Lössnö åkning.

FredrikB

Ny medlem
Lössnö åkning.
Jag behöver lite hjälp hära. Jag tycker det e skit kul och dra ut i skogen med skidorna, men när jag åker i mkt lössnö så kan det hända att skidorna kör fast, typ korsar varandra och det känns tungt att svänga. Finns det någon bra teknik som man kan lära sig så detta inte ska hända?
/Fredde***

Lössnö åkning.
Satsa på Mer power lixom ;)

Mja, nä, länge sne amn åkte skidor, men... Om du åker tillräckligt fort så går det bra. GÖr skärande svängar, om det går, annars är det bara att luta, sladda inte, då tappas all fart.

Vänta gärna till det har töat nån dag tidigare så det är lätt skare, då går det prima. Annars kan du åka när det är blötsnö, då det är bättre bärighet, och det funkar så länge du vallar rätt. :)

Lössnö åkning.
1. gå på gym, skaffa dej benmuskler :)

2. stå mitt på skidorna :>

3. ta mer fart.

och som ovanstående, sladda inte, luta dej!

Lycka till!

Lössnö åkning.
Skärande svängar eller också så lutar man sig frammåt för att "få loss" baken på skidorna när man ska svänga.....

Lössnö åkning.
åk på ungefär samma sätt som i pisten fast kanske med lite mer bakåtvikt om de är mkt snö(lårhöjd). sen är de bara o känna efter.....

Lössnö åkning.
Det beror helt på vilka förhållanden som råder. Är det massor av puder och du kör i tät skog skulle jag inte försöka "skära" (hur nu det ska gå till i superlätt fluff), alltså inte använda samma teknink som i pist, utan satsa mer på att försöka hoppa runt lite i svängarna. Denna teknik förutsätter dock att det är ganska brant. Om det däremot är ett stort, öppet fält och inte så djup/lätt snö, är det oftast lättar/roligare att åka fortare och i större svängar. Tekniken börjar då närma sig den du kör med i pist, fast det kan vara bra med en aning mer bakåtvikt.

Lössnö åkning.
...på ditt problem. Ett av de vanligaste felen man ser oerfarna åkare göra utanför pisten, är att försöka vrida runt skidorna till sväng i förhållandevis låg hastighet. Tekniken fungerar i en välpreparerad pist men är dömd att misslyckas när snödjupet blir lite större. Talar vi lössnö med normala nordiska mått bromsar den effektivt upp varje försök till sladd och skidåkaren stupar tvärsäkert.

Vad du ska tänka på är att hålla uppe farten, åka i falllinjen (du kan inte åka på tvären i lössnön), och låta skidorna svänga. Ju högre hastighet du har desto enklare blir det att svänga. En paradox som kanske inte känns fullt naturlig i en brant sluttning med tätt växande skog. Men det fungerar!

Försök stå neutralt på skidorna (att köra från baksätet kan ge en vådlig resa...) och släpp på i fallinjen. Känns det obehagligt kan du börja med att åka i stora svängar (välj en linje) utför berget. Se till att gå in i nästa sväng medan dina skidspetsar petar utför berget, väntar du ut svängen för länge tappar du fart och fastnar hjälplöst...

Jag hoppas dessa enkla råd kan vara till hjälp. Tjusningen med offpist är ju dock att snön ständigt förändras och kräver en viss lyhördhet av skidåkaren. Men med en god grundteknik är du förberedd...

That´s all kids! / MM

Tillbaka
Topp