Look Bindningar någonting att ha ?

KevinH

Ny medlem
Jag har funderat länge på att köpa Look Pivot 12 Racing black men har inte varit riktigt säker om dom tills "Ewasx" här på freeride sa att dom är grymt bra och verkligen det rätta att spenderar pengar på. Så nu är jag 90% säker på dom men jag vill helst vara 100% säker så snälla säg för- och nackdelar.

Just nu har jag skidorna Völkl Dogen 06/07 med suck .. bindningarna Marker 11.0

http://www.sport-conrad.com/ArtikelDetail.asp?Kategorie=&ArtNummer=72104202 där är bindningarna !

goo for it!! look är riktig bra , kvalité !!!

Finns ingen bindning som heter Look fks 185 race. Look P18 heter värsta bindningen hos Look.

//H

look, all the way, ett problem som jag ser hos look bindningarna med pivot tekniken, särskilt när man jibbar, är att dom är sjuhelsikes tunga. Men låt inte det påverka ditt val... Köp,Köp,Köp! dom här bindningarna kommer du kunna ha resten av livet, på alla dina kommande skidor.

köp.. jag har Px18 tror jag den heter.. funkat asbra hela tiden, endast strulat 1 gång å då va de nå skit jag ställt in fel på Din skalan tror jag.

KÖP KÖP KÖP!! du kommer inte ångra dig

jag kor pa p18 pa karman. en grymt bra kombination och dem har faktiskt lost ut en gang.
har aven spenderat en del tid i lekparken och det ar inga problem trots att dem vager lite mer an andra bindningar.
kvaliteten pa look ar hog enligt min asikt.

Hjalle_S sa:
look, all the way, ett problem som jag ser hos look bindningarna med pivot tekniken, särskilt när man jibbar, är att dom är sjuhelsikes tunga. Men låt inte det påverka ditt val... Köp,Köp,Köp! dom här bindningarna kommer du kunna ha resten av livet, på alla dina kommande skidor.
lol, låter som att du är väldigt klen

aendrew sa:
Hjalle_S sa:
lol, låter som att du är väldigt klen
"lol" Jo jag är väl ganska klen, väger typ bara 55 kg.

med tanke på att du är 14 år och antagligen ganska lätt är p18 nog inte det bästa valet som en jibbindning. kör på dom du tänkte först om p14 inte fanns om du nu ska ha look och inte salomon 914.

Tjena Kevin!

P12:or är nog optimala för dig tills du vuxit på dig.
Sen kan man komma ihåg att dom kan kännas rätt "tröga" att lösa ut.
Klipper in lite från en tidigare Look-tråd jag svarade på. Då hanldade det om P18, samma som P12:an men med hårdare fjädrar.

"Vare sig fram eller bakdel har några tjusiga high-tech-länkar eller "rullanordningar". Utlösningen är beroende av friktionen mellan sko och bindning. Sand, lera, skit, dåliga sulor ökar utlösningskraften. För hård förspänning likaså.

Mina egna erfarenheter av bindningstypen är från Ross FKS 155 DIN 16 (identisk med din P18 fast med lägre DIN-tal). Mitt intryck är att bindningen är typiskt racing-trög. Med det menar jag att den måste utsättas för stor kraft för att lösa ut. Det är ingen bindning för långsamma fall (vet tyvärr av egen erfarenhet).

Mitt eviga tips är alltså, kör alltid fort som f-n! Då åker du ur om det händer nåt."

Annars har Look alltid hållit bra kvalitet, och dom har funnits länge! Håll koll på förspänningen bara. Fråga oss gärna om du inte vet hur man ställer in den!

God afton och var rädd om knäna önskar,
Ace DG

PS. Lägger mig nästa alltid i dom här trådarna.

PPS. Jeppenator: Hur gör man när man, citat "å då va de nå skit jag ställt in fel på Din skalan tror jag. " då?
Lika glasklar som vanligt eller ;-)

Haha nä men jag tror jag ställde dom för löst så dom löste ur när jag gjorde en Mutegrab, (det är när man korsar skidorna å tar höger hand på vänster skida, eller tvärtom)

sen gick jag ner me dom till den lokala skidshoppen, dom skruvade lite å vips så va dom som nya igen.

Hjalle_S sa:
Jo kan hålla med dig, sitter ett par sånna på mina trouble maker, och visst kan man säga att skidan vägen endel med bindningen, men Look gör ju ändå dom bästa bindningarna på marknaden.

dom e ganska lika bara att P18 har hårdare fjäder & är tyngre, beror på hur mycke du väger.

Vikt är obetydlig. Beror på hur mycket du vill att din bindning ska stå på. Om du vill ha den på 10 så är den helt värdelös. Allt över 13 är oki.

//H

beror på hur du åker, om du jibbar som sagt har man ofta vikten lite högre än vad man själv väger..
161 cm
55 kg
Jag har på 60 kg fram och 55 kg bak. Jag Jibbar ju mest med mina TM så därför har jag vikten lite över.

Tillbaka
Topp