luleå,umeå,närbelägna skidorter

pemberton

Ny medlem
Hej!
Med Ume som utgångspunkt har du som ovan nämnt Kittelfjäll och Tärnaby/Hemavan inom 4 h. Dessutom har du anläggningarna Borgafjäll och Klimpfjäll på ungefär samma avstånd. Åre ligger ca 45 mil bort och det är lättast att ta sig dit med bil. Nära Umeå har du Middagsberget i Vännäs (ca 3 mil), bygdsiljum(ca 8 mil). Båda anläggningarna är ganska små ca 100 m fallhöjd. Dessutom finns en liten backe in i Umeå, Bräntberget, som kan vara värt ett besök om du gillar att hoppa. De har ett ganska schyst Big-Jump där en del roliga filurer brukar hålla till.
Med Luleå som utgångspunkt har du Måttsundsbacken ca 5 mil bort. Sedan finns det en backe utanför Boden, Storklinten som ligger ca 9 mil bort. Dessa tar man sig lättast till med bil. Sedan har du Dundet(min hemmabacke) ca 25 mil och Riksgränsen ca 50 mil ifrån Luleå. Dit tar man sig lätt med tåg.
Vill du ha lätt tillgång till bra skidåkning föreslår jag Luleå. Dock tycker jag att Umeå är trevligare som student stad. Därifrån kan man givetvis också ta sig upp med tåg till Gränsen och Dundret men det tar ca tre timmar extra.
/Per

tja
jag läser i lund men funderar på att byta till umeå eller luleå ( om plats finns ) till nästa läsår så att jag kan åka mer skidor. vilket skulle vara bäst?
vet att det bara tar 4h med bil till kittelfjäll från umeå, men det är allt.
har lite dålig koll på geografin. hur långt är det till Åre från båda orterna? och till andra orter?

mvh fakie

Hej hej....att byta ort fran Lund till Umea / Lulea innebär självklart en fördel för akningen, men tro inte att du knäpper pa dig laggen och kastar dig ut i värsta backen (inte i Umea iaf)...
För akning med kvalité krävs det att du tar dig d 4 timmarna i bil som du nämde och aker antingen till Hemavanfjällen eller Kittelfjäll. Med bil är valmöjligheterna rätt stora - finns manga Guldställen uppat landet men avstanden varierar fran 20 mil o uppat!! (fran Umea)
Det finns bra bussförbindelserna oxa - men d e liiite dryga rutter pa X antal timmar...
Vill du dig till Are sa är Umea kanske inte den bästa orten att ha som utgangsort - det är ingen resa man gör var o varannan helg men det funkar - o har man intresset sa är allt möjligt!!

Men som sagt "hemma-backarna" är bättre i Lulea än i Umea... som studentorter är de bada trevliga o du gör rätt i att söka dig uppat till snön=D

Hallå

Pluggar själv i Luleå, och anser som den som svarade tidigare att man inte skall förvänta sig att kunna åka skidor varje dag, men om man är fantast skall man INTE plugga i Lund. Välkommen norrut till snön och kylan.

Utanför Luleå (ca 2 mil) finns Måttsund (en lift två backar), men det är väl inte därför man skall komma hit. Att universitet har ett vandrarhem i Vassijaure (em mil "innan" gränsen), en seriös förening för utförsåkning (Alpina), samt hordvis med entusiastiska studenter är bättre anledningar. Det finns alltid någon att sticka och åka med. Det är "nära" (17 mil) till dundret, och som Luleå-student har man rabatt på boende och liftkort. Det ordans dessutom snorbilliga resor till Gränsen, Kittel, Hemavan och Narvik. Dessutom kan man gå snö- och lavinkurs, utförsåkarskolor samt mycket mer. Kolla på:

http://www.alpina.stil.lu (Alpina sektionen, ordnar resor mm)

eller gå in på

http://www.stil.lu (Studentidrotten i Luleås hemsida)

och klicka dig fram till "frilufts". (De pysslar med toppturer samt kurser)

/Erik

vet ni om ni har samma läsperioder i umeå och luleå som vi i lund(lika långa jul-och påsklov)?
kommer trots allt att kunna åka nästan 4 veckor över jul (sälen/åre)och nästan lika mycket över påsk (alperna) + kanske nån vecka till. förutsatt att jag klarar alla tentor.
tack för tipsen!

>>>radragge

men som det är nu så hade jag i denna veckan kunnat dra iväg från fredag till måndag ( förra läsperioden tosdag till måndag ) och åka å det gäller hela läsperioden=8veckor. plus alla helger som jag får spendera på vallåsen ( staka dig nerför ) om jag bor kvar här men kanske på nåt lite schysstare ställe om jag flyttar.

Du skall alltså förflytta dig längre bort från alperna för att kunna åka mer skidor? Det låter inte som den klokaste idén jag har hört idag. Det tar dig ca 12 snabba timmar att köra bil ner från Lund till Cham/Verbier och ännu snabbare till andra alporter. Från Lule tar det dig 24 timmar minst att bila till alperna. Låter inte som nån vidare idé måsta jag säga.

Isiga Sverige VS Härliga Alperna, det måste vara värt ett par timmar x-tra i bil. Och Lund slår nog Lule och Umeå i studentliv på alla planer också, så stanna i Lund du.

>> RR <<

Om du absolut vill norrut är det bäst att plugga i Östersund. Bra utbildning, nära Åre.

Om du har varit i Kittelfjäll så känner du säkert till Borkan och Daune. Dvs Bestignings fjäll. Eller om du inte är fattig Heli-ski fjäll.
Borkan ligger precis bortom borka sjön, du vet det där enorma stupet fast på andra sidan berget. Ett helikopteråk kostar ca 500 lappen. med andra ord billigast i sverige. men det är ju inget som man kan åka i veckor om du inte råkar vara en pilot med egen helikopter. Annars finns ju sadeln m,m. Lättare bestigning och enorm utsikt vad jag har förstått, för när jag var där stormade det en smula. Kolla vädret innan du ger dig av. Hejs.

Hej!

Om du ska plugga i ume kan du inte missa vännäspipen 3 mil in i landet.....Där finns en massa trevliga människor..=)

Sen kan är tärna, hemavan, klimpfjäll å kittelfjäll nära....eller....i norrland så är ju allt nära (?)

Lycka till vart du än väljer.....men ume kan va kul

/linn

Har pluggat i mer än 10 år i Lule och är ganska nöjd med åkningen.

Ja, endast 12 h från alperna, men du åker förstås dit varje helg...
Alperna är ju bra, men toppturer i Norge, midnattsol är ju inte heller helt fel, bo i Lund i slemslasket och få en lycklig helg då och då eller bo i Norrland och ha en vit vinter! Typ Nov-Maj:-)

Förra året 1 nov Dundret, sista åket 27 maj Vassi 20 cm lössnö! (Räknar inte med Stryn). Fan 12 h då hinner man ju nästan till Vancouver med flyg! Riktiga skidåkare bor i Norrland;-) (BC och alperna är ju bra alternativ men Lund?)

PS det är snö ute nu och minusgrader, hur är det i Lund?

Hejsan...

Jag trivdes väldigt bra i Umeå. Enkelheten att ta sig upp till Tärnaby/Hemavan är underbar.

Den nästan övergivna Hassebacken (Linbanan) i Tärnaby är en höjdare. Synd att det tar lite tid att åka upp med liften.

Tillbaka
Topp