Longboard..

nomme

Medlem
Longboard..
Hallo!..

Jag funderar på att köpa en longboard och undrar om någon har några tips?
jag har aldrig ägt en skate eller nått, bara åkt omkring inne på stadium på en longboard å blev sugen på att skaffa en, så man har något att göra på den snöfria delen av året!
Jag undrar om de spelar någon större roll hur lång den är å vad de gör för skillnad hur mycke flex man har..? kan man bromsa med en såndär grejj? :P

Longboard..
enkelt svar nej. med dagens teknik kan man bygga en bräda som är 150 cm stenhård och en 70 cm´s bräda med flex. men oftast är längre brädor flexigare.

www.kahalani.se

om du köper en av deras brädor så får du välja hur mycket flex du vill ha.

om du ska ha o cruisa runt med så råder ja dig o köpa en flexig bräda, runt 100cm . och om du ska bomba, en hårdare variant, helst stenhård, smaksak.

ju kortare bräda du har ju smidigare är den. om du har en flexig bräda så kan du pumpa mer i kurver så du behåller farten.

blev ruggit hackit det där, men lycka till med letandet

Longboard..
hey maan!!

ja skulle tipsa om att du lagger ut ca 2400-2800kr pa en brada.. for detta pris far du ratt truckar, riktigt bra hjul, sjukt bra brada och kullager. om du koper ratt prylar kommer de bli roligare att aka och du kommer valja att ta med dig bradan pa stan heela tiden.

Langden: spelar en del roll. en brada 110cm+ ar enkel att balansera och gor langa mjuka svangar.
Om du valjer en brada 100cm- blir den riktigt rolig att aka med i stan, den vager mindre, kommer att ga fortare att accelerera. helt enkelt aningen smidigare.

Om du ska aka runt i stan mycket rekomenderar jag en brada pa ca 80-100cm. alla cruiserbrador i denna strl har oftast skont flex. flexet gor akandet lite mera spannande.
En brada som inte har flex ar oftast tyngre och aningen klumpigare an en brada med flex eftersom mer material gar att for att gora bradan styv.

bradval: Kahalani citycruiser 05 90cm ar en optimal stadsbrada tack vare den latta viktien, 2lager kolfiber for bra flex som haller formen i flera. och Svensktillverkad i Stockholm. Man far riktigt bra kvalite for vad den kostar. JAag onskar att den bradan var pa marknaden forra aret for nu ar ja pa nya zealand och vanta med att aka pa citycruisern till nasta ar.

Truckval: truckarna som galler pa marknaden ar i princip randal r2 150mm eller 180mm. bada tva funkar bra i stan och aven stabila nar du blir erfaren nog att aka fort utan att vobbla.

Hjulval: valj ett mjukare hjul. ca 78a i hardhet och 68-76mm i hojden.

Kullager: vanliga abec5 funkar bra.

Kahalani skickar fraktfritt i hela sverige om du bestaller pa deras hemsida over 1000kr.

Bromsteknik: Detta ar enkelt och kraver bara att du aker i ett par dagar pa din longboard for att fa upp balans i benen. bromsa gor du helt enkelt genom att lagga vikten pa framfoten, ta hela bakfoten (sulan) nar i backen forsiktigt och farten minskar.. nar du gor detta prova for i lag hastighet, kanske 5km/h. nar du kanner att balansen i kroppen gor de enkelt att ta ner foten prova da i 10km/h. sedan kommer du bli van och da borjar allt de roliga:). Du kan aven sakallad luftbromsa. om du aker i ca 35km/h och uppat och du vill sakta ner och sedan fotbromsa kan du enkelt bara stracka ut armarna och lata vinden sakta ner dig och sen ta ner foten.

hoppas de intre blev for krangligt och om du har mer fragor ar de bara att fraga pa.

hade bra/// snaken

Longboard..
Någon som har tid och lust att berätt för mig vad flex innebär på en longboard?

Longboard..
alltså flexen är helt enkelt hur "mjuk" brädan är =)
hur mycket brädan flexar när du står på den....
ska du åka downhill i 100km/h vill du ha en hårdare bräda, men vill du cruisa eller "dansa" på brädan är det både skönare och roligare med en mjukare ;)

Longboard..
lagis99 sa:
men om man inte väger mycket vad ska man ha för flex då:cool:
Varför bumpa en så gammal och meningslös tråd?

Väger man inte mycket så ska man fortfarande bestämma flex efter vad man personligen gillar, det kan vara jätte mjukt eller inget flex alls.

3år gammalt men lika bra att kommentera ändå ...
MC_BLINGELING sa:
Köp en stadiumbräda. Sen när du tyccker att du blivit bättre skaffa nya truckar så dt glider bättre. Det gjorde jag iaf.
Köpa en stadium bräda för att sen uppgradera är det sämsta köpet man kan göra. Bättre köpa något halvvettigt från början (så som slipstream) eller gå direkt på dom dyrare sakerna så som original, loaded osv.

Senast ändrad:
Longboard..
MonsterEnergy_99 sa:
Att köpa original ar ju det dummaste man kan göra!
nope... det dummaste man kan göra är att köpa en warp/cc/öb bräda

Jag gillar själv inte original men det finns iaf några som gör det, en annan dum sak man kan göra är att vräka ur sig en sådan kommentar som du nu gjorde utan motivering. :P

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp