida skulle lägga på svensk moms ;)

Det görs hos tullverket om den kommer in där, annars så slipper ni det :P

Jag tänkte låna tråden lite eftersom det handlar om ungefär samma sak. Jag tänkte också beställa från USA men är osäker på vilken sida man kan lita på? Är det någon som har ett tips på någon hemsida från staterna som ni själv har beställt ifrån?

Har bestämt mig att beställa från longboardshop.de istället. blir billigare där eftersom det inte blir tull och moms, samt fri frakt!

så axel, du borde kolla den sidan.

blev tipsad från longboard.nu

Nu tar vi det lugnt. Vilken tratt var det som sa att dervishen var en downhillbräda och inte en trickbräda? Yeeeeaaahh... Anyway! Abec 5 eller 7 spelar ingen roll, men köp inte abec 9 :) kör på 70mm hjul, och kör på orangea 4prez. Lär dig slajda på såna. Jag har beställt 2 ggr från daddiesboardshop, dock båda gångerna te min bror i usa, men dä funka skitbra! :)

ViBe sa:
Har bestämt mig att beställa från longboardshop.de istället. blir billigare där eftersom det inte blir tull och moms, samt fri frakt!

så axel, du borde kolla den sidan.

blev tipsad från longboard.nu
Läste du dig till det eller va det någon ny tråd där jag missade? :D

Blir ungefär samma pris från usa -> tyskland (har räknat på det allt för många ggr)
Men från tyskland så får man dom på typ en vecka, kusinen beställde från longboardshop.de så det är en bra sida!

Härligt dock att få välja exakt vilka saker man vill ha!

Om du inte visste så är det 25mm skruvar du skall ha till dervishen :)

Foxxi sa:
kör på 70mm hjul, och kör på orangea 4prez. Lär dig slajda på såna.
Varför 4prez före stims? Samt 70mm före 75mm? :)

Senast ändrad:
4prez före stims, för att man får en jämnare slajd, och får mer kontroll över slajden. Man kan styra lättare när man vill att hjulen ska greppa => dra tillbaka brädan helt, eller bara ta kurvor bättre :) 70mm > 75mm är för att det gör små skillnader i acceleration och annat som gör det lättare/roligare att freeridea

EDIT: har bytt namn nu linder, så du vet :D //old Foxxi

Senast ändrad:
4 president eller durain jul? ;)

4 presidents är 70mm och durain är 75mm. Och passar abec 7 kullager till dom? ska beställa på longboardshop.se

Har bestämt mig för: Paris 180mm truckar. Orangatuang durain 75mm hjul (lila). Abec 7 8mm kullager och en derivsh bräda :P

det blev durain ändå, tycker dom verkar sköna

ViBe sa:
Har bestämt mig för: Paris 180mm truckar. Orangatuang durain 75mm hjul (lila). Abec 7 8mm kullager och en derivsh bräda :P

det blev durain ändå, tycker dom verkar sköna
förstår inte varför du svänger mellan durians och 4prez bara?

In heat är ju samma som 4prez fast 5mm större likadant åt andra hållet med durians :S

Men det låter som en kickass kombo men vad kostar kullagrena? ABEC är inte hur bra det rullar så ABEC 3 lagrena för 9€ fungerar lika bra, det du vill ha är antingen snor billigt lager eller ett med plåtsköldar :)

vet att du har bestämt dig, men om du ändå ska ha otangs freeridehjul rekommenderar jag stimulus framför durians :) i stort sett samma hjul, men 5mm mindre

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp