Longboards

Longboards
Låter bra! Min Dervish kan kännas lite för mjuk ibland.

Någon som vet om DBS ABEC 7 är bra kullager?

Senast ändrad:
Longboards
Ersbo sa:
Låter bra! Min Dervish kan kännas lite för mjuk ibland.

Någon som vet om DBS ABEC 7 är bra kullager?
Banghra flex 2 känns som som dervish flex 1

Kör på truckarna och hjulen du har! Banghran rekommenderas med 70mm hjul så risers behövs inte.

edit: köper du bara däcket och skruvar på truckarna själv så ha tålamod, det är amerikanare som gjort brädan så hålbilden kan vara lite dum, men det går med våld ;D

Senast ändrad:
Longboards
Just nu har jag en Loaded Dervish (flex 2) med Randal R-11 truckar och Orangatang In Heat (75 mm, 80a).

Om jag köper Bhangran beställer jag även truckar och hjul. (Randal R-11 och gula Stimulus)

Longboards
Skillnaden på Randal och Paris är troligtvis minimal men jag kan fortfarande inte bestämma mig. Vilka tror ni passar bäst till en Bhangra i flex 2?

Jag kör på Randal nu och trivs med dem men är lite sugen på att testa Paris. Låter det som en bra idé att köpa Paris och om jag inte trivs med dem byta mot mina gamla Randals?

Även bushingsen är ju viktiga. Är de som följer med till Randal/Paris bra eller bör jag byta ut dem?

Longboards
hmm, jag har precis börjat testa lite olika bushings. Kör nu på hårdaste randalsen 97a till mina paris truckar :P

Körde hela förra sommaren på orginalparis bushings och vad jag vet så har dom nya randalsen bättre bushings (typ vita, förra hade genomskinliga röda)

Longboards
Mina Randals har gula, ganska hårda bushings som följde med när jag köpte truckarna. Jag har även provat de röda/genomskinliga och gillade faktiskt dem bättre eftersom de var mjukare och motståndet när man svänger blev jämnare (med mina gula bushings är det väldigt lite motstånd i början av lutningen för att sedan bli mycket mot slutet).

Longboards
isf är det ju bara köpa och prova :D

Ska köpa en sådan här när jag får löningen :)
oscthumb.php

Longboards
Genom att byta bushings får man vääldigt stor skillnad i åkkänslan :)
Körde med divine förut, bottom barrel och top cone, alla 86a.
Nu har jag Divine barrel som bottom (86a) och Khiro barrel som top (79a) suuper skönt flow i det ;) tror jag ska köpa Venom SHR downhill bushings och prova såna, ska va bra rebound i :D

Longboards
600-700 , finns på longboardshop.de, sickboards.nl, concretewave.de men sen är det ju frakt också (har inte koll i huvudet priserna man måste komma upp i för att få fraktfritt)

men det finns dubbel barrel, samt cones och standard med barrel+cone :)

Longboards
Foxxi sa:
khiro bushings kostar 49kr/2st (tillräckligt för en truck) på kahalani
bra pris!

Bushingkittet kostade visst 530*

och då ingår ju även pivotcupen så man sparar väl 200-250kr mot och köpa alla löst + att man får en låda. Men det gör man väl inte så det kanske är lika bra att köpa löst :D

Longboards
förhoppningsvis så har du redan en pivot cup... annars fungerar trucken inte särskilt bra :)
mmjaa, man gör väl hur man vill :) Säger inget negativt om lådan ;) men att man får både vita och lila khiros, 4st av varje dessutom... yah, skulle vilja se en cruiser som kör med lila khiros x)

Longboards
Foxxi sa:
förhoppningsvis så har du redan en pivot cup... annars fungerar trucken inte särskilt bra :)
mmjaa, man gör väl hur man vill :) Säger inget negativt om lådan ;) men att man får både vita och lila khiros, 4st av varje dessutom... yah, skulle vilja se en cruiser som kör med lila khiros x)
polaren har randals så han vill byta sina pivotcups då dom gnisslar trots smörjade :D

Sen är ju lila bara 1a hårdare än dom jag har nu :D samt att lila matchar ju mot min bräda

http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hpho...0129259897170_515287169_6549571_3612541_n.jpg (om du är nyfiken :D)

Longboards
linder: Paris stock bushings är 90a... lila är 95a, eller t.o.m 98a... Ska du dessutom köra double barrel, som det där bushing packet består av, kommer du få en VÄLDIGT tråkig bräda, no offence :) lek runt lite och prova olika bushings, gärna olika hårda uppe/nere :) Du bestämmer såklart själv vad du vill ha, men :P

Longboards
Lutar en bräda med Paris mindre när den svänger jämfört med en bräda med Randal? Tyckte det kändes så när jag provade en kompis Tan Tien, det kan dock vara en inbillning eller bero på brädan att det var en annan bräda (jag har en Dervish med Randal).

Longboards
Ersbo sa:
Lutar en bräda med Paris mindre när den svänger jämfört med en bräda med Randal? Tyckte det kändes så när jag provade en kompis Tan Tien, det kan dock vara en inbillning eller bero på brädan att det var en annan bräda (jag har en Dervish med Randal).
Hur va bussnignarna? likaså tan tien'en har ju större konkav

Longboards
linder sa:
Ersbo sa:
Hur va bussnignarna? likaså tan tien'en har ju större konkav
kanske var andra bushings, som linder sa. Dessutom har den kortare hjulbas, och ni kan ha skruvat åt kingpinen olika hårt. Folk förstår inte att man ska ha LÖSA kingpins. Tycker man att det svänger för mycket/är för ostabilt skaffar man andra bushings! Här är min truck:
imag0087mx.jpg

Longboards
Begagnad marknaden för longboards är precis som vilket annat som helst...

Man får vad man betalar för.

För att göra fynd måste man 1. ha tur och eller 2. ha kunskapen.

Det finns sjyst folk samt de som försöker lura dig

Senast ändrad:
Longboards
Finns det någon anledning att byta från Randal som jag trivs med till Paris om jag köper en Loaded Bhangra?

Longboards
Longboards
Så du byter ut en bräda som är 100 % skit mot en som är cirkus 50 % skit? Bra tänkt. Madrid funkarväl, men kahalani m.fl. är bättre, skönare och är en bättre statussymbol ;)

Longboards
Någon som vet om LongboardLarry är ett bra märke? Håller det i såna fall lika hög klass som Loaded?

Longboards
Kör själv på en Loaded Pintail, skönaste brädan jag kört på helt underbar. Inte massa olika skickt med olika träslag
utan ett rent bambuskickt rakt igenom, och såklart orangatang weels. Köp en utav Loadeds modeller, du kommer inte bli annat än helnöjd!

Longboards
1. Loadeds brädor är lager med glasfiber och bambu
2. Det finns andra bra märken
3. LBL är bra :) har en kompis som kör på det :D

Longboards
Foxxi sa:
Kør sj just nu på en Loaded Tan Tien Flex tre med Randall II truckar och orangutang hjul (86a?) och har lite lust på en Loaded Chevich men har inte lust att lægga 3k før en bræda till. Kan du næmna några brædor med liknande kænsla och form som Chevich, men med en rimligare prislapp?

Longboards
PNyberg sa:
Foxxi sa:
Kør sj just nu på en Loaded Tan Tien Flex tre med Randall II truckar och orangutang hjul (86a?) och har lite lust på en Loaded Chevich men har inte lust att lægga 3k før en bræda till. Kan du næmna några brædor med liknande kænsla och form som Chevich, men med en rimligare prislapp?
Kolla på en Alvaboard. Lite annorlunda känsla men personligen tycker jag nästan dom är skönare. Kostar mellan 1000-2000 kronor.

Longboards
PNyberg sa:
Foxxi sa:
Är en rimligare prislapp 2500?

isf är mitt tips ... Loaded Cheviche!

http://www.longboardshop.de/shop/product_info.php?products_id=1094
+
http://www.longboardshop.de/shop/product_info.php?products_id=1625
=
http://www.google.se/search?q=284+EUR+in+SEK
€284 = ~2500kr

:D

Longboards
Borde jag välja en Loaded Bhangra eller en LBL Komodo?

Just nu åker jag på en Loaded Dervish (flex 2) och älskar brädan. Jag vill dock ha något med längre tail och nose för att underlätta manuales och shuvits. Utöver nose- och tailtrick vill jag att den ska fungera till slides och dancing. Brädan kommer antingen komplettera eller ersätta min Dervish.

Brädorna ser väldigt lika ut måttmässigt. Bhangran är lite längre och en aning bredare men har kortare hjulbas. Bhangran har även uppböjd nose och tail vilket gör mig lite mer sugen på den.

Hur står sig brädorna mot varandra? Vilka är de största skillnaderna mellan dem? Och vilken är bäst till vad? Komodon har väll några år på nacken medans Bhangran är helt ny.

Longboards
Ersbo sa:
Borde jag välja en Loaded Bhangra eller en LBL Komodo?

Just nu åker jag på en Loaded Dervish (flex 2) och älskar brädan. Jag vill dock ha något med längre tail och nose för att underlätta manuales och shuvits. Utöver nose- och tailtrick vill jag att den ska fungera till slides och dancing. Brädan kommer antingen komplettera eller ersätta min Dervish.

Brädorna ser väldigt lika ut måttmässigt. Bhangran är lite längre och en aning bredare men har kortare hjulbas. Bhangran har även uppböjd nose och tail vilket gör mig lite mer sugen på den.

Hur står sig brädorna mot varandra? Vilka är de största skillnaderna mellan dem? Och vilken är bäst till vad? Komodon har väll några år på nacken medans Bhangran är helt ny.
Jämför du bangran mot dervishen så är det inte så stor skillnad

Nos/tail, lite mer markant konkav, flex 2 bhangra motsvarar flex 1 dervish, hjulavståndet mellan dessa 2 ligger på 2-3cm så det är inte så stor skillnad faktiskt :) Visst den är topmounted men med rockern så är den inte högre än dervishen :P LBL'en har jag ingen koll på dock

Dock är ju inte shuvits och manuals några problem med en dervish så det känns ju lite slöseri med pengar, har du tendens att halka av när du kör manuals så kör på lite griptape i nos/tail :) Shuviten är bara nöta in!

Tillbaka
Topp