Marker Duke vs Marker King Pin

Gazza1

Aktiv medlem
Har införskaffat nya skidor och behöver nya bindningar till mina Praxis Protest.

Jag har alltid åkt på Duke bindningen men inte alltid upskattat det höga stå läget samt tyngden på den.

Jag funderar på en King Pin Din 13 istället som nästa bidning.

Jag kommer aldrig att gå särskilt mycket att vikten kommer spela så stor roll ur den aspekten. Jag kommer uppskatta den lägre vikten mer bland all skogsskidåkning. Kommer huda kortare turer enbart vid avsaknad av mer lätt åtkommligt puder. Ibland åker man fel och behöver huda tillbaka till systemet.

Som ni kan utläsa kommer fokus för den nya bidningen att ligga på utförsegenskaperna.

Det jag undrar är om någon har koll på den nya King Pin bindningen. Har sett alla youtube klipp kring den men har svårt att uppfatta vad man ger avkall på och vad man vinner på att byta till King Pin i rena utförsegenskaper.

Det de flesta klagar på är de "låga" DIN värdena. Jag är däremot ärlig med mig själv att jag vet att jag inte åker så hårt att jag behöver ha 16 DIN. 13 som finns på King Pin kommer räcka gott och väl då jag aldrig ställer bindingarna över 11. Anledningen till att jag inte körde på Baron innan är att Duken har bättre hållbarhet.

Uppskattar alla inputs som jag kan få

Gazza1 sa:
Jag kommer aldrig att gå särskilt mycket att vikten kommer spela så stor roll ur den aspekten. Jag kommer uppskatta den lägre vikten mer bland all skogsskidåkning. Kommer huda kortare turer enbart vid avsaknad av mer lätt åtkommligt puder. Ibland åker man fel och behöver huda tillbaka till systemet.

Som ni kan utläsa kommer fokus för den nya bidningen att ligga på utförsegenskaperna.
Jag tror du svarat på din egen fråga just där. Även om Kingpin har betydligt bättre åkegenskaper, bättre fasthållning av pjäxan och bättre utlösningsmekanism än dom flesta andra techbindningar just nu så är det i grund och botten en bindning gjord för toppturer, inte sidecountryåkning. Och den typen av åkning som du beskriver är precis det som Duke är gjord för och den har betydligt bättre fasthållning och stötdämpande egenskaper. Men om du inte står ut med vikten och ståhöjden på den (och liknande bindningar som typ Guardian) så är väl SI & I-systemet från Cast det enda rimliga alternativet.

Jag pingar
@Glisseur på detta då han är den enda som jag vet som faktiskt åkt på Kingpin..

Du har inte testat Salomon Guardian förresten? Ungefär lika tunga som Dukes men lite lägre ståhöjd om jag minns rätt. Har dina pjäxor tech-inserts? För annars åker du ju på ett pjäxköp också, om du skaffar Kingpin eller något liknande.

Tack för svaren bägge två. Har tech inserts på mina pjäxor. Hade inte ens funderat på tech bindning tidigare men blev förväntansfull med tanke på den traditionella hälen på King Pin. Hoppades på att den skulle vara nästintill likvärdig Duken på utförsegenskaperna.

Har inte testat Guardian då jag har upplevt att folk har haft för mycket problem med dem varför jag har fortsatt med den beprövade Duken.

Glisseur. Hur stor skillnad upplever du i åkegenskap mellan King Pin och Duke? Uppfattar lite på ditt svar innan att King Pin inte verkar aktuell om det är åkegenskaper man värderar mest.

Har funderat på Trekkers men får inte plats med dem också i ABS ryggan samt jag vet att latmasken kan krypa på och att jag kommer plocka ut dem ur väskan emellanåt. All jävlighetens lag träder ju in då som vanligt och det är dom gångerna man behöver dem som mest :) Det blir Duke eller King Pin om inte jag är helt ute och cyklar på Guardian bindningen och att de inte har några barnsjukdomar kvar längre.

Gazza1 sa:
Har funderat på Trekkers men får inte plats med dem också i ABS ryggan samt jag vet att latmasken kan krypa på och att jag kommer plocka ut dem ur väskan emellanåt. All jävlighetens lag träder ju in då som vanligt och det är dom gångerna man behöver dem som mest :) Det blir Duke eller King Pin om inte jag är helt ute och cyklar på Guardian bindningen och att de inte har några barnsjukdomar kvar längre.
Jag har haft mindre problem med mina Guardianbindning än med Duke. Duke hade stora problem första året.

Är inte så stor skillnad på ståhöjd mellan Duke och Guardian
https://www.wildsnow.com/8495/salomon-guardian-boots-backcountry/

Guardian är 27mm hög vid tån och 32 vid hälen medans Duke är 37 mm vid både tå och häl.

Även fast man inte går så mycket är man ju lite sugen på lägre vikt. Ett par breda skidor med duke väger ju endel. Finns det inga uppenbara nackdelar åkmässigt med Kingpin så kan man ju lika gärna köra en sådan som Duke. Fast det är väl lite bökigare att kliva ur och i samt en dyrare bindning.

AndreasM sa:
Är inte så stor skillnad på ståhöjd mellan Duke och Guardian
https://www.wildsnow.com/8495/salomon-guardian-boots-backcountry/

Guardian är 27mm hög vid tån och 32 vid hälen medans Duke är 37 mm vid både tå och häl.
Den "lilla" (en respektive en halv centimeter, alternativt; 37 respektive 15 procent ) skillnaden är en helt enorm skillnad. För min egen subjektiva del hade det lika gärnat kunna handla om decimeter, vantrivs något helt enormt på Duke jämrfört med Guardian, alltihop beror på rampinkel och höjd.

Senast ändrad:
Guardian börjar låta som ett ganska trevligt alternativ mot en Duke. Jag kommer definitivt uppskatta den högre stå höjden i hälen mot den plana ytan på Duke.

Jag tog Duken till slut iaf. Den vet man fungerar och King Pin kommer säkerligen ha sina barnsjukdomar. Oavsett vilket så var det absolut första tech bindningen som jag var sugen på att skaffa.

Jag budar så himla sällan egentligen så det var där det avgjordes. Helst skulle jag vilja köra en vanlig alpin bindning men efter en otäck erfarenhet förra året där vi faktiskt klarade livhanken för att vi hade Duke och hudar så vågar jag inte åka uta en binding utan gåläge igen.

Allas inställning verkar vara att Duke är en bättre bindning för åkningen neråt så det var det som slog spiken i kistan.

Finns minst ett par hos Mountain Air i Verbier, om det nu hjälper någon =) Åtminstone fanns det för några dagar sedan då jag stod och klämde på den.

Mitt intryck är att den känns plastig, inte alls lika gediget och förtroendeingivande intryck som Beast:en ger.
Skulle inte byta Duke mot en KingPin.

liedholm sa:
Mitt intryck är att den känns plastig, inte alls lika gediget och förtroendeingivande intryck som Beast:en ger.
Skulle inte byta Duke mot en KingPin.
Jag upplevde den inte som särskilt plastig, men min erfarenhet är att kingpin inte kan matcha duken prestandamässigt.

Hej!

Här kommer lite info om KingPin. Jag har köpt ett par för att ha när jag går uppför. Jag har satt dessa KingPin på ett par G3 Synapse och har Baron på mina gamla Hendryx PH att jämföra med.

Mitt generella intryck är att de är fantastiskt lätta och fungerar prickfritt i hanteringen av och på och för att gå uppför. Det var jobbig klabbsnö som fastnade under pjäxorna en av dagarna, men det var inga problem att få rent pjäxorna för att få på frambindningen, med dess mer delikata fastsättning (eller bakbindningen heller för den delen). Climbing aids/stieghilfen är lite lättare att sköta än på mina Baron.

Jag har ännu inte utsatt dem för några krävande åk så jag kan tyvärr inte göra någon heltäckande bedömning av hur bra de fungerar på det ännu. Jag har kört ett antal åk i backe och provocerat dem lite men upplevde inget negativt med dem.

KingPin upplever jag inte som plastiga eller på något sätt billiga, kanske är det climbing aids/stieghilfen som lurar Liedholm ovanför. Tvärtom upplever jag bakbindningen lika genuin och förtroendeingivande som min Baron.

Av det Gazza1 skriver tror jag att hen har gjort rätt val och gått på Duke med tanke på att hen inte planerar att gå mycket med skidorna. Går man inte mer än någon timme var femte/tionde åkdag så finns det ingen anledning att gå på något lättare alternativ än Duke/Baron eller motsvarande, skulle jag säga.

/Le Prick Sportíf

Jag drar igång den här tråden, då jag int ids starta nån ny.

Jag står inför ett framtida bindningsköp. I Verbier behövs inte mycket turande, så det är inför april i Vindelfjällen och maj i Gränsen det gäller. Och även nästa vinter som förhoppningsvis spenderas i Kanadaland.

Ursprunget till införskaffandet av nya bindningar, är att jag är helt färdig med rambindningar. Bytte precis från gamla Duke till Jester Pro på mina Opinion, och skillnaden är ju helt enorm. Det är framförallt den lägre höjden, skillnaden i flex, och avsaknaden av glapp jag gillar. Mina Duke var rejält slitna, och jag var därför orolig för tjuvsläpp hela tiden, men det har jag alltså nu kommit bort från. Och nu vill jag ha samma grej när det ska turas.

Valet står ju egentligen mellan Beast och Kingpin. Jag lutar mer åt det senare pågrund av häldelen, det känns säkrare på nåt vis. Men, till saken hör att jag är hyfsat okunnig när det gäller tech, och har aldrig testat någon. Så därför vänder jag mig till den stora kunskapsbanken som är Freeride.

Jag tycker att bindningar generellt är ganska klurigt, och det är inte alltid lätt att veta vad man ska ha eller hur man ska ställa in dem. I recensionen på Kingpin skrivs det om omotiverade utlösningar, men här har skrivits om ”normala” utlösnings, flera på en och samma dag. För mig är detta främmande. Det är ytterst sällan mina bindningar löser ut, då det är ytterst sällan jag vill att de ska lösa ut. Jag vill absolut kunna åka så fort det bara går, alltid. Det är en otroligt stor del av vad skidåkning handlar om för mig. Det betyder att bindningarna inte ska lösa ut när man dundrar utför nå pillows i brant skog, eller när man kör hoppsväng mellan stenar i en brant satans ränna, men ska lösa ut när man överroterar en 3:a i tungpuder. Är det möjligen för mycket att begära av en techbinding? Duken klarade (typ) av det när den var helt perfekt inställd, men det var ganska svårt att få till, och det behövde justeras nästan varje dag.

Finns det några råd att få?

Värt att nämna är att pjäxorna också behöver bytas ut relativt snart, och det lutar åt Pinnacle 130 LV, men inget är provat eller så. När det gäller skidor att montera bindningarna på har jag ingen aning faktiskt. För Sverige, kanske Opinion 108, för Kanada, kanske nåt annat. Det är ett separat problem.

Min erfarenhet av Kingpin har du uppenbarligen redan läst om, men jag tänkte bara fylla i att jag skulle titta mer på beast än på kingpin för att utföra det jobb du beskriver. Jag har aldrig testat beast, men mitt resonemang går ungefär som följer.

Jag kör normalt dynafits techbindningar (radical och vertical), och har mycket lite problem med dem. Det finns problem i form av tjuvsläpp, men det är alltså extremt lite, sedan jag "lärde" hur jag ska göra för att kliva i techbindningar har jag haft tre tjuvsläpp på tre säsonger, samtliga när jag körde riktigt fort i uppkörd, återfrusen pist på breda skidor (>115 mm). På kingpin fick jag två tjuvsläpp på en förmiddag på en väldigt nätt skida (<100 mm). Det KAN förstås vara så att det krävs en annan typ av rutin för kliva i kingpin än dynafits techbindningar, men med tanke på att rutinen har att göra med att kliva i tådelen känns det osannolikt i och med att marker har en traditionell tådel på sin binding. Vidare så är tådelen oförändrad frå en klassisk techbindning i kingpin, och det är tådelen som står för största delen av problemen med techbindningar (IMO). Kingping har helt enkelt ingen ökad elasticitet i tådelen, vilket beast har, i alla fall till viss del.

Kort sagt, min åsikt är att marker har designat en undermålig tådel, vilket leder till att bindningen faller. Jag har inte själv testat beast, men det är en bindning har som lite mer tid på nacken och som jag själv sett många dunkat på riktigt hårt med på stora skidor utan några problem, som dessutom har en tådel (och häldel) med högre elasticitet en den klassiska techdesignen.

Av det du skriver Corin, så skulle jag rekommendera dig att fortsätta med rambindningar och inte gå över till Tech-bindningar ännu. Tech-bindningar är i huvudsak konstruerade för att man ska gå uppför. Det innebär att man har prioriterat låg vikt före säkerhet, annars hade de haft en helt annan utlösningsmekanism i tådelen. Jag gissar att de också, p g a önskan om låg vikt, har gjorts en del avgörelser till förmån för låg vikt framför hållbarhet.

Som jag skriver ovan, om du bara ska gå på tur några dagar per år och då bara någon timme eller två finns det ingen anledning att gå över till Tech-bindningar. Du har väldigt lite vinst i viktreduktionen jämfört med säkerhet, stabilitet, robusthet som kommer rambindningar.

Jag har för övrigt åkt ytterligare nästan två veckor på mina KingPin och jag är fortfarande nöjd med dem. Jag har inte gått ngot mer sedan senaste inlägget men åkt mycket i djup lössnö och de fungerade utmärkt.

/.

Varför inte Diamir Vipec. Jag har kört Dynafit i många år utan problem men byter nog till Vipec för nästa par skidor.

TheSweetSpot sa:
Jag gissar att de också, p g a önskan om låg vikt, har gjorts en del avgörelser till förmån för låg vikt framför hållbarhet.
Öhum ... hur tänker du där? Beast 16 väger omkring 1900 gram paret vilket iofs. är lätt jämfört med tex. Duken som ligger på omkring 2800 gram, men tungt jämfört med de flesta andra "pinbindningar". Beasten är ju konstruerad just för att ge möjligheten till techbindningarnas suveräna turfunktion i kombination med prestanda hos en alpinbindning vid utförsåkningen. Dynafit har definitivt inte viktoptimerat i den här konstruktionen.

/MM

Mountain_Man sa:
TheSweetSpot sa:
Jag gissar att de också, p g a önskan om låg vikt, har gjorts en del avgörelser till förmån för låg vikt framför hållbarhet.
Öhum ... hur tänker du där? Beast 16 väger omkring 1900 gram paret vilket iofs. är lätt jämfört med tex. Duken som ligger på omkring 2800 gram, men tungt jämfört med de flesta andra "pinbindningar". Beasten är ju konstruerad just för att ge möjligheten till techbindningarnas suveräna turfunktion i kombination med prestanda hos en alpinbindning vid utförsåkningen. Dynafit har definitivt inte viktoptimerat i den här konstruktionen.

/MM
Det är en gissning. Jag vet t ex inte hur mycket av de 1800 g som ligger i tådelen. Dessutom så riktar de sig till en köpargrupp som traditionellt är viktmedveten, så det är naturligt för de som jobbar med konstruktionen av bindningen att ha ett starkt medvetande kring vikten. Men det stämmer nog att de inte har prioriterat vikten lika högt.

Men jag upplever det som ganska tydligt att KingPin och Beast kommer att dra över en del åkar över på Tech-bindningar. Om några år så kommer det att ha hänt en hel del på bindningsmarknaden.

Jag har sett på ett par Diamir. Deras tådel är mycket intresant och jag gissar att både Dynafit och Marker kommer med liknande design inom något år.

/.

Tillbaka
Topp