Maker Schizo eller inte?

Hammarlund

Ny medlem
Maker Schizo eller inte?
Tja tja!
Har nu fåt hem mina nya lagg från skidbutiken.com.
Står nu i valet & kvalet när det gäller bindningar. Har kommit fram till att Marker Jester är ett bra alternativ. Och bara för att krongla till det hela lite har jag fått upp ögonen för nya Marker Schizo modellerna (då Jester modellen).

Då till min fråga.
Är funktionen bra att ha och har den någon påverkan på kvalitén i helhet?
Är det värt dom extra hundralapparna?

Tack på förhand! Peace

Maker Schizo eller inte?
Funktionen är ruskigt bra, om du känner att du kommer använda den? Vad är det för lagg du ska ha bindningen på?

Maker Schizo eller inte?
Hva skal du bruke skiene til da? Freeride eller jibb? Eventuelt begge deler?

Har ikke testet Schizo,men er generelt litt skeptisk til sånne funksjoner.
Kjører selv jester og er superfornøyd,men spørsmålet er jo da hvordan det nye systemet funker og hvordan er det etter en sesong? Fortsatt tight eller har det blitt løst og slarkete?

Selv ville jeg montert skiene på freeride merket og gått for vanlig jester..

Maker Schizo eller inte?
Är det någon mer skillnad än att man har 6cm inställningsmöjlighet?

För om det inte är det så är det ju bara att bestämma sig om någon annan än du ska åka på skidorna ;)

Maker Schizo eller inte?
linder sa:

För om det inte är det så är det ju bara att bestämma sig om någon annan än du ska åka på skidorna ;)
eller om du helt plötsligt känner för att köra mittmonterat.

Maker Schizo eller inte?
Är väldigt osäker på hur jag ska sätta ett par "vanliga" jester om jag köper dom... (kom gärna med förslag på monteringspunkt) så tänkte att man kunde köra på ett par schizo i istället och ha den möjligheten att ändra vart efter man åter.

Någon som vet om det är någon kvalitetsskillnad på den "vanliga" och schizo modellen?

Senast ändrad:
Maker Schizo eller inte?
Lee-nus sa:
linder sa:

eller om du helt plötsligt känner för att köra mittmonterat.
Eller frammonterat om man vill vara kung att köra baklänges eller bara helt av vill fejsplanta i snön för spetsarna grävde sig ner.

Maker Schizo eller inte?
Bjo-rnR:
Eller frammonterat om man vill vara kung att köra baklänges eller bara helt av vill fejsplanta i snön för spetsarna grävde sig ner.

Känns inte som att detta hade med frågan att göra alls dock...
Men tack för upplysningen i alla fall.

Maker Schizo eller inte?
jag själv är lite skeptisk till schizo bindningarna, de är nya för i år. jag stog själv i valet men valde vanliga griffon. Men jag har inte läst på så mycket om dom.

Maker Schizo eller inte?
Hammarlund sa:
Är väldigt osäker på hur jag ska sätta ett par "vanliga" jester om jag köper dom... (kom gärna med förslag på monteringspunkt) så tänkte att man kunde köra på ett par schizo i istället och ha den möjligheten att ändra vart efter man åter.

Någon som vet om det är någon kvalitetsskillnad på den "vanliga" och schizo modellen?
På Hellbent er "center" monteringen ganske så nær true center på skiene. Pga skiens bredde og form man man montere bindingen ganske så langt fram før det har noe å si så om du skal bruke de hovedsaklig til pudder kjøring og litt BC jibb ville jeg nok gått for å montere på på freeride monteringa eventuelt flytte den fram littegranne så du kommer nærmere skiens true center. Dette er jo en ski du ikke skal behøve å bak montere for å få den til å flyte...

Maker Schizo eller inte?
Tack för all bra info och alla bra svar. De har varit till stor hjälp i mitt sökande.

Jag har nu köpt ett par Hellbent 189 cm från skidbutiken.com kompletterade dem med ett par Jester som monterades idag på alpingaraget. Satte som på +3,5 alltså mitt mellan center och traditionell.

Ska bli grymt kul att få testa dom i St.Anton i viner!
Åter igen stort tack för alla tips!

Peace!

Tillbaka
Topp